Pojekt lava lampan

#1 - 24 november 2010 20:44
Ja nu kan jag inte hålla mig längre! Nu är dags även för mig att sätta upp ett akvarium.

Eftersom jag normallt håller på med dammar och sjöar så blir det här ett litet Nano akvarium på ca 40 liter. Med måtten 45 cm långt, 25 brett och 35 cm högt.

Som det något kryptiska namnet säger så blir temat lava i olika former och sedan skall det stå på mitt skrivbord och sprida lite ljus och fägring. Dels följde det med en gräslig ramp som ser ut som en riktigt billig skrivbords lampa!
Det blir alltså inte typ de lampor som var populära på 70 talet. Även om jag är en gammal retro-gubbe.

Till detta har inköpts ett minifilter och en cirkulations pump. Båda med en uppgiven kapacitet av 400 l/tim var.
Utblåset från filtret har jag tänkt koppla till ett bottenfilter enligt RFUG (Reverse Flow Under Gravel) modellen, bara för att bevisa att det fungerar. Cirkulationspumpen skall jag rigga till så att det bubblar up ur lavan som en vulkan eller nått. Aquaskaping heter det ju!

Sedan fick jag tag på Guatemalas svar på slimline! Ur tjusig!

Växter och invånare blir det nog värre med. Har varit och kollat utbudet på detta i tror jag samtliga affärer här i Guatemala och det är minst sagt bedrövligt.

Jag får nog ge mig ut och leta villtfångat! Eventuellt kan en affär fixa räkor vilket vore fantastiskt! Men växterna blir nog värre. Kanske man skall försöka med lite alger?

Bilder kommer så tjata inte!
#2 - 24 november 2010 20:47
Trevligt ! Slänger hit ett öga i mellan åt, men var inte för seg med bilderna annars kommer tjatet ;) haha
#3 - 24 november 2010 20:48
biiiiiiiiiiiiiiiilder!!!!!!

(obs skämt)

verkar fasen intressant detta. kul med nån som faktiskt är i de regioner som många av oss har fiskar från
#4 - 24 november 2010 21:18
jag vill se bilder på fångadet av vilda firrar i guatemala.

måste ju finnas en hel del intressant där.

ex kanske någon obskyr levandefödare......

.
#5 - 24 november 2010 21:54
Vad gör man som svensk boende i Guatemala egentligen :)
#6 - 24 november 2010 22:25
Bildet på high-tech biten

Ja nu kommer det lite bilder av nyinköpen!

Orginalet för er som glömt eller inte var födda.
[ATTACH=CONFIG]39504[/ATTACH]

Burken Observera likheten gedigna gjutna element i borstad aluminium både i botten och hörnen.
[ATTACH=CONFIG]39505[/ATTACH]

Hightech biten. OBS cigg paketet är bara med som jämförelse. Det skall inte ned i akvariet.
[ATTACH=CONFIG]39506[/ATTACH]

Slim-line a la Guatemala eller kanske Taiwan? Man kanske skulle behålla färgen för att gå ihop med konceptet? Nåväl för 30 spänn kan man leka lite!
[ATTACH=CONFIG]39507[/ATTACH]

Vad målar man frigolit med för sorts färg som borde vara giftfri?
#7 - 24 november 2010 22:51
[QUOTE=danne0301;1470244]Vad gör man som svensk boende i Guatemala egentligen :)[/QUOTE]
Man jobbar med lite av varje. Bland annat vattenrening, bioenergi och fiskodling (Tilapia). Sedan har jag en tidning tillsammans med min sambo.
#8 - 24 november 2010 22:56
[QUOTE=Kensa;1470233]jag vill se bilder på fångadet av vilda firrar i guatemala.

måste ju finnas en hel del intressant där.

ex kanske någon obskyr levandefödare......
.[/QUOTE]
Vi skall nog börja fånga fisk lite mer organiserat nästa år. En del arter håller på att försvinna på grund av föroreningar. I detta ingår också lite roliga sötvattens krabbor och räkor. Det skall bli bilder på detta äventyr, jag lovar.
#9 - 25 november 2010 06:40
[QUOTE=bossep;1470248]
Vad målar man frigolit med för sorts färg som borde vara giftfri?[/QUOTE]

Går väll med vilken färg som helst sålänge du lackar den med giftfri lack och är noga?
många använder epoxylack.
Nu vet jag inte hur utbudet ser ut i guatemala :)
#10 - 25 november 2010 06:47
Jag gillar tapeten på bilden med karet:p...Ser ut som väggarna i frugans föräldrahus i Thailand:).
#11 - 25 november 2010 14:04
[QUOTE=ansjo;1470275]Jag gillar tapeten på bilden med karet:p...Ser ut som väggarna i frugans föräldrahus i Thailand:).[/QUOTE]
Gapskratt! är den inte snygg? Den muren seglade upp framför huset när jag var i Sverige senast. Kul.....
#12 - 25 november 2010 14:10
[QUOTE=Icecoffee;1470273]Går väll med vilken färg som helst sålänge du lackar den med giftfri lack och är noga?
många använder epoxylack.
Nu vet jag inte hur utbudet ser ut i guatemala :)[/QUOTE]
Inte jag heller. Får ut och leta epoxy. Troligtvis skippar jag bakgrunden men kunde inte låta bli.
Funderar på om man skall göra ett före/efter projekt. Jag fick med lite röd sand, en plastväxt med blommor på och en fin snäcka! Detta borde stå sig snyggt mot bakgrunden. Ett par ej simkunniga slöjstjärtar borde kunna fullkomna verket!
#13 - 25 november 2010 14:43
kleta epoxy på bakgrunden och strila över röda anden = röd bakgrund hehe
#14 - 25 november 2010 15:06
[QUOTE=ansjo;1470275]Jag gillar tapeten på bilden med karet:p...Ser ut som väggarna i frugans föräldrahus i Thailand:).[/QUOTE]
Det skall bli omtapetsering framåt Maj-Juni (regnperiod) tänkte det skulle bli något liknande det här (mitt gamla hus i Costa Rica).
[ATTACH=CONFIG]39514[/ATTACH]
#15 - 25 november 2010 15:07
[QUOTE=Icecoffee;1470377]kleta epoxy på bakgrunden och strila över röda anden = röd bakgrund hehe[/QUOTE]
Har faktiskt tänkt på det men då blir det nog vulkanaska i stället.
#16 - 25 november 2010 20:33
Tycker den där bakgrunden var riktigt häftig till strukturen i alla fall :)

Vi har 2 lavalampor här hemma i grabbarnas rum :D
#17 - 25 november 2010 20:35
Sådär då har jag varit ute I trädgården och letat lite inredningsmaterial.
Jag börjar mer och mer fundera om et semi-nano är något för mig! Allt snyggt jag hittar skulle passa bättre i en 500 l+ burk.
Sanden är nog i finaste laget men många använder ju blästersand och det är nog lika fint. Dessutom vill jag ju visa att bottenfilter fungerar med finkornigt material. Hur som helst i morgon skall jag fixa lite grövre. Lite kuriosa om sanden. Det är nog den färskaste ni sätt, den ”föddes” i en vulkan runt 29 Maj i år och kom farande ned som svart regn och var rykande varm. Det skall bli kul att se hur den reagerar i vattnet!

Sand
[ATTACH=CONFIG]39524[/ATTACH]

Eftersom temat är vulkan plockade jag fram lite olika lavastenar. Troligtvis blir det problem att ens få ned en av dessa i burken. Det blir nog att ta fram hammare, vinkelslip och hilti borrmaskinen. Dessutom är jag allergisk mot ”här vilar Joan Blöt” gravstenar i akvarier men det är nog den enda lösningen. Nåja någon gång skall vara den första.

Svart sten
[ATTACH=CONFIG]39525[/ATTACH]
Rödbrun Sten
[ATTACH=CONFIG]39526[/ATTACH]
Förstenat trä (tror jag det kallas)
[ATTACH=CONFIG]39527[/ATTACH]
Om jag nu får för mig att skippa lavan så hittade jag en snygg rot bit som termiterna gjort att nummer av.
Men den skulle nog passa bättre i en större burk. Nåja det finns ju såg och machete!
[ATTACH=CONFIG]39528[/ATTACH]
Så vad har ni för synpunkter? Skall jag köra epoxy och sand som bakgrund och sedan samma sand på botten?
Skall jag skippa roten och hålla fast vid lava?
Skall jag ha lite kontrast och köra rödbrun sten och svart sand?
#18 - 25 november 2010 21:00
Innehåller inte epoxy farliga ämne ?
#19 - 25 november 2010 21:03
Annars har du väldigt svåra val måste jag säga, för allt låter så läckert !
Men om jag skulle välja så hade jag nog kört roten, tycker det är snyggt när där är en stor rot som nästan täcker hela karet, och din rot var enormt fin !
#20 - 25 november 2010 21:05
[QUOTE=Hallander;1470480]Innehåller inte epoxy farliga ämne ?[/QUOTE]
Nej det tror jag inte!
#21 - 25 november 2010 21:06
Har pysslat en del med epoxy när jag hållt på med glas/kolfiber då jag vet att det inte är bra att få det på händerna osv.
Bilagor:
#22 - 25 november 2010 21:08
[QUOTE=Hallander;1470482]Annars har du väldigt svåra val måste jag säga, för allt låter så läckert !
Men om jag skulle välja så hade jag nog kört roten, tycker det är snyggt när där är en stor rot som nästan täcker hela karet, och din rot var enormt fin ![/QUOTE]
Vad jag en tar kommer det bli mer inredning en vatten. Men det är lite av iden just nu. Roten är nu drygt dubbelt så stor som akvariet men som sagt det finns ju såg! Jag tror jag får ha i lite sand och vatten och testa runt lite.
#23 - 25 november 2010 21:09
[QUOTE=Hallander;1470484]Har pysslat en del med epoxy när jag hållt på med glas/kolfiber då jag vet att det inte är bra att få det på händerna osv.[/QUOTE]
Jag vet men jag tror det som är agresivt försvinner när det härdar.
#24 - 25 november 2010 21:10
Mmm när epoxyn härdat ska den väl inte avge nåt direkt. Är nog värre med den vulkanaskan?
#25 - 25 november 2010 21:10
Ja jag tror du ska stoppa i dem och kolla efter vilket som blir snyggast, lägg gärna upp bild på alternativen så vi kan rösta för det med, om du inte har allt för bråttom ;)
#26 - 25 november 2010 21:11
[QUOTE=danne0301;1470470]Tycker den där bakgrunden var riktigt häftig till strukturen i alla fall :)[/QUOTE]
Då skulle du se den "live" skrattar. Men jag köpte den för strukturen!

