Potamotrygon Hystrix

#1 - 29 september 2007 11:02
Mitt värsta impulsköp någonsin! En jäkla hystrixrocka. Den är lika stor som en cd skiva typ, väldigt mörk i färgen och åt riktigt bra i affären. Hm, är gode van med vattenbyten eftersom jag kör annars bara med diskus så den biten ska nog inte vara några problem. Denna art blir väl intel ika stor som leopoldi och motoro? Just nu går den i ett 540 med lite corydoras(varning) och L-malar. Något speciellt man bör tänka på ? Har god filtrering och en temp på ca. 28.

Borde läsa på mig lite...[:o][:o]
#2 - 29 september 2007 12:52
Tjena! Har du ingen bild på den? finns en hel del att tänka på. Hystrix blir ca 50cm i diameter (enligt mina böker) så 540l kommer att bli för litet om ett tag.Bra vatten, jag bytter 2ggr i veckan a 30-40%, jag matar mina 3ggr per dag med räkor,maskar,fisk bitar, mygg mm.. Sök på rocker i forumet, finns en del trådar! skickar med några länkar om rocker:
http://www.raylady.com/
http://www.freshwaterstingray.nl/Frames%20Engels/English.html
#3 - 29 september 2007 17:34
En sån liten rocka behöver mycket mat minst 3gg/dag ,du behöver inte oroa dig för pansarmalarna nu men du få plocka ut de sen när rockan växer .... för säkerhets skull.
540L räcker i några år.
#4 - 30 september 2007 09:57
värsta impulsköp någonsin??

Hur så, eller på vilket sätt menar du
#5 - 30 september 2007 12:48
Tackar för era tips.

Tenkare skrev:
värsta impulsköp någonsin??

Hur så, eller på vilket sätt menar du

Tja, tänkte väl mest prismässigt...:p
#6 - 30 september 2007 17:13
Du har ju fått bra tips är väll inte så mycket att tillägga.
men som folk skriver den blir runt 50cm i diameter (samma som motoro lite större än leopoldi)
Handelsnamn för P.Histrix (Hystrix) är common stingray
Foder biten är det väll inte så mycket att tillägga. inte heller hur ofta du bör mata den runt 3gånger/dag funkar fint när den blir lite större räcker det med 1-2.
När det gäller akvarie kompisar så är det lite att tänka på. långsmala fiskar som rör sig runt botten lever farligt (igentligen allt som kan få plats i munnen) Övriga går ganska säkra men när den blir lite större kan dom ändå testa på lite större fiskar (tex discus). Sen får inte kamraterna vara alltför agressiva pga att dom kan stressa ihjäl rockan

något mer du funderar över?

Du råkar inte ha någon bild?
#7 - 4 oktober 2007 17:17
Och då ingen annan sagt det, så välkommen till rockvärlden :)
#8 - 5 oktober 2007 06:32
Tackar för svar och välkomnandet!:)

Jag är nu nog ganska säker på att han äter. Såg ut som det iallafall när jag slängde ner ett par bitar röda mygglarver. från att ha legat helt stilla hela dagen började han cirkla omrking på botten och som vinklade upp huvudet då han passerade maten. Försökte kika om han mumsade i sig nått men gudomligt svårt att se underifrån!

Byter 40% vatten varje dag nu och suger upp alla matrester. Han verkar bli mer och mer aktiv för varje dag.

Liten bild på honom!
http://img161.imageshack.us/img161/8813/dscn9628tz9.jpg
Men efter att ha kikat in på Tenkares zoon ser min mer ut som en Potamotrygon reticulatus
#9 - 5 oktober 2007 14:52
Jag skulle nog sätta ett par tusen på att det är en Potamotrygon reticulatus.
Har den lång och spetstig svans?
Jag har själv 2st, dock inte med samma färger.
Finns tydlingen röd reticulatus (vilket jag tror du och tenkare har), mina kalades colombia reticulatus R083.
Mina älskar maskar, brukar köpa lövmask i sportfiske affärer, prova att lägga en framför du ser direkt om den tar den eller ej!!!
Välkommen och lycka till :)
#10 - 5 oktober 2007 16:42
Jo det ser absolut ut som en P. reticulatus.
Jag har 1 röd och en som jag tror är samma som rockan04 har.
Tänk på att dom kan vara picky eaters, tog ganska lång til innan jag fick mina att äta varierat.
Prova att mata på natten då dom också är väldigt aktiva, om det skulle vara problem med maten.

Kolla även på www.tenkare.se sen är det en länk till vänster.

