PMDD och Nitrivec?

#1 - 10 februari 2006 11:30
Hej,

Jag skall under nästa vecka "bygga om" i mitt 375l akvarium och kommer således att göra en nystart med nytt grus, filter mm.

Min fråga är alltså om det är bra att göra uppstarten med nitrivec samtidigt som jag kör med PMDD och CO2?

Binder nitrivec något i PMDD?

Något övrigt att tänka på i uppstarten för att slippa få ännu en alg-/alt. cyano-invasion?

MVH/ Per
#2 - 10 februari 2006 11:39
Du behöver inte nitrivec:en om du har så mycket växter att du även ska göda med PMDD. Dom kommer suga upp allt ammonium innan det hinner bli nitrit.

Det är enligt företag själva bara bakterier på burk så nitrivec och pmdd borde gå bra ihop.

För att slippa alger och cyanoodling gäller det att aldrig rasa ner på för låga näringshalter, nitrat specifikt om vi pratar om cyano.
#3 - 10 februari 2006 12:45
Jag planerar som följer:

Starta med dubbel fulldos PMDD, ställa in pH-controllern på 6,3 och därefter göda en fulldos dag 3 och 6, vattenbyte och en fulldos dag 7 osv.

Verkar det ok?

Övriga förutsättningar: 375l, 2*36W Aquarelle, Eheim 2217 ytterfilter (driver CO2-reaktor) Fluval2+ (för extra cirkulation).
Vatten: pH:ca.8,0 KH: 4 GH 6.

Växter: Anubias, vattenpest, javaormbunke, H. difformis, E.magdalensis, E.bleheri, jättevallisneria, hornsärv, samtliga växter i riklig mängd.

Några fler saker att tänka på?

Jag vill inte misslyckas ännu en gång, det blir ju så dyrt [B)]!

MVH/ Per
#4 - 10 februari 2006 12:52
Tycker det låter helt lysande på varenda punkt, rankade viktigast till minst viktigast:
1) Stabilt hög CO2 via controller
2) Måttligt med ljus
3) Rikligt med växter
4) Dubbel fulldospuls (originalpulsen är lite mjäkig för att passa till icke-CO2-akvarier)

Starkare nystart får man leta efter. Ska bli mycket intressant att följa =)
#5 - 10 februari 2006 13:11
[QUOTE=psandstr]Min fråga är alltså om det är bra att göra uppstarten med nitrivec samtidigt som jag kör med PMDD och CO2?

Binder nitrivec något i PMDD?[/QUOTE]

Nej, det är som sagt bara bakterier. När man använt vattenberedningsmedel ska man däremot alltid vänta minst ett par timmar innan man tillsätter vare sig bakteriekultur eller PMDD.
#6 - 10 februari 2006 13:18
[QUOTE=defdac]...4) Dubbel fulldospuls (originalpulsen är lite mjäkig för att passa till icke-CO2-akvarier)[/QUOTE]

Menar du att om man kör med co2 ska man alltid köra med dubbel dos mot vad kalkylatorn på www.pmdd.se säger?

/P
#7 - 10 februari 2006 13:21
Nej, normalt sett inte eftersom folk normalt sett tror att dom har jättemycket växter när dom egentligen har pyttelite (helt vanliga sällskapsakvarium, sådana som det finns absolut flest av).
#8 - 10 februari 2006 13:23
...OK...? Och vad är mycket växter? Vad är lite? Jag har definitivt mer än i ett "vanligt sällskapsakvarium" men inte så "knökafullt" som man ser i vissa växtkar...?

Och psandstr, keep us posted! Lycka till!

/P
#9 - 10 februari 2006 13:26
(.. och med tanke på hur psandstr uttryckte sig och det faktum att det involverar en pH-controller och 3 fulldospulser så kändes det helt säkert att det här handlar om ett växtakvarium från en person som redan vet vad det innebär att rusa in i kvävebegränsningsväggen med CO2 - inget normalt sällskapsakvarium mao..)
#10 - 10 februari 2006 13:30


...OK...? Och vad är mycket växter? Vad är lite? Jag har definitivt mer än i ett "vanligt sällskapsakvarium" men inte så "knökafullt" som man ser i vissa växtkar...?


Mycket växter har du när du inte ser bottnen uppifrån. Över 50% av akvarievolymen osv.
#11 - 10 februari 2006 13:30
...med andra ord är din rankinglista avsedd för detta karet, inte generell...?

Silly me! :)

(edit: mitt svar innan jag såg ditt andra svar... tack! :) )

/P
#12 - 10 februari 2006 13:31
Den är generell för ett akvarium som ska fokusera på växter, inte för vilket sällskapsakvarium som helst.

99% av människorna som surfar in här och vill få lite råd om att få sina växter lite gladare har typ en svärdsplanta, några anubias och kanske någon Hygrophila/vattenpest. Dessa människor är totalt ointresserade av kemi men ändå så intresserade att dom vill testa PMDD. Grundreceptet blir då utmärkt.

