Posthornssnäckor och andra snäckor

#1 - 30 oktober 2008 23:23
Måste bara fråga en fråga som jag egentligen kanske borde veta men för att slippa undra så är det lika bra att fråga.

Är posthornssnäckor de snäckorna man ofta får med växterna från butiken? De som många inte vill ha?

Jag tycker att äppelsnäckor verkar trevliga och jag gillar deras artbeskrivning förutom att de blir så stora. Finns det andra sorter som fungerar som dem fast som blir lite mindre i storlek? Tycker det är svårt att hitta beskrivningar på snäckor. Finns det här på zoopet? Kanske bara jag som ser dåligt.
#2 - 31 oktober 2008 08:36
Posthornssnäckor vet jag inte om man brukar få från butiken. Du tänker inte på physa? Posthorn är ganska söta faktiskt, finns i lite olika färger med, men nackdelen är att om man matar för mycket så får man väldigt många.

Det finns ganska så många sorters snäckor förutom äppelsnäckor och posthorn.
#3 - 31 oktober 2008 08:43
#4 - 31 oktober 2008 08:52
Man kan nog få både posthorn och Physa med växter. Posthorn är de som ser ut som kanelbullar, Physa är utdragna,ungefär som en rak giffel!!
#5 - 31 oktober 2008 09:52
Antee skrev:

Jättebra länkar (tänk att det finns en hel webshop med snäckor) eftersom jag läst på med om äppelsnäckor var det svårt att något grepp om vad jag vill ha. Dessutom tycker jag det är lite svårt att läsa artbeskrivningar på engelska. Kan ni inte berätta vad ni har för snäckor och lite om arten? Tycker att zoopets artbeskrivningar för fiskar är väldigt bra, de tar upp det jag vill veta men jag hittar inga artbeskrivningar här på snäckor.

Vad finns det fler för roliga snäckor som är lätta att få tag i? Inte större än äppelsnäckorna.

Jag tror att det är posthorn jag haft förut för de har inte varit så utdragna. Läste någonstans att de kunde bli som en 50-öring men det har aldrig mina varit.
#6 - 31 oktober 2008 10:00
Mumin skrev:
Man kan nog få både posthorn och Physa med växter. Posthorn är de som ser ut som kanelbullar, Physa är utdragna,ungefär som en rak giffel!!

Det finns en lite snigel som man alltid fick med växterna förrut.. De såg ut som en platt kanelbulle och blev aldrig större än ca 0,5 cm. De var omöjliga att utrota och de kallade vi kanelsnäcka..
Posthorn är ju mer en rund kanelbulle och blir ju mycket, mycket större..
Är det den lilla rackaren du tänker på Cillan??? :)
#7 - 31 oktober 2008 11:02
Ja det kanske det är. De var nästan genomskinliga i början. Fast jag haft några som fått lite större skal men aldrig blivit så stora som en 50-öring. Jag menar inte att jag vill ha dessa bara att jag vill få ordning på vad som är vad.

Hur är de här posthorn då? Äter de växter? Förökar de sig oxå så mycket att de tar över akvariet? Vad är det för skillnad på posthorn och Physa (som nämndes tidigare)?

Har läst om någon sandsnäcka oxå? Jag känner att jag inte riktigt får något grepp om snäckorna eftersom jag inte kan läsa om dem på svenska.

Jag gillar som sagt äppelsnäckan men skulle vilja ha några som är lite mindre. Kan man ha olika snäckor tillsammans? Tanken är oxå att jag ska ha körsbärsräkor så de måste kunna passa ihop. Inga för avancerade snäckor som kräver något alldeles extra. Har inte haft några förut mer än de som kommit med växterna men är lite nyfiken på dessa varelser nu. Det kommer även finnas några malar i akvariet och kanske någon guppy. Är det något hinder för snäckorna? Hur funkar det med malar och räkor förresten?
#8 - 31 oktober 2008 11:55
cillan skrev:
Hur är de här posthorn då? Äter de växter? Förökar de sig oxå så mycket att de tar över akvariet? Vad är det för skillnad på posthorn och Physa (som nämndes tidigare)?

Har läst om någon sandsnäcka oxå? Jag känner att jag inte riktigt får något grepp om snäckorna eftersom jag inte kan läsa om dem på svenska.

Jag gillar som sagt äppelsnäckan men skulle vilja ha några som är lite mindre. Kan man ha olika snäckor tillsammans? Tanken är oxå att jag ska ha körsbärsräkor så de måste kunna passa ihop. Inga för avancerade snäckor som kräver något alldeles extra. Har inte haft några förut mer än de som kommit med växterna men är lite nyfiken på dessa varelser nu. Det kommer även finnas några malar i akvariet och kanske någon guppy. Är det något hinder för snäckorna? Hur funkar det med malar och räkor förresten?

