Powerhead 201

#1 - 11 januari 2005 19:29
Har precis införskaffat en powerhead 201 och byggt ett eget filter av blå-filtermatta.
Och det verkar som om pumpen drar lite "tjuvvatten" precis vid stora runda ratten som man kan ställa in läget på insuget. Det som händer är att om jag lyfter upp pumpen så bara insuget är i vattnet suger pumpen bara luft. Det verkar inte som det suger så bra ifrån röret som jag stoppat in i filtmattan. Så ska det väl inte vara?? Är det nån som har samma erfarenhet?? Vad kan man göra?? Köpa lite akvariesilicon och täta??
Per
#2 - 11 januari 2005 20:52
Är det Aquaclear 201 du har? Jag har 402 och 802 men tror inte att de är konstruerade på samma sätt som 201:an. Har du pluggat igen änden på röret i ditt hemmagjorda filter? Borrat för många hål i röret kanske, om man nu kan de? Kollat så röret och pumpen sitter ihop.
Jag kör med egengjorda filter men har inga problem som du fått.
#3 - 11 januari 2005 20:59
Ja det är en 201 jag har...Jag har pluggat hålet i "andra änden" på röret, och den sitter bra ihop. Har provat att köra igång pumpen helt utan tillbehör och bara doppa ner pipen för insuget i vattnet och då suger den bara luft, doppar jag ner även den stora runda ratten, blir det ett jädra sprut, med vatten... Det borde inte spela någon roll om man gör många hål, men vad vet jag. Jag har inte gjort överdrivet många iaf. Får kanske skaffa lite silicon och testa??
Per
#4 - 11 januari 2005 21:00
Har sett flera stycken som snackar om hemagjorda filter, hur gör man det och kan man köra med det istället för ett vanligt innerfilter?

Vad är fördelen?
Snälla förklara ordentligt då jag inte kan några tekninska benämningar.
#5 - 11 januari 2005 21:10
Jag kan nog inte hjälpa dig mer perminator eftersom jag har modell 402 och 802 och de inte är konstruerade på samma sätt som 201:an. Kolla i manualen om den kan hjälpa dig på något sätt?

jimel: ja du kan köra med ett eget innerfilter.
Det du behöver är ett pumphuvud ex Aquaclears 201,402 osv, ett elektrikerrör(plaströr), en plugg att sätta i elektrikerrörets ände. Filtermatta av ex modell 10PPI(10PPI står för porigheten/hålen i filtermattan).
Verktyg: en borrmaskin att borra hål i elektrikerröret med. En såg att såga till önskad längd på elektrikerröret.

Fördelen är att du får en betydligt större filtervolym än med ett vanligt litet sketet innerfilter.

Här har du en länk till hur man gör: http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=198
#6 - 12 januari 2005 05:21
Tack mohlen
#7 - 12 januari 2005 07:51
Instruktionen på denna länk talar om hur man gör! Jag undrar vilken diameter på hålen det bör vara?? Jag har borrat mina med en 2,6mm borr. Röret är ca 25 cm långt och jag har borrat en sisådär 50 hål, Och filtret är ca 10x10x22. Duger det??
#8 - 12 januari 2005 14:14
Varsego jimel, om du tänker bygga eget så hoppas jag att det blir bra! Jag är själv väldigt nöjd med mitt hemmabyggda innerfilter, fungerar förträffligt bra och har inte varit några som helst problem.

perminator: menar du länken jag skickade om hur man bygger eget innerfilter? Enligt din egen beskrivning av hur du byggt ditt så borde de fungera bra, i mitt 222L kar har jag ett egetbyggt filter, plaströret är väl 25-30cm och har borrat en jäkla massa hål i röret och de funkar bra. Mitt filter är 25-30cm*10*10. Tror att ditt filter kommer att fungera bra, hur stort är karet du har tänkt ha pumpen i?
#9 - 12 januari 2005 15:52
Har det i ett 65liters nu men kommer nog att uppgraderas inom kort.

Annons