pmdd utan co2?

#1 - 21 augusti 2005 13:07
jag har ett litet sexkantigt kar på 50 liter, utan co2. har läst en del om pmdd här på forumet men har inte lyckats reda ut allt...
just nu kör jag med tmg - tror ni att pmdd istället skulle kunna vara någonting för mig, eller är co2 en förutsättning?
på flera ställen har jag läst att det är 50 procentiga vattenbyten som gäller varje vecka när man kör med pmdd, men gäller detta även om man inte kör med co2? läste på ett annat ställe att det nästan inte "går" att överdosera och att så stora vattenbyten inte alltid behövs... *förvirrad*

det recept jag tittat på innehåller KNO3, KH2PO4 och NutriSI - men på granholmarnas hemsida säljer man ju även KS2O4, MGSO4 och järn - är detta också nödvändigt?

vill jättegärna få fina växter, har haft en del trassel med att få en bra belysning pga akvariets form, men nu har jag fått hem en specialbeställd ramp, 2 x 15 w - aquastar + powerglo, som jag hoppas ska funka bra.

hoppas på svar! / emma
#2 - 22 augusti 2005 14:01
ingen som kan/vill? :(
#3 - 22 augusti 2005 15:40
Jag är bara en novis men om du ska blåsa på med 30 watt på 50 liter så bör du nog skaffa co2 annars vill gärna algerna ta över. Jag kör med pmdd utan co2 och det funkar minst lika bra som att köra med tmg och det blir ju hemskt mycket billigare.
#4 - 22 augusti 2005 16:38
Balthazar, hur gör du med dosering/vecka och vattenbyten?
#5 - 23 augusti 2005 15:16
belysningen är som den är, hoppas att det blir bra, kunde inte lösa det på bättre sätt ekonomiskt.
ni som kör pmdd utan co2 hur gör ni med vattenbytena?
vilket av recepten använder ni er av - KNO3, KH2PO4 och NutriSI, eller lägger ni till KS2O4, MGSO4 och järn?
#6 - 23 augusti 2005 15:27
[QUOTE=imshee1]belysningen är som den är, hoppas att det blir bra, kunde inte lösa det på bättre sätt ekonomiskt.
ni som kör pmdd utan co2 hur gör ni med vattenbytena?
vilket av recepten använder ni er av - KNO3, KH2PO4 och NutriSI, eller lägger ni till KS2O4, MGSO4 och järn?[/QUOTE]

bestälde i dag KNO3, KH2PO4 och NutriSI utan co2
#7 - 23 augusti 2005 16:49
Jag kör ju men...

det går ju inget vidare... Min (numera) Saggskog ser för bedrövlig ut med sina brungröna blad och trasiga toppar med svärdsplantan verkar trivas, blommade för ett par veckor sen och växer iaf. Jag kör standard med KH2PO4, KNO3 och NutriSI och har bytt ca 50% varannan vecka. Men just nu måste jag göra nåt så jag undrar detsamma som du...
#8 - 25 augusti 2005 22:26
jag har pmdd i mitt 30liters kar, samt kraftigt överdimensionerad belysning, just nu ett powerglo 30 watt, dock ingen koldioxid.
#9 - 26 augusti 2005 10:36
ni som kör utan co2 - hur gör ni med vattenbytena?
#10 - 26 augusti 2005 12:35
Jag kör ca 40-50% vattenbyte varje vecka. Jag kör upplöst nutrisi, kno3 och kh2po4 och doserar lika som tmg alltså 10ml per 100 liter.
#11 - 26 augusti 2005 14:41
Jag gör inga vattenbyten alls och tillsätter PMDD inkl allt lite då och då när det ser ut att behövas. Akvariet är ett lowtech men det enda som är speciellt med det är att det finns jord under gruset och att gruset släpper igenom skit, typ sjösten.
Genom att man inte byter vatten så lär sig växterna att utnyttja andra kolkällor än CO2. Den förmågan störs om man byter vatten för då skickar man i CO2 också.
Det växer faktiskt mycket bra i akvariet ialla fall de växter som jag har i det.
#12 - 26 augusti 2005 16:06
jag har köpt KNO3, KH2PO4 och NutriSI . Jag byter vatten 50% varje vecka och tillsätter 7ml av vardera flaska.Jag har bara tillsatt en gång så det dröjer väll ett tag innan skillnaden på växterna:) kommer
#13 - 27 augusti 2005 14:38
så om jag förstått det hela rätt så är det ingen nödvändighet att göra 50% vattenbyten varje vecka när man kör low-tech + pmdd?
#14 - 27 augusti 2005 16:57
vet fasen inte vad jag har för watt på min lampa i karet! stod inget när jag försökte kolla nu heller. har man mycket ljus så behövs kanske inte CO2 att tillsätta eller??
#15 - 27 augusti 2005 17:10
mycke ljus kan aldrig ersätta co2.
#16 - 27 augusti 2005 17:14
har man inte CO2 så ska man hälla i det när man inte gör vattenbyte för att få bättre effekt? snackar om PMDD utan CO2 i en annan tråd just nu med men fattar noll och känner mig riktigt besviken. visste inte det behövdes en massa jäkla saker för att det skulle få effekt. känns skitskoj att man slängt ut 100kr i onödan =((((
#17 - 27 augusti 2005 17:25
pmdd ska användas om man har växter som jag ser det oavsett om man har co2 eller inte.
i början använde ja ett skitgödningsmedel växterna såg inte sådär fina ut börja med pmdd å växterna blev gröna å vackra men växte rätt långsamt.

har mycke växter i förhållande till fiskar och skulle behövt 28 fiskar till eller nåt för att komma upp i riktigt fina co2 nivåer så utan co2 växer de fint men långsamt.

