Postorder..

#1 - 3 januari 2007 19:40
Finns där någon nätbutik som man kan handla akvarietillbehör på?
#2 - 3 januari 2007 19:42
skriv in akvarietillbehör på google och tryck enter....;)
#3 - 3 januari 2007 19:49
www.firren.com
www.guldfisken.se
www.pwss.se

finns många mera !!

//kim
#4 - 3 januari 2007 21:32
Har lagt två ordrar hos PWSS som jag väntar på. Jag tycker de är ganska oseriösa med enorma leveranstider. Har beställt från Tyskland mitt i julledigheten och det gick bra mycket snabbare och enklare(Aquaristic.net). Verkar svårt att svara på mail från deras sida också.
#5 - 3 januari 2007 21:53
jag har hört tvärt om att pwss ska vara snabba med leveransen. sen har de ju haft ledigt mellan 23/12 - 1/1-07 kanske är därför ??

när jag beställde från guldfisken så fick jag varaorna dagen efter tror jag det var. gick hur fort som helst.

//kim
#6 - 3 januari 2007 21:55
Har lagt två ordrar hos PWSS som jag väntar på. Jag tycker de är ganska oseriösa med enorma leveranstider. Har beställt från Tyskland mitt i julledigheten och det gick bra mycket snabbare och enklare(Aquaristic.net). Verkar svårt att svara på mail från deras sida också.

Jag fick mitt paket på 2 dagar, så om det var nåt jag undrade så var det bara ringa, dom svarade på en gång...

Jag fick ett bra intryck av PWSS.

Och att det tar lång tid i mellandagarna står det stort med röd text på startsidan att det kommer göra!
#7 - 3 januari 2007 22:01
Jag beställde mitt Eheim 2213 från pwss den 29/11-06 och fick det den 14/12-06. Mailade även dom angående en sak men fick inget svar på mitt mail så ringde istället och pratade med hon tjejen (suss??) och hon var mycket tillmötesgående.
#8 - 3 januari 2007 22:27
Jo men nu gjorde jag min beställning 15/12, det ger en hel vecka till att posta ordern innan jul. Om man då inte skulle hinna med så kan man ju inte ta ledigt, man får väl ta lite ansvar för sina åtagande. De var väldigt snabba med att påpeka att det skulle gå snabbare med förskotts inbetalning. Svarar heller inte på mail om varför den inte har kommit än.

Pratade också med Suss i samband med ordern och hon var väldigt trevlig, men det har inte riktigt med saken att göra.

Jag är inte van vid så långa leveranstider och förstår inte heller att det ska behöva ta så lång tid.
#9 - 3 januari 2007 22:48
Har beställt både från guldfisken och pwss. Tycker båda funkat skitbra o det han absolut inte blivit ngt klydd med någon av dem.
När jag beställde mitt så beställde jag även med biobollar vilket de inte hade inne. Då skicka de redan dagen därpå ett mail o berätta detta där de fråga om de skulle skicka allt utom biobollarna direkt lr om de skulle vänta och skicka allt på en gång vilket jag valde. Så jag tycker det de har varit väldigt hjälpsamma och bra att handla av!!! :D

//MVH Tulle
#10 - 3 januari 2007 22:50
Jo men nu gjorde jag min beställning 15/12, det ger en hel vecka till att posta ordern innan jul. Om man då inte skulle hinna med så kan man ju inte ta ledigt, man får väl ta lite ansvar för sina åtagande. De var väldigt snabba med att påpeka att det skulle gå snabbare med förskotts inbetalning. Svarar heller inte på mail om varför den inte har kommit än.

Pratade också med Suss i samband med ordern och hon var väldigt trevlig, men det har inte riktigt med saken att göra.

Jag är inte van vid så långa leveranstider och förstår inte heller att det ska behöva ta så lång tid.

Dom skriver ju själva att leveransen kan ta upp till 20 dagar, och nu när dom haft ledigt så har det ju inte gått 20 kontorsdagar sen du bestälde...
#11 - 4 januari 2007 04:32
20 dagar är väl om de inte skulle ha något hemma? De kan väll inte på allvar mena att det tar 20 dagar att få iväg en order.........
HazelCR
#12 - 4 januari 2007 05:30

Jag väntar också. Jag gjorde min beställning den 3/12 och förskottsbetalade på måndagen. Jag har också mailat, fått läskvittens, men inget svar.
Jag är också irriterad på den långa leveranstiden, oavsett förmildrande omständigheter som Jul.
(Fan, det har ju funnits mycket tid till akvariepysslande under Julledigheten.)

