postleverans

#1 - 15 november 2005 23:00
Hejsan!

Vet att det redan finns trådar om den svenska posten, men inte om just det här tror jag...?? (orkade inte läsa igenom allt)

Det är så att jag skickat växter i ett paket med post till en som längtade efter detta. Saken är bara den att paketet inte har synts till, varken här (angav avs) eller där. Någon som har erfarenhet av en sådan situation? Vart ska jag vända mig? (vill helst bara ringa postens chef o skälla ut honom (är säkerligen en han)personligen men....)

Hjälp!

(Dessutom kostade portot 45 spänn ju!! lr nåt iafall....)
#2 - 16 november 2005 02:01
vänd dej till postens kundservice.

fick ersättning av dom i våras då "nån" öppnade ett brev och stal innehållet.
tog BARA 2-3 månader eller nåt.
var dock rekommenderat brev.

kan dock bli problem i ditt fall då du inte kan bevisa vad som fanns i paketet bara att du skickat det.
#3 - 16 november 2005 05:41
Som raven skriver så kontakta kundtjänst, men om dom är otrevliga eller inte är medgörliga så be att få prata med deras chef.
Ett av mina paket kom på villovägar och åkte runt halva svergie i princip en gång så jag kontaktade kundtjänst, fick prata med nån sur hagga som i princip vägrade hjälpa mig, Hon tyckte att jag skulle vänta några dagar så skulle jag kontakta dom igen om paketet inte kommit fram ännu. Hon frågade inte ens vad de var för kollienummer :)
Lagomt less när man väntat två veckor på ett företagspaket som ska ta 2 dagar :P
Kontaktade chefen å de löste sig, fick det tom hemkört.

Lite offtopic men jag måste säga att jag hört mycket skit om posten senaste året. Brev med pengar som inte kommit fram, trasiga försändelser, öppnade brev, plundrade paket osv.

Ett tips är att alltid skicka som rekomenderat om de är nått som är av värde.
#4 - 16 november 2005 06:29
vet inte om mitt kommer fram, har skickat efter växter från polen. köttätande.
har väntat över en månad nu tror jag. fast dom 2 första betalningarna misslyckades :p.
morsor på internet banken ;)
#5 - 16 november 2005 08:36
Jag har endast sänt nån liten pryl via posten, men eftersom det kostar så in i h**** att skicka något rekomenderat, så skickar jag via bussgods/frakt. Myyycket billigare och så kan du följa paketets väg via datorn och en kod. Har skickat stora otypliga högtalare, förstärkare och dyligt för tusentals kronor via bussfrakt och dat har aldrig vart några problem. Så det tipsar jag om man vill skicka något. Posten.... Blääää!

//Camilla
#6 - 16 november 2005 08:44
Jag bojkottar posten så mycke jag kann.
#7 - 16 november 2005 08:47
Jag skickar mycket post i mitt jobb. Måste säga att det är ytterst sällan som något försvinner. När jag anger avsändare så kommer paketen tillbaka hit om de inte hittar fram, dock kan det ta ett par veckor i värsta fall. Har du skickat PAKET eller rek. så kan du ju spåra det, om posten sen har slarvat bort det så bör du få dina pengar tillbaka + ersättning för varan.
#8 - 16 november 2005 14:06
[QUOTE=Schull]Jag bojkottar posten så mycke jag kann.[/QUOTE]

välkommen i klubben.
här borta får man va glad om dom ens klarar av att få ut reklamen än mindre post å räkningar.
ringt å klagat som f*n på dom att posten oftast är halvt massakrerad när den kommer hit och det är j***gt irriterande när man prenumerar på nånting som man planerat att spara dom närmaste 15-20åren och mer därtill.
dom större breven hämtar jag numera ut ppaketutlämning så det har blivit lite bättre men mina erfarenheter av posten är inte...positiva och har varit på stor terminal och tittat när dom jobbar och va väl 3-4 paket man HÖRDE att innehållet blev förstört under dom 20 minuterna ja va där.

nä posten va allt bättre förr.
#9 - 16 november 2005 14:15
Här så kommer posten fel ofta som fan. Jag får grannens post (kärringen bor flera hus bort) och andra får min post ibland :P
Har ringt å klagat och då är de bättre i ett halvår sen äre samma visa igen.Som Raven säger så är tidningar o dyligt knövvliga å trasiga rätt ofta. tex. om man beställt framkallning av kort så är dom brutna när man får hem dom.
Plundrade paket, brev med pengar o sånt har man ju hört om några gånger oxå..

