-PoorMan'sDuploDrops-

#1 - 5 januari 2008 07:31
Har ett kar på 100 liter med bla 2st stora 3 åriga svärdplantor, pga av 2 yngelkullar med skäggmunsmalar på omk 230 individer så blir dessa växter nu extremt hårt ansatta och jag har för 12 timmar sedan tillsatt en första dosering a pmdd, i karet finns dessutom 2 räkor, 2 praktbotior och 2st vuxna malar.

Jag gör pga av den stora yngelkullen frekventa delvattenbyten på omk 10 liter per dygn och alla vatten värden är perfekta, förrutom nitratet som går utanför skalan, chansen för en hård algblommning år således hög men om detta skulle bli fallet så kommer jag att få låna ett UV filter så just på den punkten har jag inte hängt upp mig ännu, vattentemperaturen är konstant på 26,5 grader, belysningen sköts av ett enkelt philips masters tl-d 18w/830

Nu till min fråga, kan pmdd doseringen negativt inverka på ynglena?

Är det någonting jag missat?
#2 - 5 januari 2008 07:40
Yngel jag har har då inte påverkats negativt av PMDD, då har jag yngel av pansarmal, ancistrus, kampfisk, platy och guppy.

Däremot så försvinner ju en del av gödningen vid varje tillfälle du byter vatten, så kanske det är bättre å tillsätta en mindre mängd PMDD vid varje vattenbyte istället för en större mängd 1ggr/vecka. Överlåter dock den frågan till de mer kunniga.
#3 - 5 januari 2008 09:21
Du säger att du har väldigt hög nitrat och med PMDD så kommer du få en ännu högre halt av nitrat i karet, och vad beträffar dina svärdplantor så¨kommer dom aldrig att hinna repa sig bara för att du börjar köra med pmdd. Inte med så många individer skäggmunsmalar i karet. Hade en sån i karet förut och han slaktade mina svärdisar rätt hårt.
#4 - 5 januari 2008 09:41
Nitrat kan även göra att yngel inte växer.

Detta har jag testat med ancistrus yngel, hög nitrat så växer dom mycket saktare.
#5 - 5 januari 2008 11:22
Ett så litet vattenbyte som 10% är inte särskilt effektivt för att få bort höga koncentrationer av något ämne, tex nitrat, ens om man gör det så ofta som varje dag.

Om målet är att minska nitratet med hälften så efter ett vattenbyte på 10% har du 90% av nitratet kvar. Efter två 81, efter tre 73 osv, efter fyra 66, efter fem 59, efter sex 53 och först efter en vecka, sju vattenbyten, har du minskat nitraten med hälften. Förutsatt att inget nytt nitrat bildas under tiden - om nytt nitrat bildas under tiden så är risken stor att nitratnivåerna faktiskt ökar trots vattenbyten.

Om du byter 50% av volymen så minskar du nitraten till hälften på ett byte. Om du byter 30% behövs det två vattenbyten.

Naturligtvis måste man ta hänsyn till ur stora vattenbyten ynglena tål.

I mina yngelkar gör jag ofta så att jag tömmer ut 50% av vattnet, sedan fyller jag på i tre omgångar med någon timmes mellanrum. På så sätt ser jag till att ett rejält vattenbyte görs utan att ynglena utsätt för allt för mycket nytt vatten på en gång och hinner anpassa sig.
#6 - 7 januari 2008 15:21
Gjorde ett nästan 50% delvattenbyte igår eftersom jag tyckte att vattnet var på väg att se grön disigt ut, fortfarande väldigt små nitritvärden, kommer in och vattnet ser ut som grön ärtsoppa, jag kan fortfarande se bakre glaset med det är knappt, matar sparsamt till normalt med pellets och har under den senaste tiden matat mycket med squash och gröna ärtor.

Enda förändringen jag har gjort senaste tiden är PmDD och några storbladiga flytväxter..
Nån som har ett förslag??
#7 - 7 januari 2008 15:31
Bästa förslaget är väl att koppla in ett UV-filter. Det är effektivt mot grönvatten. Mörkläggning är inte att rekommendera med så mycket fisk i akvariet.
#8 - 7 januari 2008 18:09
Så du tror att det gröna vattnet är algblommning pga höga nitrathalter och tillsättning av pmdd?