är ett par månader sen jag började med pmdd.
förra veckan började ja med mäsk-co2 och trycker i långt mer än dubbla standarddosen då växterna behöver mer.
har en växt som växer minst 15ggr fortare nu.

att säga att pmdd är skit utan co2 gödning är i mitt tycke felaktigt.

vattenbyten är en metod som kan användas för att inga värden skall skena iväg då för höga halter kan skada fiskarna.
gör man få eller inga vattenbyten så är det mer finlir på det hela.
#18 - 27 augusti 2005 17:28
okej. så om jag gör vattenbyten varje vecka och häller i PMDD iom det så fungerar det endå för mig eller.. det kanske växer långsamt men det är inte helt värdelöst medlen? inga värden som kommer bli konstiga eller att jag kommer få problem med alger? inga baksidor ba för att jag matar karet enbart med lite medel då och då? för jag har ju ingen jordbotten heller.
#19 - 27 augusti 2005 17:35
hur fort de kommer växa beror lite på fiskarna.
en del fiskar producerar mycke koldioxid(co2)
sen påverkar det också hur "skitig" en fisk är då nitrifikationsbakterierna producerar en del koldioxid.

värdena ska inte bli konstiga men du får ju hålla koll på dom vanliga värdena som nitrit å ph till exempel.

själv hade ja mindre problem med grönalger på anubias.
hade grönalger på pumpen å rötter men det va bra för min del.
hade även problem med staghorn på anubiasen.

dom andra växterna va snudd på helt rena.
vallisneriabladen kunde ha något med alger närmast lamporna.
körde med 2x25w glödlampor då.

när ja tänker tillbaka så har pmdd helt klart varit värt dom 153.50 ja betalade för de.
#20 - 28 augusti 2005 10:22
tänkte på en sak bara... jag har en kolsyremaskin hemma, hur går det om man blandar lite kolsyrevatten, typ 2dl med lite kolsyra och sedan häller ner i akvariumet? de kanske inte funkar alls? :D
#21 - 28 augusti 2005 13:25
de funkar.
går å ta ramlösa också MEN såvida det inte är ett rent växtkar utan fiskar är det inget att rekomendera då de blir rätt stora ph svängningar.
#22 - 28 augusti 2005 14:03
okej. men de blir inte stora ph sväningar med kolsyremaskinen då?
det går att bara hälla ner ett glas av sådant, eller ska man stoppa ner en slang i vattnet och hälla i så att det riktigt kommer "in" i vattnet.
#23 - 28 augusti 2005 18:17
kan man fylla flaskan helt med kolsyra eller ska man bara kolsyra lite grann? så de inte blir för mycket
#24 - 28 augusti 2005 19:42
inget ja kan svara på men ju mer kolsyra ju mer surt blir vattnet du häller i å fiskar ogillar snabba ph svängningar och kan dö av det i värsta fall
#25 - 28 augusti 2005 19:54
Ramlösa/eget bubbelvatten borde inte göra någon skillnad eftersom det är co2(kolsyran) som ändrar ph:t. Skillnaden är väl att du kan kolsyra vattnet mindre i din egen maskin än vad det är i ramlösan. Om jag var du skulle jag testa mig fram, börja med lätt kolsyrat vatten å se hur fiskarna reagerar. Och du behöver nog inte hälla det i någon slang, det åker ju ner en bit p.g.a. fallhöjden.
Problemet med den här co2 metoden är vad jag förstått det som att det ger en ganska kortvarig effekt...
#26 - 28 augusti 2005 20:19
okej. jag prövar att kolsyra lite lätt i en av flaskorna och häller i så får jag se om det hjälper till lite på något sätt!
#27 - 28 augusti 2005 20:58
[QUOTE=Raven]de funkar.
går å ta ramlösa också MEN såvida det inte är ett rent växtkar utan fiskar är det inget att rekomendera då de blir rätt stora ph svängningar.[/QUOTE]
Fast man får hotta i ramlösa hela tiden eftersom man tränar växterna att inte fixa sitt co2 på annat sätt. Kan ju bli dyrt i längden...
#28 - 28 augusti 2005 21:01
[QUOTE=imshee1]så om jag förstått det hela rätt så är det ingen nödvändighet att göra 50% vattenbyten varje vecka när man kör low-tech + pmdd?[/QUOTE]
Inga vattenbyten, ingen co2. Pmdd för att tillföra näring när det behövs, särskilt om man är lite underbestyckad på fisk. Mycket mat alltså allt man lärt att man inte ska göra. Mycket ljus krävs tror jag, men man ska ha massor med växter för att hålla algerna stången. Hur lättskött som helst
#29 - 29 augusti 2005 08:25
men om man bara har i små mängder från sin kolsyre maskin? då borde väl växterna kämpa på själva men man hjälper dom bara lite ibland? hällde i väldigt svag blandning igår i karet, knappt så det hjälpte nåt tror jag..
det kan väl inte växterna bli för bortskämda av? :]
#30 - 29 augusti 2005 10:29
[QUOTE=trollet85]men om man bara har i små mängder från sin kolsyre maskin? då borde väl växterna kämpa på själva men man hjälper dom bara lite ibland? hällde i väldigt svag blandning igår i karet, knappt så det hjälpte nåt tror jag..
det kan väl inte växterna bli för bortskämda av? :][/QUOTE]
Jo det är precis vad de blir. Här är ett par citat av defdac från en tidigare liknande diskussion då jag föreslog exakt samma som du:

"Nej det är faktiskt inte en så bra metod som det verkar.

CO2 slukas fort i ett växtakvarium pga växtupptag och cirkulation.

När CO2-nivåerna är för låga så acklimatiserar sig växterna till den låga CO2-nivån genom att gener inducerar enzymer som koncentrerar CO2-halten runt Rubisco (det CO2-fixerande enzymet). Det tar enkelt tid för växten att acklimatisera sig till låga CO2-nivåer och börja använda HCO3-.

När du dumpar ner ett glas fullt med CO2 så förstör växten dessa enzymer och käkar CO2 för glatta livet eftersom det är så mycket enklare än att ha det stora maskineriet med CO2-koncentrerande enzymer.

CO2-halten går dock snabbt ner igen och där står växten och måste börja om från början och börja använda HCO3- igen.

Ditt glas med sporadiska glas CO2-berikat vatten gör därför mer skada än nytta eftersom alger är små och snabba vid förändringar, i motsats till stora slöa växter."

