powerhead 70 vs. Ytterfilter

#1 - 6 november 2008 21:14
tänkte bara på en sak. Hur kan man rekommendera 2st powerhead till ett 540L kar alltså ca 3000L/h när det i princip räcker med ett ytterfilter på ca 1500L/h typ tetratec EX1200...kör nämligen själv med 2st Ph70 i 2moduler men tycker det är för strömt i karet å då kör jag ändå med 2st strilrör... nån som har några tankar kring detta?
#2 - 6 november 2008 21:21
Vad har du för flöde på ditt ytterfilter när den har gått ett tag samt har fyllts med filtermedia;)?
2 st Powerhead 70 kanske är i värsta laget om du har sällskapskar, men går det inte att ställa ner flödet på dessa, om jag inte minns fel?
#3 - 6 november 2008 21:27
Jag har 3 st innerfilter Fluval 4+ ca 1000 L st + Tetratec EX1200 i mitt 540 L Malawikar.
I kväll när jag skulle mata dem så verkade de slöa och jag undrade vad som var fel och när jag kollade pumparna så var det dålig fart på innerfiltren medan ytterfiltret gick normalt.
Jag rengjorde innerfiltren och märkte omedelbart (i stort sett) att fiskarna började bete sig som vanligt igen.
Blandannat slåss om algtabletterna jag brukar ge dem.
#4 - 6 november 2008 21:27
jodå det går allt , kör med 1000L på varje ungefär, men det ser nästan ändå ut som storm bland växterna, till ´å med sanden flyttar på sig lite, å då sitter strilrören på bakrutan å blåser på fram rutan, vad har du för cirkulation i ditt stora diskus kar?, kanské blir att byta ut en Ph70n mot en cirkl på 650L/H (har en över).... kanske blir mer harmoni då.
#5 - 6 november 2008 21:28
noisy skrev:
Jag har 3 st innerfilter Fluval 4+ ca 1000 L st + Tetratec EX1200 i mitt 540 L Malawikar.

I kväll när jag skulle mata dem så verkade de slöa och jag undrade vad som var fel och när jag kollade pumparna så var det dålig fart på innerfiltren medan ytterfiltret gick normalt.

Jag rengjorde innerfiltren och märkte omedelbart (i stort sett) att fiskarna började bete sig som vanligt igen.

Blandannat slåss om algtabletterna jag brukar ge dem.

hmm till malawi ja ;).....jag har Altum scalarer, då skulle dem sitta som frimärken mot rutan ju.....*L*
#6 - 6 november 2008 21:31
Jag har en Powerhead 70:a, en Eheim 2217 samt en Eheim 2017 och man ser knappt att vattnet rör sig.
Prova att rikta strilröret mot bakrutan som de är fästa mot så ska du få se å stiltje;).

Uddevalla ja, där körde vi förbi idag, jag och Max.B för att hämta ett nytt akvarium i Lysekil:). Kanske vi skulle tagit en visit och spanat in ditt kar:p...
#7 - 6 november 2008 21:56
buffe78 skrev:
tänkte bara på en sak. Hur kan man rekommendera 2st powerhead till ett 540L kar alltså ca 3000L/h när det i princip räcker med ett ytterfilter på ca 1500L/h typ tetratec EX1200...kör nämligen själv med 2st Ph70 i 2moduler men tycker det är för strömt i karet å då kör jag ändå med 2st strilrör... nån som har några tankar kring detta?
Ta bort strilrören och sätt istället på grov slang på utblåset så får du en stor men svag stråle! Sen är det så att 2x1500 är ingen större skillnad mot att köra 1st, om man ser till strömmen alltså, så det går inte att jämföra det med 1 pump på 3000L/tim!
#8 - 6 november 2008 21:57
ja jag läste det i din nya tråd. har du hunnit kolla så det är tätt?, blir nog en sådan kub nästa kar...
#9 - 7 november 2008 05:36
åheim skrev:
Ta bort strilrören och sätt istället på grov slang på utblåset så får du en stor men svag stråle! Sen är det så att 2x1500 är ingen större skillnad mot att köra 1st, om man ser till strömmen alltså, så det går inte att jämföra det med 1 pump på 3000L/tim!

då undrar jag varför inte????
#10 - 7 november 2008 08:17
buffe78 skrev:
då undrar jag varför inte????
Lättast är ett eget test för att upptäcka att skillnaden inte är stor, men man får givetvis en större (men inte kraftigare) cirkulation eftersom 2st vänder mer vatten! 1500L/tim genom ett utblås pruducerar ett visst tryck i strålen som når en viss längd i karet och detta skapar en viss strömm i karet, sätter du sen dit en likandan pump till bredvid så händer inte särskilt mycket utan vattnet går i samma hastighet ändå;) sätter du istället i 1st på 3000 så är den strålen så väldigt mycket hårdare och det blir mer strömm:)

Annons