PMDD och Estimative Index (EI), myter, fördomar, sanningar och funderingar.

#1 - 21 mars 2011 20:33
PMDD och andra ”hemkokta” Nitrat baserade gödningsämnen har tagit akvarie hobbyn med storm och stormar gör det ibland runt det.


Jag var en gång en tvivlare men är nu frälst…. Till viss del.


Sanningar (som jag ser det):



[LIST]
[*]Med PMDD och tillämpning av EI så får man vackra och tämligen alg fria växt akvarier.
[*]De mängder av tillsatser som rekommenderas enligt ”normal dos” är inte skadliga för de flesta akvarium innevånarna vi normalt har.
[*]Normal dosen PMDD och 50 % vattenbyten i samband med dosering kan aldrig höja mängden näringsämnen till skadliga nivåer. Även i ett akvarium helt utan växter.
[/LIST]


Myter (enligt mig):

[LIST]
[*]PMDD tar bort alger. Jag har hävdat att så inte är fallet, i ganska hårda ordalag här på forumet. Men det finns kanske anledning för mig att revidera detta efter vissa experiment och tester.
[*]PMDD framkallar alger.
[*]PMDD är det enda näringspreparat som ger alg fria och ”vackra” akvarier.
[*]PMDD löser alla problem.
[/LIST]


Funderingar (det har jag många):
Här är några.



[LIST]
[*]”All actions has a reaction” skrev en klok man. Vad är nackdelarna med PMDD? Det borde finnas några påvisbara!
[*]Hur fungerar det hela på både växter och alger egentligen?
[*]Vad händer om man byter ut Nitrat mot Ammonium med samma säkerhets marginaler?
[*]Vad händer om man helt plötsligt får en Ammonium/Nitrit spik när man har PMDD i akvariet?
[*]Skulle det växa ännu bättre om man tillsatte lite Ammonium tillsammans med PMDD?
[*]Skulle algerna ha en brakfest i samma scenario?
[*]Är det verkligen klokt att byta 50 % vatten i veckan?
[*]Finns det några djur eller växter som tar skada av PMDD, vilka i så fall?
[*]Hur gör man i så fall om man vill hålla dessa?
[*]+ många, många fler.
[/LIST]
#2 - 21 mars 2011 21:20
Jag tänker bara rent spontant. Pmdd är ingen rocket science. Det är vanlig enkel gödning där man baserar kvävedelen på nitrat istället för ammonium. Detta för att växter antagligen svarar snabbare på nitrat än alger. Växterna trivs då o slukar på köpet ammonium. Ett ammoniumfritt vatten hämmar algernas fortplantning. Det är ungefär så jag förstått er som kan detta.
#3 - 21 mars 2011 21:50
[QUOTE=Jonasroman;1508408]Jag tänker bara rent spontant. Pmdd är ingen rocket science. Det är vanlig enkel gödning där man baserar kvävedelen på nitrat istället för ammonium. Detta för att växter antagligen svarar snabbare på nitrat än alger. Växterna trivs då o slukar på köpet ammonium. Ett ammoniumfritt vatten hämmar algernas fortplantning. Det är ungefär så jag förstått er som kan detta.[/QUOTE]
Håller med om att det inte är "rocket science" men som du också frågat varför säljer inte de stora drakarna detta?
Kan det finnas några nackdelar?
Varför kan inte alger lära sig att ta upp Nitrat när växter kan det?
Varför säger en massa experter att alger gillar Nitrat? Detta har och är vedertaget som fakta. Framför allt utanför akvariets 4 väggar. Det finns till och med en artikel här på Zoopet som säger detta.
”[FONT=&quot] Alger är indikatorer på bristande vattenskötsel[/FONT]
Det har otvetydigt bevisats att alger endast uppkommer vid brist på specifika näringsämnen, felaktig belysning eller felaktig vattenkemi. Även en överdriven förekomst av kväve, speciellt i form av nitrat, får algerna att frodas; i en naturlig biotop blir nitratvärdena aldrig så höga som ofta är fallet i akvarier.”
Klippt från http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=69
Jag har sätt med egna ögon hur alger fallit av i klasar i mitt akvarium även om jag med säkerhet inte kan säga att det var på grund av PMDD.
#4 - 21 mars 2011 22:05
Bra tråd.


PMDD tar bort alger. Jag har hävdat att så inte är fallet, i ganska hårda ordalag här på forumet.

Att PMDD gör att alger försvinner är en bieffekt av sjukt stor export av glada växter som skuggar rejält. Man kan inte dosera PMDD i ett växtlöst akvarium eller ett akvarium med väldigt få växter och bra med ljus och tro att algerna självdör. PMDD är näring för både växter och alger.

Problemet har historiskt varit att alla komersiella företag som tillverkar akvariegödning plockat bort kväve och fosfor ur gödningarna pga myten att dessa triggar alger. När växtakvarister runtom i världen började tillsätta nitrat och fosfat så blev responsen från de kväve- och fosforbegränsade växterna enorm. Algerna försvann och man blev tvungen att revidera uppfattningen om nitrat och fosfat som algtriggare.


PMDD är det enda näringspreparat som ger alg fria och ”vackra” akvarier.

PMDD är egentligen bara samlingsnamnet på det minsta och kompletta antalet näringsämnen som växter behöver för att växa utan att vara begränsade. Dessa fann man för väldigt länge sedan inom agrikulturen och de är N, P, K, Mg, Ca, Fe, Zn, Cu, Mb, B, Mn. Och kol såklart.

Dessa ämnen kan man såklart få från andra källor än exakt dom komponenter man använder i PMDD. Men det är dom enklast tillgängliga och billigaste alternativen man använt i receptet.


Vad är nackdelarna med PMDD?

Sett ur växternas synvinkel är det inga nackdelar att alltid ha alla näringsämnen som behövs tillgängliga. Nackdelen är att veta hur man tillgodoser det behovet, dvs hur man ska dosera. Undervattensväxternas största svårighet alla kategorier är dock tillgången till CO2 som är kraftigt begränsande i vattnet - och ljusmängden i normala akvariearmaturer.


Hur fungerar det hela på både växter och alger egentligen?

Näringsämnena görs tillgängliga via vattenlösliga komponenter som dom kan ta upp direkt genom cellväggen. Eftersom alger exponerar så oerhört stor del av sin totala volym mot vattnet har dom en fördel. Men det är även en fördel för växterna att få näringen direkt in i bladen där det är kort transportsträcka till de växande områdena.


Vad händer om man byter ut Nitrat mot Ammonium med samma säkerhets marginaler?

Man riskerar nitrit och ammoniak, utöver triggar sporer till liv.


Vad händer om man helt plötsligt får en Ammonium/Nitrit spik när man har PMDD i akvariet?

Även utan PMDD får man algblommning.


Skulle det växa ännu bättre om man tillsatte lite Ammonium tillsammans med PMDD?

Det beror på om växterna bildad nitrat enzymer. Med dessa på plats så har dom en i princip lika enkel kväveform som nitrat med den stora skillnaden att nitrat finns i så ofantligt mycket större mängder. Tillsätter man ammonium blir nitratupptaget sannolikt lidande och man får inte samma export av nitrat ut ur akvariet när man rensar växter.


Är det verkligen klokt att byta 50 % vatten i veckan?

Funkar fint med normalt kranvatten som inte innhåller ammonium eller höga halter klor osv. Jag har däremot sett att 20-50% funkar bäst och hamnar utanför dessa gränser blir det diffusa problem med stuntning och dåligt näringsupptag.


Finns det några djur eller växter som tar skada av PMDD, vilka i så fall?

Räkor sägs inte gilla höga nitrathalter. Jag har dock fått avkomma av Crystal Red med dubbeldos och 50% vb. Finns säkert känsligare räkor men är man inte professionell odlare tvivlar jag att man märker av PMDD:n.
#5 - 21 mars 2011 22:07

Håller med om att det inte är "rocket science" men som du också frågat varför säljer inte de stora drakarna detta?
Kan det finnas några nackdelar?