Vi har 2 lavalampor här hemma i grabbarnas rum :D

Jag gillar faktiskt dessa galna lampor! Rogivande på något mysko vis.
#27 - 25 november 2010 21:13
[QUOTE=Hallander;1470493]Ja jag tror du ska stoppa i dem och kolla efter vilket som blir snyggast, lägg gärna upp bild på alternativen så vi kan rösta för det med, om du inte har allt för bråttom ;)[/QUOTE]Bra ide!

Bråttom, jag? Jag har hela livet framför mig! Så väntar jag på lite rör och grejor till filter osv.
Bilagor:
#28 - 25 november 2010 21:14
Säg gärna till om det funkar, så ska jag nog ta och börja plasta lite stenar till bakgrund :)

[QUOTE=bossep;1470491]Jag vet men jag tror det som är agresivt försvinner när det härdar.[/QUOTE]
#29 - 25 november 2010 21:17
[QUOTE=FaZt;1470492]Mmm när epoxyn härdat ska den väl inte avge nåt direkt. Är nog värre med den vulkanaskan?[/QUOTE]
Det där med vulkanaskan är faktiskt ett krav och enda alvaret med projektet. Eftersom massvis med sånt ramlade ned I slutet av Maj i en del av de sjöar jag jobbar med vill jag ha lite koll på den. Var bättre en på skrivbordet?
#30 - 25 november 2010 21:17
[QUOTE=Hallander;1470496]Säg gärna till om det funkar, så ska jag nog ta och börja plasta lite stenar till bakgrund :)[/QUOTE]
Absolut!
#31 - 25 november 2010 21:19
Förresten, du verkar ha ett spännande jobb ! :)
#32 - 25 november 2010 21:26
Vet någon hur man fixar felstavningen i titeln på "pojektet"?
#33 - 25 november 2010 21:28
[QUOTE=Hallander;1470502]Förresten, du verkar ha ett spännande jobb ! :)[/QUOTE]
Ja i bland så. Men oftast ett riktigt skitjobb i bokstavligen. Med reningsverk och annat kul!
#34 - 25 november 2010 22:37
[QUOTE=bossep;1470504]Vet någon hur man fixar felstavningen i titeln på "pojektet"?[/QUOTE]

Maila Admin.
#35 - 25 november 2010 22:44
Spännande bossep! Nu får jag äntligen följa ditt projekt istället. :)
#36 - 26 november 2010 00:53
Bossep, ta nu apostlahästarna och bege dig till vulkanen o fota runt lite, du pratade om aquascaping, vad kan bli bättre än att efterlikna någon del av området ??
Nu jobbar jag natt o hjärnan är på topp haha, jag personligen skulle köra sanden i botten som är ditt krav, även på bakgrunden, ev här "klista" in lite av den röda lavastenen eller röda stråk för att lyfta den färgen, och hamra ner den så den efterliknar området.

Du sa det själv, du har all tid i världen ;)
#37 - 26 november 2010 01:40
[QUOTE=ansjo;1470514]Maila Admin.[/QUOTE]
Tack får göra det!
#38 - 26 november 2010 01:46
[QUOTE=VisualDarkness;1470518]Spännande bossep! Nu får jag äntligen följa ditt projekt istället. :)[/QUOTE]
Äh nej så lätt kommer du inte undan!
Nu måste du bli färdig först! Jag skall ge dig ett litet försprång.
På måndag kommer det hit en grupp Finska miljö journalister och lite andra trevliga människor
Inklusive ett paket med Micro+ till mig! Så det blir inget mekande på en vecka. Skall slänga roten i en balja och se om den kan bli lite vattensjuk under tiden.
#39 - 26 november 2010 01:50
undrar lite vad klockan är just nu i Guate?
#40 - 26 november 2010 01:55
[QUOTE=Icecoffee;1470524]Bossep, ta nu apostlahästarna och bege dig till vulkanen o fota runt lite, du pratade om aquascaping, vad kan bli bättre än att efterlikna någon del av området ??
Nu jobbar jag natt o hjärnan är på topp haha, jag personligen skulle köra sanden i botten som är ditt krav, även på bakgrunden, ev här "klista" in lite av den röda lavastenen eller röda stråk för att lyfta den färgen, och hamra ner den så den efterliknar området.

Du sa det själv, du har all tid i världen ;)[/QUOTE]
Funderade faktiskt på detta!
På och runt vulkaner växer det sällan något. Landskapet är ofta riktigt kargt så kanske man skulle testa växtlöst eftersom jag tydligen bara kan få tag på vallisneria och vattenpest just nu. Ofta växer det lite mer vid foten av en vulkan men ingenting nära toppen. Mitt problem blir nog att det blir alger på toppen men inte botten. Ett kungarike för någon snygg mossa!

Pytsade i sand vatten och den röda stenen. Döm om min förvåning så fyllde den inte ut som jag tänkt mig! Det kanske kan bli en bild i morgon när dimman lagt sig?

Jag har också ett par innevånare i akvariet. Två små gråsuggor hade tydligen överlevt högtryckstvätten!
#41 - 26 november 2010 01:55
[QUOTE=Icecoffee;1470533]undrar lite vad klockan är just nu i Guate?[/QUOTE]19:53
#42 - 26 november 2010 06:42
[QUOTE=bossep;1470531]Äh nej så lätt kommer du inte undan!
Nu måste du bli färdig först! Jag skall ge dig ett litet försprång.
På måndag kommer det hit en grupp Finska miljö journalister och lite andra trevliga människor
Inklusive ett paket med Micro+ till mig! Så det blir inget mekande på en vecka. Skall slänga roten i en balja och se om den kan bli lite vattensjuk under tiden.[/QUOTE]

Haha, jag ska försöka men slangen kommer ta en vecka bara den antagligen. ;)
#43 - 28 november 2010 00:31
Stoppade i en liten sten till för att se hur det fungerar.
Lägger upp en bild så för ni se hur det ser ut nu.
OBS kommentarer om tejpmärken vattenrinn och dylikt undanbedes tacksamt!
Det är ju ett projekt!
[ATTACH=CONFIG]39637[/ATTACH]
Passade på att testa vattnet med Tetras fantastiska tester (NOT) men det är det enda jag kan få tag på här förutom labbet på jobbet förståss.
Resultat
PH = 8 kranvatten =7
Gh = 7 Kran samma
Kh = 5 kran samma
NO2 (Nitrit) = < 0.3
Ammonium 0,5 - 1,5 gissning = 1 kollade inte kranen
Ammonium är ganska väntat och jag vill ha det just nu. Plockade up de 2 döda gråsuggorna som varit i sedan dag 1. Dessa plus lite blomjord etc. Fick nog fart på det hela.
#44 - 7 december 2010 21:20
hörru......hur ser det ut nu ??
#45 - 7 december 2010 21:44
[QUOTE=Kensa;1474112]hörru......hur ser det ut nu ??[/QUOTE]
Likadant förutom en liten algmössa på stenarna vilket jag har förväntat mig.
Jag har haft besök från Finland i en vecka så det har inte varit tid att leka.
Troligtvis är det fortfarande lite Ammonium eller Nitrit så ingen panik. Skall ut och leta tunna rör till mitt bottenfilter ingen sport att köpa!
Sedan blir det att försöka leta växter och en och annan fisk.
#46 - 7 december 2010 23:03
Det är bara att meta i närmaste pöl för dig. ;)
#47 - 7 december 2010 23:15
[QUOTE=VisualDarkness;1474138]Det är bara att meta i närmaste pöl för dig. ;)[/QUOTE]
Ja,ja jag får ta med håven nästa gång jag åker till sjön.
#48 - 7 december 2010 23:19
Men jag tror du får skippa Tilapian! :p
När Saunaisterna slutar surra runt dig är du jäkligt nära på att springa om mitt projekt. Jag menar, du har ju både alghattar och sitter inte och väntar på Tyska grossister som dröjer. ;)
#49 - 7 december 2010 23:41
[QUOTE=VisualDarkness;1474142]Men jag tror du får skippa Tilapian! :p
När Saunaisterna slutar surra runt dig är du jäkligt nära på att springa om mitt projekt. Jag menar, du har ju både alghattar och sitter inte och väntar på Tyska grossister som dröjer. ;)[/QUOTE]
Ja men jag jagar smala plaströr, växter annat en Jättevallisneria och vattenpest.
Jag kan köpa ett färdigt bottenfilter men det är lite fusk tycker jag och bygga filtret med ½ tums PVC rör (vilket jag normalt gör) blir klantigt i en så liten burk.
Dessutom har jag lite Ammonium just nu så vill inte ha i fisk.
#50 - 8 december 2010 07:49
gjorde en snabb sökning på fishbase, finns ju faktiskt en del endemiska intressanta firrar som skulle passa i karet.

nybliven nörd på ung/levandefödare så skulle jag tagit en av dom, lagom storlek, intressant fisk, samt att det skulle
vara lite coolt med VF fisk från samma land som man bor i.....om nu din avatar stämmer....

.
#51 - 8 december 2010 14:20
[QUOTE=Kensa;1474182]gjorde en snabb sökning på fishbase, finns ju faktiskt en del endemiska intressanta firrar som skulle passa i karet.

nybliven nörd på ung/levandefödare så skulle jag tagit en av dom, lagom storlek, intressant fisk, samt att det skulle
vara lite coolt med VF fisk från samma land som man bor i.....om nu din avatar stämmer....
.[/QUOTE]
Visst stämmer det att jag bor i Guatemala!
Och visst har vi en del intressanta firrar! Problemet är att man i flera anfall av galenskap har planterat in en massa fisk som inte hör hit. Exempelvis Tilapia i olika modeller, Karp lika så samt Gambusia i lite olika former. När jag får tid blir det att åka ut i busken med allehanda fångst redskap och ta med mig lite fisksoppa hem och sortera men då måste jag ha en större burk. Så där rök Nano!
Nåväl man kan nog stoppa i ett par Gambusia till att börja med.
Algerna frodas och bubblar det har till och med blivit lite på glaset. Snart dags att skrapa lite och stoppa under mikroskopet.
#52 - 11 december 2010 21:12
bottenfilter instalerat

Så var det dags för en liten uppdatering här.

Burken har stått som den var frånbörjan utan mycket åtgärder. Lite vatten har bytts och fyllts på och filtret har gjorts rent 2 gånger. Kollade vattnet och allt var som förut förutom Ph upp till 8,5 och 0 Ammonium 0. Troligtvis har algerna mumsat i sig allt kol.