Jag undviker oxå posten.
Ska jag skicka paket så äre bussgods som gäller.
#10 - 16 november 2005 14:50
Jag har ( som jag nämnt i en tidigare tråd ) jobbat på en postterminal och det är ju inte direkt så att man bär omkring på breven med silkesvantar på händerna.. ;)
Jag undviker också att skicka saker med post om jag kan.
Nu är det ju inte så att posten hanterar breven dåligt med flit, men allt måste gå snabbt eftersom kunden vill att brevet ska komma fram i tid.
Men lite får man ju tänka till själv också.
Man lägger inte saker ( t ex nycklar, pennor och vad det nu kan vara ) i ett vanligt kuvert och sedan skickar iväg.
Sådana brev måste sorteras för hand men är lätta att missa.
När ett sådant brev åker in i maskinen så fastnar det och det och många fler brev ( som ju då också fastnar ) kan mycket lätt trasas sönder.
Och man lägger inte en oskyddad glasskiva i ett stort kuvert... ( jo, det har faktiskt hänt...ni kan ju gissa vad som hände med den ) ;)
Och man måste paketera sina saker väl när de skickas i t ex kartong för såna saker kastas i burar och kan mycket lätt gå sönder om de ligger dåligt förpackade.
Nu är det inte så att jag försvarar posten på något sätt, men ibland måste man tänka till lite själv.
#11 - 16 november 2005 14:58
[QUOTE=muppins] Nu är det ju inte så att posten hanterar breven dåligt med flit, men allt måste gå snabbt eftersom kunden vill att brevet ska komma fram i tid.[/QUOTE]
tror det också handlar om att det sparas in så dom som blir kvar får jobba desto mer och blir mer stressade och kan kanske då inte göra dom där småsakera som tar lite tid men är bäst för alla parter.

Och man lägger inte en oskyddad glasskiva i ett stort kuvert... ( jo, det har faktiskt hänt...ni kan ju gissa vad som hände med den ) ;)

asgarv om inte ja minns fel ska innehållet va paketerat för att tåla å tappas från 1meter låter inte riktigt som de paketet har uppfyllt dom kraven :rolleyes:

Nu är det inte så att jag försvarar posten på något sätt, men ibland måste man tänka till lite själv.

helt rätt.
träffat en CENSUR som skickade hårddiskar i vanliga kyvert till exempel och det är ju totalt sannslöst.

men dom dåliga erfarenheter jag har är näst intill enbart sånt som företag oftast skickar.
då och ibland hamnar brev å reklam inte ens i brevlådan utan ligger utanför dörren och det är förkastligt att en brevbärare inte ens ser till att de kommer i brevlådan.

kan tilläggas att jag har inspekterat min brevlåda grundligt och där finns inga vassa kanter eller nåt som kan försvåra för brev å reklam å passera.

dom enda dåliga erfarenheter jag har av att skicka är det totalt sannslösa priset att skicka nåt till min syster i birmingham.
hon kan skicka 20brev eller nåt för varje brev ja skickar :rolleyes:
#12 - 16 november 2005 15:13
Och jag som jobbade som brevbärare under många år kan bara fylla på med "Skicka inte mat eller spelande julkort." Fy vilket h-vete när maten börjar ruttna för att adressaten inte kommer och hämtar ut paketet i tid och de spelande julkorten som börjar spela av sig själva och sen håller på tills batteriet är slut.. Arrrrrggggghhhh...
#13 - 16 november 2005 18:16
[QUOTE=Peppz]Här så kommer posten fel ofta som fan. Jag får grannens post (kärringen bor flera hus bort) och andra får min post ibland :P
Har ringt å klagat och då är de bättre i ett halvår sen äre samma visa igen.Som Raven säger så är tidningar o dyligt knövvliga å trasiga rätt ofta. tex. om man beställt framkallning av kort så är dom brutna när man får hem dom.
Plundrade paket, brev med pengar o sånt har man ju hört om några gånger oxå..

Jag undviker oxå posten.
Ska jag skicka paket så äre bussgods som gäller.[/QUOTE]

Det kan jag skriva under på. Fick jag betalt för alla som "bor" här så skulle jag kunna köpa hur många akvarier som helst. Lite jobbigt är det specielt när det är en "hon" som ska bo här. Man blir ju lite nyfiken ju. Nu får jag fd grannens post också för dom har flyttat(dom tog med sig brevlådan. Det var deras.) och ingen har flyttat in efter dom. Då "orkar" inte brevbäraren ta med sig posten tillbaks. Den här veckan har jag väl fått ca 5 brev som kommit fel och då till 3 olika motagare. Hur dåligt som helst. Jag ska sätta upp en stor lapp med våra namn på och att jag slänger all post som kommer fel.
#14 - 16 november 2005 20:04
[QUOTE=LeVaJu]Och jag som jobbade som brevbärare under många år kan bara fylla på med "Skicka inte mat eller spelande julkort." Fy vilket h-vete när maten börjar ruttna för att adressaten inte kommer och hämtar ut paketet i tid och de spelande julkorten som börjar spela av sig själva och sen håller på tills batteriet är slut.. Arrrrrggggghhhh...[/QUOTE]

