Powerhead med filtermatta

#1 - 26 juli 2004 23:05
Jag tänkte bygga innerfliter med powerhead och blå filtermatta till mitt 375L. Jag ska ha discus i tanken inte så hög cirkulation på vattnet. Vilket powerhead kan jag använda som det går att sätta strilrör på och hur många liter i timmen vågar jag ha? Jag har tidigare använt ytterfilter men har läst att om man tar tillräckligt med filtermatta så behöver man inte göra rent varje vecka utan kan få biologisk filterverkan.

Det ska vara kvalite, om det är bra pris gör inget bara det inte gör skillnad på kvaliten.
#2 - 26 juli 2004 23:34
Sjäv har jag - Aquaclear Powerhead 802 i mitt kar med discus. Det är en rejäl cirkulation på det karet. Men strömmen kan man reglera genom att strypa pumpen eller bara rikta utblåset mot akvariets ena sida.

Mitt råd är att ha en rejäl bit filtermatta. Den jag har är för liten och den måste jag byta ut snart. (Bilder på filtret finns på min zooon/Malawi)

MVH

Daniel
#3 - 26 juli 2004 23:46
400L vad har du för mått på ditt kar? Jag har tittat på den pumpen men går det att sätta ett strilrör på den?

Jag tänkte ha 50x50x10cm filtematta det borde fungera ett tag?
#4 - 27 juli 2004 23:26
150 långt och 60 högt. Akvariet är välvd så djupet är varierande. Ett strilrör går väll att fästa på de flesta pumpar med lite uppfinningsrikedom om inte annat. Fråga i affären som säljer dem!

Din filtermatta verkar ju ha mck bättre mått än min, funkar säkert utmärkt!

Lycka till.

Annons