Pomace bridgesii, dvala

#1 - 23 november 2007 18:33
Hej och hå alla briggägare.

Jag ska genomföra ett litet experiment här hemma, kanske någon annan vill haka på för att jämföra resultaten. Det går ut på att se om snäckorna lever längre om de får möjlighet till att dvala.

Jag har tänkt lite på deras ursprung, och oftast lever ju briggarna i gölar, tillfälliga små sjöar och andra ställen med relativt stillastående vatten och periodiska torkperioder då de gräver ner sig i dyn/sanden och sover tills vattnet återkommer.

I reptilvärlden eftersträvar man att låta reptiler dvala om de gör så i naturen, där har det visat sig att får de dvala så håller de sig friskare och lever längre.

Pratade med en brigg-odlare i USA och han är inne lite på samma linje och säger att hans briggar lever längre och blir större om de får möjlighet att dvala när de känner att de vill det.

Han gör så här, när han ser att någon brigg blir inaktiv och ligger i sitt skal för det mesta så fiskar han upp den och lägger i en låda eller litet akvarium med mjuk botten, fin sand eller en gyttjebotten. Antingen håller han den fuktig eller så har han någon cm med vatten ovanför botten, där får briggarna sen ligga någon till några veckor. Så snart någon börjar vakna till liv igen så ger vhan den mycket mat, för då brukar de vara så hungriga att de kan äta en hel häst ha ha ha, sen plumsar han tillbaka dem i ordinarie akvarium (Eller odlingsdamm i hans fall)

Ja, just det. Kanske onödigt att säga men man får ju hålla tillsyn över dem så de inte torkar ut eller dör (använd näsan och lukta, går inte att ta fel).

Jag är en aning kluven, eftersom de är tropiska djur så borde de klara åretrunt vaken som de flesta har och ändå leva normallänge till skillnad från arter från tempererade områden (där tror jag dvalan är viktigare) Men, vem vet. Därav mitt experiment.

Ska ta ett gäng lika gamla briggar, måla rött nagelack på några som får leva i vatten hela tiden utan vila och lila nagelack på några som ska få vila, sen ska jag följa dem fram till de dör och se hur mycket barn de producerar och hur mycket de växer och hur länge de lever.

Vad tror ni, vill någon annan vara med och göra samma sak. Tänkte säkerheten i undersökningen blir bättre eftersom alla har vi ju lite olika förutsättningar och då eleminerar vi ju slumpen så att säga.
#2 - 24 november 2007 13:06
Inatt lades en ny äggladdning, ska kläcka fram dem och påbörja mitt test nu.
#3 - 24 november 2007 14:51
Det var intressant det här du säger om att bridgesii ibland bara "stänger av sig" i nån vecka - jag har själv sett det beteendet, men eftersom de snäckorna oftast dog kort därefter har jag trott de var sjuka. Men att de ville hibernera (vintersova) eller aestivera (sommarsova) är en helt rimligt tanke.

Bridgesii är som du säger tropisk, men tropiska djur har inte alltid jämn tillgång till vatten. Det är fullt tänkbart att bridgesiin vill "sova sommar" (aestivera) under vad som i dess hemland vore torrperioden. Många tropiska djur gör så, t.ex. etiopisk lungfisk och diverse groddjur - och snäckor.

Tänker du hålla de hibernerande djuren kallt? I en burk med fuktig vitmossa eller fuktig vermikulit, i kylen? Det sänker deras metabolism och eftersom svält och kyla över lag förlänger livet på djur så lever de längre, men är inte nödvändigtvis så naturligt för en tropisk art som bridgesii, som förmodligen sover för att undvika torka och hetta.

