Pmdd-ökning

#1 - 6 juli 2005 13:45
Jag har för några dagar sedan ökat pmdd-dosen i mitt 100-liters. Jag vill testa att köra nedanstående varannan dag:

2 tsk KNO3
10 ml KH2PO4 (5 tsk i 0,5 l flaska)
1 tsk K2SO4
0,5 tsk MgSO4
2 tsk CaCl2
20 ml NutriSi (2 tsk i 0,5 l flaska)

Detta har jag nu hunnit dosera 3 ggr på en vecka. Bristsymptomen för järn verkar försvinna, samt att Hygrophila polysperma har skjutit ut ett par 10 cm (!) långa blad.

Frågan är om det är för mycket gödning? Jag tror att jag doserar ganska hårt på KNO3, men jag läste Oveb's experiment med stenull där han påvisade runt 60 ppm KNO3, och tänkte testa att ligga ganska högt på KNO3.

Trots de här ganska höga doserna har jag inte märkt att växterna bubblar: kan det vara för lite CO2 eller ljus? Jag har 2 Aquarelle med reflektorer och släpper in ca 1,5-2 bbl/s CO2 i inblåset på mitt ytterfilter. Några förslag?
#2 - 6 juli 2005 13:49
Du doserar runt 70 ppm nitrat varannan dag om du kör med 2 tsk KNO3 i 100 liter?



kan det vara för lite CO2


Japp. Brukar vara så. Bara att kolla pH:t i akvariet och jämföra med pH:t i ett litet glas med vatten som du blåst ner i med ett sugrör i ca 5 min. pH:t bör vissa samma eller lägre i akvariet om du ska ha bra CO2-halt.
#3 - 6 juli 2005 13:53


Du doserar runt 70 ppm nitrat varannan dag om du kör med 2 tsk KNO3 i 100 liter?



Är det real overkill?

Vad gäller CO2 - vilka är varningstecken som fiskarna uppvisar vid för mycket CO2 - läppjar luft vid ytan och ser allmänt ansträngda ut?
#4 - 6 juli 2005 14:13
Orka o trimma växterna?, tycker mina växer fort när jag doserar ½ tsk i mitt 240 L i veckan...
#5 - 6 juli 2005 14:18


Är det real overkill?




orka me o trimma växterna?, häller i ½ tsk i veckan i mitt 240 liter.. tycker D växer som bara fan.. så här igenväxt ble D på 1½ vecka med endast en dosering.
http://photos1.blogger.com/img/220/2321/1024/igenvxt.jpg

Blir det inte mycket över till algerna?, känns som att växterna inte kan ta upp allt i alla fall, så vida inte mass ljus o perfekt co2 o balans mellan gödningsämnerna.



Vad gäller CO2 - vilka är varningstecken som fiskarna uppvisar vid för mycket CO2 - läppjar luft vid ytan och ser allmänt ansträngda ut?


yep!, dom ser allment sjuka ut, läppjar luft.... o till slut dör.. men känns som att det inte blir så mycke co2 övers i ditt kar om du doserar så mycke lr?
#6 - 6 juli 2005 14:31
Trimma växter gör mig absolut ingenting, så länge de är fina och gröna :D Vill bara förvissa mig om att 70 ppm är rena slöseriet, men samtidigt vill jag fortfarande ligga på dubbel eller tredubbel dos från det rekommenderade. Har upplevt en brist efter annan när jag bara kör vanlig pmdd 2ggr/v.

Kan inte kolla på picsen Thomaslj, Access denied står det.. skumt
#7 - 6 juli 2005 14:57
Jag tror också det är overkill. Skulle gissa att du behöver typ 1-2 W/l, 100 gram CO2/dag och en gigantisk växtmassa för att behöva hålla den gödningsnivån :)

Med riktigt bra CO2 och måttligt med ljus (0,3-0,6 W/l) är övrig gödning inte så noga. Jag släppte iväg mitt kar några gånger (ingen ansning och gödning) och då kunde det se ut så här: http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=204

Jag hade bra CO2!
#8 - 6 juli 2005 15:23
[QUOTE=BluesBoy]Jag tror också det är overkill. Skulle gissa att du behöver typ 1-2 W/l, 100 gram CO2/dag och en gigantisk växtmassa för att behöva hålla den gödningsnivån :)

Med riktigt bra CO2 och måttligt med ljus (0,3-0,6 W/l) är övrig gödning inte så noga. Jag släppte iväg mitt kar några gånger (ingen ansning och gödning) och då kunde det se ut så här: http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=204

Jag hade bra CO2![/QUOTE]

Det var som sjutton - vilken djungel!! ;)

Okej, KNO3 är kanske lite i överkant i min gödning, skall minska det till 1 tsk i a f. Är det något annat som jag behöver minska på?
#9 - 6 juli 2005 19:02


Vad gäller CO2 - vilka är varningstecken som fiskarna uppvisar vid för mycket CO2 - läppjar luft vid ytan och ser allmänt ansträngda ut?