Bra fråga som jag också vill ha svar på. Jag kan bara gissa att nitrat är dyrare än ammonium/urea.


Varför kan inte alger lära sig att ta upp Nitrat när växter kan det?

Det kan dom och gör det. Problemet är inte algernas nitratupptag utan växternas extremt stora hunger efter kväve.


Varför säger en massa experter att alger gillar Nitrat?

Dom gillar det om det är det som erbjuds. Alger är kackerlackor och växter elefanter. Totalt olika nischer.
#6 - 21 mars 2011 22:14

Varför säger en massa experter att alger gillar Nitrat?

Det är en miss i analysen av orsakssambanden, kausaliteten. När man har höga nivåer av nitrat och fosfat i akvarier är det en direkt följd av stor fiskmängd. Stor fiskmängd innebär stor ingång av ammonium som är den egentliga boven.
#7 - 21 mars 2011 22:37
defdac,
Där fick jag lite att bita i!
Det där med att Nitrat är dyrare än Urea köper jag inte! Det är flaskan som är dyr inte innehållet skrattar...
Resten får jag fundera på.
#8 - 21 mars 2011 22:52
[QUOTE=defdac;1508440]

Funkar fint med normalt kranvatten som inte innhåller ammonium eller höga halter klor osv. Jag har däremot sett att 20-50% funkar bäst och hamnar utanför dessa gränser blir det diffusa problem med stuntning och dåligt näringsupptag.


Räkor sägs inte gilla höga nitrathalter. Jag har dock fått avkomma av Crystal Red med dubbeldos och 50% vb. Finns säkert känsligare räkor men är man inte professionell odlare tvivlar jag att man märker av PMDD:n.[/QUOTE]
Jag har observerat samma sak. Efter att jag slutade ta vatten ur kranen utan kör det i en hink med luftning och lite C-vitamin så ser allt ut att vara mer stabilt.
Jag tror att klor eller kloramin knäppte för mycket bakterier i akvariet och filtret innan. Då bidrog bakterierna till ammonium lasten i stället för tvärs om. Det tog sedan mer än en vecka för bakterierna att samla sig och jag såg till och med en tendens till nitrit. Algerna fortsatte dock at gå samma väg som bakterierna och jag är övertygad om att det fans nog med Ammonium för att de skulle trivas.

Troligtvis gillar inte sjöciklider Nitrat framför allt inte Malawi. Men jag har inte hört något om det.
#9 - 21 mars 2011 22:55
Kan vi flytta om något i listan från myt till sanning eller tvärs om?
#10 - 22 mars 2011 20:17
För första gången på ett tag håller jag med om allt defdac skriver;-)...du skriver exakt de som jag själv efterlyst och försökt påpeka: alger gillar nitrat, dom kommer i ett akvarium utan växter tillväxa på nitrat. Och mekanismen med att pmdd+växter+ koldioxid minskar alger är ingen nitratfråga utan mekanismen är ammoniumbrist. Har man detta klart för sig finns inget kontradiktivt i detta.

Att industrin inte säljer n o p gödning tror jag inte alls har med pengar att göra. Det är ju bara att justera prislappen o kemikalierna är mkt billiga. Jag tror förklaringen ligger i att det kommer nog ta en generation att sälja ett preparat som går emot så grundmurade teser inom den gamla akvaristiken.
#11 - 22 mars 2011 20:30

Jag tror förklaringen ligger i att det kommer nog ta en generation att sälja ett preparat som går emot så grundmurade teser inom den gamla akvaristiken.

Men det stämmer ju inte riktigt heller eftersom alla vet hur giftigt ammonium kan bli i akvarier om man t ex har högt pH.

Nej det är någon annan förklaring. Eventuellt skissade dom på att dom ville hålla kvävenivåerna generellt så låga dom kunde och resonerade som så att den extremt låga ammoniumdoseringen som deras gödningar ger skulle tas upp direkt av växterna och aldrig hinna bli nitrat. En slags win-win, men det fatala misstaget att växter käkar sjukt mycket mer kväve och att det dessutom triggar sporer.
#12 - 22 mars 2011 20:36
Ja..där håller jag med om vi snackar om varför dom valde just ammonium. Jag tänkte mer på detta med att så många företag inte har ett n o p preparat överhuvudtaget.
Men absolut, fokuserar vi på ( tropicas??) gödning med ammonium är det märkligt. Som du säger, man kan inte höja dosen pgr av risken för ammoniakflrgiftning o även i dessa låga nivåer kanske risk för algtriggning om jag förstått det hela rätt.

Är det så att tropicas använder ammonium själva?..men deras växter drivs väl upp ovan vattenytan..?..då är väl systemet inte lika känsligt för algbildning varvid ammonium ger en snabbare tillväxt...?
#13 - 22 mars 2011 20:46
Dom har säkert testat det jäkligt hårt, men det som är extra bisarrt är att t ex Claus Christensen tittade förbi på Aquatic Plant Digest där PMDD+ammoniumdiskussionera gick höga. Märkligt om dom inte undersökte om det låg något i ammoniumtriggeriet som Tom Barr debatterade hårdare än jag någonsin sett i ett internetforum. Karln kom fram med helt fantasisk forskning och förklaringsmodeller. Utan hans ihärdighet hade aldrig Estimative Index slagit heller.
#14 - 22 mars 2011 22:53
Först av allt Tom Barr är en pärla och MYCKET kunnig. Att han sedan är mycket ”open minded” gör inte saken sämre.


EI är genialt. Enda felet är att det är lika tråkigt som att se färg torka. Speciellt när man inte har någon bra trycksatt CO2 att fiddla med.


Men jag är ganska övertygad om att vi kan dra ned på Fosfor rätt rejält. Det spelar i och för sig ingen större roll men varför skall man ha i mer än man behöver? Lite som att inte ställa dunken med bensin bredvid brasan. Normalt så händer inget men om korken är av och någon sprkar till dunken kan det flama upp lite. Om fosforn ligger lite närmare fisens mosse kanske man slipper alg invation om Ammoniumet skulle råka gå upp en smula. Är vi inte alla överens at just den kombinationen är önskeläge för alger?


Logiken i det som jag ser det är så här. Fosfor binds bara i ett akvarium. Den enda vägen vi får bort det är genom att lyfta ut något. Detta gör vi genom att gallra växter och göra rent filtret. Samt vid vattenbyten. Jag TROR därför att man skall tillföra ett överflöd med Fosfor medan växtmassan otväcklas sedan kan man dra ned på det. Detta borde sammanfalla med uppstarts algernas tillbakagång ungefär.


Kvävet (och kolet) däremot omvandlas och kan kanske klassas som flyktiga i brist på bättre ord! Därför måste vi kompensera för dessa förluster med överdosering. Tack vare detta blir kolet oftast begränsande. Dels behöver växterna och YES, algerna mer av detta än något annat. Dels är det den mest flyktiga av våra näringsämnen och piper rätt ut i luften.


PMDD receptet är bra men ingenting är så bra att det inte kan förbättras!
#15 - 22 mars 2011 23:01
Jag tror att både Jonas och defac har rätt i saker och ting vad det gäller exempelvis Tropica.
Men en stor faktor är nog 3 flaskor. Dels är det dyrt med det och sedan blir det enklare för folk att klanta till det. Många ”normal akvarister” föredrar nog att bara dratta i en slurk från en flaska.
Så kunde man lura ut hur man kan blanda PMDD i en flaska har man en produkt som går att sälja till en bredare publik.
Sedan måste man hitta en lägsta limit för dosering baserat på 0 eller sporadiska vattenbyten. Hur nu det skall gå till.
#16 - 23 mars 2011 02:01
Eftersom det här är min tråd, skratt skall jag blanda in ratios! Defdac får leva med det!


Även om vi vet att det inte har någon betydelse om vi övergöder.


