PMDD vs. Easy Carbo

#1 - 22 februari 2010 09:20
Skulle jätte gärna vilja ha hjälp att reda ut det här med PMDD, vad är det,vad gör de för skillnad i mitt akvarium? Det låter på många som att det är så svårt att dosera? Hur ofta ska man använda det, jag har ett kar på 120 L och ett yngelkar på 54 L.

Jag använder mig idag av Easy Carbo dagligen i båda karen och Profito en gång i veckan vilket jag visserligen är nöjd med då det verkligen gjort stor skillnad på mina växter, men funderar på att kanske prova PMDD nu när Carbon snart är slut.

Största frågan är väl för mig egentligen, vad är skillnaden på Carbon och PMDD?

Är jätte tacksam för alla svar jag kan få!
#2 - 22 februari 2010 09:30
Skulle jätte gärna vilja ha hjälp att reda ut det här med PMDD, vad är det,vad gör de för skillnad i mitt akvarium? Det låter på många som att det är så svårt att dosera? Hur ofta ska man använda det, jag har ett kar på 120 L och ett yngelkar på 54 L.

Jag använder mig idag av Easy Carbo dagligen i båda karen och Profito en gång i veckan vilket jag visserligen är nöjd med då det verkligen gjort stor skillnad på mina växter, men funderar på att kanske prova PMDD nu när Carbon snart är slut.

Största frågan är väl för mig egentligen, vad är skillnaden på Carbon och PMDD?

Är jätte tacksam för alla svar jag kan få!

PMDD är ju ett gödningsmedel för växter som är precis lika bra som gödningsmedel som finns i butikerna men till ett mycket billigare pris och Carbo är kol tillskot för växterna alltså så är det bästa att använda båda två tillsammans, en varning bara räkna med att du får endel alger om du slutar med Carbo.

Själv så tillsätter jag PMDD 1 gång i veckan efter ett vattenbyte helt enkelt och dosen är ju på 10 ml / 100L vatten +- beroende på hur mycket växter du har
#3 - 22 februari 2010 09:31
har du ingen annan källa till kol så ska du fortsätta med EasyCarbo om du börjar köra PMDD

pmdd är helt enkelt en blandning av makronutrienter samt mikronutrienter, men du behöver fortfarande en kolkälla som Easycarbo.

De tar alltså inte ut varandra utan kompletterar.
#4 - 22 februari 2010 09:34
Ok då vart jag genast mycket klokare.. Så egentligen kan jag lägga ner tankarna på PMDD då jag idag bara kör Carbo och Profito och mina växter verkar må jätte bra?
#5 - 22 februari 2010 09:42
Ok då vart jag genast mycket klokare.. Så egentligen kan jag lägga ner tankarna på PMDD då jag idag bara kör Carbo och Profito och mina växter verkar må jätte bra?

Själv hade jag kört med PMDD istället inte för att jag vet vad profito kostar men jag kan tänka mig att pmdd är mycket billigare plus att dina växter kommer må precis lika bra om inte bättre
#6 - 22 februari 2010 10:03
Vad kostar PMDD? Jag betalar runt 89 kr/flaskan för Carbo och Profito och de har räckt sen i November och jag har ungefär 1/3 kvar..
#7 - 22 februari 2010 10:04
http://www.haack.se/pmdd/
Ett billigare alternativ än det du häller i akvariet. Har experimenterat med Profito och Carbo och kan inte påstå att jag är imponerad av resultatet, tvärtom. Personligen kommer inte dessa produkter in i mitt hem igen. Du kommer antagligen vid fortsatt normaldosering upptäcka micronäringsbrister och i slutändan får du komplettera med de andra Easylife produkterna inom växtgödning. Kostnaden för alla produkter närmar sig då en 500:-. Jag är ingen växt expert men kan konstatera att den info jag fått och hittat om bla. Carbo och mina egna experiment gör att jag inte är så intresserad att häva i detta i mina akvarium längre.
//Camilla
#8 - 22 februari 2010 10:28
Vad kostar PMDD? Jag betalar runt 89 kr/flaskan för Carbo och Profito och de har räckt sen i November och jag har ungefär 1/3 kvar..