Får du många "sovare" kan du ju prova att ha några i kylen och några i rumstemperatur.
#4 - 24 november 2007 15:44
Hmm, kylskåp har jag inte tänkt på, min plan var att ha dem vid 16-18 grader. Men när du säger det skulle det kanske gå att sätta några i svalen och några i kylen oxå, men troligtvis är kylskåp på tok för kallt. Mina amerikanska reptiler dvalar jag i 12-14 grader, de har en tendens att inte komma igen så bra om det är kallare trots att de överlever, tror att det kan vara samma med briggarna att de kan överleva men att de sen har svårt att återkomma till ett helt normalt liv.
#5 - 24 november 2007 15:47
Azur skrev:
Det var intressant det här du säger om att bridgesii ibland bara "stänger av sig" i nån vecka - jag har själv sett det beteendet, men eftersom de snäckorna oftast dog kort därefter har jag trott de var sjuka. Men att de ville hibernera (vintersova) eller aestivera (sommarsova) är en helt rimligt tanke.

Jag har oxå upplevt att de som stänger av sig dör kort därefter. Enligt min amerikanska kompis så beror det helt enkelt på att de inte får den dvala de vill ha, de försöker vila men akvariet är inte det bästa stället och de försvagas under den vecka/veckor de lever och dör sen av det "stressmomentet" så det låter ju rimligt att de ska få dvala in som i naturen.
#6 - 6 december 2007 14:47
jubbe063 skrev:
Hmm, kylskåp har jag inte tänkt på, min plan var att ha dem vid 16-18 grader. Men när du säger det skulle det kanske gå att sätta några i svalen och några i kylen oxå, men troligtvis är kylskåp på tok för kallt. Mina amerikanska reptiler dvalar jag i 12-14 grader, de har en tendens att inte komma igen så bra om det är kallare trots att de överlever, tror att det kan vara samma med briggarna att de kan överleva men att de sen har svårt att återkomma till ett helt normalt liv.

Jepp, har kollat runt lite. Kylskåp blir för kallt. Som jag misstänkte så dör de rätt snabbt i för kalll omgivning, så tur att jag inte har testat själv än :D
Kring 18 grader är de rätt inaktiva (eller helt inaktiv i vissa fall) Så någon grad till kan man sänka temperaturen men inte mycket, vissa individer ska klara kallare men dödligheten ökar ju mer man sänker så...[:o]
#7 - 6 december 2007 14:49
Några små knytt har kommit ut nu

Äntligen har de börjat kläckas. Har inte vatit så spännande på länge att vänta på kläckning som nu när man bestämt sig för att göra testet. Så nu får jag väl sitta på nålar och vänta till de blir så stora att jag kan dela upp dem i två grupper he he...:D
#8 - 31 december 2007 16:41
Växer så det knakar,
#9 - 1 januari 2008 02:29
Kör hårt. Väntar med spänning. Kollade faktiskt den här tråden igår för att se om jag missat några rapporter!
#10 - 7 januari 2008 07:41
Jag lånar tråden lite om det går bra.

Är det någon som vet om sebrasniglar behöver vintervila.

Min snigel bara kryper ur karet så nu får den ligga i en liten burk några dagar.
Bilagor:
#11 - 7 januari 2008 07:50
Nej, zebrasnäckor behöver ingen vila.
Anledningen till att de kryper ut ur karet är att de kommer ur bräckvattenträsk med tidvatten, så de kryper upp vid högvatten, och ned vid lågvatten.
I akvarium får de för sig att det alltid är högvatten.

De flesta lär sig så småningom att låta bli att krypa ut, men en del ger sig inte förrän de är fasttorkade i mattan.
#12 - 7 januari 2008 10:36
Då stoppar jag i den igen.

Det har gått ca 15 min och den öppnar sig sakta men säkert. Den lever i alla fall.
#13 - 7 januari 2008 15:58
Nu har de små försöksdjuren blivit en månad gamla. har placerat dem i egen burk och håller rätt hög temperatur och ger så mycket mat de bara orkar äta för att speeda upp tillväxten. Men oj vad de skiter, stora moln av avföring, verkar inte finnas någon held på hur mycket de kan sätta i sig, ju mer mat man ger ju mer äter de, rena ätmaskinerna, men då kommer det ut andra vägen snabbare än kvickt oxå.