Men jag misstänker att roten till PMDD kommer från Redfield.
I så fall ser ration i mol ut så här.
C:N:P 106:16:1
Om jag tittar på standard dos för PMDD så är det beräknat ungefär efter 27.5 mg/l CO2.
Då skall vi dosera 5 mg/l NO3 och 0.5 mg/l PO4.
Översatt till KNO3 blir det 8.15 och KH2PO4 0.72 mg/l
enligt heekes kalkylator.
Och vi har en N:P ratio av 10:1
Varför? Jag tycker det är kompenserat åt fel håll.
Gör jag samma kalkyl enligt mig (kan vara fel) så ser det ut så här. Vid ren Redfield 16:1
NO3 = 5 och PO4 = 0.21 mg/l
KNO3 blir då 8.18 och KH2PO4 blir 0.31 mg/l
Vi överdoserar således KH2PO4 i förhållande till KNO3 vilket tycks vara under doserat i det här fallet.
Jag tror det stämmer med Patriks och andras RT observationer.
Borde inte detta vara minimum värden? Alltså innan vattenbyte med konstant 27.5 mg/l CO2.
Kanske finns det fog för Tom’s rekomendationer av upp runt 30 mg/l för NO3?
#17 - 23 mars 2011 07:07

EI är genialt. Enda felet är att det är lika tråkigt som att se färg torka.

Säg en vattenbytes/skötselregim som är roligare än att se färg torka.


Det spelar i och för sig ingen större roll men varför skall man ha i mer än man behöver?

Det är ju exakt det som EI går ut på för att kunna garantera att man aldrig hamnar på för låga nivåer som gör att växterna stuntar.

När du lyckats begränsa fosfor i en burk fylld av välväxande, välutfärgad och vacker P. stellata så gör du det aldrig igen. Det lovar jag dig.


Om fosforn ligger lite närmare fisens mosse kanske man slipper alg invation om Ammoniumet skulle råka gå upp en smula.

Nej. Det spelar ingen roll. Antingen kan växterna ta upp fosforn säg 0,5-5 ppm eller så stuntar dom. Problemet som Estimative Index löser är att dom kan knapra 1 ppm fosfor om dagen när det växer som bäst...

Det är inte läge att ligga på fisens mosse där, och det inser man när man testat att göra det några år mha vattentester..


Men jag misstänker att roten till PMDD kommer från Redfield.

Nej. PMDD kommer ifrån ett par hobbyister som testade sig fram till vilka nivåer som funkade bäst i några akvarier. Här är originalet:
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.9604/msg00009.html


Vi överdoserar således KH2PO4 i förhållande till KNO3 vilket tycks vara under doserat i det här fallet.

I vissa specifika växtarters fall kanske, och andra fall inte. Dom anpassar sig inom ett *extremt* stort omfång. Egentligen större omfång än vad Estimative Index ger dom.

Någon ppm hit och dit i förhållande till ett annat ämne kommer inte göra något. Testa får du se.

Att tro att alla alger och växter är uppbyggda med exakt samma ratio är väl ävenlite naivt som jag ser det. Jag har inte sett en enda kemisk komponentsanalys som varit densamma av de analyser av undervattensväxter jag hittat.

Det bevisar att ratios inte är något att ha.


Jag TROR därför att man skall tillföra ett överflöd med Fosfor medan växtmassan otväcklas sedan kan man dra ned på det.

Grymt dålig idé av flera anledningar. Det växer som sämst i början - växterna står och acklimatiserar sig och bygger enzymsystem för de förhållanden som råder i akvariet. När dessa är på plats får man hålla i hatten för då börjar dom suga näring som svampar.

Eftersom tillväxten är exponentiell är det en sjukt dålig idé att börja dra ner på näringstillförseln och strypa växterna. Det är snarare tvärtom att man måste dubbla eller trippla dosen.
#18 - 23 mars 2011 08:04
Sedan är det ju ytterligare lurigt med växter, de hittar ju på sådant med "luxury storage", plockar mer än vad de egentligen behöver vid vissa tillfällen. Enig med defdac, grundkonceptet är iaf att växterna aldrig ska vara begränsade av något. Vore trevligt att samla en del "fokuspunkter" eller vad man ska kalla det. Ett par jag tycker är otroligt klargörande, bägge från Barr (men inte ordagrant) vad jag vet:

"Ljus driver CO2-upptaget som sedan driver näringsupptaget."

Meckar man med någon parameter så ändras ofta de andra. Saknar iof temp i ovanstående, inte sett något bra om det - men med lite lägre temp går ämnesomsättningen långsammare, även för växter/alger. Temp tycker jag generellt är en lite förbisedd faktor inom akvaristiken öht.

"Sluta utrota algerna, fokusera på att få växterna att trivas."

Sätter fokus på rätt sak. Klockren sammanfattning av bra tänk, enligt mig.

Hilsen,

/P
#19 - 23 mars 2011 14:54
[QUOTE=bossep;1508785]Jag tror att både Jonas och defac har rätt i saker och ting vad det gäller exempelvis Tropica.
Men en stor faktor är nog 3 flaskor. Dels är det dyrt med det och sedan blir det enklare för folk att klanta till det. Många ”normal akvarister” föredrar nog att bara dratta i en slurk från en flaska.
Så kunde man lura ut hur man kan blanda PMDD i en flaska har man en produkt som går att sälja till en bredare publik.
Sedan måste man hitta en lägsta limit för dosering baserat på 0 eller sporadiska vattenbyten. Hur nu det skall gå till.[/QUOTE]

hmm..tror du verkligen det bosse?...känns som du underskattar akvaristerna lite...hobbyn är avancerad, o jag tror inte den medvetna akvaristen drar sig för att hålla reda på tre flaskor...du måste tänka på vilken målgrupp det är..:)...

Inom saltvärlden gick det till o me datt sälja ut vansinneskonceptet zeovit, som är 10 flaskor om man är tillräckligt lättlurad. O till skillnad från zeovitskräpet, så funkar ju pmdd..;-)...nu får jag väl hela saltvattensguiden på mig, men det är jag ju ganska van vid;-)..
#20 - 23 mars 2011 14:56
[QUOTE=PatrikMalmo;1508830]Sedan är det ju ytterligare lurigt med växter, de hittar ju på sådant med "luxury storage", plockar mer än vad de egentligen behöver vid vissa tillfällen. Enig med defdac, grundkonceptet är iaf att växterna aldrig ska vara begränsade av något. Vore trevligt att samla en del "fokuspunkter" eller vad man ska kalla det. Ett par jag tycker är otroligt klargörande, bägge från Barr (men inte ordagrant) vad jag vet:

"Ljus driver CO2-upptaget som sedan driver näringsupptaget."

Meckar man med någon parameter så ändras ofta de andra. Saknar iof temp i ovanstående, inte sett något bra om det - men med lite lägre temp går ämnesomsättningen långsammare, även för växter/alger. Temp tycker jag generellt är en lite förbisedd faktor inom akvaristiken öht.

"Sluta utrota algerna, fokusera på att få växterna att trivas."

Sätter fokus på rätt sak. Klockren sammanfattning av bra tänk, enligt mig.

Hilsen,

/P[/QUOTE]

Bra inlägg:)
#21 - 23 mars 2011 16:44
[QUOTE=defdac;1508821]Säg en vattenbytes/skötselregim som är roligare än att se färg torka.
[/QUOTE] Ja, men min investering i dyra teste får ju stå på hyllan och samla damm!

Det är ju exakt det som EI går ut på för att kunna garantera att man aldrig hamnar på för låga nivåer som gör att växterna stuntar.

När du lyckats begränsa fosfor i en burk fylld av välväxande, välutfärgad och vacker P. stellata så gör du det aldrig igen. Det lovar jag dig.
Håller med! Blir något begränsande går det åt pipan. speciellt med de växter som är riktigt beroende av just det ämnet.