Då är inte inte Posthorn du har haft för de blir t om större än en 50 öring, tycker jag.
De äter bara döda växtdelar.
De går ihop med alla och skadar ingen. Det ända är att maten ska räcka till alla.
Om du får många så har du en dålig balans på tillgång och efterfrågan av mati karet, det finns för mycket mat till sniglarna, antingen matrester, döende växter eller alger. Om du inte har sniglar så belastar detta karet istället och på sikt så blir vattenvärdena dåliga.
;)
#9 - 31 oktober 2008 12:06
Så man ska alltså att ett hyfsat antal sniglar så är balansen bra?

Posthorn verkar intressanta, ska se om jag kan få tag i några när jag fått hem akvariet.

De här sandsnäckorna då? Jag har läst att de typ gräver ner sig i sanden. Hur är de?

Är det samma sak med snäckorna när man startar ett nytt akvarium? Att man ska vänta 1-2 veckor innan de flyttar in?
#10 - 7 november 2008 23:44
Sandsnäckor har jag i fall bestämt att jag inte vill ha. Troligtvis är det sandsnäckors om förra ägaren hade haft och fy sjutton vad mycket snäckor vi rensade bort från gruset.

Vi har nu haft akvariet i gång sedan i onsdags.

Någon som vet vart man kan få tag i posthornssnäckor i Göteborg?

Finns det någon mer snäcka som är rolig?
#11 - 11 december 2008 10:00
Jag köpte posthornssnäckor av en på ett annat forum (vet inte om h*n finns här oxå). Jag får aldrig några äggsamlingar, vet inte om det kan bero på malarna jag har. Lite tråkigt om de aldrig blir fler. Men mitt största problem just nu är egentligen att de äter upp min vattenormunke (Ceratopteris siliquosa). Det finns några döda växtblad från lite olika äxter men de rör de inte utan det är alltid fullt med snäckor i vattenormbunken och den mår inte så bra numera och jag tror att det beror på grund av alla snäckor i den. Idag har den flytit upp till ytan och då är de lite överallt i akvariet i stället. Undrar vilken växt de ska ge sig på nu.

Maltabletterna hinner de inte äta så mycket av för mina fyra malar är ganskaflitiga på att äta på dem och även gyppisarna och black mollisarna äter av tabletterna. Däremot har jag lagt i gröna ättor och då var det en hel hög på ättorna men då gjorde de inget annat än satt på dem.

Är det vanligt att posthornssnäckorna äter på växter?
Jag ville ju ha en snäcka som inte åt på växter och som förökade sig så att jag kunde lägga i dem till sköldpaddan som städare. Jag var först inne på äppelsnäckor men jag vill ha så mycket vatten som möjligt för att få ut höjden på akvariet så att växterna kan växa upp (akvariet är ju till för att odla växter till sköldpaddan och därför vill jag inte att de ska bli uppätna). Jag har 5 cm luftspallt men det är väl för lite för äppelsnäckor?

Visst är detta posthornssnäcka? http://www.cenix.se/akvarie/DSC00878.JPG (det blev till och med tre snäckor på bilden).
#12 - 11 december 2008 14:09
Ja, det är Posthorn du har.
Den äter inte på friska plantor utan på de som håller på att dö. Det är alltså inte de som tar död på blomman utan den håller på att dö och sniglarna städar upp innan det ruttnar och skräpar ner karet. Om de inte hinner få någon algtablett så är det nog därför du inte har några äggsamlingar.

Vad ska de städa upp efter sköldpaddan??? De är inte skit, alltså, utan döende växtdelar och matrester.. ;)
#13 - 11 december 2008 20:09
Katharina skrev:

Vad ska de städa upp efter sköldpaddan??? De är inte skit, alltså, utan döende växtdelar och matrester.. ;)

Sköldpaddsskit löser upp sig lätt, den behövs inte städas undan. Men den är mumsmums för alger, och de kan däremot behöva städas undan. Sköldpaddor är dessutom ofina typer som tuggar med öppen mun, så matrester brukar också gå att hitta.;)

Men cillan, tror du inte att sniglarna blir godis åt sköldpaddan då? Min får physasnäckor och kanelbullar från mina andra akvarier, de hinner inte städa mycket innan de är uppätna. Moses verkar tycka de är jättegoda![:-111] Säkert nyttiga också, mycket kalk.
#14 - 11 december 2008 20:35
Ok, det var ju bra att det i alla fall är posthorn.
Men denna växt var livs levande och väldigt fin och frodades när posthornen flyttade in men de satte sig på den redan från början och började äta, det är hur många som helst på den växten jämt och var även när den var jättefin.

De hinner inte få algtabletter men de mumsar ärtor ibland. Är inte det mumma det oxå och bidrar till ägg?

Jo, jag tror att sniglarna bli godis men de innehåller kalk som är bra för sköldpaddans skal. Meningen är att jag ska föda upp dem i akvariet med växterna (det var därför jag ville ha en sort som inte äter växter) och sedan ge till sköldpaddan lite då och då.
#15 - 16 december 2008 10:38
Jag har sepiaskal på botten för att de ska få kalk. Räcker det eller ska man ge dem något mer tillskott för skalets skull?
#16 - 16 december 2008 12:22
cillan skrev:
Ok, det var ju bra att det i alla fall är posthorn.