I dag rev jag ned det hela och installerade ett bottenfilter (omvänt flöde förståss!).
Jag ledsnade på att leta smala plaströr så köpte ett kinesiskt som jag modifierat bla genom att kapa ned modulerna och epoxi limmat. Gjorde en bussning av självvulkande gummiremsa för att få fast pumpen på röret. Jag täckte inte hela botten med moduler då jag vill se hur växtlighet osv. påverkas. Bottensubstratet är samma vulkanaska som förut vilket inte rengjordes. Kornstorleken är någonstans mellan 0,1 – 1 mm. Spåren (obs inte hål) i bottenfiltret är betydligt större ca 2mm breda och 8 mm långa.
[ATTACH=CONFIG]40175[/ATTACH]

Den här slingtypen är inte det bästa då man tappar tryck mot slutet.

Just nu har jag som sagt 2 pumpar (de var bara 250 l/h st) Den ena med ett finporigt skumfilter den andra ren cirkulation med sil. Det med skumfilter är kopplat till bottenfiltret just nu men det kommer att testas med båda typerna.

Så här såg det ut för 3 timmar sedan:
[ATTACH=CONFIG]40176[/ATTACH]

Och så här såg det ut en ½ timme senare när vattnet fyllts på men ingen pump startad.
[ATTACH=CONFIG]40177[/ATTACH]

Just nu pulsar jag cirkulations pumpen för att riva loss eventuell skit från stenar och uppe på substratet. 250 l/h pump i ett 37 liters gör att hela havet stormar!
Vattnet är klart men lite stort skräp far runt fortfarande (passade på att ge algerna en liten ryggskrubbning).
Skall ta en bild i kväll hur det ser ut efter 6 -7 timmar.

Jag testade bottenfiltret med det gamla cigarettasketricket (jag vet man skall inte ha akvariet som askkopp!) och fick den fina askan att sväva ca 5 cm från botten. Riktigt bra!
#53 - 11 december 2010 21:15
Ska bli spännande att höra hur det fungerar! :D

Det där testet lät....spännande, i brist på bättre ord. ;)
#54 - 11 december 2010 21:24
[QUOTE=VisualDarkness;1475436]Ska bli spännande att höra hur det fungerar! :D
[/QUOTE]Just nu kristall klart! Kommer bild när det blir mörkt.

Det där testet lät....spännande, i brist på bättre ord. ;)

Funkar bra för att kolla smygläcka i muggen åxxå! Men är kanon för att se långsamma flöden.
Bra orsak att inte sluta röka!
#55 - 11 december 2010 21:25
BTW hur kan det bli så mycket böss i ett akvarium utan fiskar och växter:confused::confused::confused::confused:
#56 - 11 december 2010 21:26
I familjen har vi ingen rökare dock, inte ens bland mor eller farföräldrarna. Det är ytters få av mina kompisar som gör det så här får nog det testet inte genomslag. :p
#57 - 11 december 2010 21:28
[QUOTE=bossep;1475442]BTW hur kan det bli så mycket böss i ett akvarium utan fiskar och växter:confused::confused::confused::confused:[/QUOTE]

Precis som i min vas som står och puttrar i ett hörn bara för att. Filtret sätter igen, skitigt överallt och inte minst flyger partiklar runt. Fast snäckor står nog för an bra del av det.
#58 - 11 december 2010 21:33
[QUOTE=VisualDarkness;1475444]Precis som i min vas som står och puttrar i ett hörn bara för att. Filtret sätter igen, skitigt överallt och inte minst flyger partiklar runt. Fast snäckor står nog för an bra del av det.[/QUOTE]
Jag har inte ens snäckor i mitt! Men på måndag tar jag med håven till Amatitlan sjön och sedan blir det test med någon firre därifrån.
#59 - 11 december 2010 21:46
Hoppas du hittar något roligt!
Vad finns i sjön mer exakt?
#60 - 11 december 2010 22:00
[QUOTE=VisualDarkness;1475447]Hoppas du hittar något roligt!
Vad finns i sjön mer exakt?[/QUOTE]
Det finns lite av varje men I fiskväg mest tilapia och en hög Poecilia av varierande slag samt förståss
Amatitlania nigrofasciata [COLOR=windowtext]http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=212&SOK=1[/COLOR] och lite andra ciklider.

Men mest cyanobakterier och mina vattenhyacinter förståss.
[ATTACH=CONFIG]40186[/ATTACH]
#61 - 11 december 2010 22:15
VF ciklider skulle nog kunna få folk att blänga avundsjukt på dig. ;)

Slog upp guatemala på fishbase och fick upp den här listan:
http://www.fishbase.org/Country/CountryChecklist.php?c_code=320&vhabitat=fresh&csub_code=

Den här Gobyn var härlig: http://www.gobiidae.com/species_pages/awaous_banana.htm
#62 - 11 december 2010 22:22
[QUOTE=VisualDarkness;1475453]VF ciklider skulle nog kunna få folk att blänga avundsjukt på dig. ;)

Slog upp guatemala på fishbase och fick upp den här listan:
http://www.fishbase.org/Country/CountryChecklist.php?c_code=320&vhabitat=fresh&csub_code=

Den här Gobyn var härlig: http://www.gobiidae.com/species_pages/awaous_banana.htm[/QUOTE]
Ja man springer ofta på såna filurer och släktingar i bäckarna ned mot stillahavet. Finns en hel del mysko grejor i mangroveträsken också.
Jag håller mig mest i diverse bergs och vulkan sjöar där blir det mindre exotiskt.
#63 - 11 december 2010 22:28
Inte för att jag har skrivit innan men jag tittar in då och då för att se hur det går och detta är ett riktigt spännande projekt.
Bilagor:
#64 - 11 december 2010 22:32
[QUOTE=solis;1475461]Inte för att jag har skrivit innan men jag tittar in då och då för att se hur det går och detta är ett riktigt spännande projekt.[/QUOTE]
Kul att du hittat hit!
Du som alla andra är välkomna att både titta, skriva och kommentera, kritisera, fråga osv.
#65 - 11 december 2010 22:35
Tycker alltid det är kul med annorlunda idéer i kar, kommer fortsätta kolla in här i tråden.
Lycka till med fisket.
#66 - 11 december 2010 22:40
[QUOTE=solis;1475465]Tycker alltid det är kul med annorlunda idéer i kar, kommer fortsätta kolla in här i tråden.
Lycka till med fisket.[/QUOTE]
Skrattar.
Annorlunda idéer har jag många en del är bra andra mindre. Vi får se vart det här blir av! Jag har faktiskt fuskat med deta ganska länge och det fungerar klockrent så detta är bara för att visa hur man kan göra.
#68 - 11 december 2010 23:50
[QUOTE=VisualDarkness;1475473]Finns Astyanax fasciatus i sjön som jag fick upp nu? http://www.google.se/search?hl=sv&rls=com.microsoft:*:IE-SearchBox&rlz=1I7SNYK&q=Astianax+fasciates&meta=#hl=sv&safe=off&rls=com.microsoft:*:IE-SearchBox&rlz=1I7SNYK&sa=X&ei=IAIETfjmHIqbOra7paYB&ved=0CCsQBSgA&q=Astyanax+fasciatus&spell=1&fp=846980021c53692 http://www.ilec.or.jp/database/nam/nam-41.html

Jag har ju spanat efter den blinda grottvarianten så det är lite häftigt. :)[/QUOTE]
Japp,
Jag hade den blinda varianten när jag var grabb. Dessa kommer från yucatan i Mexico.
#69 - 12 december 2010 00:35
Klart! Vatten i alla fall

Så där ja,
Nu har dimmorna lagt sig!
Bara bottenfiltret i gång. Det rör sig faktiskt lite på ytan!
[ATTACH=CONFIG]40192[/ATTACH]
#70 - 12 december 2010 00:43
Det där blir skitbra! Vad klagar du på att du inte hittar grejer för när det ser så bra ut? ;)
#71 - 12 december 2010 00:45
[QUOTE=VisualDarkness;1475487]Det där blir skitbra! Vad klagar du på att du inte hittar grejer för när det ser så bra ut? ;)[/QUOTE]
Ja ja, nu skall vi bara få lite belastning i burken! Ser du algerna?:d
#72 - 12 december 2010 00:53
Japp, skitbra!
Tänk vad bra en algätande varelse skulle trivas?
#73 - 12 december 2010 02:14
[QUOTE=VisualDarkness;1475492]Japp, skitbra!
Tänk vad bra en algätande varelse skulle trivas?[/QUOTE]
Absolut!
Vi har lite interesanta snäckor här men de jag hittat är i Atitlan sjön och hoppas kunna åka dit i Jul.
Det finns ju lite plecos oh Ansistrus i zooaffären men jag vill ha lokala saker.
#74 - 12 december 2010 02:22
Självklart loakal saker! :d
#75 - 12 december 2010 12:30
Ser fint ut det där, nu väntar man på spänningen om vad som kommer att röra sig runt i karet.
#76 - 12 december 2010 14:44
ooooh! Vad kul projekttråd! :)
Nu har jag massor av frågor som skickats till dig på PM :)
#77 - 12 december 2010 14:49
fasen....man kanske skulle be gubben i guatemata fiska upp några obskyra levande / ungfödare,
packa väl i en låda, DHL'a hem, märka paketet med "samples without commercial value",
har man lite tur så överlever dom, och kanske tullen har en "slö dag".......

.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

men så var det det där med att man faktiskt inte skall uppmana till olagligheter,
så man avstår........

men fasen va kul det hade varit.....
#78 - 12 december 2010 18:59
[QUOTE=Kensa;1475599]fasen....man kanske skulle be gubben i guatemata fiska upp några obskyra levande / ungfödare,
packa väl i en låda, DHL'a hem, märka paketet med "samples without commercial value",
har man lite tur så överlever dom, och kanske tullen har en "slö dag".......

.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

men så var det det där med att man faktiskt inte skall uppmana till olagligheter,
så man avstår........

men fasen va kul det hade varit.....[/QUOTE]

Hoppas kunna ta mig till Sverige i Maj. Dåkanske det blir lite smuggelförsök.
Jag har import/export licens här men inte i Sverige...
#79 - 12 december 2010 19:02
Nu har gubben blivit total snurrig! Eller var det fel cig jag tände i morse.
Jag matade ett tomt akvarium med tetramin!
#80 - 12 december 2010 19:02
Vad kostar/krävs för ett tillstånd till Sverige?
#81 - 12 december 2010 19:03
Skyll på Fishless cycling! ;)
#82 - 12 december 2010 20:11
[QUOTE=VisualDarkness;1475708]Vad kostar/krävs för ett tillstånd till Sverige?[/QUOTE]
Jag är lång ifrån någon expert på Svenska lagar och förordningar men det här kan vara en ledtråd.
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080002043/2000-157.PDF
Det låter ju relativt enkelt enligt paragraf 15 men jag tror inte det är det. Tror Kjell varit inblandad i den här typen av diskussioner och han brukar ju ha koll på saker och ting.
Jag mailade med dom när jag hade med mig Vattenhyacinter och fick en massa kryptiska råd. Slutsatsen blev att det bara att ta med om jag brände dessa innan jag åkte tillbaks!
#83 - 13 december 2010 06:13
[QUOTE=VisualDarkness;1475708]Vad kostar/krävs för ett tillstånd till Sverige?[/QUOTE]

Ganska mycket, och ganska krångligt.

