Ja nu kan jag inte hålla mig längre! Nu är dags även för mig att sätta upp ett akvarium.
Eftersom jag normallt håller på med dammar och sjöar så blir det här ett litet Nano akvarium på ca 40 liter. Med måtten 45 cm långt, 25 brett och 35 cm högt.
Som det något kryptiska namnet säger så blir temat lava i olika former och sedan skall det stå på mitt skrivbord och sprida lite ljus och fägring. Dels följde det med en gräslig ramp som ser ut som en riktigt billig skrivbords lampa!
Det blir alltså inte typ de lampor som var populära på 70 talet. Även om jag är en gammal retro-gubbe.
Till detta har inköpts ett minifilter och en cirkulations pump. Båda med en uppgiven kapacitet av 400 l/tim var.
Utblåset från filtret har jag tänkt koppla till ett bottenfilter enligt RFUG (Reverse Flow Under Gravel) modellen, bara för att bevisa att det fungerar. Cirkulationspumpen skall jag rigga till så att det bubblar up ur lavan som en vulkan eller nått. Aquaskaping heter det ju!
Sedan fick jag tag på Guatemalas svar på slimline! Ur tjusig!
Växter och invånare blir det nog värre med. Har varit och kollat utbudet på detta i tror jag samtliga affärer här i Guatemala och det är minst sagt bedrövligt.
Jag får nog ge mig ut och leta villtfångat! Eventuellt kan en affär fixa räkor vilket vore fantastiskt! Men växterna blir nog värre. Kanske man skall försöka med lite alger?
Bilder kommer så tjata inte!