Å ringa skall väl inte kunden behöva göra. Om det är något problem, så bör väl säljaren höra av sig. Allrahelst när e-post finnes.

Noterbart är att jag beställt av PWWS tidigare och det har fungerat alldeles utmärkt. Detta gör att de redan har kunduppgifter på mig, vilket gör att det borde .......
#13 - 4 januari 2007 09:58
Å ringa skall väl inte kunden behöva göra. Om det är något problem, så bör väl säljaren höra av sig. Allrahelst när e-post finnes.

Haha, du har inte jobbat som säljare du ;)
En säljare hör bara av sig till kunden efter att kunden tjatat eller om han har ett mycket bra svar på varför det dröjer, vilket han sällan har. Handlar det om en återförsäljare så finns ju alltid utvägen att skylla på leverantören. Om förseningarna beror på annat en leverantörs problem så är det ju knappast något säljaren vill skylta med.
Det är ju trots allt så att en kund som inte ligger på skapar inga problem. Ringer kunden så löser man det fortast möjligt och så har man fått en nöjd kund tillslut.
Jag säger inte att det är rätt, men det är så det funkar på de flesta sälj företag, bara att det märks mer hos dom mindre.
HazelCR
#14 - 4 januari 2007 10:24
Jo, du har nog rätt i din analys och min är mer en utopi.
Men det är ganska avgörande var jag lägger min nästkommande beställninig.
Ingen förklaring = Ingen ny beställning
Det borde vara något som åtminstone egen förtagare skulle beakta i längden.
HazelCR
#15 - 4 januari 2007 10:37
Nu har jag fått svar. Troligtvis har mitt paket kommit bort. Det har iaf skickats från PWSS. PWSS skall söka, i annat fall skickar de igen.
#16 - 4 januari 2007 15:44
HazelCR skrev:
Nu har jag fått svar. Troligtvis har mitt paket kommit bort. Det har iaf skickats från PWSS. PWSS skall söka, i annat fall skickar de igen.

Säger ja......
Jag har fortfarande inte fått svar.
#17 - 4 januari 2007 15:49
Jag vet att bussgods kan ta otroligt lång tid på sig ner hit.
Jag fick kollinr av pwss och gjorde sökning på bussgods.se. Kunde följa det hela vägen hit. tog dock nästan 8 dagar. :(
#18 - 4 januari 2007 16:05
Varför skickar de med bussgods? Eftersom jag inte fått något kollinr så tvivlar jag på att de skickat ordern.
#19 - 4 januari 2007 16:30
Jag bad själv om att få kollinr.
Bussgods är billigare än posten, men man kan själv välja att ta det med posten. Dock dyrare och så vet jag hur paketen har behandlats på posten.
#20 - 4 januari 2007 16:56
Posten är överlägsen i mina ögon. Snabbt och problemfritt(oftast)
#21 - 4 januari 2007 17:05
tja för min del var det kanske inte så problemfritt med posten.
Fick skicka tillbaka 2 dvdbrännare där emballagert var skadat, slarvat bort en del andra ordrar, så posten är lite av ett problem för mig iaf.
#22 - 4 januari 2007 17:15
Finns alltid undantag som bekräftar regeln:) Tycker det är smidigt med posten då det går att hämta ut när man själv vill. Jobbigt med UPS, DHL, FedEx mm som bara levererar på arbetstid.
#23 - 4 januari 2007 17:57
De som köper på nätet gör att de som har butiker med akvarie fisk och tillbehör till fiskar får stänga butiken då den inte är lönsam.
Var köper ni då det som är akut tex medicin eller en pump när den som är köpt på nätet har gått sönder.
#24 - 4 januari 2007 18:24
Jag har beställt från pwss och det har varit bra. Det enda neg är att man inte vet vad frakten kostar på en gång. Och när jag beställde växter så var det obefintliga rötter. Fast växterna var fina i bladen. Även flingfodret som skulle vara xl var småsmulor.
Jag har också beställt från akvarielagunen bara positivt, snabb leverans.
Man kan ju undvika att beställa från pwss när de har skrivit på sin hemsida att de har lång leveranstid. Eller så får man vänta :)
#25 - 4 januari 2007 18:24
Kramfors skrev:
De som köper på nätet gör att de som har butiker med akvarie fisk och tillbehör till fiskar får stänga butiken då den inte är lönsam.