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=2

.
#84 - 13 december 2010 06:17
[QUOTE=bossep;1475704]Hoppas kunna ta mig till Sverige i Maj. Dåkanske det blir lite smuggelförsök.
Jag har import/export licens här men inte i Sverige...[/QUOTE]

"förr" var det lite enklare att "smuggla" då kunde man ju ta det med handbagaget.
men med dagens regler där man får ha 100ml (1dl) vätska med sig i handbagaget,
samt att allt screenas, så börjar det bli lite jobbigt med handbagaget.

då får man nog stoppa ner dom i en liten behållare i incheckat bagage, med lite
påkopplat värme (batteri eller varma kylklampar), och hoppas att de som screenar
väskan inte reagerar på att det simmar runt lite varelser i väskan.

näää....blir nog inge bra alltså....

.
#85 - 13 december 2010 08:43
Hehe jo å lite batterier å kablar reagerar de säkert inte på när de röntgar bagaget ;)
#86 - 13 december 2010 08:46
[QUOTE=bossep;1475707]Nu har gubben blivit total snurrig! Eller var det fel cig jag tände i morse.
Jag matade ett tomt akvarium med tetramin![/QUOTE]
Du kanske drömde att du redan satt i lite fisk i karet;)
#87 - 13 december 2010 12:55
[QUOTE=bossep;1475707]Nu har gubben blivit total snurrig! Eller var det fel cig jag tände i morse.
Jag matade ett tomt akvarium med tetramin![/QUOTE]

Ahahaah!! för mycket att tänka på kanske ;)
#88 - 13 december 2010 23:10
Men vilket spännande projekt! Du råkar inte ha nån blogg eller så med bilder från ditt liv i Guatemala?
#89 - 13 december 2010 23:32
[QUOTE=vickson;1476224]Men vilket spännande projekt! Du råkar inte ha nån blogg eller så med bilder från ditt liv i Guatemala?[/QUOTE]
Nej jag har ingen blogg om mig själv, det är lite ont om tid för det. Däremot har jag en web tidning som jag driver ihop med min sambo www.guatemala-times.com .
Just nu är det inte så mycket Guatemala där pga lite hot osv. Men det går i vågor.
Sedan kanske det blir lite projekt blogging om tid finns. Sedan hänger ja ju är!
#90 - 13 december 2010 23:35
[QUOTE=Nubi;1475913]Ahahaah!! för mycket att tänka på kanske ;)[/QUOTE]
Eftersom jag är känd för att göra saker och ting bakvänt, filter och sånt tänkte jag att jag matar först och släpper i fisk senare!
#91 - 13 december 2010 23:38
Nu är fisk i släppt! Hälften i lava lampan och den andra hälften är kvar i in koppnings burken eller som det nu kallas fisk gymmet!
Just nu sitter jag på Fishbase och försöker lura ut vad jag har!
Det kommer kanske lite bilder senare.
#92 - 13 december 2010 23:39
Kanske bilder? Du, om det inte kommer några så blir jag väldigt besviken. ;)
#93 - 14 december 2010 00:57
Så där nu har fiskarna fotats!
Nu är det bara en fråga om vad det är? Någon som kan ge en antydan?
Kommer inte in på fishbase av någon anledning.
[ATTACH=CONFIG]40240[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]40241[/ATTACH]

Kom nu inte och säg att det är någon odlingsform! Det kan inte bli mer vildfångat en dessa. Komm upp ur sjön för 7 timmar sedan.
#96 - 14 december 2010 01:41
Nu har jag kollat genom så många killis, levandefödare och annat från Guatemala att mitt huvud snurrar...

Du kan ju hitta malar i sjön i alla fall. ;)
http://fishbase.org/Country/CountrySpeciesSummary.php?c_code=320&id=48447
#97 - 14 december 2010 08:17
Ah, där kom bilderna! Jag blev så besviken på mig själv igår för att jag somnade innan de kommit upp.

Riktigt fina små gråfiskar! Kom de i stim eller var för sig?
#98 - 14 december 2010 08:22
Jättefina fiskar, kul att där blivit lite liv i karet.
#99 - 14 december 2010 09:36
någon sorts levande/ungfödare kanske ?
#100 - 14 december 2010 14:19
Utav alla (200-400) arterna jag kollade känns levandefödare alt killi närmast. Men vilken är svår då det inte finns någon riktigt dokumentation av de flesta.

Kanske du kan få reda på ett lokalt namn på de?
#101 - 14 december 2010 15:17
[QUOTE=VisualDarkness;1476458]Utav alla (200-400) arterna jag kollade känns levandefödare alt killi närmast. Men vilken är svår då det inte finns någon riktigt dokumentation av de flesta.

Kanske du kan få reda på ett lokalt namn på de?[/QUOTE]
Slog på lampan och tittade in I burkarna nu är jag vaknade upp.
Betydligt färre fiskar men inga lik vare sig på botten eller ytan. Så tittade runt lite och se där var de, golvet fullt av torkad fisk.
De rackarna är riktigt bra hoppare! Trots täckglas har de lyckats hitta lite springor at fly igenom. Jag släppte också i ett antal yngel och dessa är kvar så några stora kannibaler/yngelätare är de inte. Jag tror jag får byta ut täckglaset mot myggnät? Det kanske är därför de kallas mosquito fish?

Troligtvis är detta inplanterad fisk så de kan vara varifrån som hälst. En tid fanns det massor av biståndspengar för att utrota Malaria och till viss del Dengue feber och då planterade man in mosquito fish över allt. Det tokiga är att Malaria inte finns på höjden över havet där sjön ligger och Dengue myggorna lägger sina ägg i stillastående pölar inte sjöar! Smart va?

Nåväl, att det är en tandkarp är utom allt tvivel tror jag men om det är levandeföddare undrar jag. Man ser inget av de normala tecknen såsom analfläck och gonopodium. Men det kan ju vara ett gäng icke dräktiga honor jag har!

Så studierna går vidare, kul.
Som ni förstår är jag lång ifrån någon expert på denna typ av fisk. Det skall bli kul att lära sig något nytt!

Det lokala namnet är Ansjovis!
#102 - 14 december 2010 15:19
[QUOTE=Pickles;1476285]Ah, där kom bilderna! Jag blev så besviken på mig själv igår för att jag somnade innan de kommit upp.

Riktigt fina små gråfiskar! Kom de i stim eller var för sig?[/QUOTE]
Jag fick upp hela gänget + säkert lika många med att kast av kastnätet!
Bilagor:
#103 - 14 december 2010 15:26
[QUOTE=VisualDarkness;1476259]Nu har jag kollat genom så många killis, levandefödare och annat från Guatemala att mitt huvud snurrar...

Du kan ju hitta malar i sjön i alla fall. ;)
http://fishbase.org/Country/CountrySpeciesSummary.php?c_code=320&id=48447[/QUOTE]
Några sådan har jag inte hittat i vare sig Amatitlan Sjön eller Montagua floden! Detta måste undersökas!
Båda dessa vattendrag är kraftigt förorenade och dessa kan ha försvunnit så som många andra arter. Jag sätter upp dom på 15 kronors listan! Jag betalar nämligen fiskarna 15 kronor för var inhemsk fisk de ger mig som är vid liv!
#104 - 14 december 2010 15:41
Tråkig om den stammen skulle vara utrotad, den verkade häftig.
Här finns en från Venezuela:
http://www.fishbase.org/Photos/PicturesSummary.php?ID=48447&what=species
#105 - 14 december 2010 16:10
[QUOTE=VisualDarkness;1476257]Hmm, letar en artlista för sjön och det närmaste jag kommer är:
FAUNA
Fish (14)
Cichlasoma nigrafasciatum, C. godmanii*, C. sp. (guapote)*, Astianax fasciates, Tilapia mossambica* (* economically important).

http://www.ilec.or.jp/database/nam/nam-41.html

Kan detta vara en släkting?
http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.dkimages.com/discover/previews/970/40009926.JPG&imgrefurl=http://www.dkimages.com/discover/home/animals/Fish/Bony-Fish/Orders/Killifish/Livebearers/Two-spot-Livebearer/Two-spot-Livebearer-2.html&h=403&w=768&sz=82&tbnid=I0ozVcoB-TMiLM:&tbnh=75&tbnw=142&prev=/images%3Fq%3DHeterandria%2Bbimaculata&zoom=1&q=Heterandria+bimaculata&hl=sv&usg=__HdG_GepW-SmiVJLy888TTJ5wYlQ=&sa=X&ei=PscGTZjKEMWh8QPSiq03&ved=0CCEQ9QEwAw

Dock är ryggfenan helt fel.[/QUOTE]
Jag har också kollat den listan och slängt den i papperskorgen mer eller mindre. Den stämmer dålit!
#106 - 14 december 2010 16:19
Det känns som det är behov av en kartläggning av en såpass viktig sjö.
#107 - 14 december 2010 17:18
Det närmaste jag kan komma är:
Poeciliopsis gracilis
Men då har jag bara honor som inte är gravida. Varför och var är hanarna?
#108 - 14 december 2010 17:32
Tänkte på densamma men det verkar heller inte helt rätt av någon anledning. Du skulle nog behöva experthjälp för att vara säker.
#109 - 14 december 2010 17:32
[QUOTE=VisualDarkness;1476515]Det känns som det är behov av en kartläggning av en såpass viktig sjö.[/QUOTE]
Det är en del av vad jag vill göra. Viktig och viktig. Nu fungerar den som septiktank för halva Guatemala city&#8217;s befolkning.
Det intressanta är att det är den enda egentliga vattenreservoaren I närheten av stan och grundvatten nivåerna sjunker var dag. Blir nog roligt när en stad på sådär 4 millioner människor blir utan vatten&#8230;.
#110 - 14 december 2010 17:39
Japp, läste om sjön och det stod att potentiellt skulle kunna bli den bästa vattenkällan för staden men att utvecklingen går åt fel håll.