Nej. Det spelar ingen roll. Antingen kan växterna ta upp fosforn säg 0,5-5 ppm eller så stuntar dom. Problemet som Estimative Index löser är att dom kan knapra 1 ppm fosfor om dagen när det växer som bäst...
Det är just det jag funderar på! I en perfekt värld stuntar ingenting. Men vi vet ätt det händer i alla fall. Oftast vet vi inte varför.

Det är inte läge att ligga på fisens mosse där, och det inser man när man testat att göra det några år mha vattentester..
Det är aldrig bra att ligga under på någonting då det limiterande oftast (troligtvis alltid) styr.
Tester, nu skall du inte vara taskig. Jag har slängt de jag hade och väntar på de nya!

Nej. PMDD kommer ifrån ett par hobbyister som testade sig fram till vilka nivåer som funkade bäst i några akvarier. Här är originalet:
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.9604/msg00009.html
Tack! då vet vi det. Det vare ett tagsedan jag läste detta. Tack för länken.

I vissa specifika växtarters fall kanske, och andra fall inte. Dom anpassar sig inom ett *extremt* stort omfång. Egentligen större omfång än vad Estimative Index ger dom.
Nästan allt i vår herres hage anpassar sig och tur är väl det! Men är det det vi försöker göra? Att få växterna att anpassa sig till vårt tänk i stället för tvärs om?


Någon ppm hit och dit i förhållande till ett annat ämne kommer inte göra något. Testa får du se.

Håller med så länge det ligger innom rimlighetens gräns.

Att tro att alla alger och växter är uppbyggda med exakt samma ratio är väl ävenlite naivt som jag ser det. Jag har inte sett en enda kemisk komponentsanalys som varit densamma av de analyser av undervattensväxter jag hittat.

Håller med! Att gå efter Refield är troligtvis galet. Men varför hänvisar man alltid till det?

Det bevisar att ratios inte är något att ha.
Redfield är bra om man odlar alger! Då det är baserat på just det.


Grymt dålig idé av flera anledningar. Det växer som sämst i början - växterna står och acklimatiserar sig och bygger enzymsystem för de förhållanden som råder i akvariet. När dessa är på plats får man hålla i hatten för då börjar dom suga näring som svampar.

Eftersom tillväxten är exponentiell är det en sjukt dålig idé att börja dra ner på näringstillförseln och strypa växterna. Det är snarare tvärtom att man måste dubbla eller trippla dosen.
Bra då vet vi det. Jag tror dig eftersom du har lång praktisk erfarenhet. Vilket oftast är mycket bättre än teoretiska kunskaper. Levande saker beter sig oftast inte enligt teorin.

Förövrigt mycket bra input!


En grej jag sett och som ofta inte omnämns är vikten av Kalium och kanske i vissa fall Magnesium och lite annat.



Jag har ju lite annat vatten än vad ni har och jag såg ingen direkt effekt när jag gick från bara micro+ till full och sedan kraftig dosering av komplett PMDD. Jag tillsatte då lite Kaliumsulfat och det blev en märkbar effekt. Kan det bli Kaliumbrist med trippel dos av PMDD? Eller var det något annat som inträffade?


Kan du eller någon annan förklara detta? Efter att jag började med CO2 (mäsk) och buffreda upp Kh med lite bikarbonat så sjönk dH ned till i princip samma som kH mot slutet av veckan. Vad tror du det kan bero på? Mg och/eller Ca limitering?
#22 - 23 mars 2011 16:47
[QUOTE=Jonasroman;1508957]hmm..tror du verkligen det bosse?...känns som du underskattar akvaristerna lite...hobbyn är avancerad, o jag tror inte den medvetna akvaristen drar sig för att hålla reda på tre flaskor...du måste tänka på vilken målgrupp det är..:)...

Inom saltvärlden gick det till o me datt sälja ut vansinneskonceptet zeovit, som är 10 flaskor om man är tillräckligt lättlurad. O till skillnad från zeovitskräpet, så funkar ju pmdd..;-)...nu får jag väl hela saltvattensguiden på mig, men det är jag ju ganska van vid;-)..[/QUOTE]
Jag TROR att vi nördar (salt och växt akvarister bla) inte ser den stora grå massan som finansierar industrin.
#23 - 23 mars 2011 17:15
[QUOTE=PatrikMalmo;1508830]Sedan är det ju ytterligare lurigt med växter, de hittar ju på sådant med "luxury storage", plockar mer än vad de egentligen behöver vid vissa tillfällen. Enig med defdac, grundkonceptet är iaf att växterna aldrig ska vara begränsade av något. Vore trevligt att samla en del "fokuspunkter" eller vad man ska kalla det. Ett par jag tycker är otroligt klargörande, bägge från Barr (men inte ordagrant) vad jag vet:

"Ljus driver CO2-upptaget som sedan driver näringsupptaget."

Meckar man med någon parameter så ändras ofta de andra. Saknar iof temp i ovanstående, inte sett något bra om det - men med lite lägre temp går ämnesomsättningen långsammare, även för växter/alger. Temp tycker jag generellt är en lite förbisedd faktor inom akvaristiken öht.

"Sluta utrota algerna, fokusera på att få växterna att trivas."

Sätter fokus på rätt sak. Klockren sammanfattning av bra tänk, enligt mig.

Hilsen,

/P[/QUOTE]
"luxury storage" är en viktigare faktor än man tror. Detta kan vara en orsak till att vissa växter (och alger) inte trivs till tillsammans. Eftersom jag har ganska rejäla skygglappar och tittar jag bara på ett begränsat antal växter ser jag att bland annat Vattenhyacinter och Pistia kan lagra otroliga mängder näring. Exempelvis vattenpest och hornsärv är betydligt lugnare i det fallet.


Det där med Tom’s punkter är en bra idé! Defdac har också ett par. Framför allt jämförelsen med en bil, olja, bensin och trampa på gasen. Kan du ta den igen defdac?


Hur samlar vi bäst den typen av info? Om vi samlar ihop några lättförståeliga koncept kan vi enklare förklara detta och radera bort en hel del fördomar. Jag lever med min egen nördighet var dag och vanligt folk vill inte lyssna till kemiska formler, molvikter och ppm. Vad vi måste få till är rejält förenklade formuleringar. Dessa kommer ofta från folk som vet vad de talar om, som i exemplet ovan!
#24 - 23 mars 2011 17:20
[QUOTE=Jonasroman;1508957]Inom saltvärlden gick det till o me datt sälja ut vansinneskonceptet zeovit[/QUOTE]Är det den där blandningen av zeolit? Jag minns att det pushades hårt för den på reefcentral, plus för "miracle mud".

[quote=bossep]Håller med! Att gå efter Redfield är troligtvis galet. Men varför hänvisar man alltid till det?[/QUOTE]För att det är vad som finns, gissningsvis.
Jag har lite samma problem med de spektralanalyser som finns för vilka belysningar som är bäst - det baserar sig inte på test på hela växter eller ens på levande celler, utan på klorofyll i isolering, utan sina accessoriska pigment, och jag tror helt enkelt inte att resultatet är särskilt intressant.
#25 - 23 mars 2011 17:41
jag har alldrig kört med PMDD innan men tänkte prova nu när jag har startatom mitt kar.
i den här tråden värkar det ju som folk vet vad de talar om angående PMDD

frågor:
jag startade karet i måndags och jag hade tänkt köpa PMDD imorgon så när jag får det, kan jag börja med det direkt i ett nystartat kar eller måste jag vänte tills det är inngånget?

jag har nu EC, kan jag ha kvar det istället för riktig CO2?

nu i början och framöver är 25-30%:iga vatten byten ok?

är det något jag bör tänka på? jag ska ha tetror och apistos
#26 - 23 mars 2011 19:13
[QUOTE=freddi36;1509010]jag har alldrig kört med PMDD innan men tänkte prova nu när jag har startatom mitt kar.
i den här tråden värkar det ju som folk vet vad de talar om angående PMDD[/QUOTE]


frågor:
jag startade karet i måndags och jag hade tänkt köpa PMDD imorgon så när jag får det, kan jag börja med det direkt i ett nystartat kar eller måste jag vänte tills det är inngånget?
Häll i minst standar dos så fort du kan. Under förutsättning att du har en del växter.

jag har nu EC, kan jag ha kvar det istället för riktig CO2?