Och ang lowtech och inga vattenbyten:

"En liten cool grej med det här är att detta fenomen även förklarar varför man inte ska byta vatten i Walstad-burkar (du vet "low-tech" med jordbotten och inga vattenbyten). Med varje vattenbyte kommer det ner en massa CO2 så vattenbytet förstör ovanstående enzymer."
#31 - 29 augusti 2005 10:42
hms... det var väl första och sista gången jag hällde i sådant då. dom tar sig nog själva..

i andra trådar jag läst så låter det typ omöjligt att använda PMDD utan CO2. men sen hör man motsatsen, bara att det går saktare innan dom börjar växa.
har ingen jordbotten heller som det föreslagits. men jag hoppas det går bra endå...

men om jag förstår det rätt så är det INGA problem att köra utan co2? sen också, är det bättre att inte göra det iom ett vattenbyte? ska man göra det någon dag före vattenbyte?
#32 - 29 augusti 2005 12:40
[QUOTE=me_trixie][QUOTE=imshee1]så om jag förstått det hela rätt så är det ingen nödvändighet att göra 50% vattenbyten varje vecka när man kör low-tech + pmdd?[/QUOTE]
Inga vattenbyten, ingen co2. Pmdd för att tillföra näring när det behövs, särskilt om man är lite underbestyckad på fisk. Mycket mat alltså allt man lärt att man inte ska göra. Mycket ljus krävs tror jag, men man ska ha massor med växter för att hålla algerna stången. Hur lättskött som helst[/QUOTE]


det här med noll vattenbyten förstår jag inte riktigt. jag har alltså ingen jordbotten. blir inte botten extremt skitig om jag inte byter vatten (med slamsugare)? ska man inte göra rent filtret heller? akvariet är på 50 liter - jag har alltid läst att det är skitsvårt att få bra balans i så små akvarier (anledningen till varför jag har ett så litet kar är pga platsbrist, och att jag inte vill vara utan akvarium)
#33 - 29 augusti 2005 13:33
[QUOTE=trollet85]
i andra trådar jag läst så låter det typ omöjligt att använda PMDD utan CO2. men sen hör man motsatsen, bara att det går saktare innan dom börjar växa.
har ingen jordbotten heller som det föreslagits. men jag hoppas det går bra endå...[/QUOTE]
Jag har ett utan jord och med finkornig sand. Det funkar inte som lowtech utan måste skötas med vattenbyte och slamsugning som vanligt. Men jag använder pmdd där också utan CO2 och det har gått bra, det växer fint och inga alger. Om ett sånt kar säger defdac till mig: "det du försöker göra är vad jag brukar beskriva i mina föreläsningar det svåraste sättet att köra växtakvarier på. BTDT och det funkade sällan bra och när det funkade var det med voodoo (konstant dansande, stökande och strulande varenda dag)." Jag tror att jag är rätt bra på voodoo ;)

men om jag förstår det rätt så är det INGA problem att köra utan co2? sen också, är det bättre att inte göra det iom ett vattenbyte? ska man göra det någon dag före vattenbyte?

Jag häller i vid vattenbyte, en gång i veckan full dos. Om det ser magert ut häller jag i lite extra utan vattenbyte. I lowtech häller jag i en rejäl skvätt när växterna verkar behöva det.
#34 - 29 augusti 2005 13:48
[QUOTE=imshee1]det här med noll vattenbyten förstår jag inte riktigt. jag har alltså ingen jordbotten. blir inte botten extremt skitig om jag inte byter vatten (med slamsugare)? ska man inte göra rent filtret heller? akvariet är på 50 liter - jag har alltid läst att det är skitsvårt att få bra balans i så små akvarier (anledningen till varför jag har ett så litet kar är pga platsbrist, och att jag inte vill vara utan akvarium)[/QUOTE]
Det funkar inte utan jordbotten för det är den som tar hand om skit och överbliven mat och annat godis och omvandlar det så att växterna kan utnyttja näringen. Men lagret över jorden måste vara posöst och släppa igenom skräpet, jag har en ganska småstenig engelsk sjösten. Annars lägger det sig ovanpå, precis som du säger. Byta vatten gör man (i ett icke-lowtech)för att minska upplagrade ämnen som inte kan brytas ner i sanden (som saknar bakteriefloran för detta, ungefär) men idén med lowtech är att man har ett kretslopp som gör att allt tas om hand. Inga vattenbyten är lite överdrift men kanske bara nån gång per år eller så. Filtret rengör jag som vanligt, dvs sköljer ur med kallt vatten när det blir för mojigt.

Jag har ett på 27 liter som är lowtech och ett på 54 som är som ditt med bara sandbotten och sen ett större lowtech. Jag tycker inte det är så svårt att få de små i balans, däremot är de ju mycket känsligare för felgrepp, t ex om filtret stannar eller som jag råkade ut för värmare ballar ur.
#35 - 30 augusti 2005 05:08
Ja, där ser man. Farligt med folk som har alldeles för delade åsikter för den ena säger det andra och en annan säger tvärtemot. Varför kan inte folk säga istället att "det GÅR men jag själv föredrar...". Det låter alltid som att vissa saker är omöjliga osv, när man frågar om det man gör är rätt. Så jag kan bara fortsätta som vanligt med mina PMDD doser utan jordbotten och CO2 tillsatser? Växterna får väl i sig endå..

Tänkte på det också, är det inte bättre att ha i PMDD efter eller före ett vattenbyte? Har hört något om att det kan bli för stor mängd av något visst ämne som kan vara farligt för fiskarna, nitrit? När man tillsätter det i medlet och det kommer lite farliga ämnen med det nya vattnet man häller i.
#36 - 30 augusti 2005 05:44
[QUOTE=imshee1]jag har ett litet sexkantigt kar på 50 liter, utan co2. har läst en del om pmdd här på forumet men har inte lyckats reda ut allt...
just nu kör jag med tmg - tror ni att pmdd istället skulle kunna vara någonting för mig, eller är co2 en förutsättning?
[/quote]
PMDD är bara en mer komplett gödning jämfört med TMG, så överallt där du tänkt använda TMG kan du använda PMDD.



på flera ställen har jag läst att det är 50 procentiga vattenbyten som gäller varje vecka när man kör med pmdd, men gäller detta även om man inte kör med co2?


Kör du inte CO2 så kommer näringsupptaget vara ca 10-30 ggr mindre. Man brukar sluta göra vattenbyten helt och köra "low-tech" om man inte kör med CO2.