Men denna växt var livs levande och väldigt fin och frodades när posthornen flyttade in men de satte sig på den redan från början och började äta, det är hur många som helst på den växten jämt och var även när den var jättefin.

De hinner inte få algtabletter men de mumsar ärtor ibland. Är inte det mumma det oxå och bidrar till ägg?

Jo, jag tror att sniglarna bli godis men de innehåller kalk som är bra för sköldpaddans skal. Meningen är att jag ska föda upp dem i akvariet med växterna (det var därför jag ville ha en sort som inte äter växter) och sedan ge till sköldpaddan lite då och då.

Ja, jag vet inte. Men Janne på Södermalms Akvarieaffär påstår bestämt att de inte äter friska växter. Jag vet att fråga har kommit upp här förrut, det var någon här som la upp bilder på flytväxter som det faktiskt såg ut som om det var tuggor tagna men att det också visade sig vara näringsbrist och att sniglarna åt upp de döende växtdelarna.

Jag återger alltså bara vad jag har fått lära mig.. ;)
#17 - 16 december 2008 12:41
Nä, inte äter posthorn friska växter heller (Inget jag någonsin har sett iaf, och då har jag en hel del växter och ett bra gäng posthorn). Det lär vara alger på växten eller liknande. Algbeklädda växter mår sällan bra.
Att dra slutsatsen att det är posthornen som får växten att må dåligt är felaktigt.
Det beror snarare på närings/ljus-brist
#18 - 16 december 2008 13:11
Nja jag tror knappast att det var några alger på växten. När de började käka på den var den fin i färgen, växte så det knakade och hade funnits i mitt akvarie i nästan två veckor. Ljuset är det inget fel på, en ljusramp med två lysrör i. Den var verkligen inte död när de flyttade in och de dök på växten direkt och har seda suttit i den. Jag använder PMDD som gödning så näringsbrist kan det knappast heller inte vara.

Varför skulle de egentligen inte kunna äta växter när de kan äta ärtor och succini? Märker de någon skillnad på växt och växt?
#19 - 16 december 2008 15:21
Det är en väldans skillnad på grönsaker som växer och grönsaker som inte växer. Det som inte växer har ju börjat brytas ner i någon form.

Har du någon bild på den "skadade" växten så kan man lättare bedömma vad som är galet. Posthornen ligger fortsatt längst ner på listan.
#20 - 16 december 2008 19:07
Ursäkta att jag inte kan tygla mina fiskar bättre men de skulle hela tiden simma framför kameran: http://www.cenix.se/akvarie/DSC00883.JPG
http://www.cenix.se/akvarie/DSC00884.JPG
http://www.cenix.se/akvarie/DSC00886.JPG (det blev visst en halv räka med på bilden oxå)
Nu blev ju bilderna på lite fel håll oxå. Jag försökte ta lite närbilder från olika hålla oxå. Lustigt nog var det bara en snäcka på den just när jag tog fotona, det brukar annars krylla av dem. De fick en bit succini för några dagar sedan och sedan dess har de faktiskt låtit växten vara lite.

Det mest skadade har jag tagit bort, eller rättare sagt den delen lossnade själv. Hoppas bilderna är till något hjälp.
#21 - 16 december 2008 21:13
cillan skrev:
Ursäkta att jag inte kan tygla mina fiskar bättre men de skulle hela tiden simma framför kameran: http://www.cenix.se/akvarie/DSC00883.JPG

http://www.cenix.se/akvarie/DSC00884.JPG

http://www.cenix.se/akvarie/DSC00886.JPG (det blev visst en halv räka med på bilden oxå)

Nu blev ju bilderna på lite fel håll oxå. Jag försökte ta lite närbilder från olika hålla oxå. Lustigt nog var det bara en snäcka på den just när jag tog fotona, det brukar annars krylla av dem. De fick en bit succini för några dagar sedan och sedan dess har de faktiskt låtit växten vara lite.

Det mest skadade har jag tagit bort, eller rättare sagt den delen lossnade själv. Hoppas bilderna är till något hjälp.

Den där växten har jag också i mina räkkar som kryllar av posthorn och de har aldrig rört den.. Den behöver mycket näring så den kommer att komma igång när det finns mycket näring i karet. Min trivs bäst i räkkaren som sagt.
Man kan även ha den som flytväxt om man vill.. Då ändrar den form och blir mer bred istället för hög och smal.. :)
#22 - 16 december 2008 21:36
Jo jag vet att man kan ha den som flytväxt. Fast jag har fått lära mig att den är bra att ha vid uppstart av akvarie. Det var därför vi köpte den tidigt. Fast nu har akvariet varit igång i 6 veckor så nu borde det ju finnas lite näring i det. Det konstiga var att innan posthornen flyttade in växte den jättemycket med nya skott och var jättegrön och fin.

Annons