Många gillar EC men jag tycker CO2 är bättre. Hur som inverkar det inte på om du skall använda PMDD eller inte.


nu i början och framöver är 25-30%:iga vatten byten ok?

Ja och jag skulle nog vänta 3 veckor eller en månad med första vattenbytet.

är det något jag bör tänka på? jag ska ha tetror och apistos

Ja en sak. Ha tålamod och akta dig för algfrossa. Det kan bli lite alger i början men det beror inte på PMDD! Tvärs om.
Dina fiskar lider inte av PMDD!
#27 - 23 mars 2011 20:49

Jag har ju lite annat vatten än vad ni har och jag såg ingen direkt effekt när jag gick från bara micro+ till full och sedan kraftig dosering av komplett PMDD. Jag tillsatte då lite Kaliumsulfat och det blev en märkbar effekt. Kan det bli Kaliumbrist med trippel dos av PMDD? Eller var det något annat som inträffade?

Det var ungefär samma när jag började med växtakvarier. Körde Tropica "Mastergrow" som det hette på den tiden och började med CO2. Sedan kom PMDD och jag började enbart med K2SO4 och det var lite som att lyfta lyfta locket på Pandoras ask. Otrolig skillnad i tillväxt med den rekommenderade 20 ppm doseringen.


Efter att jag började med CO2 (mäsk) och buffreda upp Kh med lite bikarbonat så sjönk dH ned till i princip samma som kH mot slutet av veckan. Vad tror du det kan bero på? Mg och/eller Ca limitering?

Hmm.. Det är möjligt. Normala hobby-GH-test är ju väldigt grova. 1 grad GH är väl runt 18 ppm Ca+Mg så jag själv har aldrig kunnat se förändring det oerhört lilla jag mätt GH.


Jag TROR att vi nördar (salt och växt akvarister bla) inte ser den stora grå massan som finansierar industrin.

Helt sant, men det är samtidigt oss nördar dom vänder sig till när dom börjar tillverka N+P gödningar..


"luxury storage" är en viktigare faktor än man tror. Detta kan vara en orsak till att vissa växter (och alger) inte trivs till tillsammans. Eftersom jag har ganska rejäla skygglappar och tittar jag bara på ett begränsat antal växter ser jag att bland annat Vattenhyacinter och Pistia kan lagra otroliga mängder näring. Exempelvis vattenpest och hornsärv är betydligt lugnare i det fallet.

Ja det är en stor faktor och något man kan lura sig på när man mäter att ens burk käkar 10 ppm nitrat om dagen. Där funkar EI också "åt andra hållet". Den ger oss ganska stora gränser som NPK får variera och eftersom man inte mäter så blir man aldrig lurad att pytsa i sjukliga mängder gödning för att man tycker att allt hela tiden försvinner.


Framför allt jämförelsen med en bil, olja, bensin och trampa på gasen. Kan du ta den igen defdac?

Hmm.. Men det haltar lite. Det är ju inte direkt "katastrof" om bensinen tar slut. Men man får väl se det som ett race där algerna åker om när man står där med bensinstopp..
Se CO2 som oljan i maskineriet, gödningen som bensinen och ljuset som gaspedalen. Full speta utan olja och bensin och katastrofen är ett faktum.

Släpper du däremot gaspedalen en hel del och enbart ser till att ha väloljat och bra med bensin så går det lysande.
#28 - 23 mars 2011 21:14
Varför slängde jag mina skit dropptester? skrattar
Men något måste ha hänt eftersom det blev lägre dh i burken än i kranen! även med en dålig test.
Jag får nog inhandla Ca och Mg test om jag nu inte beställt det. Mitt vatten har nog nästan bara hårdhet via karbonater
Så får nog mickla ihop en Gh booster och testa.
Troligtvis tar alltså bensinen slut! Jag gillar liknelsen om bensinen tar slut blir det motorstopp men om oljan förvinner i full fart blir det dyrt! Jag vet!
#29 - 23 mars 2011 21:16
Du köper säkert "proffstest", men det Hagen-Ca-test jag köpte var alldeles för grovt. Steg om 20 ppm eller nått sånt konstigt.
#30 - 23 mars 2011 21:54
Över till en annan av mina käpphästar 50 % vattenbyten.
Visst är det bra med fräscht vatten och har man tur och har en egen brunn med bra sådant så är det nog bara att ha roligt.
Men om man har kommunalt vatten och kommungubbarna fått upp ögonen för kloraminer så tror jag det kan gå rent åt pipan. Speciellt med den moderna trenden att filter inte behöver göras rena.
Just kloraminer har nog inte slagit igenom i Europa på samma sätt som i USA och här i Latinamerika så det har inte slagits på för många alarmklockor.
Jag vet att Patrik och en del andra var på det här tidigt. Men utanför den lilla svären av experter har det nog inte uppmärksammats till någon större grad.
Jag har varit inne på det i och med plötslig fisk död, etc. men jag har nog mest blivit sedd som en tokig gubbe. Jag har sätt frågan ”varför får jag Nitrit efter vattenbyten?” och jag tror mig veta svaret. Vattnet vi häller i har något smarrigt desinfektions medel som inte är direkt skadligt för människan. Ibland är nog detta kloramin, för att det inte skall lukta klor ur kranen.
Förutom att kloramin tillverkas med hjälp av Ammonium och klor vilket bör spjälkas upp någon stans så knäpper det nyttobakterier och andra.
Detta har 2 effekter. 1 den Ammonium som skulle ha tagits upp av bakterierna blir nu kvar i vattnet. 2 de döda bakterierna börjar producera Ammonium.
I ett växtakvarium kommer den Ammoniumet att tas upp av växterna men blir det lite över blir det fest för alger och cyano. Har vi lite eller inga växter blir det katastrof. Speciellt vi högt pH vilket kommunerna brukar fixa till i kranen!
Vad har nu det med PMDD att göra? Jo, om vi börjar med PMDD och byter vatten enligt det rekommenderade. Så kan PMDD, helt oförskyllt få skulden för alger och fiskdöd. Det är helt enkelt vattenbytets fel inte gödningen.
Nu vill jag ha mothugg!
#31 - 23 mars 2011 21:56
[QUOTE=defdac;1509065]Det var ungefär samma när jag började med växtakvarier. Körde Tropica "Mastergrow" som det hette på den tiden och började med CO2. Sedan kom PMDD och jag började enbart med K2SO4 och det var lite som att lyfta lyfta locket på Pandoras ask. Otrolig skillnad i tillväxt med den rekommenderade 20 ppm doseringen.


Hmm.. Det är möjligt. Normala hobby-GH-test är ju väldigt grova. 1 grad GH är väl runt 18 ppm Ca+Mg så jag själv har aldrig kunnat se förändring det oerhört lilla jag mätt GH.


Helt sant, men det är samtidigt oss nördar dom vänder sig till när dom börjar tillverka N+P gödningar..


Ja det är en stor faktor och något man kan lura sig på när man mäter att ens burk käkar 10 ppm nitrat om dagen. Där funkar EI också "åt andra hållet". Den ger oss ganska stora gränser som NPK får variera och eftersom man inte mäter så blir man aldrig lurad att pytsa i sjukliga mängder gödning för att man tycker att allt hela tiden försvinner.


Hmm.. Men det haltar lite. Det är ju inte direkt "katastrof" om bensinen tar slut. Men man får väl se det som ett race där algerna åker om när man står där med bensinstopp..
Se CO2 som oljan i maskineriet, gödningen som bensinen och ljuset som gaspedalen. Full speta utan olja och bensin och katastrofen är ett faktum.