Ska bara hålla denna extrema förhållande några veckor för att sen återgå till normal skötsel. Gör så här bara för att snäckorna ska komma ikapp storleksmässigt vad de skulle varit i naturen vid de här laget. Vill hålla en så naturlig årstidsrytm som möjligt. Går allt enligt planerna så ska jag vid 3 månadersåldern simulera deras första torrperiod, och efter den ska parningssäsongen starta för dem. Så nu är det bara att vänta och se.
#14 - 7 januari 2008 16:02
Följer tråden med spänning! :)
#15 - 7 januari 2008 16:12
Har pratat med Sabina om hur hon odlar sina briggar och hon har mer övergått åt motsatt håll än mig, jag hr mer och mer övergått till årstidsbundna temperaturvariationer och hon till mer stabila årstidsvärden.

Men det jag redan kan rapportera är att mina briggar lever längre och blir i långa loppet något större än de var tidigare innan jag började med temperaturskillnader. Nackdelen är att briggarna får som en typ av "årsringar" på sina skal, inte så mycket så det stör men ett nytt svagt streck efter varje lågtemperaturperiod. En annan nackdel som en del ser det är att tillväxttakten är lite långsammare när man varierar temperatur men i långa loppet får man större snäckor (inbillning eller inte, men jag tycks se det så från min inte fullt så vetenskapliga tillvägagångssätt).... Så nu återstår ju bara att se om "dvala" ytterligare ökar på livslängden eller bara förskjuter döden så att säga när de går på sparlåga.
#16 - 7 januari 2008 16:36
Årsringarna kommer du nog inte ifrån, såna har naturligt alla fleråriga snäckor som lever i områden med olika goda tillväxtbetingelser olika tider på åren. På min server (som fortfarande ligger nere) har jag en bild på en Theodoxus från en sjö i stockholm där man tydligt kan se tre årsringar.
#17 - 7 januari 2008 16:49
Azur skrev:
Årsringarna kommer du nog inte ifrån, såna har naturligt alla fleråriga snäckor som lever i områden med olika goda tillväxtbetingelser olika tider på åren. På min server (som fortfarande ligger nere) har jag en bild på en Theodoxus från en sjö i stockholm där man tydligt kan se tre årsringar.

Nej, jag vet det, menade bara att årsringarna blir mycket skarpare nu än när de lever under jämnare betingelser och att en del tycker att det är en nackdel med dessa årsringar. Jag personligen lider inte av dessa och tycker att mina briggar är lika vackra för det :D
#18 - 8 januari 2008 23:03
Mycket intressant! Ska bli roligt att läsa vidare här :)
#19 - 15 januari 2008 10:51
Spännande! :) Allt ni berättat är jätteintressant!
#20 - 20 januari 2008 11:17
Delrapport igen!

Jaha, en liten uppdatering... Trodde jag hade tätat alla små springor i den lilla burken, men tydligen inte bra nog. Fyra små rackare var ute på promenad uppe på täckglaset och ytterligare tre tog sig en titt på hur mitt fina parkettgolv ser ut :p Men nu är de hemma igen ha ha
#21 - 20 januari 2008 20:25
Mina verkar otroligt slöa och rör bara på sig när jag lägger i mat. Kanske är dags för dvala. Funderar på att prova, men jag vet inte riktigt hur jag skall få rätt temp för dom isf... tips?
#22 - 20 januari 2008 20:34
Leonard skrev:
Mina verkar otroligt slöa och rör bara på sig när jag lägger i mat. Kanske är dags för dvala. Funderar på att prova, men jag vet inte riktigt hur jag skall få rätt temp för dom isf... tips?

Enligt vad jag läst mig till och vad min amerikanske vän berättat för mig så är ca 18 grader och strax under det som är gränsen för vad de klarar. Visst överlever många lägre temperaturer men dödstalet stiger ju mer man sänker temperaturen, så jag testat mig fram mellan 15-18 grader med en grupp ungar, en ska jag testa lite lägre någonstans vid 10-15 grader men lägre än så ska jag inte testa. Men håller du dig strax under 18 grader så borde det gå bra.
#23 - 21 januari 2008 21:18
Okej, då kan jag typ ställa ett litet plast kar i en garderob eller nåt svalt ställe i hemmet. Funderar isf på en 12l balja. Det borde väl fungera för 3st snäckor?
Vad har för du teknik i dvala-akvariumet?
#24 - 21 januari 2008 21:50
Leonard skrev:
Okej, då kan jag typ ställa ett litet plast kar i en garderob eller nåt svalt ställe i hemmet. Funderar isf på en 12l balja. Det borde väl fungera för 3st snäckor?