Jag har märkt att squashfibrerna flyter omkring och skitar ner rätt ordentligt, jag snabbförväller innan matning, har någon på forumet med yngel/squashmatning haft liknande problem?

Tror du verkligen fiskarna tar skada av en mörkläggning?
Uv-filtret har jag tillgång till from fredag kväll tom söndagkväll.

2st Praktbotior 8cm Okänt kön
2st Vanliga räkor 6cm Okänt kön
2st Ancistrus L144A 10cm Hane/hona
200+ L144A yngel 1-3cm
#9 - 7 januari 2008 18:36
Så du tror att det gröna vattnet är algblommning pga höga nitrathalter och tillsättning av pmdd?

Jag har märkt att squashfibrerna flyter omkring och skitar ner rätt ordentligt, jag snabbförväller innan matning, har någon på forumet med yngel/squashmatning haft liknande problem?

Kan även nämna att jag inte lär ha några problem med mat till ynglen, dom har nästan helt övergett svärdsplantorna och angriper nu med liv och lust andmaten och grodbladen istället samtidigt som dom får en gratis rundtur uppe i ytströmmen..

200+ L144A yngel 1-3cm
#10 - 7 januari 2008 18:39

Kan även nämna att jag inte lär ha några problem med mat till ynglen, dom har nästan helt övergett svärdsplantorna och angriper nu med liv och lust andmaten och grodbladen istället samtidigt som dom får en gratis rundtur uppe i ytströmmen plus att både malhonan och malhannen glatt mumsar i sig från buffén som sätter sig i filterfingret jag trädde på insugsilen.

200+ L144A yngel 1-3cm
#11 - 8 januari 2008 16:42
Snälla ett par snabba svar om ni kan ämnet..

1# Kan verkligen fiskarna ta skada av en mörkläggning?

2# Tror ni att det gröna vattnet är svävaralgblommning pga förhöjda nitrathalter och dosering av pmdd?

3# Squashfibrerna flyter omkring och skitar ner rätt ordentligt, jag snabbförväller innan matning, har någon på forumet med yngel/squashmatning haft liknande problem?

Shit nu leker malarna igen.. Om nån behöver yngel så hojta!
#12 - 8 januari 2008 17:44
Gaffel skrev:
Snälla ett par snabba svar om ni kan ämnet..

1# Kan verkligen fiskarna ta skada av en mörkläggning?

2# Tror ni att det gröna vattnet är svävaralgblommning pga förhöjda nitrathalter och dosering av pmdd?

3# Squashfibrerna flyter omkring och skitar ner rätt ordentligt, jag snabbförväller innan matning, har någon på forumet med yngel/squashmatning haft liknande problem?

Shit nu leker malarna igen.. Om nån behöver yngel så hojta!

Vill bara infoga ang tät lek för malarna.
Har du en himla otur kan din hane stryka med om lekarna kommer för tätt. De äter inte som de ska då och har ett tufft jobb med varje fläktning.
#13 - 8 januari 2008 17:58
Gaffel skrev:

Nej, snarare hög bioload och mycket matning.

Gaffel skrev:

Nej, men om du har otur så blir det syrebrist och då stryker i värsta fall alla fiskarna med.
#14 - 9 januari 2008 08:41
Får försöka separera hanen från honan..

Slutat mata med squash då jag märkt av en horribel odör från filtret, verkar som om resterna av squashen är en j-vel på att ruttna..(lägg ett par förvällda skivor i en skål över natten och lukta på dom nått dygn senare, huga!

I övrigt har jag dragit ner matningen till ett minimum.

Har hängt i en extra filterpump i karet för att öka ytcirkulationen tills jag fått igång 200 liters karet, har ni tips på någonting annat som kan ta ner nitratnivån?
#15 - 9 januari 2008 08:45
Gaffel skrev:
har ni tips på någonting annat som kan ta ner nitratnivån?

