PMDD utan kalkylator! Har jag räknat galet?

#1 - 5 april 2003 15:39
Hej!

Jag har gett mig in på PMDD och har lyckas få fram ett enkelt recept på dosering utan att hålla på med många flaskor och uträkningar.

Ta:
1 liter vatten
7,9 ml K2SO4
15 ml MGSO4
1,1 ml micro+

Blanda allt. En sats räcker till 428 liter vatten. Det blir 23,5 ml till 10 liter vatten.
Men som alltid så är doseringen av gödning olika till alla akvarier och man får prova sig fram. Jag själv använder bara halva av ovanstående dos för att få växterna att växa bra och slippa alger.(fe värde 0,25 med färdigköppt gödning).
Om ni köper dom minsta förpackningarna på hjortgatans zoo så får ni gödning till 15.000 liter vatten för 59 kr + frakt. Och då är det en del fe och K2SO4 kvar. Så nu har jag gödning till 7 år till mitt 150 liters med 40 lit vattenbyte per vecka.

Det hade varit snällt om någon ville kolla mina doseringar, så jag inte ställer till det för någon, och jag har inte vågat hälla i min blandning själv än.

Doseringen är uträknad med kalkylatorn och enligt dom rekomenderade näringsnivåerna i vattnet.
Så här fick jag bra mängder att blanda efter:
Akvariestorlek: 100x100x100=1000 liter
Intervall: 7 dagar
Veckobyte: 42,8%

Det enda "felet" jag hittar är att totala volymen ska bli 1004 ml.
Och nån tiondels mililiter på dom 23,5.

Är jag helt galet ute?
Kan man göra så här?

Urban
#2 - 6 april 2003 05:52
Det är väldigt lätt att det blir fel när man blandar olika gödningsämnen i samma blandning. Dels är det svårt att få det exakt och sen kan vissa av ämnena reagera med varandra och skapa utfällningar vilket i sig gör att beräkningen blir fel.
Jag skulle rekomendera att du gör en blandning med varje gödningsämne för sig eftersom allt blir så mycket enklare att dosera då.
Det allra enklaste är att dosera (i ditt fall då) MgSO4 och K2SO4 torrt samt göra en standardlösning med micronäringen (om du tar 20ml av den lösning du får från Hjortgatan och fyller upp till 1 liter med vatten så kan du dosera mellan 5-10ml till 40 liter nytillsatt vatten beroende på vilken järnnivå du vill ha).
Då har du i alla fall bara en flaska att hålla reda på.
Du får ju å andra sidan ha dina påsar med de andra gödningarna tillgängliga, men allt blir ändå mycket lättare och du får som du säger mindre slabbande.

Grejen är att man alltid ska vara noga när man håller på med PMDD och se till så att man räknar rätt. Det kan ses som lite jobbigt kanske men du kommer att ångra dig om du skulle strula till det. Det kan få ödesdigra konsekvenser.
Du behöver ju faktiskt bara se till att räkna rätt EN gång, sen kör du ju alltid på samma uträkning.

Det blev ett lite längre inlägg än vad jag hade tänkt från början det här märker jag :)

Summa kardemumma: Gör dig besväret att noga räkna ut dina gödningsnivåer. Blanda inte olika gödningsämnen i samma lösning.

Jesper
#3 - 6 april 2003 10:42
Jag håller med Jesper. Enklare att dosera torrt, speciellt när vi börjar snacka att byta en halv kubikmeter vatten per vattenbyte.

För att få de rekommenderade nivåerna på 20 ppm K, 7,5 ppm Mg och 0,1 ppm Fe vid ett veckovattenbyte på 42,8% (428 liter) så måste du dosera:
3,2 tsk K2SO4 (1 tsk = 5 ml; 5*3,2=16 ml)
6,0 tsk MgSO4 (1 tsk = 5 ml; 5*6=30 ml)
2,1 ml *ren* Micro+

Du har med andra ord använt en justeringsfaktor på 0,5 när du gjort dina beräkningar, vilket är vettigt om du vill köra försiktigt. Att ta halva dosen på halva dosen tror jag dock är lite väl försiktigt.