Vad har för du teknik i dvala-akvariumet?

Glasslåda som jag gjort lufthål i locket på, ca halva lådan fylld med vermiculit som jag fuktat, lika halva vikten vermiculit och halva vikten vatten, blir nog lagom fuktigt då. Så med andra ord så får de sova ovanför vattenytan så att säga.

I naturen sover äppelsnäckorna när vattnet i deras pöl torkar ut, då ligger de i leran och väntar på att vattnet ska komma åter innan de vaknar. Hålls snäckorna bara fuktiga så klarar de sig rätt länge ovan vattenytan, i naturen upp emot 3-4 månader eller mer, men i fångenskap så tror jag inte på den längden ....
#25 - 7 mars 2008 18:12
Nu ska lillen sova, nu är lillen trött....

Hejhopp.

Nu åker en del ner i en dvallåda, resten får vara kvar i karet, experimentet kan börja på allvar för att försöka utröna skillnaden i tillväxt mm.
#26 - 9 mars 2008 08:25
när lägger dom helst rommen på natten eller på dagen.
#27 - 9 mars 2008 11:34
Det är fullt tänkbart att de vill ha hög temperatur för att sova. Många subtropiska snäckor sover under torrperioden, när det är som varmast och torrast.
#28 - 20 september 2008 16:32
Åter dax för uppdatering, bättre sent än aldrig

har haft fullt upp med så mycket annat att jag inte haft ork eller tid att hänga här på forumet.

Mina markeringar på skalen försvann på vissa individer, har inte helt hundraprocentig koll på vilka som är vilka i mina olika testgrupper.

Men så här är det fram till nu:

1) Av en liten grupp som vilade i 3-4 plusgrader dog 7 av 12 under vilan. 2 dog strax efter de vaknade upp, de resterande 3 lever men har inte börjat växa ordentligt, de ökar sakta i aktivitet och matintag, verkar som de behöver ett tag för att återhämta sig eller så är de så försvagade att de inte kommer att klara sig länge till.

2) Har haft tre testgrupper i ett svalt skåp där temperaturen legat mellan 10-17 grader. Några vilade torrt, några vilade i burk där de kunnde välja om de ville vara i lite vatten eller heltorra på land och sista gruppen som fick vara i burk med fuktigt material ( i det här fallet vermeculit blandat med grovkornig sand). Samtliga som var heltorra klarade sig bra men jag avbröt deras vila när jag såg att de började kämpa efter mer fukt. De har vuxit på sig bra efter vilan. De som var i fuktig vermeculit grävde ner sig till botten av burken och sov som små stockar och vaknade inte till liv förrän jag tvingade upp dem. De går på raketbrönsle verkar det som, äter som hästar och skiter därefter, växer i rätt kraftig takt. Sista gruppen som fick välja utvecklar sig ungefär som de som bodde i vermeculiten, men under vilan var de inte helt stilla utan vandrade runt lite då och då, trivdes bäst i gränsskiktet mellan vatten och torra land, visserligen låg de ibland helt ivatten och helt på land men för det mesta i fuktskiktet.

Slutsatsen jag hitintills törs dra om vilorum så är det att fuktig vermeculit är bäst, eller i alla fall så verkar snäckorna kunna vila hur länge som helst då och är helt inaktiva.