Var köper ni då det som är akut tex medicin eller en pump när den som är köpt på nätet har gått sönder.

Fri konkurans. Jag köper där jag får bäst service till bäst pris.
I detta fallet skulle jag nog hellre handlat någon annanstans.
#26 - 4 januari 2007 21:05
Kramfors skrev:

Dom flesta affärer som jag känner till säljer mer än bara akvarietillbehör/fisk/mat osv. Många som jag har pratat med skulle inte klara sig på att enbart sälja akvarie/fiskar utan det dom drar in pengar på är hund/katt/fågel/gnagare/reptiler och allt som har med dom att göra.

I regel så köpar man fisk och fiskmat i affärerna.

Och dom tillbehören du pratar om finns nästan alltid i lager hos djuraffären.
Då borde ju faktiskt folk sluta handla begagnat också då det är ungefär samma sak om man resonerar som du gör.

Men det är ju bara min mening.
#27 - 4 januari 2007 21:49
Hur går det när butiken slutar med akvarietillbehör, fiskfoder och säljer kattsand i stället.
Jag vet 2 butiker som slog igen 06.
Det behövs fler butiker som konkurerar för lägre priser, nu är det påslag på varorna med 300-400% och mer.
Ingen konst för nätbutiker att var billigare med ett litet lager, billig lokal och små omkostnader.
#28 - 4 januari 2007 22:02
hade man haft en bra och vettig akvarieaffär i närheten hade det kanske varit värt att handla där för att supporta, men här finns bara en stor zookedja som säkert klarar sig bra ändå så då köper jag där det är billigast. på nätet...
#29 - 4 januari 2007 22:44
Kramfors skrev:
Hur går det när butiken slutar med akvarietillbehör, fiskfoder och säljer kattsand i stället.

Det behövs fler butiker som konkurerar för lägre priser, nu är det påslag på varorna med 300-400% och mer.

Ingen konst för nätbutiker att var billigare med ett litet lager, billig lokal och små omkostnader.

Tillgång och efterfrågan och andra marknads regler gäller kanske inte i Kramfors :)
#30 - 4 januari 2007 22:51
Kramfors skrev:

Här i Helsingborg så är det just så att dom har akvarie och annat typ kattsand hundmat osv. Och det är på allt annat än akvarie dom drar sig runt på. Och visst är jag öppen för ökad konkuranns och billigare priser, men då måste man hitta billigare lokaler, få till bra elpriser, billig personal eller slita arslet av sig och bygga upp ett rykte.
Nu vill jag inte påstå att jag handlar allt via nätet för det blir en hel del i min lokala butik, fast då växter, fiska, mat osv. Men så länge det är billigare att handla tekniken via nätet så blir det där man handlar. Om man inte gör impulsköp när man är ute och handlar förståss.

Nu är jag trött när jag kommenterar detta så rätta mig på dom punkter det låter oklart så ska jag utveckla när jag har jobbat färdigt imorgon.
HazelCR
#31 - 5 januari 2007 02:22
Kramfors skrev:

Jag handlar även av de lokala akvariebutikerna i min stad. Under 2006 för betydligt mer än 10 000 kr. Det måste väl räcka. :)
Att det blir nätbeställningar ibland beror sig oftast av två saker, dels lägre pris och dels ett större utbud.
Det senare avgör faktiskt oftast, att det just blir en nätbeställning.

