Potentiellt discuskar?

#1 - 25 juni 2013 05:17
Hej
Har skaffat mig ett juwel trigon 190 L och är sugen på att prova Discus vet om en som ska sälja sina ,han har 20 st ca 6-8 cm stora.
Jag och en kamrat tänkte vi skulle dela på dom så att vi får 10st var,är det för mycket?
Har tänkt mig några apistogramma också+coradys och ancistrus blir det för mycket fisk?
Vad skall man tänka på förövrigt,vilken typ av sand inredning m.m är lämpligt.
Är i startgroparna,tänkte ta vatten ur andra kar och filtergojs så det inte blir en helt ny uppstart av karet.
Tacksam för all hjälp jag kan få:)
#2 - 25 juni 2013 05:53
Eftersom Discusens krav är ca 240 men egentligen snarare är runt 300 så är akvariet alldeles för litet för vuxen Discus. Man brukar räkna ca en Discus per 50 liter. Har du läst något om Discusen i artbeskrivningen?
Så jag tycker det är en dålig idé utan tycker Apistogramma upplägget passar 190 storleken mycket bättre. Du har ju ett trevligt kar med stora möjligheter, men inte just med en stor fisk.
Sedan behöver Discusen optimala förutsättningar för att inte bli stressad och få sjukdomar. För mig beskriver du ett upplägg som skulle skapa problem med dina fiskar, som jag gissar du vill ska må bra?
#3 - 25 juni 2013 06:33
Ja det vill jag ju så klart att dom ska göra.
Men min tanke var att avyttra några så småningom och bara ha kanske 4 st kvar när dom blivit större men det
kanske inte är tänkbart att det skulle fungera tror du bluewing?
#4 - 25 juni 2013 07:03
Nix. Tror inte det kommer att fungera. Ska försöka förklara varför.
Om vi tänker att du vill ge dem maximalt med förutsättningar så de ska kunna växa upp på ett bra sätt behöver de massa näring. Så medans de är mindre matas de ofta ca 4 ggr dagligen. Då pratar vi inte småportioner utan rejäla sådana. Eftersom de äter som grisar om de mår bra så kommer det lika mycket ut i andra änden. Det gör att du behöver göra vattenbyten dagligen för att inte få för mycket bakterier och avfallsprodukter i vattnet.
I naturen lever de i vatten med extremt lite bakterier vilket märks i akvariet som att de lätt får infektioner både utanpå och inombords. Det kräver vattenbyten och gör också att det filter som följer med i Trigon 190L är för klent.
Om de inte får tillräckligt med näring när de är små påverkas både skelett och hjärnans utveckling och du får en dvärgväxt Discus...
På grund av den något extrema skötseln så blir det svårare att ha den med andra arter. Många har dem i ett akvarium utan grus och inredning under uppväxten.

Detta är skälet till att många köper dem som stora. Då har någon annan gjort uppstarten redan.
Plussar du ihop detta och mycket annat runt Discusen som blir det Mission Impossible i din burk. Men läs på och dröm vidare om Discusen. En dag så har du rätt storlek på burk och vet vad den kräver och då du... :D
#5 - 25 juni 2013 07:19
Sen är inte 4 stycken optimalt då det kan bli problem i gruppen med mobbning etc. Ju fler diskusar desto bättre. Helst 7-9 st minst så gruppdynamiken blir bra. :)
#6 - 25 juni 2013 07:21
Ok
Har visserligen ett stort ytterfilter men det kanske är lika bra å lägga ner projektet innan det är för sent.
Om man inte skulle satsa på vuxna ett par kanske som inte skräpar ner så mycket då.
Eller helt sonika grusa det helt.
Man vill ju inte det skall skita sig heller,för det är ju inte kul varken för fisken eller mig.
#7 - 25 juni 2013 07:26
Precis som Einarsson sagt så blir de osäkra om gruppen är för liten. Då ska du ändå uppåt 350-400L. Men det finns ju andra ciklider som kan vara nog så stimulerande. Det är ju inget fel på storleken på burken, bara kombon.
#8 - 25 juni 2013 07:33
Går att göra legendariska kar av alla storlekar så. :-)
#9 - 25 juni 2013 07:34
Under 4L går det väl ändå en gräns....
#10 - 25 juni 2013 08:19
Haha nej! Lär finnas någon finurlig jäkel som kan göra otroliga saker med 4liter. ;)
#11 - 25 juni 2013 09:07
4,5 liter...:)
#12 - 25 juni 2013 12:10
4,5 liter...:)

:D:D

//Inger

Annons