Släpper du däremot gaspedalen en hel del och enbart ser till att ha väloljat och bra med bensin så går det lysande.
[/QUOTE]

Mycket bra svar håller nog med om allt!
#32 - 23 mars 2011 21:59
[QUOTE=defdac;1509080]Du köper säkert "proffstest", men det Hagen-Ca-test jag köpte var alldeles för grovt. Steg om 20 ppm eller nått sånt konstigt.[/QUOTE]
Merck SPECTROQUANT
#33 - 23 mars 2011 22:02

Nu vill jag ha mothugg!

Men det får du inte av mig iaf för det är viktigt att vattnet man använder har bra kvalitet. Dom med egen brunn kan ha ammonium direkt i vattnet vilket tex Elexidor fka BluesBoy hade ganska stora problem med: http://www.google.se/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=site%3Aelexidor.se+ammonium

Jag tror även att det är något skit kvar även i normalt svenskt kranvatten som gör att större vattenbyten än 50% blir dåligt för filter eller kelaten i mikrogödningen. I Linköping är det högt pH i kranen trots lågt KH/GH t ex. När jag körde kontinuerliga vattenbyten för att få ordning på ett strulande akvarium (typ 100% vattenbyten kanske man kan säga) så satte sig järnet i keramiken i filtret. Det höga pH:t gissar jag denaturerade kelaten och mikron fällde ut.
#34 - 23 mars 2011 22:19
[QUOTE=defdac;1509095]Men det får du inte av mig iaf för det är viktigt att vattnet man använder har bra kvalitet. Dom med egen brunn kan ha ammonium direkt i vattnet vilket tex Elexidor fka BluesBoy hade ganska stora problem med: http://www.google.se/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=site%3Aelexidor.se+ammonium[/QUOTE] Jag tar nog hällre lite rent Ammonium ur brunnen det går at oxidera bort. Men att ha det komma smygande ett par dagar efter gillar jag inte!

Jag tror även att det är något skit kvar även i normalt svenskt kranvatten som gör att större vattenbyten än 50% blir dåligt för filter eller kelaten i mikrogödningen. I Linköping är det högt pH i kranen trots lågt KH/GH t ex. När jag körde kontinuerliga vattenbyten för att få ordning på ett strulande akvarium (typ 100% vattenbyten kanske man kan säga) så satte sig järnet i keramiken i filtret. Det höga pH:t gissar jag denaturerade kelaten och mikron fällde ut.
Jag tror man ofta använder Natriumhydroxid, NaOH. Fantastiskt bra och billigt! Om jag inte har fel så reagerar det kraftigt med fosfor också!
#35 - 24 mars 2011 07:19

Jag tror man ofta använder Natriumhydroxid, NaOH.

Ahh.. Trevligt med propplösare i dricksvattnet.


Om jag inte har fel så reagerar det kraftigt med fosfor också!

Jag undrar om det helt enkelt hade hjälpt en hel del om jag doserat PMDD:n dagen efter dom jättelika vattenbytena isåfall. När CO2:n hade fått göra slut på hydroxiden.

Nu när du säger det så var det ungefär samma symptom med 100% vattenbytena som när jag testade med korallsandspåsar i ytterfiltret. Tvärnit på alla växter ala fosfatbegränsning.
#36 - 24 mars 2011 07:26
Mm, kloramin är ett mög... jag har provat en del grejer med vb, och med bra invatten går det att byta "hur mycket som helst" och bara se trevliga effekter. Med kloramin/koppar/natrolut i vattnet kan man få rätt otrevliga överraskningar redan vid mindre vb (20-25 procent). Viktigt med bra invatten. Är man nördig kan man koppla kolfilter på kranen (enkelt med ett/två filterhus) för att spjälka kloraminet. Krux: ammonium blir kvar. För egen del har jag satt ett zeolitfilter efter kolfiltren, zeoliten ska klippa ammonium (men ersätter det med koksalt, jonbytesmaterial). En annan variant är att tappa upp vattnet ett dygn innan och låta det stå med genomluftning. Om jag greppar det rätt löser det problemet med hydroxidjonerna, i de fall vattenverken avhärdar vattnet med natronlut.

Har många gånger önskat mig en egen brunn, nästan oavsett vattnet i den... fast man ska se upp med vad man önskar sig, körde akvarium på Österlen för längesedan. Jordbruksmark. Finfin avrinning från gödsel. De akvarierna funkade INTE som jag var van vid.

Har nyligen fått reda på att det finns räknördar i Tyskland som använder regnvatten (i storstad alltså, inkl. allt mög som kan komma med där) och filtrerar det genom bentonitlera (klassisk kattsand alltså). Vet inte hur processerna ser ut där, men har klurat på att testa.

Hilsen,

/P
#37 - 24 mars 2011 07:38
[INDENT]
[INDENT]

Ursprungligen postat av freddi36
jag har alldrig kört med PMDD innan men tänkte prova nu när jag har startatom mitt kar.
i den här tråden värkar det ju som folk vet vad de talar om angående PMDD




frågor:

jag startade karet i måndags och jag hade tänkt köpa PMDD imorgon så när jag får det, kan jag börja med det direkt i ett nystartat kar eller måste jag vänte tills det är inngånget?




Häll i minst standar dos så fort du kan. Under förutsättning att du har en del växter.



jag har nu EC, kan jag ha kvar det istället för riktig CO2?



Många gillar EC men jag tycker CO2 är bättre. Hur som inverkar det inte på om du skall använda PMDD eller inte.




nu i början och framöver är 25-30%:iga vatten byten ok?



Ja och jag skulle nog vänta 3 veckor eller en månad med första vattenbytet.



är det något jag bör tänka på? jag ska ha tetror och apistos



Ja en sak. Ha tålamod och akta dig för algfrossa. Det kan bli lite alger i början men det beror inte på PMDD! Tvärs om.
Dina fiskar lider inte av PMDD!

[/INDENT]
[/INDENT]ok då blir det PMDD beställt idag då :)

nu när jag gör vatten byten så tar jag vatten ur kranen på högsta (vet ej hur jag ska formulera mig)
så att vattnet kommer ut med hög hastighet, för att ta ut så mycket klor som möjligt.

sen tillsätter jag vattenberedare i akvarievattnet efter vattenbytet-Sera aquatan. kan jag fortsätta att byta vatten såhär när jag har i PMDD?
alltså går det bra med kranvatten+vattenberedare+PMDD=:) och inte=[:(!]:mad:
#38 - 24 mars 2011 07:54

kan jag fortsätta att byta vatten såhär när jag har i PMDD?

Japp =)
#39 - 24 mars 2011 08:02
bra det var lika bra att fråga för det är ju lite onödigt att hälla i PMDD och sen aquatan bara för att aquatanen sen ska neutralisera PMDD:n ;)
#40 - 24 mars 2011 14:30
[QUOTE=PatrikMalmo;1509134]Mm, kloramin är ett mög... jag har provat en del grejer med vb, och med bra invatten går det att byta "hur mycket som helst" och bara se trevliga effekter. Med kloramin/koppar/natrolut i vattnet kan man få rätt otrevliga överraskningar redan vid mindre vb (20-25 procent). Viktigt med bra invatten. Är man nördig kan man koppla kolfilter på kranen (enkelt med ett/två filterhus) för att spjälka kloraminet. Krux: ammonium blir kvar. För egen del har jag satt ett zeolitfilter efter kolfiltren, zeoliten ska klippa ammonium (men ersätter det med koksalt, jonbytesmaterial). En annan variant är att tappa upp vattnet ett dygn innan och låta det stå med genomluftning. Om jag greppar det rätt löser det problemet med hydroxidjonerna, i de fall vattenverken avhärdar vattnet med natronlut.

Har många gånger önskat mig en egen brunn, nästan oavsett vattnet i den... fast man ska se upp med vad man önskar sig, körde akvarium på Österlen för längesedan. Jordbruksmark. Finfin avrinning från gödsel. De akvarierna funkade INTE som jag var van vid.