Ingen större risk att butikerna här går i putten, gissar jag. Ägarna har det till synes gott ställt.
#32 - 5 januari 2007 12:32
Är hemma från jobbet idag för att ta emot en leverans från UPS. När jag tittar på trackingen så står det att de precis varit här utan att någon var hemma. Kan tro jag blev förbannad och ringde direkt till kundtjänst. Nu försöker de få tag på chaufören för att se vad som hänt. Det kan man kalla respektlöst, att bara skita i leveransen så.
#33 - 5 januari 2007 13:26
Updatering. Aquaristic.net har tydligen inte medelat UPS att paketet är betalt. Hur trött blir man.
#34 - 5 januari 2007 15:58
Är hemma från jobbet idag för att ta emot en leverans från UPS. När jag tittar på trackingen så står det att de precis varit här utan att någon var hemma. Kan tro jag blev förbannad och ringde direkt till kundtjänst. Nu försöker de få tag på chaufören för att se vad som hänt. Det kan man kalla respektlöst, att bara skita i leveransen så.

Ännu en anledning att köpa i butiken i stan.
#35 - 5 januari 2007 16:01
Touche Kramfors :)
Faktisk första gången det strular till sig ordentligt.
#36 - 5 januari 2007 16:36
Kramfors skrev:
Ännu en anledning att köpa i butiken i stan.

Väntade på den kommentaren. :)

Men det kan även strula till sig i butiken, har väntat på en impellerstav ett tag nu.
#37 - 6 januari 2007 00:21
Skulle jag vara handlare och bara kunna sälja de prylar som inte har några omkostnader (få beställninga och kunden förskottsbetalar, beställa ifrån leverantör med 30 dagars faktura, skicka till kund), så skulle jag vara supernöjd.

Men Akvariebutiker servar sina kunder med fisk mm, som i många fall är en förlustaffär, och den kan täckas in av "vinsten" av tillbehör/foder försäljningen.
Men då den försäljningen uteblir så kommer det snart att bli så att de bara har den fisk som går +-0, andra arter har de helt enkelt inte råd att serva sina kunder medmed.

Och att säga på att det finns större utbud på nätet stämmer, men vill butiken så kan de få hem nästan vad som helst.

Vet vilket jäkla strul det är att reklamera en sak man har köpt på annan ort/nätet, det är hopplöst.
För de bryr sig inte, men hos en lokal handlare kan man lämna in saken och få ett personligt bemötande, de kan inte lika lätt gömma sig genom att ej svara i tele eller på mail.

Så billigt blir många gånger INTE ekonomiskt i längden.;)

//Calle
Bilagor:
#38 - 6 januari 2007 01:00

Om du har förlorat pengar på det (lönen?) så tycker jag att de borde bli återbetalninsskyldiga :( .

Själv så väntade jag på en leverans (från ett annat företag). De skulle komma mellan 9:00-11:00 jag åkte hem och flexade från jobbet (tyckte att 2 timmar minus skulle var superlätt att jobba ihop igen)....De kom aldrig, jag väntade tills klockan 13:00 sen åkte jag till jobbet igen.

Man blir så arg [:(!]
#39 - 6 januari 2007 03:43
rödtoppen skrev:
Om du har förlorat pengar på det (lönen?) så tycker jag att de borde bli återbetalninsskyldiga :( .

Själv så väntade jag på en leverans (från ett annat företag). De skulle komma mellan 9:00-11:00 jag åkte hem och flexade från jobbet (tyckte att 2 timmar minus skulle var superlätt att jobba ihop igen)....De kom aldrig, jag väntade tills klockan 13:00 sen åkte jag till jobbet igen.

Man blir så arg [:(!]

Jo det hade inte varit fel. Nu förlorar jag inget rent ekonomiskt men när jag påpekade att jag var missnöjd till Aquaristic.net så fick jag detta svaret:
"Hm, that sounds that you never made a mistake in your whole life"
Tvivlar på att de hade sagt så i en butik.

Lösning blir att jag får betala till UPS
och att Aquaristic återbetalar mig. Annars hade paketet fått returneras och skickas igen.
#40 - 6 januari 2007 04:05
Jo det hade inte varit fel. Nu förlorar jag inget rent ekonomiskt men när jag påpekade att jag var missnöjd till Aquaristic.net så fick jag detta svaret:

"Hm, that sounds that you never made a mistake in your whole life"

Tvivlar på att de hade sagt så i en butik.

