haha.. mm, förstår att det blev lite oklart.. jag undrar.. i denna filterhörna på 40L; tänkte du ha filtermatta, makaroner, ehfisubstrat, lavasten, filtervadd? helt enkelt, vilket material ska du ha i den? eller hade du tänkt dig att du skulle matta som vägg i din 40L filterhörna och att det skulle räcka? både gibbisar och påffar stökar ner rätt duktigt och behöver därför bra filtrering för att hålla vattnet fräscht.. du filtrerar ju efter vad du har i karet och inte hur många liter det är på.. ska du ha 10 påffar och 10 gibbisar behöver du ett till 640 på ditt andra kar med bara filtrering men ska du ha 1 påffe och 1 gibbis räcker det med att du har en kolplanta.. comprende? :)
Si Señor! Nej jag ska ha filtermatta och sedan makaroner och massa göttans bakom med fiterbollar och etc. Sedan kommer jag inte ha 10 påffar och 10 gibbisar utan kanske ett par oskars och 1 gippiceps.
Det jag undrade var om jag behövde mer cirkulation på karet typ en stor cirkulationspump på andra sidan av karet som "pushar" skiten mot filtermattan eller om man ska ha en till powerhead som suger åt sig bredvid den andra. Givitvis också för att ytan ska cirkulerar bra och syresätta karet.
Låt oss säga så här: Denna i andra sidan karet mot ytan och riktar den mot filtermattan ? Eller räcker det totalt med det jag har ?
http://www.pwss.se/product.php?productid=12747&cat=290&page=1