Vattenväxter bildar enzym som underlättar bikarbonatsanvändande vilket frekventa vattenbyten sabbar, så det är bättre att sluta göra vattenbyten ochbara göda med PMDD när växterna blir bleka.



läste på ett annat ställe att det nästan inte "går" att överdosera och att så stora vattenbyten inte alltid behövs... *förvirrad*


Det är här man kör "high-tech", dvs kopiöst mycket ljus och perfekt CO2-halt. Då får växterna sådant extremt näringsbehov att man måste göda varje dag.



det recept jag tittat på innehåller KNO3, KH2PO4 och NutriSI - men på granholmarnas hemsida säljer man ju även KS2O4, MGSO4 och järn - är detta också nödvändigt?


Extra järn är inte nödvändigt. Extra K2SO4 kan vara nödvändigt när man kör low-tech och extra MgSO3 kan vara nödvändigt om man har väldigt lågt GH (låg totalhårdhet) eller mer exakt väldigt låg magnesiumhalt i kranvattnet.



vill jättegärna få fina växter, har haft en del trassel med att få en bra belysning pga akvariets form, men nu har jag fått hem en specialbeställd ramp, 2 x 15 w - aquastar + powerglo, som jag hoppas ska funka bra.


Med så mycket ljus över en 50-litrare måste du köra CO2/"high-tech" eftersom mycket ljus dunkar upp kolbehovet enormt.

Det låter som du hellre ska köra low-tech.
#37 - 30 augusti 2005 05:48


Farligt med folk som har alldeles för delade åsikter för den ena säger det andra och en annan säger tvärtemot.


(illa att trollet lyckades förvirra PMDD-kunskapen på andra ställen på forumet, jag har bara koll på växtdelen normalt sett 8).

Förstår man processerna i ett växtakvarium och har testat alla olika typer av gödningar så inser man att det är absolut svårast att göda rätt i ett vanligt sällskapsakvarium som får frekventa stora vattenbyten utan CO2.

Det är ju dessutom ganska bekvämt att slippa göra vattenbyten om man kör low-tech och man slipper vara anal med gödningen.
#38 - 30 augusti 2005 05:53
[QUOTE=greken]Ramlösa/eget bubbelvatten borde inte göra någon skillnad eftersom det är co2(kolsyran) som ändrar ph:t. Skillnaden är väl att du kan kolsyra vattnet mindre i din egen maskin än vad det är i ramlösan. Om jag var du skulle jag testa mig fram, börja med lätt kolsyrat vatten å se hur fiskarna reagerar. Och du behöver nog inte hälla det i någon slang, det åker ju ner en bit p.g.a. fallhöjden.
Problemet med den här co2 metoden är vad jag förstått det som att det ger en ganska kortvarig effekt...[/QUOTE]

Kolsyrat vatten från Ramlösa/läskmasken är lika dumt dom med frekventa vattenbyten.

Det tar lång tid för växterna att bilda enzym som förenklar bikarbonatsupptaget, vilken en liten sjuts av Ramlösa/kolsyrat vatten genast förstör varpå växterna bara får tillgång till kol en pytteliten stund.

Alger däremot är fenomela på att både använda bikarbonat och näring i vattnet PLUS att dom diggar hoppande förändringar i vattenvärdena eftersom dom med sina miljarderbiljoner gånger mindre kroppar kan reagera oerhört mycket snabbare på miljöförändringar jämfört med dom stora tröga växterna som föredrar stabilitet och feta näringsnivåer.

Därför finns det två sätt som garanterar lycka vad gäller växter i akvarier: High-tech och low-tech.

High-tech med CO2, bra med ljus och frekventa vattenbyten gör att man håller näringsnivåerna höga och fina och växterna är aldrig begränsade. 100-meterslöparen.

Low-tech utan CO2, låga ljusnivåer med låga näringskrav utan vattenbyten. Maratonlöparen.
#39 - 30 augusti 2005 13:34
verkar som jag har ett low-tech akvarium då. men jag fick för mig att man var "tvungen" att ha jordbotten för det? vad händer om jag slutar göra vattenbyten och göder med växtnäringen, mår inte fiskarna dåligt utav det?
#40 - 30 augusti 2005 13:37
oj.kan man verkligen ha ett akvarium som man aldrig byter vatten i?
#41 - 30 augusti 2005 13:41


verkar som jag har ett low-tech akvarium då. men jag fick för mig att man var "tvungen" att ha jordbotten för det?


Jorden är främst till för att att få en kolkälla till alla nyttobakterier och mineraliseringsbaciller så dom kan köra fullt ös från början.

I ett sedan länge inkört akvarium med lagom gosig och skitig botten med alla baciller på plats behövs inte det.

Har du däremot ett lite halvkasst innerfilter och inte kört ditt sällskapsakvarium så länge med lite diverse algproblem kommer PMDD initialt bara göra saken värre.

Så det beror lite på hur man ser det. Som växtakvarist ser man det som en nödvändighet, som en fiskakvarist vet jag inte för det har jag aldrig varit 8)



vad händer om jag slutar göra vattenbyten och göder med växtnäringen, mår inte fiskarna dåligt utav det?


Utan gödning så skulle växterna inte ta upp några näringsämnen, men när dom får PMDD så kommer dom börja ta upp alla näringsämnen - även dom skadliga för fiskarna.
#42 - 30 augusti 2005 13:43


oj.kan man verkligen ha ett akvarium som man aldrig byter vatten i?


