ienni skrev:Så alltså gör det inte någonting om jag tar ljummet vatten direkt ifrån kranen? Fiskarna mår alltså inte pyton av metallerna i det varma vattnet? Men hur är det med vattenbytet när man använder PMDD då? Måste man byta varje vecka?
ienni skrev:Men hur är det med vattenbytet när man använder PMDD då? Måste man byta varje vecka?
Anettejt skrev:Nej, du kan även sköta det som ett Low-tech, alltså sluta göra vattenbyten.
Sen kan du även hitta en egen fungerande lösning.
Krax skrev:Om man häller i en massa salter (=pmdd) utan att byta vatten och kallar det low tech då är man farligt ute. Till slut blir vattnet så salt att fisken börjar klia sig och sedan dör de.
Håller med om att det bara är att prova. Jag byter inte alltid vatten varje vecka. Det verkar inte så känsligt.
mayday skrev:alltså jag lika så 90% av alla akvariser använder vatten direkt från kran ner i karet o blandar vamt o kalt för o få bra tempratur ..
Dock är de så att varmvattnet kan vara mindre bra. Tex är det inte känligt för o använda som dricksvatten inte för att det är dåligt utan för det kontrolleras inte lika noga.
Kallvattnet övervakas noga av våra vattenverk . de gör dom inte lika noga med varmvatten fins risk för bakterier och vissa mettaller dock inga gifter.
Fuzzop skrev:Ska du använda pmdd så gör vattenbyten varje vecka, annars finns chansen att du överdoserar nån av delarna i pmdd vilket i sig kanske inte är så farligt men ojämna näringsnivåer hjälper bara algerna, tyckte själv det känndes lite jobbigt med vattenbyten varje vecka men nu är det rutin och karet har aldrig funkat bättre så det är värt det extra jobbet ;)
Själv kör jag ca 15gradigt vatten direkt från kranen så det är lite varmvatten i, om du kan göra likadant eller inte beror mest på hur du bor och vad du har för kranvatten, om du bor i eget hus med varmvattenberedare så vågar jag inte råda att ta varmt kranvatten men om du bor i en vanlig lägenhet så kör på direkt från kran :)
toccata skrev:Hursomhelst, jag sätter fram hinkar med kallt vatten kvällen innan jag ska byta, då är det i princip rumstemperatur nästa morgon. Jag menar bara att om du vill byta med kallt vatten för att vara på den säkra sidan, så behöver du inte vänta i flera dagar på att det ska bli varmt utan det räcker med en natt :)
Kjell Fohrman skrev:Du menar alltså att vattenverken dels leverar varmvatten och dels kallvatten?
Normalt är det nog så att vattenverken enbart levererar kallvatten och sedan värms detta upp i huset.
Så om varmvattenet är sämre beror det på att man har något i värmepannan i resp. hus - ofta ligger varmvattnet i en kopparbehållare och det kan därför lösa ut lite koppar. Detta KAN (inte säkert) vara ett problem när pannan är helt ny och man har kopparkänsliga fiskar/skaldjur i akvariet. I sådana fall kan det vara lämpligt att använda enbart kallvatten.
Man bör dock vara medveten om att kallvatten i början faktiskt oftast har en högre kopparhalt än varmvatten och man bör först därför rensa kallvattenledningarna (kanske några hundra liter) innan man använder kallvattnet. Har man väl gjort detta så är det sedan inte några problem att använda kallvattnet.