Köpte ett 3 pack för ca 100kr ungefär i oktober förra året, nu har jag använt ca halva första packet med vattenbyten varje vecka, så jag har PMDD till många månader till hehe i samma veva köpte jag en flask easy carbo för samma pris som din så det borde va samma storlek på flaskan och jag har ungefär hälften kvar om inte mer. dock är jag lite sparsam med Carbon och häller endast i ca 1 ml om dan
#9 - 22 februari 2010 11:11
Hmm C.Ciklid skriver att hon absolut inte skulle hälla i Carbo i sitta akvarium medans andra skriver att Carbo är ett nödvändigt komplement om man ska använda PMDD.. Nu blev de snurrigt..

Constantine: Använder du så lite carbo för att du inte behöver mer än så när du även använder PMDD eller är de av andra skäl? Jag använder 2,5 ml i mitt 120 kar och 1 ml i mitt 54 kar..
#10 - 22 februari 2010 11:19
Hmm C.Ciklid skriver att hon absolut inte skulle hälla i Carbo i sitta akvarium medans andra skriver att Carbo är ett nödvändigt komplement om man ska använda PMDD.. Nu blev de snurrigt..

Constantine: Använder du så lite carbo för att du inte behöver mer än så när du även använder PMDD eller är de av andra skäl? Jag använder 2,5 ml i mitt 120 kar och 1 ml i mitt 54 kar..

Lägg pengar på pmdd istället. ;) En förpackning pmdd å ca 50:- har jag för mig räcker till 5000l. Jag har hittat en del fakta om innehållet i Carbon som gör att jag inte direkt känner att jag vill slå i det i mina akvarium. Dessutom är överdosering av detta preparat skadligt för både räkor och snäckor om man nu har dessa individer i akvariet.

Men det är ju upp till var och en vad man vill använda i sina akvarium.
//Camilla
#11 - 22 februari 2010 11:21

..

just därför så häller jag i så lite, det sägs olika saker överallt, rent logisikt så behöver växter kol men jag vet inte riktigt om just den formen är bra för övriga invånare eller för växterna själva, just nu kör jag ett test på att skipa Easy carbo i några veckor och se vad som händer, än sålänge är det ingen större skillnad bortsett från att jag har fått lite trådalger eller vad det nu är, vilket betyder kanske att jag får minska PMDD dosen en anning.

Bästa sättet är ju en Co2 aparatt (eller vad det nu heter :) ) till karet för växterna men för plånboken vet i fan haha :) om man nu inte orkar bygga en egen .
#12 - 22 februari 2010 12:27
just därför så häller jag i så lite, det sägs olika saker överallt, rent logisikt så behöver växter kol men jag vet inte riktigt om just den formen är bra för övriga invånare eller för växterna själva, just nu kör jag ett test på att skipa Easy carbo i några veckor och se vad som händer, än sålänge är det ingen större skillnad bortsett från att jag har fått lite trådalger eller vad det nu är, vilket betyder kanske att jag får minska PMDD dosen en anning.

Bästa sättet är ju en Co2 aparatt (eller vad det nu heter :) ) till karet för växterna men för plånboken vet i fan haha :) om man nu inte orkar bygga en egen .

Det som kommer att hända på sikt när du tar bort din kolkälla, även om den i ditt fall är för liten, är att växterna kommer att må dåligt oavsett vilken näring du kör med. Om du har mycket växter och vill att de ska växa och trivas så är en kolkälla viktig. Bara att välja preparat liknande EC eller riktig C02 anläggning.

Dina nya trådlager tyder också på att dina växter har börjat ta det lite lugnare tillväxtmässigt då de annars hade konkurrerat ut algerna.