Hoppas myggnät för hålen håller dina fiskar från att bli just ansjovis. :p
#111 - 14 december 2010 18:58
[QUOTE=VisualDarkness;1476537]Japp, läste om sjön och det stod att potentiellt skulle kunna bli den bästa vattenkällan för staden men att utvecklingen går åt fel håll.

Hoppas myggnät för hålen håller dina fiskar från att bli just ansjovis. :p[/QUOTE]
Dom här rackarna är som bilbukar! Gjorde strömm hopp ur akvarierna. Hittade 12 ansjovisar på mattan nedanför i morse.
Nu är det silvertejp och myggnät på!
#112 - 14 december 2010 19:02
[QUOTE=VisualDarkness;1476534]Tänkte på densamma men det verkar heller inte helt rätt av någon anledning. Du skulle nog behöva experthjälp för att vara säker.[/QUOTE]
Jag stannar nog där tills vidare. Borde inte vara långt ifrån i alla fall. Det viktiga är att det är en inplanterad fisk som tillsammans med [FONT=&quot]Oreochromis niloticus har tagit over sjön pga mänsklighetens galenskap[/FONT]
#113 - 14 december 2010 19:03
Mina bilbukar har så mycket växter över sig att de hittills bara enstaka gång hoppat upp i locket (har hört dunsljud där de varit). Dock så hoppar de ibland småhopp efter hoppstjärtar på ytan.
#114 - 14 december 2010 21:25
Eftersom det är min tråd får man kanske flumma lite?

Har suttit och glott på mina fiskar mes hela dagen. Nu vet jag nog varför jag gillar ciklider! Dessa jag har framkallar vissa stress symptom hos mig.

Aquascaping är nog inget för mig! Jag har just duttat i en tuffs långhåriga alger eftersom jag inte hittar lämpliga växter eller mossa (bilder kommer). Biotop är inte heller riktigt men kanske man kan säga att jag är dragen till &#8221;fungerande mini eko system&#8221;. Finns det något fack att stopp in såna som mig i?

I förgår innan jag tog hem fisken fixade jag ett litet karantänsakvarium på 35 liter men i stället för 1 blev det 3! Sedan har jag vissa tvångstankar och drömmer att dessa blir 10 dubbla i storlek och sedan 10 dubbla igen.

Har jag åter hamnat i akvarieträsket. Finns det Anonyma Akvarister i så fall?

Min sambo är lyckligt ovetande och i går kom hon på den ljusa ideen att vi skulle hyra ett hus vid Amatitlan sjön så jag slipper släpa hem sjön hit till stan!

Skall jag varna henne eller bara följa med strömmen?
#115 - 14 december 2010 21:32
[QUOTE=bossep;1476687]Eftersom det är min tråd får man kanske flumma lite?

Har suttit och glott på mina fiskar mes hela dagen. Nu vet jag nog varför jag gillar ciklider! Dessa jag har framkallar vissa stress symptom hos mig.

Aquascaping är nog inget för mig! Jag har just duttat i en tuffs långhåriga alger eftersom jag inte hittar lämpliga växter eller mossa (bilder kommer). Biotop är inte heller riktigt men kanske man kan säga att jag är dragen till &#8221;fungerande mini eko system&#8221;. Finns det något fack att stopp in såna som mig i?

I förgår innan jag tog hem fisken fixade jag ett litet karantänsakvarium på 35 liter men i stället för 1 blev det 3! Sedan har jag vissa tvångstankar och drömmer att dessa blir 10 dubbla i storlek och sedan 10 dubbla igen.

Har jag åter hamnat i akvarieträsket. Finns det Anonyma Akvarister i så fall?

Min sambo är lyckligt ovetande och i går kom hon på den ljusa ideen att vi skulle hyra ett hus vid Amatitlan sjön så jag slipper släpa hem sjön hit till stan!

Skall jag varna henne eller bara följa med strömmen?[/QUOTE]

E du GALEN!!! följ med strömmen följ följ fööööölj!! :D
#116 - 14 december 2010 21:37
[QUOTE=Nubi;1476696]E du GALEN!!! följ med strömmen följ följ fööööölj!! :D[/QUOTE]
Ett gott råd från en junkie till en annan!
#117 - 14 december 2010 21:41
[QUOTE=bossep;1476700]Ett gott råd från en junkie till en annan![/QUOTE]

säg inget till ngn ;)
#118 - 14 december 2010 21:47
En annan sak som har slagit mig är det faktum att jag bara fick upp honor! Kan det vara så att även vissa Poecilia lever i han och hon grupper vilka träffas lite då och då. Detta beteende har jag sätt hos ciklider exempelvis Parachromis dovii.

Kan detta vara klimat / årstids betonat? Just nu är vattnet relativt kallt runt 22 grader. Eller håller de sig hannar och honor på olika djup?
#119 - 14 december 2010 21:48
[QUOTE=Nubi;1476704]säg inget till ngn ;)[/QUOTE]
Nää, jag lovar samma för dig!
#120 - 14 december 2010 21:58
Intressant om de delar upp sig. Skaldjur gör ju ofta så i alla fall men fiskar har jag sämre koll på.

Du, jag tror hennes bättre hälft vet om det och är på väg i träsket själv. ;)
Bilagor:
#121 - 14 december 2010 21:59
[QUOTE=bossep;1476710]Nää, jag lovar samma för dig![/QUOTE]

cross my heart....
#122 - 14 december 2010 21:59
[QUOTE=bossep;1476709]En annan sak som har slagit mig är det faktum att jag bara fick upp honor! Kan det vara så att även vissa Poecilia lever i han och hon grupper vilka träffas lite då och då. Detta beteende har jag sätt hos ciklider exempelvis Parachromis dovii.

Kan detta vara klimat / årstids betonat? Just nu är vattnet relativt kallt runt 22 grader. Eller håller de sig hannar och honor på olika djup?[/QUOTE]

Mkt intressant teori om det är så att de delar på sig hon och han grupper eller om de lever i olika djup....det måste du ta reda på :)
#123 - 14 december 2010 22:04
[QUOTE=Nubi;1476727]Mkt intressant teori om det är så att de delar på sig hon och han grupper eller om de lever i olika djup....det måste du ta reda på :)[/QUOTE]
Det har jag för avsikt att göra. Det intressanta är att jag fick med en grupp yngel som inte kan vara mer en 1 vecka gammla. Men ingen av honorna ser ut att vara dräktig. Skumt.
#124 - 14 december 2010 22:05
[QUOTE=VisualDarkness;1476723]Intressant om de delar upp sig. Skaldjur gör ju ofta så i alla fall men fiskar har jag sämre koll på.

Du, jag tror hennes bättre hälft vet om det och är på väg i träsket själv. ;)[/QUOTE]
Det är inte så ovanligt som man tror! Men guppy släktingar?:confused::confused:
#125 - 14 december 2010 22:06
För övrigt är detta ett hett tips till er i odlings tävlingen!
#126 - 15 december 2010 08:22
skulle faktiskt vara beredd på att ge dig rätt, dvs det borde vara Poeciliopsis gracilis

.
#127 - 15 december 2010 11:09
[QUOTE=bossep;1476740]För övrigt är detta ett hett tips till er i odlings tävlingen![/QUOTE]

vad är den heta tipset? att odla på guppys?! :O
#128 - 17 december 2010 18:40
[QUOTE=bossep;1476232]Nej jag har ingen blogg om mig själv, det är lite ont om tid för det. Däremot har jag en web tidning som jag driver ihop med min sambo www.guatemala-times.com .
Just nu är det inte så mycket Guatemala där pga lite hot osv. Men det går i vågor.
Sedan kanske det blir lite projekt blogging om tid finns. Sedan hänger ja ju är![/QUOTE]

Asså, så många frågor dyker upp. Som att hur hamnade du i Guatemala och driver en webtidning? Förstår om du inte har tid att bloga, tänkte dock fråga i fall att.

Fina små firrar du fått tag på, ska bli kul att få veta vad det är för något. Och att få se hur lavalampan utvecklar sig.
#129 - 17 december 2010 20:03
Kom på en galen tanke. Tänk om det är hybrider av något slag?
#130 - 17 december 2010 20:12
[QUOTE=vickson;1477847]Asså, så många frågor dyker upp. Som att hur hamnade du i Guatemala och driver en webtidning? Förstår om du inte har tid att bloga, tänkte dock fråga i fall att.

Fina små firrar du fått tag på, ska bli kul att få veta vad det är för något. Och att få se hur lavalampan utvecklar sig.[/QUOTE]
Det får bli KORT versionen här. Den långa spar vi till Memoarerna.
Jag flyttade i princip från Sverige i slutet av 70 talet och var &#8221;utskriven&#8221; 82 tror jag det var. Jag flackade då runt världen på diverse uppdrag bl.a. I Mellanöstern och Afrika med vissa gästspel i fjärran östern. 1990 flyttade jag till Costa Rica och startade eget. Sedan dess har det blivit en hel del mångsysslande och resande i Centralamerika. Jag flyttade till Guatemala 2003 men kom tillbaks till CR ett tag och har varit fast boende här sedan 2008.
Just nu pysslar jag mest med rening och restaurering av diverse sjöar och vattendrag samt fiskodling. Vilket ger mig en viss tillbakakoppling till akvariehobbyn då en del av våra vanligaste och käraste akvariefiskar kommer härifrån trakterna.
En av orsakerna till att jag är här är att jag lär mig mycket från akvarister då dessa när och detaljstuderar fiskar och annat vilket jag har stor nytta av i mitt jobb. Bland annat är exempelvis kunskap och erfarenheter om vattenfilter mycket stor. Dessutom har jag fått omvärdera en hel del vad det gäller växter och alger tack vare bla folket runt IE och PMDD.
Jag lär mig faktiskt en hel del genom att förklara saker och ting för andra, till exempel dig. TACK!
#131 - 17 december 2010 20:14
[QUOTE=VisualDarkness;1477873]Kom på en galen tanke. Tänk om det är hybrider av något slag?[/QUOTE]
Otroligt är det inte! Detta är ett problem när man flyttar närbesläktade arter från ett vattendrag till ett annat!
#132 - 17 december 2010 20:16
[QUOTE=Nubi;1476888]vad är den heta tipset? att odla på guppys?! :O[/QUOTE]
Exakt! Inte!
Men att ha fiskarna leva i celibat innan odling kanske inte är snällt men ofta effektivt!
#133 - 18 december 2010 09:57
[QUOTE=bossep;1477879]Exakt! Inte!
Men att ha fiskarna leva i celibat innan odling kanske inte är snällt men ofta effektivt![/QUOTE]

Funkar ju på alla djur ;)
#134 - 20 december 2010 19:46
Lite uppdatering,
Testade vattnet i dag innan vattenbyte och det börjar hända saker!
Ungefärliga värden Tetra drop test
0 Ammonium
0,3 Nitrit
25 Nitrat!
8,5 Ph
Kh 4

Detta är kul och bevisar att det har börjat bli lite bakterier i botten!
Vad som förvånar mig är att Ph rusar upp från 7,5 till 8,5. Samtidigt som Kh sjunker (kan vara lite olika i kranen) Undrar om algerna knaprar så mycket CO2 eller Karbonater?
#135 - 27 december 2010 18:00
Lite uppdatering,

Jag har experimenterat lite och tagit bort cirkulationspumpen och kör nu bara med det omvända bottenfiltret. Inte en krusning på ytan och inga växter bara lite alger på stenarna. Dessa bubblar på riktigt gott när solen ligger på. Inga täcken på syrebrist!