"Aldrig" är i det här fallet runt en gång i halvåret till vartannat år. En del gör aldrig vattenbyten. Min low-techare får ett vattenbyte om jag ska rumstera om designen.
#43 - 30 augusti 2005 13:57
Du kan ju obducera fiskarna å kolla sen! :P
#44 - 31 augusti 2005 07:11
jag är inte helt främmande för att börja använda co2 men det jag snappat upp här på forumet verkar krångligt. antingen ska man bygga själv ("jätteenkelt blabla") eller beställa från tyskland... de bilder jag sett på co2-anläggningar är ju gigantiska saker med stora brandsläckartuber. har man ett stort akvarium kan man säkert dölja härligheten i ett skåp eller liknande, men några sådana förvaringsmöjligheter har inte jag...
jag har sökt efter info för nybörjare som jag men bara hittat martin timell-beskrivningar om hur man tillverkar en co2-anläggning på två minuter (två stycken skitfula pet-flaskor med slangar i, som inte går att gömma undan :) )

lite off-topic - beställde pmdd från granholmarna för fyra dagar sedan, men har ej fått svarsmejl. segt eller normalt?
#45 - 31 augusti 2005 07:24
[QUOTE=imshee1]men bara hittat martin timell-beskrivningar om hur man tillverkar en co2-anläggning på två minuter (två stycken skitfula pet-flaskor med slangar i, som inte går att gömma undan :) )
[/quote]
Jag slår vad om att om du är sådan finsmakare så kan du enkelt hitta svindyra och kanonsnygga mäskflaskor i kristall som folk kommer titta mer på än ditt akvarium ;)

Nejmen skämtåsido så låter en jordbotten som något du ska snegla på.



lite off-topic - beställde pmdd från granholmarna för fyra dagar sedan, men har ej fått svarsmejl. segt eller normalt?

Granholmarnas beställningsformulär skickas iväg med den mailadress som är satt i den internetbläddrare som du använde när du beställde.

Satt du vid någon annans dator eller på bibblan/internetcafé osv så skickades således beställningen med någon annans mailadress.
#46 - 31 augusti 2005 11:27
hm okej. men jag får väl köra på som vanligt som jag hade tänkt mig det från första början och hoppas det hjälper. jag har haft igång mitt akvarium ett halvår, borde ju hunnit bildas lite skräp på den tiden..

hur vet man att filtret är kass då? vad menas med det, att det renar för mycket? ^^
#47 - 31 augusti 2005 14:24
men om man kör low-tech, dvs jordbotten och pmdd vid behov, inga vattenbyten - skulle man inte ha svagt ljus till det?
min nya lysrörsramp (2x15 w) kostade nästan 2000 och min plånbok är definitivt inte av den kalibern att jag är beredd att skrota rampen efter bara två veckor...
funkar ljuset om jag istället kör co2? vad för co2-anläggning skulle passa mig? (nej, det behöver inte nödvändigtvis vara kristalltuber... *smajl*)

/ emma
#48 - 31 augusti 2005 14:27
Tror 2x15 watt kommer funka till low-tech, men det kan vara lite trådalgsodlingsrisk om du inte lyckas proppa ner en massa växter från början. Då har du ju även att växa i om du vill börja titta lite på CO2 senare när du blir biten.
#49 - 31 augusti 2005 14:39
Enligt Diana själv så ska man ha 0,5w/l eller mer, hon skriver tom. att man inte kan ha för mycket ljus. Detta för att få den enligt henne oerhört viktiga emersta tillväxten.
#50 - 31 augusti 2005 14:46
Nu bor hon iofs inte Norrland där det kan vara ljust dygnet runt.

Den Walstadbotten jag har testat i ett fönster funkade bra på våren/hösten, men på vintern blev det för få ljustimmar och på sommaren för mycket. På vintern är det iofs smutt då man bara kan kräma på med lite artificiellt ljus, men på sommaren är det faktiskt problematiskt.
#51 - 31 augusti 2005 14:51
tänkte hoppa in med en fråga
undrar finns de nån möjlighet å köra jordbotten och bottenfilter ihop `?

lägga typ filtermatta på bottenfiltret jord på de och sen grus/sand.
#52 - 31 augusti 2005 14:55
Det kan nog gå, speciellt om man lakar ur jorden först. Ett bottenfilter som funkar med en gång liksom.
Tror det skulle räcka med ett 2,5-5 cm tjockt gruslager först ovanpå bottenfiltret, sedan jorden sedan 2,5 cm grus till.
#53 - 31 augusti 2005 15:16


lite off-topic - beställde pmdd från granholmarna för fyra dagar sedan, men har ej fått svarsmejl. segt eller normalt?

Granholmarnas beställningsformulär skickas iväg med den mailadress som är satt i den internetbläddrare som du använde när du beställde.

Satt du vid någon annans dator eller på bibblan/internetcafé osv så skickades således beställningen med någon annans mailadress.[/QUOTE]

Jag har ingen aning om vilken mail-adress det är, men man fick ju skriva i en mail-adress när man beställde, varför används inte den?
#54 - 31 augusti 2005 17:06
[QUOTE=defdac]Nu bor hon iofs inte Norrland där det kan vara ljust dygnet runt.

Den Walstadbotten jag har testat i ett fönster funkade bra på våren/hösten, men på vintern blev det för få ljustimmar och på sommaren för mycket. På vintern är det iofs smutt då man bara kan kräma på med lite artificiellt ljus, men på sommaren är det faktiskt problematiskt.[/QUOTE]
Hur blev det när det blev problematiskt?

Mitt stora lowtech (160 l) står inte i fönstret men på morgon/fm är det kraftigt solbelyst på sådär tre meters avstånd. Därutöver ett lysrör 30W. Jag startade det i juni med massor av växter som växer riktigt bra. Under sommaren har jag fått en del trådalger och en del svarta tofsar på några växter, men inte så farligt och det har inte bildats nya trådar när jag städat bort dem. Men däremot har jag alger mellan grus/jordlagret och glaset på solsidan. Jag vet inte riktigt vad det är, blågrönt ser det ut. Hur får man bort det? Det går ju inte att komma åt mekaniskt....

Emerged - dvs växt ovan vattnet. Jag vet att Diana säger 0,25-0,5 w per liter (blir det väl när hon säger 1-2 per gallon) för att hålla upp växttakten så att växten går upp över vatten. Jag vill ha upp växterna men jag vill inte att de ska bli taniga som de blir när de sträcker på sig för fort. Ska man då kräma på? Håller inte starkt ljus ner växterna eftersom de inte måste sträcka på sig så mycket? Kan man då uppnå att de iofs växer upp över ytan men blir lite mer kompakta?
#55 - 31 augusti 2005 17:08
[QUOTE=greken]


Jag har ingen aning om vilken mail-adress det är, men man fick ju skriva i en mail-adress när man beställde, varför används inte den?

Jag råkade ut för samma, det enkla är att skriva ett mail till dem direkt (alltså inte via formuläret) så du får reda på vad du ska betala.
#56 - 31 augusti 2005 17:19
[QUOTE=me_trixie]
Hur blev det när det blev problematiskt?