//Roger
#13 - 22 februari 2010 17:17
Jag började nyligen med profito och carbo för handlaren hade inte PMDD. Men, egentligen visste jag ju inte om kol behövs eller ej, jag är en bra kund och köper oftast vad man säger till mig därför blev det så.
Kan jag ta reda på vad som egentligen behövs i mitt kar? Om bara gödning eller kol också alltså..
#14 - 28 februari 2010 08:32
Vad är det man ska köpa egentligen? Sitter och tittar på haack.se
Ska man komponera ihop själv vad man ska ha, alltså i småpåsar? Kan man inte bara köpa en sak så är det klart sen? :)
Nån som har lust att göra en liten snabbguide? Eller finns det nånstans redan kanske? Jag förstår mig inte riktigt på de där kalkylatorerna som finns på hemsidan.
Jag har bara ett 54l akvarium.
Bilagor:
#15 - 28 februari 2010 09:05
Åh, vad skönt att det finns fler som är lite tröga som jag (förlåt Slatan) *fniss*.

Ja, vad behöver man mer än PMDD? och dosering och...???

Skriv en manual så att även vi trögisar förstår *haha*
#16 - 28 februari 2010 09:31
Dom tre flaskorna(som inte ska blandas)med 500 ml färdig lösning räcker i 50 dagar om man utgår från normaldosering så det är absolut inget evigt slabbande, man vänjer sig rätt fort vid att se ut som en amfetaminkokande pundare när man står och blandar i köket!

En graderad spolpump(ju större desto bättre!) med doseringskanyl i änden samt 5 tomma 500 ml flaskor,(föreslagsvis med membrankork så man slipper skruva upp dom vareviga morgon, ja jag letar fortfarande..)men läskflaskor i plast funkar! Min bror gav mig ett tips att han kunde ordna en droppflaska vilket antagligen hade varit ett alldeles ypperlig doseringshjälpmedel..
#17 - 28 februari 2010 09:32
Dom tre flaskorna(som inte ska blandas)med 500 ml färdig lösning räcker i 50 dagar om man utgår från normaldosering så det är absolut inget evigt slabbande, man vänjer sig rätt fort vid att se ut som en amfetaminkokande pundare när man står och blandar i köket!

En graderad spolpump(ju större desto bättre!) med doseringskanyl i änden samt 3 tomma 500 ml flaskor,(föreslagsvis med membrankork så man slipper skruva upp dom vareviga morgon, ja jag letar fortfarande..)men läskflaskor i plast funkar! Min bror gav mig ett tips att han kunde ordna en droppflaska vilket antagligen hade varit ett alldeles ypperlig doseringshjälpmedel..
#18 - 28 februari 2010 09:41
Hmm ok, vad jag undrade var vad jag skulle köpa. Men nu har jag kikat lite mer på det här, är det bara en "Portions PMDD Micro+" man behöver köpa? Borde väl räcka med en enkel pack för mig?
#19 - 28 februari 2010 10:23
Först en rättelse(allt är snor-jävulens fel)dom 3 flaskorna med färdigblandad lösning räcker inte i 50 dagar utan vid normaldosering(baserat på 100 liter akvarievatten) i 50 veckor(i ditt fall skulle det då handla om nästan 2 års förbrukning med halvlitersflaskor vilket är alldeles för lång tid att ha gödningen ståendes), själv doserar jag dagligen totalt 13 ml per flaska i våra akvarier plus dubbeldos EC.

NutriSi om du har under KH 7 och micro+ om du har ett KH över 7, hur stor förpackning avgör du enklast själv.
#20 - 28 februari 2010 10:45
Är du osäker på KH så kör nutriSi.

//Roger
#21 - 4 mars 2010 11:24
Nu har jag köpt easycarbo. Hur använder man det på bästa sätt? I affären sa dom 1-2ml i veckan, på förpackningen stod det 1-2ml om dan.
#22 - 4 mars 2010 13:06
Slatan skrev:
Nu har jag köpt easycarbo. Hur använder man det på bästa sätt? I affären sa dom 1-2ml i veckan, på förpackningen stod det 1-2ml om dan.

1-2ml/50L vatten varje dag.