Nitriten låg på < 0.3 så jag förklarar det hela färdigcyklat!

Stoppade i lite fler Poeciliopsis gracilis i den här burken och fiskade upp några andra som jag fortfarande inte vet vad det är (tror det kan vara unga Gambusia holbrooki eller någon annan mindre Poecilia).

Det intressanta är att de blev mindre skygga och fick bättre aptit när mängden fisk ökade.
Dessutom ser det ut som om några av de mindre ynglen försvunnit (vika jag tror föddes i akvariet).
Det kan vara så att dessa fiskar självreglerar fiskmängden.
#136 - 11 januari 2011 19:36
Uppdatering 2011 01 11

Skrev en lång post i gårkväll men hade problem med uppladdningen av bilder. Är det fler som har problem över 800x600 och/eller 400 kb?

Nåväl ”here we go again”!
Det har hänt en del senaste månaden. Det synliga är att det blivit lite växter och alger i burken. Tidigare var det bara en snygg algmatta på stenarna. Detta var lite trådalger av okänd sort som åkte i och försvann lika snabbt. Men några dagar var stenarna täckta av en snygg matta! Tyvärr håller dessa på att försvinna. Set som växer i burken är hornsäv och vattenpest samt en grön trådalg av typ Spirogyra sp. Eller/och Oedogonium sp. Det är det gröna molnet som kanske syns på bilden nedan.

Något intressant hände när jag stoppade i växterna. Fiskarna har inte på något sätt brytt sig om den ökande svärmen med yngel. Men på morgonen efter att växterna åkte i fans det inte ett litet yngel kvar.

Jag observerade att de större fiskarna rätt som det var satte efter ett av de större ynglen som en vargflock. Det hela liknade ” feeding frenzy” bland hajar. Nåväl nu är lugnet återställt och lite nya yngel simmar runt.

Nu är också det hela en komplett ”biotop” även vattnet är från sjön! Fick det att fungera after lite filtrering genom sand.

Bild texter:
Så här ser det ut nu

Så här såg det ut för en månad sedan.

Detta är det två arter jag har. Den stora är en Poeciliopsis gracilis men vad är den mindre? Någon som vet eller har en kvalificerad gissning?

Som jag meddelat tidigare hittade jag inga hanar av någon av arterna bara 100 % honor.
#137 - 11 januari 2011 19:41
Riktigt läckert!
En liten fråga bara. Hur får man hornsärv att växa som en julgran som din? Skitsnyggt! :D
#138 - 11 januari 2011 19:43
säger bara DHL......vill ha dom firrarna........
#139 - 11 januari 2011 19:44
Visste att kensa skulle komma och tigga. ;)
#140 - 11 januari 2011 19:54
[QUOTE=Kensa;1485485]säger bara DHL......vill ha dom firrarna........[/QUOTE]
Skall jag inte se om jag kan hitta några hannar först? Hmm funkar det med DHL tror du?
#141 - 11 januari 2011 20:15
[QUOTE=VisualDarkness;1485484]Riktigt läckert!
En liten fråga bara. Hur får man hornsärv att växa som en julgran som din? Skitsnyggt! :D[/QUOTE]
Nu när du säger det! Det kanske det inte är.
Det kan också vara så att vattenpesten är Hydrilla verticillata och inte Egeria densa eller elodea.
Vad tror du julgranen kan vara? Det är bara 1 på 100ungefär som tycks växa så där.

skall se om jag kan ladda upp en bild hur det växer i sjön
#142 - 11 januari 2011 20:23
Plantor

Bild på vilt plantbestånd
#143 - 11 januari 2011 20:30
Snäckrom

Nu när vi är på gång med gissnings lekar.
Vad tror bi det här är för snäckrom? Klumpen är ungefär som en halv knytnäve!
#144 - 11 januari 2011 20:52
Plantorna skulle du kunna fråga om på plantswap och få ett bra svar. :)

Halv näve? Måste vara stora ägg, spännande! Har du stulit till karet?
#145 - 11 januari 2011 21:03
[QUOTE=VisualDarkness;1485513]Plantorna skulle du kunna fråga om på plantswap och få ett bra svar. :)

Halv näve? Måste vara stora ägg, spännande! Har du stulit till karet?[/QUOTE]
Nej jag tog inte hem någon rom. Har inget lämpligt akvarium ledigt och det är ont om snäckor i sjön nu för tiden.
Jag blev faktiskt riktigt glad när jag såg det på träden i min nu mer undervattens skog!
#146 - 11 januari 2011 21:04
pomacea canaliculata har ju den där färgen på rom, alltså jätteäppelsnäckan i dagligt tal.

Men har ingen aning om den lever där du bor då jag inte har någon erfarenhet av dom.
#147 - 11 januari 2011 21:17
Hittade två äppelsnäckor med ursprung Guatemala:
Pomacea erogata
Pomacea lattrei

http://www.applesnail.net/content/snail_database.php
#148 - 11 januari 2011 21:19
Oj, det fanns många mer! Vänta...
#149 - 11 januari 2011 21:59
[QUOTE=Grottbert;1485527]pomacea canaliculata har ju den där färgen på rom, alltså jätteäppelsnäckan i dagligt tal.

Men har ingen aning om den lever där du bor då jag inte har någon erfarenhet av dom.[/QUOTE]
Jag får kanske ta hem lite och kläcka nästa gång jag åker dit i början på februari. Men jag är helt 0&#8217;ad när det kommer till snäckor och sniglar. Om jag pillar bort en sån klase vad skall jag göra av den? Kan ju alltid försöka få bort en bit bark med klasen på men sedan?
#150 - 11 januari 2011 22:10
Hittade en som liknar de jag kommer i håg. Pomacea flagellata. Såg lite bilder på ägg och det kan vara tomma ägg kapslar jag fotat. Jag skall ned och rota runt lite i mina växt burkar det brukar följa med några småttingar.
#151 - 11 januari 2011 22:21
vet många lägger äppelsnäcksrom på frigolitbitar på ytan av akvarium för att kläcka dom, då får dom bra med luftfuktighet men ändå är dom säkra från vattnet.
Sen så trillar inte snäcklingarna rakt ner i karet heller utan kan komma ut i lugn och ro på frigolitbiten(äppelsnäckor andas luft så dom kan drunkna)
har aldrig gjort det själv men har följt andra trådar här på zoopet när andra har gjort det med framgång.

Men om det är dåligt med snäckor i sjön så kanske det inte är någon bra idé att ta dom.
Eller så får du börja föda upp snäckor och plantera ut dom som en god gärning ;)
#152 - 11 januari 2011 22:35
[QUOTE=VisualDarkness;1485513]Plantorna skulle du kunna fråga om på plantswap och få ett bra svar. :)

Halv näve? Måste vara stora ägg, spännande! Har du stulit till karet?[/QUOTE]
Enligt en av experterna på plantsvap är det hornssärv som jag misstänkte.
#153 - 11 januari 2011 22:38
[QUOTE=Grottbert;1485585]vet många lägger äppelsnäcksrom på frigolitbitar på ytan av akvarium för att kläcka dom, då får dom bra med luftfuktighet men ändå är dom säkra från vattnet.
Sen så trillar inte snäcklingarna rakt ner i karet heller utan kan komma ut i lugn och ro på frigolitbiten(äppelsnäckor andas luft så dom kan drunkna)
har aldrig gjort det själv men har följt andra trådar här på zoopet när andra har gjort det med framgång.

Men om det är dåligt med snäckor i sjön så kanske det inte är någon bra idé att ta dom.
Eller så får du börja föda upp snäckor och plantera ut dom som en god gärning ;)[/QUOTE]
Satt och letade runt lite på snäckor och just Pomacea flagellata har blivit introducerad i sjön. Jag blir galen på dessa mäniskor som flyttar runt saker och ting!
Man får föesöka med det tricket har nog en tom burk man kunde ställa i ordning för det.
#154 - 11 januari 2011 23:01
[QUOTE=bossep;1485582]Hittade en som liknar de jag kommer i håg. Pomacea flagellata. Såg lite bilder på ägg och det kan vara tomma ägg kapslar jag fotat. Jag skall ned och rota runt lite i mina växt burkar det brukar följa med några småttingar.[/QUOTE]
Så som jag fick det till då den tydligen är en vanlig "invasive species" i Amerika och även andra kontinenter. Äggen har ju helt rätt färg.
[QUOTE=bossep;1485598]Enligt en av experterna på plantsvap är det hornssärv som jag misstänkte.[/QUOTE]
Vilket fantastirkt växtsätt de har där!

I Pargas (finland) där mina morföräldrar äger en stuga är sjön helt förstörd av övergödning från omkringliggande åkrar. När min mor var ung badade de förfullt i sjön och vattnet var förhållandevis klart med bara dungar av hornsärv(?). Det blir dock bara värre för varje år sedan de slutade åka runt och slå vassen och särven som motåtgärd.

Sjön är nästan helt täckt av särven, luktar sump och saknar siktdjup. Dessutom så får man bara färre och färre stora fiskar då beståndet numera bara verkar bestå av småfisk. Musslorna och kräftorna som täckte stenrösen är nästan borta (endast musselskal kvar) vilket jag tar som ett riktigt dåligt tecken. Tråkigt värre...
#155 - 11 januari 2011 23:18
[QUOTE=VisualDarkness;1485609]Så som jag fick det till då den tydligen är en vanlig "invasive species" i Amerika och även andra kontinenter. Äggen har ju helt rätt färg.

Vilket fantastirkt växtsätt de har där!

I Pargas (finland) där mina morföräldrar äger en stuga är sjön helt förstörd av övergödning från omkringliggande åkrar. När min mor var ung badade de förfullt i sjön och vattnet var förhållandevis klart med bara dungar av hornsärv(?). Det blir dock bara värre för varje år sedan de slutade åka runt och slå vassen och särven som motåtgärd.