Mitt stora lowtech (160 l) står inte i fönstret men på morgon/fm är det kraftigt solbelyst på sådär tre meters avstånd. Därutöver ett lysrör 30W. Jag startade det i juni med massor av växter som växer riktigt bra. Under sommaren har jag fått en del trådalger och en del svarta tofsar på några växter, men inte så farligt och det har inte bildats nya trådar när jag städat bort dem. Men däremot har jag alger mellan grus/jordlagret och glaset på solsidan. Jag vet inte riktigt vad det är, blågrönt ser det ut. Hur får man bort det? Det går ju inte att komma åt mekaniskt....
[/quote]
När den var fullsmackad med växter så funkade den faktiskt under sommaren också, men såfort jag gjorde en lite mer intrikat design med mindre växtmassa så började det främst dyka upp Cyanobakterier - speciellt på solsidan mot fönstret. Trådalger har jag faktiskt inte fått i någon low-techare som enbart körs med jord. Däremot när jag körde enbart lera. Då blev det trådalgsodling direkt som höll i sig.

Det hade kanske kunnat gå att med lite voodoodans och småfipplande med KNO3 osv fixa Cyanon i akvariet i fönstret, men low-techs tycker jag ska vara underhållsfria eftersom det är deras största charm.

Alger mellan gruslagret mot glaset tycker jag inte stör speciellt mycket - tejpa över gruslinjen så dör dom efter några dagar.

Tanighet har jag heller inte upplevt, det är främst med typ groluxljus och mycket CO2 som många gärna får väldigt långt nodavstånd.
#57 - 31 augusti 2005 17:29
[QUOTE=defdac]När den var fullsmackad med växter så funkade den faktiskt under sommaren också, men såfort jag gjorde en lite mer intrikat design med mindre växtmassa så började det främst dyka upp Cyanobakterier - speciellt på solsidan mot fönstret. Trådalger har jag faktiskt inte fått i någon low-techare som enbart körs med jord. Däremot när jag körde enbart lera. Då blev det trådalgsodling direkt som höll i sig.[/QUOTE]
Vad för sorts lera då? Jag har ett lager brunkol och ett lager skånsk mylla...

Det hade kanske kunnat gå att med lite voodoodans och småfipplande med KNO3 osv fixa Cyanon i akvariet i fönstret, men low-techs tycker jag ska vara underhållsfria eftersom det är deras största charm.

Nu är jag ju rätt bra på voodoo och jag tar gärna hjälp av lite extra näring då och då. Men å andra sidan är det lite tunt med fisk än. Funderar på det där med städfisk, jag har två pansarmalar i karet - kan de städa för mycket så att det blir för lite godis kvar till växterna.[/QUOTE]

Alger mellan gruslagret mot glaset tycker jag inte stör speciellt mycket - tejpa över gruslinjen så dör dom efter några dagar.

Tack för tipset!

Tanighet har jag heller inte upplevt, det är främst med typ groluxljus och mycket CO2 som många gärna får väldigt långt nodavstånd.

Jag tror det är ett Aquarellrör. Hjälper det med mer ljus eller är det näringsbrist som gör dem taniga?
#58 - 31 augusti 2005 17:38


Men å andra sidan är det lite tunt med fisk än. Funderar på det där med städfisk, jag har två pansarmalar i karet - kan de städa för mycket så att det blir för lite godis kvar till växterna


Siamesiska algätare som du aldrig matar är fanatiskt effektiva mot toffs- och trådalger. Men det är svårt om man har andra firrar som man vill mata. Siameser lär sig ju rätt kvickt att nappa vanligt flingfoder.

En annan nackdel med att vara restriv med matningen är att det är maten och fiskskiten som är gödningen i low-techs. Bottnen tar slut snabbt om det inte hela tiden kommer ner mer energi iform av fiskmat - vilket jag har för mig är främsta anlednignen att Diana rekommenderar ganska fet fisklast och rejält med matning. Med en fungerande mineralisering i bottnen så gör maten nytta på ett helt annat sätt än med ett rentvättat grussubstrat.

En low-techare i garderoben med Walstadbotten får väldigt sparsamt med matning och där dör det ungefär lika mycket som det kommer nytillväxt, så jag har funderat på att sätta min Eheim-matare med 2 rejäla matportioner per dag och kolla växtresponsen.



Jag tror det är ett Aquarellrör. Hjälper det med mer ljus eller är det näringsbrist som gör dem taniga?


Aquarelle kommer helt klart motverka långa nodavstånd, du kan nog få växter att krypa längs bottnen om du kör Aquarelle/Triton/Aquastar.
#59 - 31 augusti 2005 17:41
Fan vet om inte Diana sagt på Aquabotanic att hon matar med flingfoder i low-techs utan fisk(!). Hon finns ju som sagt på deras forum så vill du prata med en riktig expert så är det ett hett tips.
#60 - 31 augusti 2005 17:49
Justja. Leran. Jag har testat vanlig lera man gräver upp i trädgården och Weibulls bonsailera. Båda med samma resultat.

Brunkol låter ju intressant, var får man tag på det? Undrar om inte det är typ lignit/leonardit som Barr brukar rekommendera att ha i bottnen.
#61 - 31 augusti 2005 18:18
[QUOTE=defdac]Justja. Leran. Jag har testat vanlig lera man gräver upp i trädgården och Weibulls bonsailera. Båda med samma resultat.

Brunkol låter ju intressant, var får man tag på det? Undrar om inte det är typ lignit/leonardit som Barr brukar rekommendera att ha i bottnen.[/QUOTE]

OK hälften skånsk mylla är kanske skälet till trådalgerna då... Siameser funkar tyvärr inte för det sägs att dom hoppar och mitt akvarium är öppet... Nånstans läste jag att black molly var bra på det?