Har nyligen fått reda på att det finns räknördar i Tyskland som använder regnvatten (i storstad alltså, inkl. allt mög som kan komma med där) och filtrerar det genom bentonitlera (klassisk kattsand alltså). Vet inte hur processerna ser ut där, men har klurat på att testa.

Hilsen,

/P[/QUOTE]
Ja jag tror det våras för kolfiltret men inte i akvariet utan innan. Vi har ju diskuterat detta på annan plats och här finns det en hel del fördomar.
Det här med Ammonium i invattnet håller vi ju på och leker med så det hoppas jag vi har svar på innan sommaren. Men jag tror att den tiden är förbi då vi kunde ta vatten direkt från kranen och både vi och fiskarna var lyckliga.
Regnvatten använde jag under många år i Sverige på 70-80 talet. Då var det förkastligt pga. luftföroreningarna. Jag tänkte som så att lite syra kan inte vara skadligt om man skall ha svartvatten och resten tar jag med kol. Alltså kol filtrerat regnvatten fungerar bra.


Liten anekdot från utsidan av glaslådan: Häromdagen var jag och sålde (hoppas jag) ett mindre reningsverk till en industri. Detta gör jag ihop med ett Kanadensiskt bolag. Det hela ser riktigt bra ut tills vi kom till slutet av designen. Där dök helt plötsligt en klorerings (kloramin) burk upp. Hala jag skrek inombords men man fick hålla handen för munnen. Efter mötet med kunden kunde jag inte hålla tyst och frågade varför klor. Svar, för att inte få problem med eventuella bakterier i utloppet så klart! Blev svaret. Min reaktion blev naturligtvis. Så först skall vi rädda fiskarna i floden genom att ta bort skiten och sedan dödar vi dom med klor! Till saken hör att just det här mög vattnet knappt har en basilusk i sikte. Speciellt inte efter både anaerob och aerob behandling.


Vad vill jag säga med detta? Jo, vår bacillskräck håller på att ta död på vår miljö!
Detta tycks också vara en röd tråd inom akvaristiken. Man löser allt genom att tillsätta något inte genom att försöka ta bort det som är skadligt.
#41 - 24 mars 2011 14:34
[QUOTE=freddi36;1509136][INDENT]
ok då blir det PMDD beställt idag då :)

nu när jag gör vatten byten så tar jag vatten ur kranen på högsta (vet ej hur jag ska formulera mig)
så att vattnet kommer ut med hög hastighet, för att ta ut så mycket klor som möjligt.

sen tillsätter jag vattenberedare i akvarievattnet efter vattenbytet-Sera aquatan. kan jag fortsätta att byta vatten såhär när jag har i PMDD?
alltså går det bra med kranvatten+vattenberedare+PMDD=:) och inte=[:(!]:mad:[/QUOTE]
Hur stort akvarium har du? Kanske du kan låta vattnet stå i en hink eller 2 innan du häller i det? Har du enluftpump så i med en sten och slang i hinken.
#42 - 24 mars 2011 14:40

Detta tycks också vara en röd tråd inom akvaristiken. Man löser allt genom att tillsätta något inte genom att försöka ta bort det som är skadligt.

Nja, jag vet inte. Det kanske stämmer på icke-akvarister - dvs mamman och pappan som går och köper en burk till sina barn och prackas på vattenberedningsmedel osv. Vanliga akvarister går knappt att övertala att dosera något medel överhuvudtaget utom mediciner (vilket iofs är lite ironiskt).

Kollar du historiskt på PMDD kommer du inte se många akvarister som är positivt inställda till det...
#43 - 24 mars 2011 14:57
[QUOTE=defdac;1509254]Nja, jag vet inte. Det kanske stämmer på icke-akvarister - dvs mamman och pappan som går och köper en burk till sina barn och prackas på vattenberedningsmedel osv. Vanliga akvarister går knappt att övertala att dosera något medel överhuvudtaget utom mediciner (vilket iofs är lite ironiskt).

Kollar du historiskt på PMDD kommer du inte se många akvarister som är positivt inställda till det...[/QUOTE]
De som hör till PMDD användarna kan nog ha en annan syn men resten hör nog till Mamma Pappa gruppen i det här fallet. Fråga din Akvarie handlare vad de säljer mest!
Patrik, har jag fel?
#44 - 24 mars 2011 15:05
Jag tror inte du förstod vad jag menade. Seriösa akvarister är på forum som det här och här är motståndet mot all form av kemikalier väldigt stort, utom mediciner.

Mamma-pappa-gruppen är försvinnande liten här och inser kvickt att dom kan sluta med vattenberedningsmedel eller andra trolleritrick.
#45 - 25 mars 2011 07:23
[QUOTE=bossep;1508998]Jag TROR att vi nördar (salt och växt akvarister bla) inte ser den stora grå massan som finansierar industrin.[/QUOTE]
Men pmdd o inte särskilt vare sig nördigt eller avancerat. Skulle inte alls förvåna mig om det en dag står påhyllorna, i tre fina små flaskor, med en dyr prislapp..
#46 - 25 mars 2011 07:56
[QUOTE=Jonasroman;1509487]Men pmdd o inte särskilt vare sig nördigt eller avancerat. Skulle inte alls förvåna mig om det en dag står påhyllorna, i tre fina små flaskor, med en dyr prislapp..[/QUOTE]

Det gör det redan. Finns flera tillverkare som äntligen greppat detta, men det kostar bara grymt mycket mer. Vet inte hur många år sedan det var jag köpte mina säckar, men det är tillräckligt kvar för att göda Vänern... och då har jag periodvis använt mycket, bland annat till hela mitt system på 6 kubik.

Vad som säljer och vad som borde sälja är en diskussion för sig... den tar vi en annan gång, på annan plats.

Hilsen,

/P
#47 - 25 mars 2011 08:04
[QUOTE=defdac;1509254]Vanliga akvarister går knappt att övertala att dosera något medel överhuvudtaget utom mediciner (vilket iofs är lite ironiskt).[/QUOTE]

Jag kör med en rätt pedagogisk fråga, tycker jag. Otroligt många kommer in och säger något i stil med att mina växter funkar inte. Frågar man då om de matar sina växter, så greppar de ofta vad det handlar om. Fisken överlever inte utan mat, inte växterna heller, förenklat. Faktiskt rätt lätt att övertala många att använda gödning iaf, en hel del kommer tillbaks och säger tack också. Ett krux kan däremot vara att övertyga folk om att PMDD och kommersiell gödning delvis innehåller exakt samma saker.

Hilsen,

/P
#48 - 25 mars 2011 08:10

Ett krux kan däremot vara att övertyga folk om att PMDD och kommersiell gödning delvis innehåller exakt samma saker.

Ja det håller jag med om. Många verkar ha känslan av att komersiella gödningar innehåller magi som inte en hobbyist skulle klara att blanda själv.
#49 - 25 mars 2011 15:11
[QUOTE=defdac;1509507]Ja det håller jag med om. Många verkar ha känslan av att komersiella gödningar innehåller magi som inte en hobbyist skulle klara att blanda själv.[/QUOTE]
Allt går att sälja med mördande reklam. Kom och köp konserverad gröt!
Sedan har jag ett färskt exempel. Vi var tvungna att få bort vattenhyacinter runt stränderna efter sista översvämningen. Jag kom då på e ljusa idén att blanda till lite saltlake och spraya dom med. Poff sa det så smälte de ihop till en snygg brun sörja. Men för att folk skulle ”våga” spraya på det i trädgårdar och åkrar. Kom en kollega på den ljusa idén att vi hade ett fantastiskt enzym som tog död på vattenhyacinter. Vi slog helt enkelt i en kork Micro+ som jag hade tillhands i var M3 salt lake och alla var glada. Så visst är det magi i en brokig flaska!
#50 - 25 mars 2011 15:20
Ursprungligen postat av freddi36
[INDENT]
ok då blir det PMDD beställt idag då [:)]

nu när jag gör vatten byten så tar jag vatten ur kranen på högsta (vet ej hur jag ska formulera mig)
så att vattnet kommer ut med hög hastighet, för att ta ut så mycket klor som möjligt.