40% vb dagligen? värför? hur stort akvarie har du och vilken filtrering kör du med.
#11 - 5 oktober 2007 17:33
som ni nämner så är det där troligt vis en P.reticulatus. Vilken blir betydligt mindre än Histrix. Denna blir nog "bara" runt en 35cm (diameter). Så du hade kanske hade lite tur där med impulsköpet (Gissar att du ville ha en lite mindre rocka?)
#12 - 6 oktober 2007 09:53
40% per dag låter i värsta laget tycker jag!!
Jag bv 2ggr per v ca 30%, hade nog klarat mig med 1 gång i veckan, men varför chansa!!!
Hur många bytten gör du tenkare?
#13 - 6 oktober 2007 10:57
Jag gör ett nästan 50% igt vb 1/vecka. Kör med 2 ytterfilter. matar dagligen med räkor och mysis till skalarerna. samt så har jag en hel del ancistrusmalar i karet. funkar här. Akvariet är på 720 liter.
Filter är ett eheim 2229 intervall filter med ca 7 liter eheim subtrat pro, och ett eheim proII 2028 med en massa blå filtermatta i bitar ca 7 liter. På det så har jag 2 st blå filtermattor på ca 1 liter stycket som förfilter.
#14 - 9 oktober 2007 10:59
Anlednignen till att jag byter så mkt vatten var för att jag matade så otroligt mycket för att få igång honom. Nu äter han röda mygglarver, vilket känns skönt. Nu ska jag bara få honom att ta räkor också. Några tips? Byter vatten var tredje dag, cirka 25%.
#15 - 9 oktober 2007 16:35
När jag fick mina att äta räkor så klippte jag ner räkorna i små bitar, och blandade det med mygglarverna så att räkorna drog till sig smak. Nu äter dom räkor och annat som kommer i deras väg. :)

Kör du discus ihop med rockorna?
#16 - 9 oktober 2007 17:38
Yes, ingen konst att få nissen att fatta tycka för skalade räkor :) Han verkar äta allt!!
Vad skall man ge nu för käk för att denne skall växa och må bra. Räcker räkorna och artemian?

Jag kör rockan själv med ett par corydoras, kardinaltetror och en L-mal.
#17 - 10 oktober 2007 10:21
Mitt tips är att du kör en räkmix som till största del består av räkor, fisk och sen kan du lägga in lite annat tex musslor vitaminer osv.

lite varning för corydoras. Har hört om rockor som har försökt ta corydoras men inte riktigt har klarat av det vilket har resulterat i två döda fiskar. Kan väll vara lite så med l-malar med men kardinalerna bör slinka ner lätt.
#18 - 11 oktober 2007 15:05
mina retics struntade i kardinalerna, men när mina vf heros notatus kom i karet så försvann dom på 1 dag. :(
Men jag förväntade mig inget annat
#19 - 11 oktober 2007 20:01
Danne_K skrev:
lite varning för corydoras. Har hört om rockor som har försökt ta corydoras men inte riktigt har klarat av det vilket har resulterat i två döda fiskar.

Min leopoldi åt många pansarmlar ,började käka upp de vid 20cm storlek ,brukade bita av huvudet och käka resten av malen .... men så dog han en dag när en pansarmal fastnade i munen :(
#20 - 11 oktober 2007 20:53
ray skrev:
Min leopoldi åt många pansarmlar ,började käka upp de vid 20cm storlek ,brukade bita av huvudet och käka resten av malen .... men så dog han en dag när en pansarmal fastnade i munen :(

riktigt tråkigt beklagar :( min motoro har två gröna pansarmal på rip listan. men dessa var på den tiden för stora för henne så var nog inte ens nära att kunna svälja dom men bita ihjäl dom det kunde hon. (sen så har han nog några kardinaler och tror även en discus)
#21 - 12 oktober 2007 15:08
jag har bara sett en kraftig minskning av ancistrusyngel i karret. Undrar vilka som är skyldiga till det. :)
#22 - 13 oktober 2007 12:26
Tenkare skrev:
jag har bara sett en kraftig minskning av ancistrusyngel i karret. Undrar vilka som är skyldiga till det. :)

Hmm undra hur det kan komma sig :confused: Rockor är faktiskt effektivare jägare än vad man först tror.
#23 - 13 oktober 2007 16:40
Sådär. Nu har jag bytt bottenmatrial till fin sand. Rockan gillade det direkt och grävde ner sig :) Fortsätter med att mata med räkor..
#24 - 14 oktober 2007 11:28
Sådär. Nu har jag bytt bottenmatrial till fin sand. Rockan gillade det direkt och grävde ner sig :) Fortsätter med att mata med räkor..

Vad har du nu och vad hade du tidigare?
#25 - 16 oktober 2007 16:42
Hade svart råda förut, den fina. Men tyckte den var lite för grov så jag bytte till rådasand 0,8mm. Ser exakt ut som brogårdsand.

Annons