3) Kontrollgrupp A och B som bodde kvar i olika akvarier har varit svårare att kontrollera. A-gruppen har levt under konstanta temperaturer och verkar må bra, några har försvunnit spårlöst (Döda skulle jag tro) några har vuxit sig rätt stora och andra är rätt små fortfarande trots samma ålder. Har sett att en del försvunnit ett par dagar för att senare återkomma, i vissa fall har jag sett dem nedgrävda och i andra fall vet jag inte var de varit. Verkar som en del individer behövt vila medan andra klarat sig att hålla sig vakna. B-gruppen har haft temperaturskillnader mellan dag och natt (18-25 grader som mest) och årstidskillnad på en 5 grader mellan "sommar" och "vinter". Genomsnittlig sommartemperatur natt till dag har varit 22-25 grader och vinter 18-22 grader, nåpgon gång har temperatur fallit till 16 grader vid enstaka tillfälle. Här är det en större likformighet i tillväxt och aktivitet, alla är rätt jämnstora och aktiva samtidigt och mindre aktiva samtidigt, en stor skillnad mot konstant temperatur.

Jämför jag kontrollgrupperna med de som vilat i separata burkar ser jag följande. Vermeculitsovarna hamnade långt efter i tillväxt av naturliga skäl eftersom de inte ätit och varit aktiva, men så fort de vaknat så har de i gengälld varit mer glupsk än kontrollgrupperna och har efter drygt två månader i stort sett återhämtat allt de förlorade på att vila och har även gått om lite granna sina kompisar. Törs inte dra några stora slutsatser men en del av de i vermeculiten har vuxit bättre och snabbarae och blivit större än de i kontrollgrupperna.

Sen var det det här med livslängd. De i konstant temperatur har börjat dö undan för undan av ålderskäl, de med varierande temperatur i akvariet börjar åldras de med, men inte lika mycket, de är fortfarande väldigt produktiva när det gäller att lägga rom. De som vilat i burkar har bara några kommit upp i produktiv äggläggning.

Slutsats jag drar är att jag har större glädje under längre tid om snäckorna får vila lite, annars lever de på expressfart och dör rätt snabbt av åldersskäl. Vidare får jag njuta av lite större snäckor än de som lever i konstanta miljöer.

Ska väl påpeka att detta är inte några slutgiltiga resultat, finns många felkällor och statistiska volter i resultatet, men tendensen kan skänjas i alla fall även om jag inte vetenskapligt kan slå fast att så är fallet just nu.
#29 - 21 september 2008 10:26
...
#30 - 21 september 2008 13:50
Hur har det gått? :)
#31 - 21 september 2008 13:53
e.mari skrev:
Hur har det gått? :)

Frågar du mig eller någon annan? jag rapporterade senast igår så nåt nytt har inte hänt på ett dygn
#32 - 22 september 2008 07:04
Mycket intressant! :)
#33 - 22 september 2008 08:26
Vad får du för levnadstid på snäckor som varit i dvala kontra de som inte varit det?
Du skriver att de lever längre men HUR länge lever de? Hur gamla blir de?
#34 - 22 september 2008 09:23
Linapina skrev:
Vad får du för levnadstid på snäckor som varit i dvala kontra de som inte varit det?

Du skriver att de lever längre men HUR länge lever de? Hur gamla blir de?

I konstanta temperaturer i de tropiska akvarierna så brukar snäckorna leva ett år eller på sin höjd 1,5 år om de är riktigt sega.

enligt http://www.applesnail.net/ kan pomacea leva upp till 4 år vid låga vattentemperaturer, men så långt har jag inte kommit än.

De grupper jag har testat på är kläckta för drygt ett år sedan, längre har jag inte kommit i mitt test så jag kan inte säga hur länge mina kommer att leva än, det får framtiden utvisa...
#35 - 22 september 2008 17:23
Det här är verkligen jätte intressant! Något som jag kanske har missat: vad är vermecuilit, hur ska jag få tag på det?
Mina Äppelsnäckor är konstant hängiga, så jag ska prova detta.

Tack jubbe063 för ett otroligt lärorikt och spännande inlägg:)
#36 - 22 september 2008 18:18
alg_oa1 skrev:
Det här är verkligen jätte intressant! Något som jag kanske har missat: vad är vermecuilit, hur ska jag få tag på det?