hahaha fick mej ett gott skratt när ja läste de.
just mat har jag läst att "vissa" har skickat för att jävlas.
spelande julkort kan ju bli tokig för mindre :rolleyes:
#15 - 16 november 2005 20:22
Sen är det ju inte alltid posten som "förstör" breven...
Det finns människor som tycker att det är väldigt underhållande att lägga diverse trevliga saker i ( postens ) postlådor fulla med post.
Som t ex snö, pizza, hundbajs, spyor, smällare mm...
Det är inte speciellt trevligt att sortera den posten.
#16 - 16 november 2005 20:26
tack nu vet jag vad jag ska göra om inte minna blommor kommer fram! muahahahaha
#17 - 16 november 2005 21:26
[QUOTE=muppins]Det finns människor som tycker att det är väldigt underhållande att lägga diverse trevliga saker (...) Som t ex snö, pizza, hundbajs, spyor, smällare mm... Det är inte speciellt trevligt att sortera den posten.[/QUOTE]

Blä... Nej.. Jag minns med fasa när någon fått får sig att mejlbomba soc med bajspost... Gissa om det luktade illa i boxavdelningen och att handskar var ett måste i o m att kuverten emellanåt gick sönder... Vilka minnen man har va! :-D
#18 - 16 november 2005 21:32
ju mer ja läser ju gladare blir ja att ja aldrig jobbat med post :rolleyes:
#19 - 16 november 2005 23:03
*tillbaka i tråden igen* Blev ju en trevlig liten disskusion jag startade här...:D:D

Fick iafalll det svar jag var ute efter, kundsevice. Får väl försöka få tag på dem nu då. Får jag lov att gissa på ett samtal i stil med "....du är nu placerad som nummer 46 i kön. Tack för att du väntar....pip", o så sitter man där o väntar o väntar, o sen på ngt mystiskt vis så lyckas man komma bort i växeln.... hm, får väl göra ett försök iafall. Finns numret kanske på postens webb?
#20 - 16 november 2005 23:05
numret ska finnas på deras hemsida.

själv har jag kört mailvägen hittils funkar nåtsånär ok men även där tappar dom bort brev ibland
#21 - 16 november 2005 23:11
Ok, tack.

Nä, jag ska arbeta upp ilskan igen.... (den försvinner nästan när mn inte tänker på den) ...stackars den som sitter i kundtjänsten bara, men det är väl det de får betalt för: o bli utskällda.... ;)

Hela posten är ju *jättedålig* nuförtiden! ...nästan så man skulle strunta i julkorten tom... få tag i folks mail-adresser istället... hm.
#22 - 17 november 2005 00:04
[QUOTE=LeVaJu]Och jag som jobbade som brevbärare under många år kan bara fylla på med "Skicka inte mat eller spelande julkort." Fy vilket h-vete när maten börjar ruttna för att adressaten inte kommer och hämtar ut paketet i tid och de spelande julkorten som börjar spela av sig själva och sen håller på tills batteriet är slut.. Arrrrrggggghhhh...[/QUOTE]

Jag skickade en pannkaka en gång...
Den blev över, och vi visste inte vad vi skulle gära med den. Och det verkade som en kul ide att skicka den till en kompis. (Jag var 10 år)
Hon vet fortfarande inte (efter 17 år) vem som skickade den.
Hehe
#23 - 17 november 2005 00:08
Haha.... det ska jag också göra nästa gång :D ...skicka en pankaka på posten! *asg*
#24 - 17 november 2005 00:24
hahaha den va fin gladys.
hur såg den ut när den kom fram ?
#25 - 17 november 2005 14:20
Grötig! :]
#26 - 17 november 2005 15:33
skulle tro det.. *s*
Men hon såg iallafall att det var en pannkaka.
#27 - 17 november 2005 15:36
:rolleyes: Det blir kanske pannkaka av posten
#28 - 17 november 2005 19:57
Det är ingen riktig post...

/J * :) *
#29 - 17 november 2005 22:06
Så sant som det är sagt! ...hm, skrivet.
#30 - 23 november 2005 20:45
En liten uppdatering i ämnet....:Har mailat kundtjänst, där man blir lovad att de ska kontakta en inom 24 timmar. Gjorde det? Neej då! [:(!] Så jag får väl försöka hinna med att ringa dem istället (ok, de har hyffsade öppettider men jag är lite upptagen ....hår på zoppet. Vaddå jag??!...) inte för att det är säkert att man får tag på dem bara för att man ringer, men försöka duger ju.

Alltså, för er som inte testat det än: undvik posten! Och om ni nu måste använda postens "tjänster", se till att paketera väl!

Annons