Det finns en produkt som heter Effekt gräsaccelerator (kul namn) som består av brunkol huvudsakligen och stenmjöl. Köpt på Bauhaus. Den har jag använt för jag tror att det är samma som Barr rekommenderar som i USA heter Black Diamond. Jag har ett litet kar med bara brunkol, ingen jord och det funkar bra, (när inte värmaren kokar fisk, min sommar har varit tuff...) inga alger där.
#62 - 31 augusti 2005 19:09
Oj det här var ju goda nyheter. Har velat få tag på Black Diamond! Måste jag köpa när jag hittar det.
#63 - 31 augusti 2005 19:22
Hade lite fel på namnet - aktivator heter det men det är inte lika kul!

http://www.miljocenter.com/neueffekt.html
#64 - 31 augusti 2005 19:30
[QUOTE=defdac]Det kan nog gå, speciellt om man lakar ur jorden först. Ett bottenfilter som funkar med en gång liksom.
Tror det skulle räcka med ett 2,5-5 cm tjockt gruslager först ovanpå bottenfiltret, sedan jorden sedan 2,5 cm grus till.[/QUOTE]

med tanke på att akvariet bara är 25 högt så bygger det lite för mycket på höjden men möjligt ja provar de när ja får grejat färdigt med ett andra akvarie då mitt nuvarande bara ska va till räker när allt är klart.
#65 - 31 augusti 2005 22:48
[QUOTE=defdac]
En annan nackdel med att vara restriv med matningen är att det är maten och fiskskiten som är gödningen i low-techs. Bottnen tar slut snabbt om det inte hela tiden kommer ner mer energi iform av fiskmat - vilket jag har för mig är främsta anlednignen att Diana rekommenderar ganska fet fisklast och rejält med matning. Med en fungerande mineralisering i bottnen så gör maten nytta på ett helt annat sätt än med ett rentvättat grussubstrat.[/QUOTE]
Javisst det är ju därför jag undrar om det är osmart att ha bottenstädande pansarmalar som är så bra på att äta överbliven mat...
Jag matar två gånger om dan men kanske skulle mn öka dosen.



Aquarelle kommer helt klart motverka långa nodavstånd, du kan nog få växter att krypa längs bottnen om du kör Aquarelle/Triton/Aquastar.

Jag vill gärna ha hängande lampor över mitt öppna akvarium. Hittade ett par snygga för en tia på auktion antagligen avsedda som växtbelysning. De ska ha max 18 w kompaktlysrör plc. Finns det sådana som motsvarar aquarellröret i ljusspektrum? Och räcker 2x18 om dom hänger en bit upp från ytan?
#66 - 2 september 2005 13:14
men OM jag nu skulle köra co2 - vilken typ av anläggning hade varit smidigast till ett sexkantigt 50 liters med platsbrist runtomkring? (jag kan inte få in en stor brandsläckartub i mitt sideboard och har ingen större lust att ha den ståendes på golvet, jag kommer bara glömma att den finns där och så kommer jag att ramla och slå ihjäl mig på den...[:-2])

lite OT: av någon anledning (extremt bra minne kanske...) kommer jag ihåg akvariet vi hade på dagis/fritids, det var ett rätt stort kar och alla barnen var väldigt fascinerade [:-9] av en tunn slang med en liten vit kub på som det kom bubblor från - var detta co2 eller bara nåt annat?
#67 - 2 september 2005 13:34
den tunna slangen med vit kub va lufttillförsel.

imshee1 kanske skulle kolla på mäskco2.
blandar socker jäst å vatten i en flaska.
jästen äter socker och producerar då sprit och koldioxid.
kör de själv och funkar helt ok har bubblat på jämt å fint i 1 vecka nui minst.
Bilagor:
#68 - 4 september 2005 09:33
jag vet att det skulle ta längre tid ifall man körde utan co2. men borde inte växterna få lite sprutt iaf? tycker mina vallensia (eller hur det nu stavas) är lite mörka längst ut på sina långa smala blad. dom ser inte ut att må 100. sen när jag gjort testet med stickorna så har Gh inte alls sett bra ut... ska jag hälla i mera medel? även fast jag hällde i för bara 4 dagar sedan ungefär? är det skadligt för fiskarna om man har i så mycket på så kort tid?
#69 - 4 september 2005 10:23


sen när jag gjort testet med stickorna så har Gh inte alls sett bra ut...


Hur ser det ut när det inte ser bra ut? Vilket värde får du?



även fast jag hällde i för bara 4 dagar sedan ungefär?


Oj. Du får vänta ca 2-3 veckor innan du märker skillnad på ett byte i en gödningsregim, och naturligtvis måste du hålla den.



är det skadligt för fiskarna om man har i så mycket på så kort tid?


Hur mycket då? Vad har du gjort exakt?
#70 - 4 september 2005 12:10
vet inte värdet i huvdet just nu men på min sticka så blir färgen ljusgul och det är inte bra när det går åt det hållet. ljusgul verkar inte ens finnas på färgskalan på burken så det är åt det väldigt dåliga hållet skulle jag tro.

vad menade du med det mittersta du skrev?

jag har inte gjort något speciellt. hällt i den mängd det ska vara för mitt akvarium en gång i veckan. i och med vattenbyte då, och jag har bara hunnit att dosera två gånger.. jag får vänta några veckor till då innan växterna börjar ta sig?
#71 - 4 september 2005 12:21


vet inte värdet i huvdet just nu men på min sticka så blir färgen ljusgul och det är inte bra när det går åt det hållet. ljusgul verkar inte ens finnas på färgskalan på burken så det är åt det väldigt dåliga hållet skulle jag tro.


GH är totalhårdheten i vattnet. Det finns inget speciellt värde på det som är bättre eller sämre för fiskar.

Extremt lågt GH strejkar dock en del växter av eftersom det innebär brist på calcium och magnesium, men GH är normalt sett inget som förändras så mättest kan känna av det eftersom varje ppm är runt 20 ppm Ca/Mg.



vad menade du med det mittersta du skrev?


Att du inte kommer se skillnad på 4 dagar, speciellt om du kör low-tech utan CO2.



hällt i den mängd det ska vara för mitt akvarium en gång i veckan


Hur mycket är det och hur stort akvarium har du? Hur har du gjort lösningarna? Hur mycket vatten byter du innan du doserar? Hur mycket ljus, vilket typ av ljus?
#72 - 4 september 2005 12:52
Hur mycket är det och hur stort akvarium har du? Hur har du gjort lösningarna? Hur mycket vatten byter du innan du doserar? Hur mycket ljus, vilket typ av ljus?