Gör bubbeltestet så behöver du inte skylla på fiskarna att du inte har nog med CO2 8)



Blir det inte mycket över till algerna?, känns som att växterna inte kan ta upp allt i alla fall, så vida inte mass ljus o perfekt co2 o balans mellan gödningsämnerna.


Alger klarar långt lägre näringsnivåer än växter, så för att växterna ska kunna växa bra behövs det långt mer näring än algerna någonsin behöver.

Växterna kan således inte konkurrera ut algerna näringsmässigt. Jämför med att mata en gäng elefanter med några ruttna äpplen varje dag och se vilka som överlever: Myrorna eller elefanterna 8)



men samtidigt vill jag fortfarande ligga på dubbel eller tredubbel dos från det rekommenderade.


Jag själv doserar 10 ppm nitrat varannan dag (1 tsk KON3 i 300 liter) och det räcker gott. Det är extremt få burkar som käkar 5 ppm nitrat per dag - Ovebs 1 watt/liter-burk med perfekt CO2-halt är ett sådant extremt exempel.



Har upplevt en brist efter annan när jag bara kör vanlig pmdd 2ggr/v.


Det blir en total dosering på 10 ppm nitrat över hela veckan. Det är en jäkla skillnad mot totalt 280 ppm nitrat du får om du doserar 2 tsk KNO3 varannan dag.



skall minska det till 1 tsk i a f.


1 tsk KNO3 i 100 liter varannan dag blir totalt 136 ppm på en vecka. Du behöver som sagt absolut max 5 ppm nitrat per dag, dvs 35 ppm totalt.

1-1.5 kryddmått KNO3 varannan dag låter mer rimligt med din ljusmängd.
#10 - 6 juli 2005 19:52


Det blir en total dosering på 10 ppm nitrat över hela veckan. Det är en jäkla skillnad mot totalt 280 ppm nitrat du får om du doserar 2 tsk KNO3 varannan dag.


Jaa, defdac, när du lägger saken i det ljuset så ser det verkligen skrämmande ut... ska nog gå ner rejält, annars blir nog hela mitt akvarievatten en pmdd-lösning färdig att säljas ;) Thank you!



Gör bubbeltestet så behöver du inte skylla på fiskarna att du inte har nog med CO2 8)


CO2 halten är det jobbigaste kapitlet pga att jag inte har någon PH-test överhuvudtaget (och inga andra tester heller för den delen). Ja, jag vet att jag måste införskaffa mig en sådan, men när man väl befinner sig i en akvarieaffär så dras blickarna till vilka *växter* de har för tillfället, inte vilka *tester* man skall/borde/måste egentligen köpa. Vad säger de - "En man älskar med ögonen", och växter som precis har anlänt från odlingen ser ju onekligen sååå mycket mer tilldragande ut än dammiga tester på hyllan....Mmmm, växter.... ;) (Trots att jag vet att jag SKALL hålla bra CO2-nivå!!!!)


Vad gäller allting annat - är det något annat ämne som ser ut att vara på tok för högt?

1/5 tsk KNO3
10 ml KH2PO4 (5 tsk i 0,5 l flaska)
1 tsk K2SO4
0,5 tsk MgSO4
2 tsk CaCl2
20 ml NutriSi (2 tsk i 0,5 l flaska)
#11 - 6 juli 2005 20:23


men när man väl befinner sig i en akvarieaffär så dras blickarna till vilka *växter* de har för tillfället


Jo det är klart. Men det test en CO2-akvarist verkligen behöver är ett hyffsat pH-test. De flesta räcker länge och eftersom CO2 är det absolut viktigaste för växterna så ger det bättre marginaler.