När jag personligen gör vattenbyte och ska göda så slänger jag inte bara i pulvret rakt ner i akvariet utan tar en halvliters PET-flaska och fyller med akvarievattnet och häller ner pulvret och Micro+ och skakar rejält. Om inte allt pulver vill lösas upp så häller jag ut det gödda vattnet ur PET-flaskan utan att det olösta pulvret åker ut och fyller på med nytt akvarievatten och skakar. Repeterar tills allt lösts upp.

_@_, www.akvarie.net _@_,
#4 - 6 april 2003 19:50
Hej!

Mitt kar är på 150 liter. Jag gör bara vattenbyten med 40 liter åt gången. Siffran 428 använde jag bara för att få fram en lämplig mängd att blanda efter så jag enkelt skulle kunna producera min egen flytande växtgödning som i sin tur är lätt att dosera i akvariet.
Jag tycker att det är viktigt att det är enkelt att hålla på med akvarier, speciellt om man är lite oerfaren som jag.
Mitt recept bygger på 1 liter vatten och kemikaliemängder som är lätt att mäta upp.

Är detta lämpligt, eller direkt olämpligt?

Mvh Urban
#5 - 6 april 2003 20:30
Om jag gått blint efter PMDD-receptet och kalkylatorn skulle jag tagit i en liter vatten:
4 tsk K2SO4
7 tsk MgSO4
2,5 ml Micro+

och doserat denna blandning 10 ml per 10 liter, dvs du skulle vid ditt 40-litersvattenbyte doserat 40 ml av denna blandning.

Anledningen till att jag inte gjorde den starkare var att jag vet hur svårt det är att få så många teskedar K2SO4 att lösa upp sig i en begränsad mängd vatten.

En annan sak att nämna här är man helst inte ska dosera mer Mg än vad man har Ca i sitt vatten. Ju mjukare vatten desto mindre Mg. Här i Linköping har vi 2-3 KH och 6-8 GH så jag funderar på att helt skippa att göda med Mg, och jag har nu börjat gå ner i MgSO4-dosen rejält (motsvarande KNO3-dosen) för att se om det blir någon förbättring. Och se där. Det hade jag inte kunnat göra om jag blandat ihop alla ämnen i en enda flaska ;)

#6 - 7 april 2003 14:42
Hej!

Om defac:s lösning stämmer så är den kalasbra att blanda och dosera efter.
Men jag håller fullständigt med om att det är bra att kunna ändra ingredienserna efter behoven. Det svåra för oss vanliga dödliga är att veta vad som är fel med växterna och vad man ska ändra. Så någon enkel standardlösning till att börja med som motsvarar köppt gödning tror jag att många vill ha. Om man sen kommer på att något inte stämmer så kan man ju alltid blanda en ny sats. Man får ju ca en halv liter kemikalier i varje påse.

Jag vill gärna att så många som vill använda PMDD ska göra det. Om man lägger ut ett standardrecept som motsvarar tex Flora Pride i näringsinehåll så blir det inte så komstigt.

Och PMDD är ju nästan gratis, man får ju gödning till 15.000liter vatten för <59 kr. Det räcker 7 år för mina 150 liter.

Urban
#7 - 7 april 2003 15:08
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Om man lägger ut ett standardrecept som motsvarar tex Flora Pride i näringsinehåll så blir det inte så komstigt.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Det är en mycket god idé att försöka göra PMDD så lättillgängligt som möjligt, och receptet ovan motsvarar ungefär Tropica Mastergrow med vissa innebördes skillnader mellan mikroämnena (förrutom även det faktum att receptet är 10 ggr svagare pga svårigheten att få pulvrena att lösa upp sig).

#8 - 7 april 2003 15:20
Hej!

Tusen tack igen defac.

Nu blir det lättare att dosera hemgjord gödning.

Urban

Annons