//Roger
#23 - 4 mars 2010 16:53
Slatan dom måste blandat ihop det med profito, en liknande flaska fast med gödning, den ges veckovis.
#24 - 4 mars 2010 16:55
Slatan skrev:

Gör enligt anvisningar på flaskan. Jag doserar det DAGLIGEN, det som affären sa stämmer inte (vad jag vet och vad jag har läst).
#25 - 5 mars 2010 07:15
Ok då kör jag varje dag. Tackar =)
Men vad händer om man gör det veckovis då? Det är väl bättre än inget alls? =)
#26 - 5 mars 2010 07:26
Slatan skrev:
Ok då kör jag varje dag. Tackar =)

Men vad händer om man gör det veckovis då? Det är väl bättre än inget alls? =)

kör dagligen, annars blir det svårt för växterna att acklimatisera sig, just för att de har massor av kol att tillgå i några dagar, sen inget alls, sen massor igen etc.
jag minns inte vad det heter men defdac har snackat om det tidigare, växter vill ha relativt konstanta värden, dvs inga större fluktuationer i vattenvärden etc.
Bilagor:
#27 - 6 mars 2010 09:39
Är på väg att sätta upp ett 540 liters inkl CO2 anläggning med PH-kontroller. Förstår jag det rätt att EasyCarbo faller bort men att PMDD ska vara kvar?
#28 - 6 mars 2010 09:55
Bra tråd! Blev totalt förvirrad när jag kom in på Haack...[:o] Skönt att man inte e ensam...;)
#29 - 6 mars 2010 12:55
C.Ciklid skrev:
http://www.haack.se/pmdd/

Ett billigare alternativ än det du häller i akvariet. Har experimenterat med Profito och Carbo och kan inte påstå att jag är imponerad av resultatet, tvärtom. Personligen kommer inte dessa produkter in i mitt hem igen. Du kommer antagligen vid fortsatt normaldosering upptäcka micronäringsbrister och i slutändan får du komplettera med de andra Easylife produkterna inom växtgödning. Kostnaden för alla produkter närmar sig då en 500:-. Jag är ingen växt expert men kan konstatera att den info jag fått och hittat om bla. Carbo och mina egna experiment gör att jag inte är så intresserad att häva i detta i mina akvarium längre.

//Camilla

Kollade in sidan och det verkade ju väldigt bra. Har kört med PMDD förut och märkte stor skillnad när det tog slut. Men den här sidan visar flera alternativ och jag fattar inte skillnaden, vilken skall man välja
PMDD Bulk, PMDD NutriSi eller PMDD Micro+ ??
#30 - 6 mars 2010 14:16
Allroad skrev:
Är på väg att sätta upp ett 540 liters inkl CO2 anläggning med PH-kontroller. Förstår jag det rätt att EasyCarbo faller bort men att PMDD ska vara kvar?

Har du inte riktig CO2 så kör med EasyCarbo som kolkälla tillsammans med PMDD.

Växterna behöver både näringsämnen, kolkälla och ett bra ljus för att växa bra.

//Roger
#31 - 6 mars 2010 16:16
OK, det blir en riktig CO2 anläggning (flaska + PH controler, JBL ProFlora 1003). Kommer ej ha överdrivet mycket växter men vill gärna ha CO2 för att kunna ha lite känsligare (och lite mer färgglada) växter. Kan ju också får ner PH lite mha detta + få stabilitet vilket även är bra för de fiskar jag tänkt ha. Även på ljussidan kommer det vara ganska begränsat (0,25 W/liter Aquarelle men riktigt bra och nya reflektorer+rör) så CO2 kommer vara mest av bekvämlighetsskäl samt för att ge bra tillväxt.

Är det enda man behöver förutom det ovan PMDD för att få bra balans i karet? Misstänker att man får pröva sig fram försiktigt med PMDD för att hitta just den balans som ger bäst resultat.
#32 - 7 mars 2010 20:25
Enola skrev:
Kollade in sidan och det verkade ju väldigt bra. Har kört med PMDD förut och märkte stor skillnad när det tog slut. Men den här sidan visar flera alternativ och jag fattar inte skillnaden, vilken skall man välja

PMDD Bulk, PMDD NutriSi eller PMDD Micro+ ??

NutriSi är till för del för Mjuka vatten under KH7.
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]Micro+ är en flytande micronäring och är till fördel för hårda vatten över KH7.

Bulk är när du vill köpa mycket. Bulk = typ storpack
[/FONT]

Annons