Iofs kan man långsamt öka CO2-bubbeltakten (max en halv bubbla/sek per dag) tills man märker att fiskarna står uppe vid ytan och då drar man ner en halv bubbla/sek. Men den metoden blir ännu bättre om du kan jämföra med bubbeltestet för att förhindra för låg CO2-halt pga überkinkiga fiskar. Ökar man långsamt så ska det dock inte vara några större probbs. När fiskarna står uppe vid ytan brukar man sällan ha dåligt med CO2, och backar man lite lite så att dom går tillbaks till sin vanliga lunk ska allt vara ganska okej.



Vad gäller allting annat - är det något annat ämne som ser ut att vara på tok för högt?



1/5 tsk KNO3

10 ml KH2PO4 (5 tsk i 0,5 l flaska)

1 tsk K2SO4

0,5 tsk MgSO4

2 tsk CaCl2

20 ml NutriSi (2 tsk i 0,5 l flaska)


5 tsk KH2PO4 i en halvliter med en dosering på 10 ml av den gödningen ger dig över 3 ppm fosfat vilket är ganska magstarkt, speciellt om du doserar det 4 ggr på en vecka.
Jag skulle dosera max hälften av det, och jag själv kör 0,5 ppm varannan dag, dvs runt 2 ml av din blandning i 100 liter borde duga fint.

0,5 tsk MgSO4 och 2 tsk CaCl2 skulle jag bara dosera efter vattenbytet för att det dels sannolikt är fullt tillräckligt och dels för att garantera att inte calciumet binder upp med övrig gödning + att inte få ett stadigt stigande GH under hela veckan.

Din nutrisiblandning doserad med 20 ml ger dig runt 0.3 ppm järn vilket är aningens kraftigt, jag skulle dosera max 10 ml av din blandning i 100 liter.
#12 - 6 juli 2005 20:28
Jag är helt torsk på min controller, det är helt suveränt att slippa bry sig om det viktigaste av allt i en växtbalja. Det är tillräckligt svårt som det är ändå !!

Men den kan växtmassan ökas/minskas hur som helst utan att riskera firrarna.
#13 - 6 juli 2005 20:41
[QUOTE=defdac]Iofs kan man långsamt öka CO2-bubbeltakten (max en halv bubbla/sek per dag) tills man märker att fiskarna står uppe vid ytan och då drar man ner en halv bubbla/sek.[/QUOTE]Jag undrar om det inte är lite olika på olika firrar. Under en del experiment jag gjort har jag knökat i rejält med CO2 utan att få några reaktioner på stackarna. Jag tycker det är bättre att använda bubbel från växterna som indikator. När man vet att övrig gödning är > ok skruvar man upp (rimligt) tills växterna hurrar med bubbel och stannar där.

[QUOTE=Z_Lawer]Vad gäller allting annat - är det något annat ämne som ser ut att vara på tok för högt?[/QUOTE]Vet inte om det är svaret på frågan men du kan i alla fall jämföra lite vad jag hystar i.
Jag har tvingats köra med en sumpbalja och där doserar jag upp Ca & Mg med CaCl2 och MgSO4 något.
Vid vattenbyte hystar jag i, i runda slängar, 10 ppm N, 1 ppm P och 5-10 ppm K (från KNO3 och K2SO4). Mitt i veckan kör jag i ytterligare 5 ppm N och 0,5 ppm P. Dessutom en skvätt Micro. Jag kör med 0,3 W/l.
#14 - 6 juli 2005 20:43
[QUOTE=oveb]Jag är helt torsk på min controller, det är helt suveränt att slippa bry sig om det viktigaste av allt i en växtbalja. Det är tillräckligt svårt som det är ändå !!

Men den kan växtmassan ökas/minskas hur som helst utan att riskera firrarna.[/QUOTE]
Ummmm, jag har alltid varit avis på er som kör med controller - bara fire and forget, även för dig som kör den berömda "Ferrarin" blir saker plötsligt mycket enklare att hantera ;) Men jag undrar om det verkligen inte går att tillverka en controller för en billig peng - den kan väl inte kräva så dyr hårdvara, eller? Vad gäller soften så skall väl programmet bara mäta Ph och ändra CO2-utflödet, thats it? Varför kostar en controller så in i helsike mycket??
#15 - 6 juli 2005 20:46
Men jag undrar om det verkligen inte går att tillverka en controller för en billig peng
Jo, för en hundring + prob ungefär ;)
http://www.bluesboy.se/projects.php
#16 - 6 juli 2005 21:12
[QUOTE=BluesBoy]
Men jag undrar om det verkligen inte går att tillverka en controller för en billig peng
Jo, för en hundring + prob ungefär ;)
http://www.bluesboy.se/projects.php[/QUOTE]
O la la!! Vad kostar en prob då? Vad blir den sammanlagda tillverkningskostnaden? Om en massproducerad controller kostar ungefär lika mycket som din prototyp (100 sek) och de säljs i Tyskland för 3000, så börjar man undra varför de gör ett påslag på 2900% - är det knark eller? ;)