Sjön är nästan helt täckt av särven, luktar sump och saknar siktdjup. Dessutom så får man bara färre och färre stora fiskar då beståndet numera bara verkar bestå av småfisk. Musslorna och kräftorna som täckte stenrösen är nästan borta (endast musselskal kvar) vilket jag tar som ett riktigt dåligt tecken. Tråkigt värre...[/QUOTE]
Har dom slutat gödsla sjön nu? I så fall finns det hopp. Jag vore skitglad om jag kunde se ruffsar över hela sjön (Amatitlan). I din sjö skall du vara glad att det bara är hornssärv. Nästa steg är microsystis!
Det betyder att ljustet stängs ut och hornssärven dör och då blir det svårt att få det hela att vända.
#156 - 11 januari 2011 23:25
Jag sätter en 500-lapp på att sjön har en fin ström av diverse gödningsämnen...

Jag har inte varit där på ett tag men resten av familjen var i somras och de sade att det luktade illa och vattnet var en brun-grön sörja. Den lär vara värre än någonsin. Personligen misstänker jag utav hur det har sett ut, utan att ha sett det nuvarande personligen, att den grundare delen på öppet vatten har stendött och löses upp till organiskt slam.
#158 - 12 januari 2011 07:55
[QUOTE=VisualDarkness;1485486]Visste att kensa skulle komma och tigga. ;)[/QUOTE]

nu blev jag lite sur faktiskt.....

skulle ALDRIG tigga.....

om det hade gått att lösa så hade jag betalat för fisk / transport / jobb....

.
#159 - 12 januari 2011 07:56
[QUOTE=bossep;1485489]Skall jag inte se om jag kan hitta några hannar först? Hmm funkar det med DHL tror du?[/QUOTE]

förmodligen inte.....

och skulle det funka...så har man ju regelverket med importering av fisk att ta hänsyn till.....

.
#160 - 12 januari 2011 10:51
[QUOTE=Kensa;1485641]nu blev jag lite sur faktiskt.....

skulle ALDRIG tigga.....

om det hade gått att lösa så hade jag betalat för fisk / transport / jobb....
.[/QUOTE]
Hoppas du tog det som skämtet det var! Ser jag en levandefödare tänker jag idag "Kensa" och det är något positivt. :)
[QUOTE=Kensa;1485643]förmodligen inte.....

och skulle det funka...så har man ju regelverket med importering av fisk att ta hänsyn till.....
.[/QUOTE]

Skulle gissa att det blir något liknande för vad man betalar på t ex Aquabid. Med andra ord någonstans över tusenlappen för ett par fiskar via någon transshipper. Det går att ordna ordentlig men det krävs att man kontaktar personer som pysslar med import/export av detta slaget.
#161 - 12 januari 2011 10:59
Kensa, du skulle väl kunna ta dig till Danmark och hämta upp fisk?
Mitt tips är att höra med någon person som pysslar med detta där. Dock så är kampfiskar nog lättare.

For shipment to Denmark,
Please contact Enver Nuhi
Email : [email]transhipping@kampfisk.dk[/email]
Phone : +45 4256 5323
#162 - 12 januari 2011 11:04
[QUOTE=VisualDarkness;1485670]Kensa, du skulle väl kunna ta dig till Danmark och hämta upp fisk?
[/QUOTE]

I'm almost on my way........:-)

.
#163 - 12 januari 2011 11:06
Ni får mejla transshippern och höra efter om vad som krävs etc. :)
#164 - 12 januari 2011 11:15
angående fiskarna som du inte hittar hanar till, kan det inte vara så att dom paras med en annan arts hanar ? det förekommer ju bland molly. Poecilia formosa gör ju detta bland annat, att dom parar sig med spetnosmolly och segelfensmolly dock sägs det ju också att dom inte blir befruktade av andra hanar utan att dom Poecilia formosa ger klonade avkomma och då bara honor.

för om det är en introducerad art, så kanske dom bara släppt i honor, som sedan parats med andra arter/släkten.

och väldigt vackra levandefödare du hittat
#165 - 12 januari 2011 15:03
[QUOTE=Kensa;1485643]förmodligen inte.....

.[/QUOTE]
Jag har faktiskt funderat en bit på det här. Jag slåss med minst sagt snåriga regelverk för import och export här ner och den Svenska ser inte alltför svårt ut. Jag tror ni är lite bortskämda där hemma!
Problemet som jag ser det är att myndigheterna hos er kommer med god dag yxskaft svar när man frågar. Jag hade en lång mail växling med en byråkrat när jag tog hem vattenhyacinter förra året.

Jag skall kolla om det är OK med en påse fisk i bagaget när jag åker hemåt nästa gång. Det blir kanske lite dyrt om man skall ha veterinärer att komma och titta osv. men sådant kanske funkar om inte annat av det roliga med vildfångad fisk. Kanske det vore bättre att försöka få i väg en låda med lite sill i. Men då måste jag nog ut och leta lite roligare arter. Hur mycket fisk klarar du att ta hand om?

Priset blir transport och införselavgifter. Det senare är samma oberoende av hur mycket det är. Veterinärkostnader och besiktning här löser jag i så fall.

Det vore faktiskt riktigt kul om man kunde få till något!
#166 - 12 januari 2011 15:04
[QUOTE=VisualDarkness;1485613]Du ser hur uppodlat det är:
http://maps.google.se/maps?hl=sv&safe=off&rls=com.microsoft:*:IE-SearchBox&rlz=1I7SNYK&q=pargas&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wl[/QUOTE]
Fick bara upp europa karta
#167 - 12 januari 2011 15:19
#168 - 12 januari 2011 15:23
[QUOTE=Flaxss;1485675]angående fiskarna som du inte hittar hanar till, kan det inte vara så att dom paras med en annan arts hanar ? det förekommer ju bland molly. Poecilia formosa gör ju detta bland annat, att dom parar sig med spetnosmolly och segelfensmolly dock sägs det ju också att dom inte blir befruktade av andra hanar utan att dom Poecilia formosa ger klonade avkomma och då bara honor.

för om det är en introducerad art, så kanske dom bara släppt i honor, som sedan parats med andra arter/släkten.

och väldigt vackra levandefödare du hittat[/QUOTE]
Mja, vet inte om så är fallet men visst allt är möjligt. Men jag TROR att det här med korsbefruktning inte är en stor grej i det vilda. Eftersom mina honor är av 2 sorter så tror jag mest på lite andra teorier jag leker med. Fisken har inplanterats för länge sedan och de ser inte ut att vara några konstiga hybrider. Jag får helt enkelt ut med nätet igen! Men på andra platser.

Klimat och eller vattenförhållanden. Fiskarna delar helt enkelt upp sig i han och hon grupper för att reglera yngelproduktionen.
Hanarna söker sig till exempelvis djupare vatten medan honorna går kvar vid stränderna där det finns mer mat för ynglen.
Det dör av en massa hanar och sedan föds det mera hanar senare. Det måste finnas någon anledning till förådsbefruktning. Vet du Kensa?

Vad jag tycker är intressant är att det inte bara är en art utan minst 2 där honorna blandar upp sig.

Vackra och vackra vet jag ju inte! Normalt ser de ut som guppy honor. Antingen så är mitt ljus rena skiten eller så händer det något med blixten som trollar fram färgerna på bild.
#169 - 12 januari 2011 15:34
[QUOTE=VisualDarkness;1485767]Det enda dryga verkar vara inlägget om "första EU-land" vilket innebär att det beror på var (om) man mellanlandar.

Klantskalle-länkning, nu gör jag rätt: http://maps.google.se/maps?f=q&source=s_q&hl=sv&geocode=&q=Sunnanberg,+V%C3%A4st%C3%A5boland,+Finland&sll=60.303314,22.163372&sspn=0.011948,0.038581&ie=UTF8&hq=&hnear=Sunnanberg,+V%C3%A4st%C3%A5boland,+Finland&ll=60.302464,22.163372&spn=0.011949,0.038581&t=h&z=15[/QUOTE]
Jag satte nästan i halsen när jag såg kartan! Det ser nästan exakt ut som Amatitlan sjön!. Ser du vägen som går över sjön? Om den &#8221;bron&#8221; är något som man byggt så kan problemet ligga där. Ser vattnet likadant ut på andra sidan om den?

Föresten hur fick du till länken?
#170 - 12 januari 2011 15:49
Vilken menar du? Den lilla pölen i sidan?
Jag mins att vi fiskade feta idar som bete där när vi var små men kommer faktiskt inte ihåg hur det var sist. Den bron är extremt smal och knappt trafikerad. Den är helt öppen att åka under.

De andra "nära" broarna är också öppna och lågtrafikerade. Annars är nätverket av sjöar redigt långt men såvitt jag vet är dessa problem avtagande ju längre bort man kommer från vårt ställe. Man planerar/planerade att öppna upp det hela systemet för saltvatten. Men jag ve inte hur det varit tidigare och det enda jag vet som är problemet är att man då måste byta vattentäckt för dricksvatten.

Ovanför knappen "earth" finns det en knapp vid namn länk/link.
#171 - 12 januari 2011 16:21
[QUOTE=VisualDarkness;1485783]Vilken menar du? Den lilla pölen i sidan?
Jag mins att vi fiskade feta idar som bete där när vi var små men kommer faktiskt inte ihåg hur det var sist. Den bron är extremt smal och knappt trafikerad. Den är helt öppen att åka under.

De andra "nära" broarna är också öppna och lågtrafikerade. Annars är nätverket av sjöar redigt långt men såvitt jag vet är dessa problem avtagande ju längre bort man kommer från vårt ställe. Man planerar/planerade att öppna upp det hela systemet för saltvatten. Men jag ve inte hur det varit tidigare och det enda jag vet som är problemet är att man då måste byta vattentäckt för dricksvatten.

