PMDD: Varför 3 flaskor?

#1 - 17 juli 2008 08:18
Istället för att blanda allt i en? (Får jag gissa ett svar så är det väl för att kunna kalibrera mängderna - mer av det ena och mindre av det andra. Finns i så fall lathund för hur man hanterar det?)
#2 - 17 juli 2008 08:36
[FONT=arial,helvetica,sans-serif]Ni kan inte blanda allt i en flaska ni riskerar utfällningar i flaskan då vilket kan göra att[/FONT][FONT=arial,helvetica,sans-serif]näringarna och gödningarna inte tas upp av växter[/FONT]

Citat frånhttp://www.haack.se/pmdd/index.php?option=com_content&view=article&id=19&Itemid=27
#3 - 17 juli 2008 09:16
OK, tack :)
#4 - 17 juli 2008 09:46
Jag har också funderat på detta, men varför kan då olika tillverkare sälja en heltäckande gödning i bara en dunk? Eller är den inte heltäckande?
#5 - 17 juli 2008 10:41
Därför att man inte kan blanda mikrogödning med fosfat. Vid högre koncentrationer (som det måste vara i gödningar) så binder dom med varandra och fälls ut.

Däremot kan man göra en makro-flaska och en mikro-flaska om man vill.

Ett annat alternativ som jag själv kör med är att blanda allt i en torrmix som jag doserar 1 krm av efter varje vattenbyte.
#6 - 17 juli 2008 11:53
defdac skrev:
Därför att man inte kan blanda mikrogödning med fosfat. Vid högre koncentrationer (som det måste vara i gödningar) så binder dom med varandra och fälls ut.

Däremot kan man göra en makro-flaska och en mikro-flaska om man vill.

Ett annat alternativ som jag själv kör med är att blanda allt i en torrmix som jag doserar 1 krm av efter varje vattenbyte.

Det låter ju klockrent. Varför är inte alla så listiga? För att grejjerna är giftiga?
#7 - 17 juli 2008 11:55
För att påsarna är dosuppvägda vid leverans och det är lättare att få den dosering man vill ha i vätskeform.

Annons