Jag har ett 63 liters akvarium. så jag doserar 6 ml från var flaska ungefär. brukar skvätta i på måfå. jag har gjort lösningarna som det stod man skulle. 500ml flaskor, blanda i var ämne i var sin flaska. jag byter ungefär 30% varje vecka. men den senaste tiden har jag bytt 50% då det har vart lite sjukligheter i mitt kar + värden åt det dåliga hållet. har rätt mycket ljus, lysröret. sen så står karet gömt bakom en gardin så den får ju ljus utifrån, men inte direkt på.
#73 - 4 september 2005 14:54
Lite på måfå låter inte helt bra. Växter behöver konsistens. Kom ihåg att fulldospulsa efter varje vattenbyte (6-10 ml av varje flaska oavsett vattenbytesmängd). Utan CO2 bör det räcka med en fulldospuls antingen efter varje vattenbyte eller max en gång i veckan även om du inte berättar hur mycket ljus du kör med.
#74 - 4 september 2005 16:01
jaha, har hört att det är lika bra att hälla lite på måfå och inte vara så petig med mått hit och dit. det är roligt man gör som folk säger här men sen så får man kommentarer hit och dit om att det är inte bra, så ska man inte göra. jag är nybörjare och det mesta jag gör är sådant jag fått läst härifrån. jag brukar ha i somsagt efter varje vattenbyte och jag har i kring 6ml, på måfå då. även om jag gjort 30% eller 50% vattenbyte. berättade jag inte hur mycket ljus jag kör med? försökte åtminstone berätta hur mycket ljus mitt kar får men det var väl inte det de handlade om då. vad är det du exakt vill veta gällande hur mycket ljus mitt kar får? verkade ju inte vara det jag förklarade iaf.
#75 - 4 september 2005 17:22
Hej Trollet85

jag tror att vi började med pmdd ungifär samtidigt,jag har ett 70l akvarium som jag byter ca 50 procent av vattnet varje vecka och fulldospulsar med pmdd,7ml. Jag märker inte heller nån större skillnad på växterna,men min H.polysperma,mår fint:) hmm..om det nu stavas så. också märker jag på min bottenväxande Lilaeopsis brasiliensis att den gärna vill sprida sig fortare,den ska väll annars vara en trög växande växt. Så lite ser man ju att det gett resultat,men man får väll vänta och se om det händer nått mera kul i karet:)
#76 - 4 september 2005 17:40
[QUOTE=trollet85]berättade jag inte hur mycket ljus jag kör med?
[/QUOTE]
Nej du sa "ett lysrör", vilket ungefär är som att säga att du har ett akvarium med vatten i om någon frågar hur stor volym akvariet är på.

Över en 60-litrare är det sannolikt att det är en 15-wattare vilket ger dig runt 0.25 watt per liter vilket är väldigt lite. Redan där har du en förklaring till att du kommer märka gödningsförändringar väääääldigt låååååångsaaaaamt (jag har en 60-litrare med 15 watts lysrör i garderoben själv med Walstadbotten och lite PMDD ibland och jag behöver aldrig trimma det ;)

Om du dessutom har ett kasst gammalt garagerör i rampen istället för ett nytt fräscht Philips Aquarelle + halvkassa akvariereflektorer eller ännu värre aluminiumfolie + skitiga täckglas så kommer du bara klara de allra härdigaste växterna som brukar klassas som skuggväxter typ Javaormbunke, Anubias, Cryptocorynes osv.
#77 - 4 september 2005 17:41
Hella2
jo det tror jag vi gjorde. minns du pratade om att besälla när jag funderade på det hela med! hehe ja man kan hoppas man ser lite växtligheter snart =) mina har inte riktigt komit igång. men när jag köpte växtnäring på zooaffären så märkte jag en liten spurt. men det var ett tag sedan. får hoppas PMDD också sätter fart på det hela!

Defdac
Okej. jag som tyckte mitt lysrör var ganska stark. har försökt kolla förut var det var för watt men det står inget. röret satt i när jag köpte karet. och det var i paket från zooaffären. kan det inte tänkas att det är starkare lysrör då?
walstadbotten vad är det för någe då? Men lysröret borde ju vara splitternytt eftersom jag köpte det med ett alldeles nytt kar för ett halvår sedan bara...
så mina växter kommer istort sett inte växa speciellt mycket?
#78 - 5 september 2005 16:39
kör du med både pmdd och näring från zoo?
#79 - 5 september 2005 16:39
vilka fiskar har du i ditt 60l kar? *nyfiken*
#80 - 5 september 2005 17:53
Jag använde växtnäring från zooaffären först och har kvar lite än. Men jag använder bara PMDD nu för att se om det fungerar...

Jag har två mollys, en hane och en hona, men hanen håller på dö nu. Sen en mal, och tre stycken koppartetror. Vad har du för fiskar?
#81 - 5 september 2005 17:56
två mollysar två svärbärare en kampfisk 10 neontetror
#82 - 5 september 2005 18:37
ok.. går mollysarna och kampfisken ihop? molly brukar ju vara lite elak så jaf tänkte om dom är och biter på dens stjärtfena..
har du problem med snäckor eller så?
#83 - 6 september 2005 04:08
ja..peppar peppar så går det bra,men kampfisken vill gärna visa upp sig och spänner ut både gälar och fenor när nån kommer nära:) men jagar dom inte,när han kom i akvariet så var svärdbäraren där och smakade på hans fenor,men inte längre,han är en riktig tuffing! jag har mycket snäckor men jag har läst att kampfiskar äter snäckor,vi får väll se:p
#84 - 6 september 2005 04:11
kolla gärna in på min zoonen sida http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=477782
#85 - 6 september 2005 07:12
Hella vad fint du har i akvariumet ditt! Hoppas det går bra med dina fiskar och så du inte drabbas av tråkigheter som jag verkar ha just nu ^^
Har hört också att botior äter snäckor! Jag funderar på att investera i en sådan, om jag nu vågar. Allt verkar dö för mig!

och jag hoppas att man får se lite underverk med växterna snart med :]
#86 - 6 september 2005 16:05
Tack! hoppas det ordnar upp sig för dig! jag har köpt jbls dropptest mot nitrit som jag just nu en tid mäter varje dag för att kolla värderna.











Annons