Mina Äppelsnäckor är konstant hängiga, så jag ska prova detta.

Tack jubbe063 för ett otroligt lärorikt och spännande inlägg:)

Hej du.
Innan du ger dig i kast med nåt sånt som att hibinera snäckorna så se till att de är friska och starka annars är risken större att du får illaluktande sörja som stinker värre än döden.

Jag menar om snäckorna är hängiga så ta reda på varför först. Hur beter de sig? Gömmer sig eller segar sig fram? Vad har du för temperatur och vattenvärden som hårdhet ph nitrit och nitrat exempelvis.... Snäckorna kan vara hängiga av många orsaker, är de då försvagade av för höga nitritvärden eller lider av någon annan brist så är det större risk att de dör av att hibineras än om de är friska starka och krya..

Vermiculit är ett mineral som expanderar när det upphettas. Värmebehandlad vermikulit är poröst och fuktighetsbevarande och används bland annat vid växtförökning, som luftande medium i jordblandningar, inom terrarievärlden för äggkläckning och som absorberande medel vid bl.a transport av farligt gods, flytande ämnen. Finns att köpa på de flesta trädgårdsbutiker och blomaffärer.
#37 - 22 september 2008 18:57
Mina Äppelsnäckor verkar sova mest hela dagarna och kommer bara fram när jag matar dem.
Temperatur: 23-24 grader.
Nitratvärde: 0 mg/l. sist jag kollade, ska mäta imorgon för säkerhetsskull.
Ph värde: 7
#38 - 22 september 2008 22:22
alg_oa1 skrev:
Mina Äppelsnäckor verkar sova mest hela dagarna och kommer bara fram när jag matar dem.

Märkligt, mina är det fart på hela dagen lång. De far runt överallt i karet, upp och ned och åt sidorna. De rejsar på ganska bra måste jag säga.
#39 - 23 september 2008 10:07
alg_oa1 skrev:

Låter fint tycker jag. Men jag tror en del av förklaringen ligger i din vattentemperatur. Vid ca 18/ grader är snäckorna still mest hela tiden och vid temperaturer vid 24 grader och varmare så är snäckorna synnerligen aktiva och glider omkring nästan hela tiden.

Men sen inte att glömma bort, det varierar mellan snäcka och snäcka hur aktiva de vill vara, en del glider runt som om de deltig i någon racertävling medan andra bara förflyttar sig när de känner sig tvingade till det.

Sen skulle det inte skada att höja phvärdet till över 7, 7 är annars fint värde men inget är så bra så det inte kan förbättras
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 23 september 2008 10:14
Intressant att läsa om dina tester [:-106] - tack för infon
#41 - 23 september 2008 14:59
Då börjar jag att höja temperaturen och få se vad som händer...
Tack så mycket för all intressant läsning:)
#42 - 22 maj 2010 13:01
Experiment avslutat. Alla de ursprungliga snäckorna är döda förrutom 8 st som än lever och har hälsan. Visserligen skulle jag kunna hålla på fram till alla är döda för att se hur gammal den äldsta blev. Men det tar mycket plats och organisation i anspråk att följa upp, färgmarkera och hålla koll på dödsorsaker, temperaturer och fuktigheter mm....

Men jag drar slutsatsen i alla fall att sänker man temperaturen och håller lagom fuktighet så kan man hibinera rätt länge och snäckorna ser ut att klara sig mycket längre när de får hibineras. Liknande resultat får man även av att periodvis ha lägre temperatur i akvariet. Vi dlägre temperatur så spontanhibinerar många snäckor genom att antingen söka sig ut ur vattnet och gräva ner sig i glasslådan med vermiculit eller gräva ner sig i botten av karet.

Min vän i England har även han avslutat sitt experimenterande, de resultat han fått har jag inte satt mig in i fullt än, men han har hållit på längre än vad jag har och hans snäckor har kommit upp i 3,5-5 år ålder. De flesta kring 4 år men extremfallen som sagt upp mot 5 år, men då har han haft långa perioder med rätt svalt vatten och långa hibineringar i svala burkar med vermeculit.

Annons