Power head, oljud!?

#1 - 25 september 2007 14:47
Hej

Har precis startat upp mitt akvarium efter flytt. Nu låter pumpen mer än vanligt tycker jag.

Info.
Maxi-jet PH1200, 1100 l/h
310 L amazonas med bottenfilter
Pumpen sprutar ut genom en bakgrund och har viss kontakt vi genomförningen
Pumpen sitter i ytan

Hur mycket skall det låta?
Skall man serva, underhålla någon detalj? Fetta in?
Finns det helt tysta alternativ

Tips någon?
#2 - 25 september 2007 15:23
Prova med att ta isär pumpen där själva impellern sitter, det kan ibland fastna skit på denna så det blir obalans och ljud uppstår.
#3 - 25 september 2007 15:33
du kan ha helt annan akustik i din nya lya, som gör att du hör pumpen mer.
#4 - 25 september 2007 19:06
Tack för tipsen. Skall rengöra och även se om det ser slitet ut.
Akustiken stämmer nog det med men det vore fint om pumpen var tyst..då spelar inte akustiken så stor roll..

Finns det pumpar som är tystare än den jag har?
Kan man slita ut en pump på ca 1 år?

/P
#5 - 28 september 2007 09:09
Har samma problem som dig (kolla länken). Vet inte om det är maxi-jet-pumparna som är högljudda men jag tycker jag har gjort vad jag kan för att ta bort vibrationer så det borde vara själva pumpen som låter. Ska testa en gammal pump av annat märke nästa vecka. Får se hur det låter då.
Mvh
/Calle

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=108266
#6 - 28 september 2007 11:19
Hej

Jag har inte hunnit göra ngt ännu. Men jag tror att min montering inte är den bästa för att slippa ljud. Pumpen sitter på ett plaströr som står direkt monterat ovanpå bottenfiltret. Jag tror jag har en std Åled-lösning. Sen har jag en bakgrund som utloppet går igenom.

Min plan är nog som följer:
- Rengöra pumpen extra noga, impeller etc
- Om möjligt dra slangar mellan pumpen och inlopp resp. utlopp
- Fästa pumpen mot rutan i en upphängning som inte skall leda vibrationer. Då skall jag även se till att pumpen sitter monterad under ytan för att hindra det luftburna ljudet som bildas i rummet mellan vattenyta och glasrutan/bakrunden..jag tror det ger extra mycket resonans i detta utrymmet.
- Om inte ovan hjälper => Köpa ny pump som sägs vara "tyst" - Märke? Ingen aning men jag får fråga runt

/Pelle
#7 - 28 september 2007 11:19
m94perli skrev:
Hej

Finns det helt tysta alternativ

Tips någon?
http://www.pwss.se/product.php?productid=3227&cat=618&page=1
denna pump är väldigt tystgående! bara att skippa filterdelen men den har 2insug men det ena kan man bara stoppa in en bit filtermaterial i eller en kork (har gjort så själv) och använda den som cirk.pump till bottenfilter eller dyl.
Keramisk axel och stor impeller som ger filtret en tyst gång! den tystaste pump jag "hört";)
#8 - 28 september 2007 11:24
Tack för tipset på pumpen. 2 insug kan vara en fördel då jag har värmaren i samma utrymme och behöver cirkulera ett biflöde för att hålla rätt temperatur.

/P
#9 - 28 september 2007 13:01
åheim skrev:
http://www.pwss.se/product.php?productid=3227&cat=618&page=1

denna pump är väldigt tystgående! bara att skippa filterdelen men den har 2insug men det ena kan man bara stoppa in en bit filtermaterial i eller en kork (har gjort så själv) och använda den som cirk.pump till bottenfilter eller dyl.

Keramisk axel och stor impeller som ger filtret en tyst gång! den tystaste pump jag "hört";)

Är insuget i form av ett "rör" så det går att koppla på en längre rörbit till insuget?
Mvh
/Calle
#10 - 28 september 2007 15:52
Mantis777 skrev:
Är insuget i form av ett "rör" så det går att koppla på en längre rörbit till insuget?

Mvh

/Calle
Japp;)

Annons