Men när man utöver det även börjar sniffa på CO2 och speciellt när man börjar hålla perfekta CO2-nivåer dygnet runt med pH-controller så har man bytt division helt och hållet. Näringsupptaget/tillväxten går upp 10-30 ggr och då blir originalpulsen svag.
#13 - 10 februari 2006 13:39
99% av människorna som surfar in här och vill få lite råd om att få sina växter lite gladare har typ en svärdsplanta, några anubias och kanske någon Hygrophila/vattenpest. Dessa människor är totalt ointresserade av kemi men ändå så intresserade att dom vill testa PMDD. Grundreceptet blir då utmärkt.

Men när man utöver det även börjar sniffa på CO2 och speciellt när man börjar hålla perfekta CO2-nivåer dygnet runt med pH-controller så har man bytt division helt och hållet. Näringsupptaget/tillväxten går upp 10-30 ggr och då blir originalpulsen svag.
#14 - 10 februari 2006 14:14
OK, då tror jag att jag är med...

Sorry, psandstr för trådstölden...

/P
#15 - 20 februari 2006 16:13
Så där ja!

Sedan i lördags är akvariet efter rengöring och omöblering igång igen och tidigare nämnd gödningsregim är tillämpad.

Ännu så länge kan man inte se någon större tillväxt dock men detta beror väl sannolikt på att växterna (beställda på postorder) behöver några dagar på sig för att anpassa sig, eller?

Jag har tidigare hört att vallisneria skall var känslig mot fosfat, ligger det något i detta påstående?

MVH/ Per
#16 - 20 februari 2006 16:19
Ja växter via postorder är ofta i sin övervattensform. Ibland kan dom behöva bilda helt nytt bladverk för att komma igång.



Jag har tidigare hört att vallisneria skall var känslig mot fosfat, ligger det något i detta påstående?


Fosfat i de nivåer som finns i välskötta och misskötta akvarier är näring till alla växter så det påståendet är falskt.
#17 - 23 februari 2006 14:50
Uppstarten fortsätter

Nu har vattenpesten och shinersian tagit fart någorlunda (tillochmed lite bubbel från shinersian).
Jag har inte släppt i någon fisk ännu pga att jag vill vänta tills jag får ordentlig snurr på alla växterna.

Det där med bubbel från växterna, är det så att alla växter bubblar när de "mår bra" eller bara vissa?

Statusen just nu: Vallisnerian börjar att ta sig, javaormbunkar och anubias syns ingen skillnad på, H. difformis växer hyggligt, E.magdalensis skjuter nya skott åt alla håll,

E.bleheri har lite små hål i bladen och en del blad är lite skålade/missformade men de var heller inte jätte snygga när jag fick dem.

Hornsärven är av nån sort som jag inte känner igen, färgen är mer mörkt grön och den är betydligt kraftigare än hornsärv som jag har haft förut, den har blivit gulvit i topparna!!!

Jag lade i en dubbel fulldos dag 1 (Lördag), 1 fulldos måndag, 1 fulldos onsdag. Detta borde väl vara mer än tillräckligt eller (Hornsärven)?

Frågan är vad/hur jag skall göra i fortsättningen? Öka eller minska något? Vattenbyte eller inte på Lördag? När kan man förvänta sig "riktigt bubblande" från snabbväxarna (vattenpest, hygrophilamm)?

MVH/ Per
#18 - 23 februari 2006 17:29
Hmm. nu såg jag det här:
Vatten: pH:ca.8,0 KH: 4 innebär att du inte har någon CO2 i akvariet, men det kanske var felskrivning.

Jag tycker gödningsregimen låter bra, men bleka toppar låter som typisk mikrobrist. Du har lite medelhögt GH (varken högt eller lågt) som eventuellt kan ha strulat till NutriSi-blandningen. Då förstår jag att du ville testa ekbarksextrakt för att blanda ihop den. Använder du ekbarksextrakt-Nutrisin?
#19 - 23 februari 2006 17:37
får ja hoppa in här med en liten fråga om co2 , så slipper ja starta en ny tråd.
ja va i fiskaffären idag o kollade lite, då såg ja att dom hade ett co2 paket. de va en behållare eller en mugg med lock på om ni förstår va ja menar. sen va de en påse med nåt pulver som man skulle blanda med vatten. ((mäskblandning) o sen va de en sån trappa som står sönder bubblorna.
är de nån som vet va ja pratar om? och hur bra är ett sånt kitt?
ja frågade hur läge de skulle räcka med den behållaren, då sa han att de räckte i en månad,,

nån som vet om de kittet är bättre än o göra själv med petflaskor??
de kostade 388kr om ni vill veta

tacksam för ett snabbt o enkelt svar
#20 - 23 februari 2006 17:41
Det är kranvattnet som har KH4 & pH8!

Jag har pH-6,3 i akvariet och innan omöbleringen så var detta strax över gränsen för var fiskarnas andning började bli ansträngd, jag bör nog ha en hel del CO2.

Jag använder ekbark i Nutrisin och även batterivatten men har ej kollat pH:t i flaskan, förmodligen är det mycket lågt (ekbarken är ruskigt sur).