Ovanför knappen "earth" finns det en knapp vid namn länk/link.[/QUOTE]
Ja jag hittade den just nu!
Här ser du "min sjö" http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=en&geocode=&q=amatitlan,+guatemala&sll=37.0625,-95.677068&sspn=43.037246,77.255859&ie=UTF8&hq=&hnear=Amatitl%C3%A1n,+Guatemala+Dept,+Guatemala&ll=14.479561,-90.598068&spn=0.206431,0.301781&t=h&z=12
Om du tittar där det står "La Laguna" så ser det ut som vid "din sjö" På min bild ser du också färgskiftningen just där från grönt till blått det är tack vare det minimala flödet igenom vägbanken. Jag håller på att försöka få myndigheterna att lägga i ett antal större brotrummor just där.
#172 - 12 januari 2011 16:48
Jag har kollat på Amatitlan förut och förstår vad du menar. Men jag tror det bara inverkar marginellt i så fall i den här sjön vi snackar om. Nej jag pekar bara mot åkrarna som kraftigt lutar ner mot sjön.
#173 - 12 januari 2011 17:07
[QUOTE=VisualDarkness;1485812]Jag har kollat på Amatitlan förut och förstår vad du menar. Men jag tror det bara inverkar marginellt i så fall i den här sjön vi snackar om. Nej jag pekar bara mot åkrarna som kraftigt lutar ner mot sjön.[/QUOTE]
Ja i ditt fall är det nog problem med gödning på fälten. Det ser ut att vara begränsat med bebyggelse runt om.
Men om man på något sätt ändrar det naturliga flödet I ett sjö/flod system får det ofta katastofala följer då strömma o. dyl. förändras. Detta gör att ovanstående blir kraftigt förstärkt. Felaktig urdikning av fält är ofta et stort problem. Om inte detta görs rätt hamnar mer gödning i sjön än vad som kommer grödorna till godo.
#174 - 12 januari 2011 21:44
Härlig tråd :D om kensa får fisk så vill jag ha lite av sen snygga stenen ;D ne nu till det jag tänkte på. när jag besökte södermalms akvarie affär tidigare idag så fanns där en poecilia hona som såg ut som dina med rutorna men med lite tydligare svarta fält själv klart så glömde jag fråg vad det var -.- men ska försöka ta mig dit snart igen :)
#175 - 12 januari 2011 21:53
[QUOTE=Dubbel;1486063]Härlig tråd :D om kensa får fisk så vill jag ha lite av sen snygga stenen ;D ne nu till det jag tänkte på. när jag besökte södermalms akvarie affär tidigare idag så fanns där en poecilia hona som såg ut som dina med rutorna men med lite tydligare svarta fält själv klart så glömde jag fråg vad det var -.- men ska försöka ta mig dit snart igen :)[/QUOTE]
Sten, Hmm skall jag skicka en container? Har faktiskt funderat på att göra det om intresse finns. Men då vill jag nog ha någon krona för lastning. Kollade du bottensubstratet? Det är vulkan aska. Funkar i alla fall mycket bra som filter och borde slå blästersand!
Om du åker dit, ta med kameran och plåta om du kan!
#176 - 12 januari 2011 21:57
Den containern behöver i alla fall inte veterinärbesiktas.... ;)

Jag tror vulkanaskan plus lite annorlunda lavasten skulle gå åt ganska bra!
#177 - 12 januari 2011 22:03
[QUOTE=VisualDarkness;1486087]Den containern behöver i alla fall inte veterinärbesiktas.... ;)[/QUOTE]
Det vetif-n! Om det inte kommer från EU är det nog kört (sarkastiskt leende)!

Jag tror vulkanaskan plus lite annorlunda lavasten skulle gå åt ganska bra!

Kan du lyssna lite? Jag har tonvis av båda inklusive vad jag tror kallas fötsenat trä.
#178 - 12 januari 2011 22:10
[QUOTE=bossep;1486081]Sten, Hmm skall jag skicka en container? Har faktiskt funderat på att göra det om intresse finns. Men då vill jag nog ha någon krona för lastning. Kollade du bottensubstratet? Det är vulkan aska. Funkar i alla fall mycket bra som filter och borde slå blästersand!
Om du åker dit, ta med kameran och plåta om du kan![/QUOTE]

Jag tog nog 25 kort med mobilen men fisk skrället ville inte stå still :P Och jag håller med visual "en" container skulle nog gå åt ;D
#179 - 12 januari 2011 22:10
http://www.pwss.nu/product.php?productid=2129&cat=59&page=1
Där är ena i alla fall och till bra pris! ;)
#180 - 12 januari 2011 22:25
[QUOTE=Dubbel;1486089]Jag tog nog 25 kort med mobilen men fisk skrället ville inte stå still :P Och jag håller med visual "en" container skulle nog gå åt ;D[/QUOTE]
Ja det är snabba rackare! tur man har digitalkamera!
#181 - 12 januari 2011 22:26
[QUOTE=VisualDarkness;1486090]http://www.pwss.nu/product.php?productid=2129&cat=59&page=1
Där är ena i alla fall och till bra pris! ;)[/QUOTE]
Skall kolla upp lite runt det här!
#182 - 12 januari 2011 22:28
[QUOTE=bossep;1486097]Skall kolla upp lite runt det här![/QUOTE]

Låter som en bra idé :)
#183 - 23 februari 2011 20:18
Så där ja nu har även jag gått high-tech, nåja har kopplat in mäsk co2 i alla fall.

Det hela är fortfarande lite ostabilt eftersom jag var orolig att pH skulle droppa snabbt i ett så litet akvarium och med Kh 3-4. Så jag buffrade upp det med lite bikarbonat. Eftersom jag oftast arbetar med säckar så blev det lite mycket av det goda och Kh for upp i skyn. Man kanske skall mäta lite i alla fall.

Nåväl det blev 50 % vattenbyte i morse och rejäl ansning av växter. Mätte kh och PH för en stund sedan och enligt Tetras tester var Kh på 8 och pH på 7. Ganska idealiskt alltså då det i så fall är runt 24 mg/l CO2.

Det känns fortfarande lite skakigt att göra detta i ett så litet akvarium och jag förväntar mig rejäla svängningar, men den som lever får se. Skall kolla pH relativt frekvent ett tag framöver.

Hur jag satte upp det hela:
½ l pet för mäsk.
½ l pet som vatten skrubber och bubbelräknare.

Slangen från skrubbern ned i botten via ett venturi rör på utblåset. Venturi rör är det som en del filter har för att blåsa ned små roliga luftbubblor i akvariet.

Det hela ser ut att funka bra förutom att det bildas lite gasfickor under stenarna och de rapar lite från dessa ibland. Annars inte ett spår av CO2 bubblor. Det kan vara en nackdel med denna lösning eftersom det blir CO2 i botten och det är nog inte så bra för bakterierna. Jag får hålla lite kontroll på Nitrit och kanske Ammonium.

Fiskarna ser i alla fall ut att må bra!
#184 - 23 februari 2011 21:04
Update :D!!! har du bilder ?
#185 - 23 februari 2011 21:07
[QUOTE=Dubbel;1501007]Update :D!!! har du bilder ?[/QUOTE]
Nej kanske inte så mycket att fota!
Hmm kanske vore smart att ha ett par bilder som referens!
Skall se om jag kommer loss med kameran!
#186 - 23 februari 2011 22:59
Bild hu det ser ut nu efter röjning och CO2 instalation.
[ATTACH=CONFIG]42555[/ATTACH]
#187 - 23 februari 2011 23:02
Härligt kar du fåt till!
Undrar hur hornsärven kommer växa med CO2?
#188 - 23 februari 2011 23:07
[QUOTE=VisualDarkness;1501042]Härligt kar du fåt till!
Undrar hur hornsärven kommer växa med CO2?[/QUOTE]
Förhoppningsvis kommer kemikalierna för PMDD endera dan.
Det var någonhär som ville se när växterna lyfter täckglaset!
#189 - 23 februari 2011 23:24
Detta har blivit ett experiment kar. Det här med Nano är nog inget för mig. Tanken var att det skulle bli lite mini växter eller mossa. Ingendera finns här.
Som det är nu så är det alldeles för mycket sten i karet. Ny doppvärmare har jag väntat på sedan jul. Den som sitter i är på 100 W tror jag.
Får jag tag på bättre teknik och räkor så blir det nedrivning och sedan får jag bunkra växter och mossa när jag är i Sverige. Låter tokigt men&#8230;.
Fiskar skall man nog inte ha i så här små burkar jag funderar på något större i fönstret där den burken står. Low-tech paludarium kanske?
Just nu vill jag se hur CO2 fungerar framförallt om det har några negativa effekter på bakterierna i sanden eller andra negativa effekter.
#190 - 25 februari 2011 18:03
Röstar för "Low-tech paludarium " Vid fönstret :D
#191 - 26 februari 2011 00:12
Jag tror det blir så när jag kommer hem från Sverige men först skall fiskodlingen upp och gå!
#192 - 8 mars 2011 15:24
Lite uppdatering,

Mitt experiment med koldioxid genom bottenfiltret blev en flopp!

Det var alldeles för bra! I lördag blev det någon grad varmare och min ny påsatta mäsk bubblade på rejält utan att jag märkte det. När jag sedan kollade till burk låg en firre på rygg och resten stod vid ytan och flämtade. Så det blev ur rivning av karet (letade lik) och ett rejält vattenbyte. Det intressanta var att firren som flämtade repade sig. Detta var bra då jag kunde känna mig som den barmhärtige samariten och döva mitt dåliga samvete.

I går satte jag tillbaks CO2&#8217;n men med en träbit från en protein skummare som diffusor. Vi får se hur det går! Jag hoppas på att det kommer att bubbla av om det blir för mycket gas!
I samma veva så tog jag bort en av de stora stenarna och ersatte den med hornsärv. Det ger mer vattenvolym och förhoppningsvis kommer det att konsumera mer CO2.
En för mig intressant iakttagelse. I burken bredvid som går utan CO2 men med dubbel dos PMDD bubblar växterna så det står härliga till. Detta är inte fallet med CO2 burken. Undrar vad det beror på?
#193 - 8 mars 2011 15:25
Lite uppdatering,

Mitt experiment med koldioxid genom bottenfiltret blev en flopp!

Det var alldeles för bra! I lördag blev det någon grad varmare och min ny påsatta mäsk bubblade på rejält utan att jag märkte det. När jag sedan kollade till burk låg en firre på rygg och resten stod vid ytan och flämtade. Så det blev ur rivning av karet (letade lik) och ett rejält vattenbyte. Det intressanta var att firren som flämtade repade sig. Detta var bra då jag kunde känna mig som den barmhärtige samariten och döva mitt dåliga samvete.

I går satte jag tillbaks CO2’n men med en träbit från en protein skummare som diffusor. Vi får se hur det går! Jag hoppas på att det kommer att bubbla av om det blir för mycket gas!
I samma veva så tog jag bort en av de stora stenarna och ersatte den med hornsärv. Det ger mer vattenvolym och förhoppningsvis kommer det att konsumera mer CO2.
En för mig intressant iakttagelse. I burken bredvid som går utan CO2 men med dubbel dos PMDD bubblar växterna så det står härliga till. Detta är inte fallet med CO2 burken. Undrar vad det beror på?

Annons