Potamalpheops sp. med rom

#1 - 24 mars 2009 12:03
Jaha, så var det dags igen då. Mina zebraräkor, som inte förökar sig men får rom med jämna mellanrum är på gång igen.
Det verkar som om dom dels blir relativt gamla, och förökar sig på våren. Dom går i ett litet tekniklöst kar med enbart ljus.
Jag ser fortfarande 10-15 stycken som helst håller sig lite dolda på undersidan av en rot eller utefter bakre siliconlisten. Nykläckt artemia är dom extremt förtjusta i och blir riktigt aktiva då dom får det.
#2 - 24 mars 2009 13:23
De gillar levande artemia? Det kan inte vara så att de äter sina yngel också då?

Du kunde prova att sätta en hona i en yngelkasse avsedd för guppy när äggen börjar ändra färg och/eller du ser ögonfläckar genom skalen.
#3 - 25 mars 2009 10:41
Kul att du fortfarande har kvar av "lilazebrorna". Mina sista försvann för länge sedan:-(

Azurs ide om att prova att sätta en dräktig hona i en yngelbur verkar vara intressant.

Jag har inte hittat någon som klarat av att få yngel av de små skönheterna. Då du nu verkar vara den sista som har dessa i Sverige så hänger allt på dig nu:-) //Eva
#4 - 25 mars 2009 10:57
Ja jäklar Azur... tänk om det är så det är... dom har ju så stora romkorn och när ynglen har utvecklats lite mer inne i rommen ser man ögonen tydligt om man fotar med makro och förstorar upp. Dom är inte stora inte, ca 10 mm bara (räkan alltså).
Men dom är ruggigt skygga också. Petar man det minsta på täckglaset försvinner dom direkt in under någonting. Det blir nog svårfångat... kan ju ha en håv stående nere i karet förstås... hm... Tack för tipset :D
#5 - 25 mars 2009 13:44
Jag har fångat räkor med en håv och en algtablett ;)
Fast ibland då så har håven varit fylld med 100 räkor på morronen och då har man ju nästa bekymmer.... :D
#6 - 25 mars 2009 15:23
Jo så brukar jag göra med CR/BC, körsbär, WP och tiger. Men dom är ju extremt keliga jämfört med mina skygga zebror. Men det är nog så jag får försöka ändå när jag ser att fler går med välutvecklad rom.
#7 - 25 mars 2009 19:37
Läskigt med gröna ägg :D
#8 - 26 mars 2009 23:35
Ja visst är det :D Och på en del av honorna är äggfläcken lysande turkos... väldigt skumt.
#9 - 29 mars 2009 16:17
Petflaskefälla fungerar skrämmande bra på räkor.

Annons