Jag köpte posthornssnäckor av en på ett annat forum (vet inte om h*n finns här oxå). Jag får aldrig några äggsamlingar, vet inte om det kan bero på malarna jag har. Lite tråkigt om de aldrig blir fler. Men mitt största problem just nu är egentligen att de äter upp min vattenormunke (Ceratopteris siliquosa). Det finns några döda växtblad från lite olika äxter men de rör de inte utan det är alltid fullt med snäckor i vattenormbunken och den mår inte så bra numera och jag tror att det beror på grund av alla snäckor i den. Idag har den flytit upp till ytan och då är de lite överallt i akvariet i stället. Undrar vilken växt de ska ge sig på nu.
Maltabletterna hinner de inte äta så mycket av för mina fyra malar är ganskaflitiga på att äta på dem och även gyppisarna och black mollisarna äter av tabletterna. Däremot har jag lagt i gröna ättor och då var det en hel hög på ättorna men då gjorde de inget annat än satt på dem.
Är det vanligt att posthornssnäckorna äter på växter?
Jag ville ju ha en snäcka som inte åt på växter och som förökade sig så att jag kunde lägga i dem till sköldpaddan som städare. Jag var först inne på äppelsnäckor men jag vill ha så mycket vatten som möjligt för att få ut höjden på akvariet så att växterna kan växa upp (akvariet är ju till för att odla växter till sköldpaddan och därför vill jag inte att de ska bli uppätna). Jag har 5 cm luftspallt men det är väl för lite för äppelsnäckor?
Visst är detta posthornssnäcka?
http://www.cenix.se/akvarie/DSC00878.JPG (det blev till och med tre snäckor på bilden).