Potamotrygon laticeps (rocka)

#1 - 24 juni 2007 11:20
Har varit och tittat på ett par av denna art några gånger nu. Till och med fått frugan att ge med sig på pengafronten... ;) Men detta skulle tydligen vara en ganska stor art?
Jag har ett 400l som jag tänkte ha dom i. Men frågan är om det är tillräckligt. Kanske om man väljer någon mindre variant?

Om det nu är så att detta skulle kunna funka så undrar jag vad man kan ha för andra (vanliga) fiskar med dom? Och borde man öka på filterkapaciteten?

Mvh // Johan
#2 - 24 juni 2007 17:44
400 liter låter litet tyvärr! om det nu inte är så att det har jätteskumma mått, dvs att det skulle vara toklågt. Vad har du för mått? Du har helt rätt ang storleken, stor fisk! Två sådana i ett 400liters kar skulle nog bli tufft , inte bara pga av utrymmet tan de skitar ned mkt, en rocka smälter maten 3 gånger fortare än vanligafiskar och äter då mera vilket i sin tur leder till ja, just det skit. Finns mindre arter att skaffa. lycka till
#3 - 25 juni 2007 19:41
Judas skrev:
400 liter låter litet tyvärr! om det nu inte är så att det har jätteskumma mått, dvs att det skulle vara toklågt. Vad har du för mått? Du har helt rätt ang storleken, stor fisk! Två sådana i ett 400liters kar skulle nog bli tufft , inte bara pga av utrymmet tan de skitar ned mkt, en rocka smälter maten 3 gånger fortare än vanligafiskar och äter då mera vilket i sin tur leder till ja, just det skit. Finns mindre arter att skaffa. lycka till

Jaha...:mad: så klart att det går ut pipan...;)
Akvariet är 150*50*60 tror jag...
Du skriver att det finns mindre arter att skaffa. Menar du andra rockor eller nåt helt annat?
det är ju så satans svårt att hitta nåt man faller för. Har Malawi för tillfället. Men det var mest för att jag ville ha Saltvatten och många sa att detta skulle vara samma sak. (känner mig blåst) Men men..
Inga roliga förslag på vad man kan skaffa sig. Gärna nåt lite ovanligare och roligare...:)
Mvh // Johan
#4 - 26 juni 2007 09:06
Är som Judas säger för litet för rockor.
Varför vill du igentligen ha salt?
#5 - 26 juni 2007 16:08
det namnet gick mina Potamotrygon reticulatus också under :)
Dom till hör dom lite mindre rockorna som finns i handeln.
Det hade varit bra om du hade foto, eller kunde säga var dom finns någonstans.
Mina 2 gick i ett 540 liters till en början 150*60*60 och det gick bra.
Men ett gott råd är att du läser på lite om rockor innan du skaffar dom, eller frågar dig fram som här. Finns en del trådar om det.
#6 - 26 juni 2007 16:34
Danne_K skrev:
Är som Judas säger för litet för rockor.

Varför vill du igentligen ha salt?

Den stora anledningen till salt är väl det där WOW intrycket som dom ger mig många gånger. Men sen att det finns så mycket. fiskarna är ju bara en liten del av det.
sen har jag en våt dröm att ha sjöhästar... men nu har jag sett att dom har do i såna där Guppyhotell. smidig lösning till ett bra pris. men sen tar det väl en del tid att hålla igång.
men så ligger det till...
men att bygga om mitt blir på tok för dyrt för tillfället!

Mvh // JOhan
#7 - 26 juni 2007 16:37
Tenkare skrev:
det namnet gick mina Potamotrygon reticulatus också under :)

Dom till hör dom lite mindre rockorna som finns i handeln.

Det hade varit bra om du hade foto, eller kunde säga var dom finns någonstans.

Mina 2 gick i ett 540 liters till en början 150*60*60 och det gick bra.

Men ett gott råd är att du läser på lite om rockor innan du skaffar dom, eller frågar dig fram som här. Finns en del trådar om det.

dom jag har sett finns i arninge. 1950:- för ett par.

troligen kommer jag inte få in ett större akvarium här hemma. så går det inte med detta så är det nog kört.
#8 - 26 juni 2007 19:22
johan 400 skrev:
Den stora anledningen till salt är väl det där WOW intrycket som dom ger mig många gånger. Men sen att det finns så mycket. fiskarna är ju bara en liten del av det.

sen har jag en våt dröm att ha sjöhästar... men nu har jag sett att dom har do i såna där Guppyhotell. smidig lösning till ett bra pris. men sen tar det väl en del tid att hålla igång.

men så ligger det till...

men att bygga om mitt blir på tok för dyrt för tillfället!

Mvh // JOhan

Dom flesta som håller på med salt är ju allt runt omkring tex korllerna fiskarna är ofta mindre intresanta än dom vi håller i söt vatten men dom är ju som du skriver bara en del i ett saltkar.
Om det är sjöhästar du helst vill ha tycker jag inte att det ska vara någon omöjlighet. För att det inte ska vara så dyrt så kan du ju kanske sälja det som du har nu och skaffa ett mindre beg ett. brukar finnas till ganska bra pris så är inte säkert att de blir så där jätte mycket dyrare. Tycker inte att ett salt ska ta så mycket mer tid än en sötvattens tank när den väl är igång. Men du bör läsa på en hel del innan du kör igång. Det verkar däremot ta ganska lång tid att väl få igång det om man tex följer Saltvattensakvariet av Daniel Knop. Men det är ju någon här på forumet som har startat en tråd under saltvattensakvarier. Han verkar framför allt få igång tanken mycket snabbare.

Mitt råd är att skaffa det som du verkligen vill ha även om det är ganska mycket jobb med att läsa på å allt. Men tror du blir mer nöjd med resultatet i slut ändan
#9 - 26 juni 2007 20:07
Mitt råd är att skaffa det som du verkligen vill ha även om det är ganska mycket jobb med att läsa på å allt. Men tror du blir mer nöjd med resultatet i slut ändan[/quote]

Jo visst är det som du säger. Men som det känns nu så vill jag ha mitt kar kvar i köket. Det har fått en central plats och frugan har vant sig... Bara jag fundrar på att flytta det en cm så kommer hon bråka ner hela alltet i garaget...:D Nej men jag är nöjd med mitt akvarium som en möbel där det står. Men jag vet inte vad jag ska stoppa i det för att bli nöjd med innehållet. Och Salt är uteslutet i ett så stort.
Man vill ju ha nått lite udda, som typ rocka... ingen idé på nått annat kul fast sötvatten då?
Har funderat på ett helt (vanligt) sällskapsakvarium men världens soppa, men ja det känns lite vanligt...
#10 - 26 juni 2007 21:10
Jag kan säkert ge dig en massa tips på fiskar som jag tycker är roliga fina osv men är lite lättare att ge tips om jag vet lite mer vad du är på jakt efter. själv så är jag ganska fast i tanganyika träsket men har även sydamrikanska malawi viktoria nån fisk från asien å säkert från andra ställen med. Men är det intresanta ciklider med varierande betende så tycker jag att tanganyika är nr1. Alla kanske inte har dom där starka färgerna som saltvattens fiskar har eller många av malawi cikliderna men det tycker jag att dom tar igen flera gånger om med deras intresanta betenden. sen så om det är udda du vill ha så kolla i dom sydamrikanska floderna där hittar du många udda fiskar och andra djur.

Annons