Kan du snälla börja tillverka billiga controllers för oss som brinner för växter? Jag skulle gärna vilja boka mig på din "Bluesboy XL"!
#17 - 6 juli 2005 21:29


Iofs kan man långsamt öka CO2-bubbeltakten (max en halv bubbla/sek per dag) tills man märker att fiskarna står uppe vid ytan och då drar man ner en halv bubbla/sek.


Jag har också märkt att fiskarna mår illa om man ökar bubbeltakten alldeles för snabbt - först trodde jag att det blev för mycket CO2 i burken, men till slut fattade jag att det kanske inte var mängden det var fel på, utan hur snabbt CO2-halten steg. Så småningom gjorde jag precis som du föreslår: jag ökade bubbeltakten liiite gran varje dag.

Det är bland annat det som fått mig att fundera kring vattenbyten: om jag byter en CO2-berikat vatten i mitt kar mot CO2-fattigt vatten från kranen, och sedan börja tillsätta CO2 från tuben, så kommer ju PH:t att svänga ganska ordentligt, eller hur? Och det är väl det fiskarna ogillar? Att man åter igen måste börja tillsätta CO2 *försiktigt*, höja lite för var dag. Om man å andra sidan inte byter vatten, så kan man köra med den bubbeltakt man vet funkar hela tiden.

Förresten - hur fort vädras CO2 ur vatten? Dvs - om jag ena dagen fått ner si och så mycket ppm CO2 i mitt kar och har ett visst PH, kan jag utgå ifrån att jag har ungefär lika mycket CO2 i akvariet nästa dag om min tub har varit avstängd under natten? - Jag vill kunna fortsätta där jag var dagen innan och öka bubbeltakten ifall det behövs utan att oroa sig för att fiskarna kommer att tuppa av pga PH-svängningar.



5 tsk KH2PO4 i en halvliter med en dosering på 10 ml av den gödningen ger dig över 3 ppm fosfat vilket är ganska magstarkt, speciellt om du doserar det 4 ggr på en vecka.

Jag skulle dosera max hälften av det, och jag själv kör 0,5 ppm varannan dag, dvs runt 2 ml av din blandning i 100 liter borde duga fint.



0,5 tsk MgSO4 och 2 tsk CaCl2 skulle jag bara dosera efter vattenbytet för att det dels sannolikt är fullt tillräckligt och dels för att garantera att inte calciumet binder upp med övrig gödning + att inte få ett stadigt stigande GH under hela veckan.



Din nutrisiblandning doserad med 20 ml ger dig runt 0.3 ppm järn vilket är aningens kraftigt, jag skulle dosera max 10 ml av din blandning i 100 liter.


Point taken *ändrar i min doseringslapp*
#18 - 6 juli 2005 22:16
Får jag tycka lite till så har jag blivit otroligt skeptisk till rötter, de asen klarar att lura en på en flera tiondelar vilket får läbbiga konsekvenser om man kör snålt med co2.
#19 - 6 juli 2005 23:23
Inga rötter för min del i så fall - bara växter ;) Tack Oveb!
#20 - 7 juli 2005 06:02
Det är bland annat det som fått mig att fundera kring vattenbyten: om jag byter en CO2-berikat vatten i mitt kar mot CO2-fattigt vatten från kranen, och sedan börja tillsätta CO2 från tuben, så kommer ju PH:t att svänga ganska ordentligt, eller hur?
Helt riktigt. Du får en tillfällig pH-topp innan det sjunker igen. Det är ingen fara. Betänk hur många IE-burkar det finns som har firrar som leker och mår gôtt.

