Hej och hå alla briggägare.
Jag ska genomföra ett litet experiment här hemma, kanske någon annan vill haka på för att jämföra resultaten. Det går ut på att se om snäckorna lever längre om de får möjlighet till att dvala.
Jag har tänkt lite på deras ursprung, och oftast lever ju briggarna i gölar, tillfälliga små sjöar och andra ställen med relativt stillastående vatten och periodiska torkperioder då de gräver ner sig i dyn/sanden och sover tills vattnet återkommer.
I reptilvärlden eftersträvar man att låta reptiler dvala om de gör så i naturen, där har det visat sig att får de dvala så håller de sig friskare och lever längre.
Pratade med en brigg-odlare i USA och han är inne lite på samma linje och säger att hans briggar lever längre och blir större om de får möjlighet att dvala när de känner att de vill det.
Han gör så här, när han ser att någon brigg blir inaktiv och ligger i sitt skal för det mesta så fiskar han upp den och lägger i en låda eller litet akvarium med mjuk botten, fin sand eller en gyttjebotten. Antingen håller han den fuktig eller så har han någon cm med vatten ovanför botten, där får briggarna sen ligga någon till några veckor. Så snart någon börjar vakna till liv igen så ger vhan den mycket mat, för då brukar de vara så hungriga att de kan äta en hel häst ha ha ha, sen plumsar han tillbaka dem i ordinarie akvarium (Eller odlingsdamm i hans fall)
Ja, just det. Kanske onödigt att säga men man får ju hålla tillsyn över dem så de inte torkar ut eller dör (använd näsan och lukta, går inte att ta fel).
Jag är en aning kluven, eftersom de är tropiska djur så borde de klara åretrunt vaken som de flesta har och ändå leva normallänge till skillnad från arter från tempererade områden (där tror jag dvalan är viktigare) Men, vem vet. Därav mitt experiment.
Ska ta ett gäng lika gamla briggar, måla rött nagelack på några som får leva i vatten hela tiden utan vila och lila nagelack på några som ska få vila, sen ska jag följa dem fram till de dör och se hur mycket barn de producerar och hur mycket de växer och hur länge de lever.
Vad tror ni, vill någon annan vara med och göra samma sak. Tänkte säkerheten i undersökningen blir bättre eftersom alla har vi ju lite olika förutsättningar och då eleminerar vi ju slumpen så att säga.