.

ojojoj.. vad provoserad jag hade blivit av ett sådant svar [:(!] .
Det minsta man kan begära är väl en ursäkt :(
#41 - 6 januari 2007 09:16
Måste säga att de är snabba, han har gjort återbetalningen idag.
#42 - 6 januari 2007 09:29
Det är väl alltid så att folk är mer respektlösa när de slipper ta konsekvenserna av att ha en upprörd kund att fysiskt ta hand om. Hade dom svarat mig så skulle jag tagit mina pengar och beställning till annan affär. Sen är det ju så att priset till viss del bestämmer var man handlar. Ta tex det faktum att jag i en affär köpte 3st C.Panda för 90kr medan jag i en annan betalade så mycket för en, vilken butik kommer jag gå tillbaka till?
#43 - 6 januari 2007 09:40
kamparn skrev:
Det är väl alltid så att folk är mer respektlösa när de slipper ta konsekvenserna av att ha en upprörd kund att fysiskt ta hand om. Hade dom svarat mig så skulle jag tagit mina pengar och beställning till annan affär. Sen är det ju så att priset till viss del bestämmer var man handlar. Ta tex det faktum att jag i en affär köpte 3st C.Panda för 90kr medan jag i en annan betalade så mycket för en, vilken butik kommer jag gå tillbaka till?

Kvalitén och kundbemötandet spelar även väl roll?
I förhållande så är det små summor (men dock inte att förakta) det handlar om i ditt fall om man inte gör sådana inköp så ofta.

Är tyvärr väldigt många "dåliga" köp som görs, t.ex köpa läsk i 0,5L flaska på en mack för 20kr, när 1,5L kostar 25 kr i en "vanlig" affär.
Eller att köpa halvfabrikat/färdig mat för "dyra" pengar i jämförelse med vad råvarorna kostar...

//Calle
#44 - 11 januari 2007 15:55
Kan säga att PWSS har slarvat bort min order. De påstår att de lämnat den till posten men de har bara fått in en förhandsbokning.
HazelCR
#45 - 11 januari 2007 17:18
Kan säga att PWSS har slarvat bort min order. De påstår att de lämnat den till posten men de har bara fått in en förhandsbokning.

Det är lika förbaskat illa för mig. De säger t.o.m. att de skickat grejerna två gånger, men inte får jag träff hos bussgods på mitt kollinummer, som jag fått från PWSS.

3/12 ..................... 11/1

Det blir till att tänka efter före nästa gång.
#46 - 11 januari 2007 19:33
Jag kan inte säga mer än att jag aldrig haft problem med dom och handlat där 3 ggr nu.
Men julen kan väl ha en del att göra med borttappat gods osv.
HazelCR
#47 - 12 januari 2007 03:30
Tenkare skrev:
Jag kan inte säga mer än att jag aldrig haft problem med dom och handlat där 3 ggr nu.

Men julen kan väl ha en del att göra med borttappat gods osv.

Jag har också handlat där tidigare utan problem. Det är bara denna gång det gått troll i ärendet och det ordentligt.
#48 - 12 januari 2007 15:46
Kan påpeka att det faktiskt var billigare att beställa genom lokala affären.
HazelCR
#49 - 16 januari 2007 13:07
Jag håller liv i tråden genom att tala om att PWSS ännu inte lyckats tala om var mina två paket har tagit vägen. Av mig veterligen har inget av paketen blivit registrerade hos bussgods.

Det var väl en otrolig tur att jag bara beställde några få prylar som jag förskottsbetalade och inte la min beställning på ett 720 m.m. hos dem, som jag inhandlade strax före jul.

Näe, tänker ni beställa hos PWSS, så tänk efter om ni verkligen vill förskottsbetala samt riskera en lång väntan 3/12......16/1 å det för prylar som de hade hemma.

Det må vara att det kan bli fel någon gång ibland, men att det fortfarande råder oklarhet varför inga grejer dyker upp hos mig, efter att jag haft några kontakter med PWSS, anser jag vara uruselt.

Gunnar Karlsson Gävle
#50 - 16 januari 2007 14:01
har beställt från PWss utan några som helst problem
#51 - 16 januari 2007 16:22
http://www.juwel-aquarium.de/de/index.htm

Det e ju bara grejer till deras akvarium men oj va bra dom e bra att ha att göra med.
#52 - 16 januari 2007 16:34
HazelCR skrev:
Jag håller liv i tråden genom att tala om att PWSS ännu inte lyckats tala om var mina två paket har tagit vägen. Av mig veterligen har inget av paketen blivit registrerade hos bussgods.