Skall jag kanske öka Nutrisin?
Vad tror du om vattenbyte eller inte?

MVH/ Per
#21 - 23 februari 2006 18:10
hitta ett sånt ki på guldfisken förresten.
här e länken ifall nån känner igen den o kan säga om den e bra
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_info.php?cPath=49_55&products_id=294&osCsid=266abb5a242a3f39cc3de43bc8e5be00
#22 - 23 februari 2006 18:22
Jag känner inte till den utrustningen men jag tycker att du skall testa att starta en tråd under "akvarier & tillbehör" istället.

MVH/ Per
#23 - 23 februari 2006 20:16
För att återgå till ämnet, är det kanske effektivare att torrdosera Nutrisi kanske på "mellandagen"?
Fulldos KNO3 & fosfat dag 1,3,5,7. Nutrisi torrt dag 2,4,6 skulle det kanske funka?

MVH/ Per
#24 - 23 februari 2006 20:21
Jag både torrdoserade och körde kranvattens-NutriSi-lösning och jag märkte ingen direkt skillnad förrens jag började göra citronsyrablandningen.
#25 - 27 februari 2006 10:17
Update

Så där ja!

Första vattenbytet i lördags, fulldos lördag (35ml KNO3, fosfat, 50ml Nutrisi), extra 50ml Nutrisi på söndag, trots detta är det vita/ljusa toppar på de i övrigt "skenande" hornsärven.

De flesta växterna börjar att ta sig ganska bra, bara vallisnerian som sedan starten har många fula/trasiga blad, de nya verkar dock att bli snyggare.

Säljs citronsyra i livsmedelsbutiker? Vilken avdelning?

MVH/ Per

PS.
Gött me ett bubblande akvarium, äntligen:D
#26 - 27 februari 2006 10:18
Japp borde finnas i kryddhyllan.
#27 - 27 februari 2006 10:21
[QUOTE=psandstr]Säljs citronsyra i livsmedelsbutiker? Vilken avdelning?[/QUOTE]

Vad ska du göra med citronsyran?
#28 - 27 februari 2006 10:23
Man blandar 2 tsk Citronsyra med en halvliter avjoniserat batterivatten och sedan blandar man ner NutriSin för att förhindra att chelatet förstörs.

Om det blir bättre spunk i psandstr:s mikro på detta sätt så borde de bleka topparna på horsnärven försvinna ganska omgående (om dom beror på mikrobrist vilket är sannolikt).
#29 - 27 februari 2006 10:25
Citronsyran skall ta ner pH-värdet i Nutrisi-flaskan.... Hajar inte riktigt varför men den skall tydligen "chelatera" bättre då. Ingen aning om vad jag egentligen pratar om.... Bara följer Defdacs råd till punkt & pricka;) .

MVH/ Per
#30 - 27 februari 2006 10:27
Tack för informationen :)
#31 - 9 mars 2006 11:43
Uppdatering

Nu har akvariet varit igång 19 dagar.

Kisel-/brun-algerna har nu kommit igång på allvar och dom sätter sig främst på anubiasbladen och rutorna, jag släppte i cikliderna i lördags och algätarna igår, så vi får se om dom vill ta algerna.

Har tagit bort det mesta av hornsärven (den fyllde nästan upp hela akvariet på 2 dagar) och det lilla som är kvar är trots att den växer så det knakar så är hela växten mycket blek!?

Vallisnerian börjar att ta fart på allvar verkar det som (trögstartad?).

Magdalensis får man rensa ur var och varannan dag.

Jag göder nu varannan morgon med 40ml av varje, trots detta så vill inte hornsärven bli grön??
Det har inte "bubblat" jättemycket någon gång och igår provade jag att öka co2 en aning och då började det bli lite bättre, jag vågar dock inte öka så mycket mer för fiskarnas skull, kan det vara något annat som är fel?

MVH/ Per
#32 - 9 mars 2006 11:51
Om hornsärven fyller hela akvariet på 2 dagar så behöver du absolut inte oroa dig över dess färg. Den färg du ser borde ganska säkert vara den "optimala" färgen för växten. När jag haft hornsärv var den blekgulbrun och växte bra.

Om det bubblar när du ökar CO2 så kör du lite för försiktigt, men det verkar ju växa fint ändå så jag skulle inte vara överdrivet orolig, dessutom är ingen av dina växter speciellt kända för att vara bra bubblare.

Skaffa lite Rotala (indica/rotundifolia eller nanjenshan) så tror jag du blir glatt överraskad bubbelmässigt.
#33 - 9 mars 2006 12:06
kräver inte Rotala extremt mycket ljus?

Isåfall, finns det några andra "bubblare" som inte har så högt ljusbehov?

MVH/ Per
#34 - 9 mars 2006 12:15
R. rotundifolia är bara ett allmänt ogräs så det klarar sig i de flesta miljöer. Den blir däremot ganska röd nära ljuset och håller sig grön om ljusmängden är mindre.
#35 - 9 mars 2006 12:19
OK, Tack för hjälpen, jag ska se om jag kan hitta nåt sånt i eftermiddag.

MVH/ Per











Annons