Vattenbyte 50% halverar den...
#16 - 9 januari 2008 09:32
Mmm, fast förra 50% bytet var bara 3 dagar sedan..
Dom har fått 6st stora waffers och 4 rätt tunna skivor squash på 3 dygn, ingen matning sedan igår. Hut gör jag med PMDD?
#17 - 10 januari 2008 17:05
man brukar väl säga mellan tummen och pekfingret att man bör ha så bra vatten i akvariet så man själv skulle kunna dricka de (ejsaltvatten då) :)
#18 - 10 januari 2008 17:12
Mellan tummen och pekfingret så dör fiskar av det driksvatten vi 1 nio fall av 10 hämtar i kranen, men visst, vill du dricka akvarievatten så varsågod..
#19 - 10 januari 2008 23:01
Mellan tummen och pekfingret så dör fiskar av det driksvatten vi i nio fall av 10 hämtar i kranen, men visst, vill du dricka akvarievatten så varsågod..
#20 - 15 januari 2008 04:56
[:-132]
Jag har lagt ner förvällning av gurka och sänker dom med en tesked istället, lagt ner squashen ett tag då fibrerna skitar ner för mycket, oförvällda hinner gurkan inte bli dåliga innan dom är uppätna.

Fick en massa vattenpest som jag planterade ut och min zooaffär erbjöd mig en eheim 2222 för 700:- och sånt kan man ju inte tacka nej till så nu dubbeljobbar 2213 och 2222, 8 liter filtervolym är inte fel och med strilröret precis under ytan blir det bra ytcirkulation..

Fortsätter dosera PMDD men har ökat till dubbel dos och det verkar som om den ökade näringstillförseln ger växterna det där lilla extra för att konkurera ut algerna eftersom vattnet börjat klarna, mina svärdsplantor har dessutom börjat småbubbla..
#21 - 15 januari 2008 05:02
Jag har lagt ner förvällningen av gurkan och sänker den på en tesked istället, lagt ner squashen ett tag då fibrerna skitar ner för mycket, oförvälld hinner gurkan inte bli dålig innan den är uppäten.

Fick en massa vattenpest som jag planterade ut och min zooaffär erbjöd mig en eheim 2222 för 700:- och sånt kan man ju inte tacka nej till så nu dubbeljobbar 2213 och 2222, 8 liter filtervolym är inte fel och med strilröret precis under ytan blir det bra ytcirkulation..

Fortsätter dosera PMDD men har ökat till dubbel dos och det verkar som om den ökade näringstillförseln ger växterna det där lilla extra för att konkurera ut algerna eftersom vattnet börjat klarna.

Angående mina 4 stora svärdsplantor så är dom sprungna ur en 3-årig monsterplanta, ynglen och räkorna mumsar på dom hela tiden men efter att jag nöp av alla fula ansatta blad så har dom exploderat och skjuter flera nya blad per dag, dessutom har dom börjat att småbubbla, hur snyggt som helst..
#22 - 15 januari 2008 05:06
Jag har lagt ner förvällningen av gurkan och sänker den på en tesked istället, lagt ner squashen ett tag då fibrerna skitar ner för mycket, oförvälld hinner gurkan inte bli dålig innan den är uppäten.

Fortsätter dosera PMDD men har ökat till dubbel dos och det verkar som om den ökade näringstillförseln ger växterna det där lilla extra för att konkurera ut algerna eftersom vattnet börjat klarna.

Angående alla mina stora svärdsplantor så är dom sprungna ur två 4-åriga monsterplantor, ynglen och räkorna mumsar på dom hela tiden men efter att jag nöp av alla fula ansatta blad så har dom exploderat och skjuter flera nya blad per dag, dessutom har dom börjat att småbubbla, hur snyggt som helst..
#23 - 15 januari 2008 12:00
Jag tycker att du ska skaffa en ny armatur så du får mer W/l och Kelvin som gynnar växterna. Starta försiktigt med en timer så du kan ändra om det bara blir alger.
#24 - 15 januari 2008 15:00
Jo, jag är pinsamt medveten om den nuvarande 18W enkelarmaturen men jag siktar på att köra igång 200 liters karet snart och där har jag ingen ramp alls..
#25 - 15 januari 2008 15:28
2bias skrev:
man brukar väl säga mellan tummen och pekfingret att man bör ha så bra vatten i akvariet så man själv skulle kunna dricka de (ejsaltvatten då) :)

Menar du vilja dricka det eller menar du kunna dricka det utan att dö ? ;)
#26 - 16 januari 2008 02:29
t85207 skrev:
Menar du vilja dricka det eller menar du kunna dricka det utan att dö ? ;)

Det beror kanske på om vattnet har mognat enl Xul, and I quote "
Xul skrev:
..att pinka i akvariet..
"
#27 - 16 januari 2008 02:37
2bias menar kanske att det beror på om vattnet har mognat enl "Xul's Ammonium 4 Dummies" eller inte..

Annons