Det var väl en otrolig tur att jag bara beställde några få prylar som jag förskottsbetalade och inte la min beställning på ett 720 m.m. hos dem, som jag inhandlade strax före jul.

Näe, tänker ni beställa hos PWSS, så tänk efter om ni verkligen vill förskottsbetala samt riskera en lång väntan 3/12......16/1 å det för prylar som de hade hemma.

Det må vara att det kan bli fel någon gång ibland, men att det fortfarande råder oklarhet varför inga grejer dyker upp hos mig, efter att jag haft några kontakter med PWSS, anser jag vara uruselt.

Gunnar Karlsson Gävle

Har du bett dom kolla så att du har fått rätt kollinr?

Jag vet nämligen sist jag spårade ett gods så tog det ett xx antal dagar innan det kom fram och jag följde det hela vägen.
#53 - 16 januari 2007 18:52
Kan tillägga att den bakgrunden jag beställde har varit slut i hela landet en längre tid, BTN ligger ett par månader efter i tillverkningen. Ändå påstår PWSS att de kunde skickat en till mig, skumt.
HazelCR
#54 - 17 januari 2007 14:29
Tenkare skrev:
Har du bett dom kolla så att du har fått rätt kollinr?

Jag vet nämligen sist jag spårade ett gods så tog det ett xx antal dagar innan det kom fram och jag följde det hela vägen.

Jag antar att det är korrekt kollinummer. Jag kör ju reply på mailen, så de har chansen att korrigera.
PWSS har också sökt efter paketen hos bussgods i båda ändar av transportledet, precis som jag, med nada resultat. Nu kör de ett tredje försök denna gång m.h.a. posten.

Jag tror ju i.f.s. att de skulle kunna försöka med bussgods igen. Jag menar, sitter det en glad bussgodsgubbe med akvarium och norpar PWSS-paket, så kan han väl sitta nöjd med 6 cirkulationspumpar. Han behöver väl inte nio, eller ? :) :(

Något kollinummer till postförsändelsen har jag inte fått. Det verkar inte som om de lämnar den information med automatik som t.ex. Flodströms gör.

Den som väntar får se....................eller som morfar sa vid matbordet:

"snällt barn blir utan".

Visdomsord från en pojk som var yngst i en stor brödraskara.
HazelCR
#55 - 19 januari 2007 18:47
"Trollet" i mitt köp från PWSS fanns nog hos bussgods?

PWSS skickade grejerna med posten sent i onsdags och idag kunde jag hämta ut dem.
När väl PWSS satte igång med att lösa problemet har de varit mycket ihärdiga och försökt fixa min order så fort som möjligt. Bra så, men .....jag är allt lite bränd ändå...... 3/12 .........19/1
#56 - 9 februari 2007 12:05
HazelCR skrev:
"Trollet" i mitt köp från PWSS fanns nog hos bussgods?

PWSS skickade grejerna med posten sent i onsdags och idag kunde jag hämta ut dem.

När väl PWSS satte igång med att lösa problemet har de varit mycket ihärdiga och försökt fixa min order så fort som möjligt. Bra så, men .....jag är allt lite bränd ändå...... 3/12 .........19/1

Hej, upptäckte denna tråd idag. Jag kritiserar pwss i nätbutikstråden oxå. Även om det var postens fel så är det lite märkligt att just pwss har sådan stora problem med post o bussgods. Jag har drabbats av pwss både när dom skickat med buss och post.
Tycker att pwss själv måste tappa sugen när så många har problem med deras leveranser.
Ska dom fortleva borde dom låta någog fixa deras hemsida så man ser lagerstatus och när paketen verkligen skickas. Sen måste dom ta tag i både post o bussgods mottagningarna på sin ort så dom får fart på grejorna.

Personligen kommar jag inte beställa något därifrån föräns jag hör att dom bättrat sig, eller att dom själva går ut offentligt och berättat om ev åtgärder.

Just nu gräver dom sin egen grav.[:(!]

Annons