Förresten - hur fort vädras CO2 ur vatten? Dvs - om jag ena dagen fått ner si och så mycket ppm CO2 i mitt kar och har ett visst PH, kan jag utgå ifrån att jag har ungefär lika mycket CO2 i akvariet nästa dag om min tub har varit avstängd under natten?
Beror på. En stor bov är ytcirkulationen. Jag har mätt lite på detta och kan få burken att hålla konstant CO2-nivå (pH) hela natten om cirkulationen är obefintlig:
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=292

Det vanligaste är nog att man kommer en bit upp på kurvan och därför brukar man "förspänna" med CO2 ett par timmar innan lyset slås på så det finns gott om kol när grönsakerna vaknar till.
Även detta har jag labbat lite med och fått till en riktigt bra kurva där jag simulerar en kontroller hjälpligt genom att pulsa ett par gånger under natten istället för förspänningen. Detta får CO2-nivån att ligga ganska konstant hela dygnet. Det svåra här är att justera in tillräcklig nivå när fotosyntesen är som störst och när växtmassan ändrar sig. Det fixar en kontroller (regulator) galant som oveb säger.
#21 - 7 juli 2005 08:50


Helt riktigt. Du får en tillfällig pH-topp innan det sjunker igen. Det är ingen fara. Betänk hur många IE-burkar det finns som har firrar som leker och mår gôtt.


Okej, låter lugnande - jag oroade mig för firrarna pga att jag läst i en bok att:


[...] skillnaderna mellan pH-värdena är en tiopotential, alltså ett stort steg för organismerna.



Vad gäller det andra, dvs.:


Det svåra här är att justera in tillräcklig nivå när fotosyntesen är som störst och när växtmassan ändrar sig. Det fixar en kontroller (regulator) galant som oveb säger.


så undrar jag hur controller gör det rent tekniskt - har den någon slags ventil som den slår på/stänger av med utgångspunkt i pH-värden?
#22 - 7 juli 2005 15:41
så undrar jag hur controller gör det rent tekniskt - har den någon slags ventil som den slår på/stänger av med utgångspunkt i pH-värden?
Just så. Den mäter in aktuellt pH-värde m.h.a. en prob och jämför med det värde man har justerat in setpoint till. På CO2-regulatorn sitter en magnetventil ( pos 3 http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=156 ) som kontrollern öppnar för att släppa på mer CO2. Ventilen är av typen "on/off" (ej analog) så det blir en slags switchad reglering kring setpoint.
#23 - 7 juli 2005 18:33
Allright, så man behöver även en magnetventil för att allt skall kunna funka. Men vad betyder "ej analog" - kan man få den att justera pH:t på något annat sätt: exempelvis genom att höja/sänka bubbeltakten på något annat sätt?
#24 - 7 juli 2005 20:16
Men vad betyder "ej analog" - kan man få den att justera pH:t på något annat sätt: exempelvis genom att höja/sänka bubbeltakten på något annat sätt?
Jodå. När pH:t stiger över förinställt värde öppnar kontrollern ventilen och CO2 tillförs burken med den bubbeltakt man har ställt in. När pH:t nu sjunker under förinställt värde stängs ventilen och så upprepas detta på nytt kontinuerligt. Hur ofta denna cykliska process upprepas beror på en rad faktorer. T.ex. vilken bubbeltakt man har, hur bra man löser upp koldioxiden, växtmassa/konsumtion/ljusstyrka, vattencirkulation och ev. hysteres i programvaran.
#25 - 7 juli 2005 20:33
Umm, jag förstår,,, Hur går det med din projekt för controllern - varför slopade du förresten den första Solo-versionen?
#26 - 7 juli 2005 20:44
[QUOTE=Z_Lawer]Umm, jag förstår,,, Hur går det med din projekt för controllern - varför slopade du förresten den första Solo-versionen?[/QUOTE]Det går bra. Budgetlösningen fungerade (och gör fortfarande) alldelles lysande i mitt växtkar som enbart kontroller. Eftersom jag gillar att labba lite ville jag ha mer "krut" för att använda den som datalogger och styra ljus mm. mm. Då valde jag att gå på en kraftfullare lösning istället.
#27 - 7 juli 2005 21:45
Jag startade en ny tråd om hur man kan tillverka en hemmabyggd controller, hoppas du vill bidra med dina erfarenheter från byggandet av Solo och XL. Förresten: vad skulle en färdig hemmabyggt controller (inkl. prob) kosta?











Annons