sen tillsätter jag vattenberedare i akvarievattnet efter vattenbytet-Sera aquatan. kan jag fortsätta att byta vatten såhär när jag har i PMDD?
alltså går det bra med kranvatten+vattenberedare+PMDD=[:)] och inte=:mad::mad:




Hur stort akvarium har du? Kanske du kan låta vattnet stå i en hink eller 2 innan du häller i det? Har du enluftpump så i med en sten och slang i hinken.


menar du då att jag skulla låta vattnet stå istället för att använda beredningsmedel?
nej jag har ingen lutpump med sten
#51 - 25 mars 2011 16:10
[QUOTE=freddi36;1509667]menar du då att jag skulla låta vattnet stå istället för att använda beredningsmedel?
nej jag har ingen lutpump med sten[/QUOTE] Absolut! Om du har kommunalt vatten har du antingen klor eller kloramin i det.
Klor försvinner efter någon dag medan kloramin är besvärligare. Du kan testa med en bit C-vitamin brustablett i det senare fallet.

Patrik! hjälp!
#52 - 25 mars 2011 18:11
[QUOTE=PatrikMalmo;1509503]Det gör det redan. Finns flera tillverkare som äntligen greppat detta, men det kostar bara grymt mycket mer. Vet inte hur många år sedan det var jag köpte mina säckar, men det är tillräckligt kvar för att göda Vänern... och då har jag periodvis använt mycket, bland annat till hela mitt system på 6 kubik.

Vad som säljer och vad som borde sälja är en diskussion för sig... den tar vi en annan gång, på annan plats.

Hilsen,

/P[/QUOTE]

Oki..de va intressant...visste intebatt det fanns kommersiell motsvarighet...du menar alltså sådant där n delen är nitrat?
I mindre kar som mitt kanske jag hade fallit dit, oekonomisk som jag alltid varit;-)
#53 - 25 mars 2011 21:48
En mycket lärorik och underhållande tråd::)

Har hängt med sen den startade och läst alla inlägg med stort intresse, jag har lärt mig en del teori om varför mina kar fungerar:d

I praktiken så kan jag konstatera att min magkänsla och "try and error" erfarenhet gör att det blir rätt utan teoretiska kunskaper:p

Vilket bekräftar den teori ni lägger fram.

Alltså har vi både en teoretisk och en praktisk bekräftelse på att det fungerar, kan inte bli bättre:d
#54 - 26 mars 2011 06:31
Jepp, att förbereda vattnet under ett dygn (genom att t ex låta det stå och luftas i en hink) kan göra skillnad. Klor luftas ut, men det stämmer att kloraminer är lurigare. Askorbinsyra funkar, räcker med en knivsudd till 10 liter. Det är samma som C-vitamin, brustablett, bara enklare att dosera (och billigare/drygare). Rekommenderas ofta till folk med klorallergi för att de ska kunna dricka vattnet utan problem. Hittas lätt på kryddhyllan i vilken livsmedelsbutik som helst. Andra alternativ är en skvätt vattenberedningsmedel. Två som jag vet är bra är Aquasafe och Easylife. Fördel Easylife, tror det klipper ammonium också (det frigörs när man spjälkar upp kloraminet).

Jonas,
Tropica har ju en gödning med kväve/fosfor i, har fått för mig det är nitrat i den - men det har ni ju tjötat om så jag säger pass på det. Tycker ändå det verkar märkligt om Tropica skulle ha gödning med ammonium till akvarium. Deras mikrogödning är outstanding så de vet vad de pysslar med iaf.

Easylife har en serie med gödning som däremot verkar klockrent kopierad från PMDD. Finns mikro, nitrat, fosfat och kalium...
http://www.easylife.nl/english/freshwater_aquarium_products/index.html

Vet inte om Seachem har plockat fram något liknande, har inte koll på deras produkter.

Hilsen,

/P
#55 - 26 mars 2011 08:41
Patrik...om jag minns rätt så är just tropicas gödning ammoniumbaserad....men defdac kan bekräfta:)
#56 - 26 mars 2011 09:25
ok
då ska jag nog försöka hitta easylife vattenberedare. men det är inte "farligt" att hälla i vattenberedare-aquatan. alltså det händer inget med PMDD:n?
#57 - 26 mars 2011 14:37
[QUOTE=freddi36;1509927]ok
då ska jag nog försöka hitta easylife vattenberedare. men det är inte "farligt" att hälla i vattenberedare-aquatan. alltså det händer inget med PMDD:n?[/QUOTE]
Nej det skall inte vara farligt. Kör med det du!
#58 - 26 mars 2011 21:42
Var inne och snokade på Tropicas sida, men hittade ingen info om det var ammonium eller nitrat i den. Ska kolla på bladet som följer med, om jag kommer ihåg det. Spontant ändå mysko om Tropica pysslar med ammonium i gödningen... eller så har de chelaterat möget kanske. I dunno.

Freddi36
jag har testat tillräckligt mycket för att också instämma i att det funkar. Kör på det, vet att det går att få växter att trivas med vattenberedningsmedel i burken också.

Det hör dock till en av de frågor jag då och då klurar över - vattenberedningsmedel neutraliserar tungmetaller. Tungmetaller är ett annat ord för mikrogödning, fast kanske lite långsökt. Somliga mikroämnen är chelaterade från "start", t ex järn och mangan. Misstänker att kemin här enten är rackarns komplicerad eller så busenkel att man inte behöver tänka på det. Antar att kemin är så enkel att man inte behöver tänka på det, eftersom erfarenheten visar att växter funkar fint även med vattenberedningsmedel. Tycker ändå det vore kul att få reda på lite mer om det. Den dagen jag kör växtakvarium på verkligt allvar så skippar jag ändå vattenberedningsmedel (well, alla kemikalier what so ever som inte mig veterligen bidrar till växtligheten).

För din del iaf, så kör på.

Hilsen,

/P
#59 - 27 mars 2011 07:37
Patrik...jag tror jag frågade defdac som sa att de var ammonium...e nog inte kelaterat utan ett vanligt salt isåfall...precis som nitraten i pmdd.
Som jag förstår det så är det mikrogödningen som isåfall chelateras:)
#60 - 27 mars 2011 08:53
Mikroämnena som brukar vara chelaterade är järn och mangan. Handlar om att de annars inte är tillgängliga för växterna i oxiderande miljöer, om jag nu är med på banan. Det jag lurade på med ammonium är att det är relativt "energirikt", dvs i reducerad form. Vet inte om det ens går att chelatera, tänkte bara att det i så fall vore ett trick att behålla det i en form så att växterna kan klippa det när de behöver det. Glömde bort att kolla bladet till gödningen igår, är lite exalterad över en del andra saker. Får se om det blir av idag.

Hilsen,

/P
#61 - 27 mars 2011 16:23
Hmm, chelaterad Ammonium har jag aldrig hört talas om. Funderar på om man kan göra något liknande som man gjort med Easy Carbo? Men varför skall man leka med det när Nitrat tycks funka lika bra?
#62 - 27 mars 2011 16:26
För att folk är rädda för ordet "Nitrat" (pga tradition och/eller ihopblandning med nitrit)?
#63 - 28 mars 2011 06:06
[QUOTE=bossep;1510281]Hmm, chelaterad Ammonium har jag aldrig hört talas om. Funderar på om man kan göra något liknande som man gjort med Easy Carbo? Men varför skall man leka med det när Nitrat tycks funka lika bra?[/QUOTE]

Sant, jag rekommenderar nitrat istf ammonium, grejen var vad Tropica kör med i sin plusvariant.

Hilsen,

/P
#64 - 28 mars 2011 06:30

Det hör dock till en av de frågor jag då och då klurar över - vattenberedningsmedel neutraliserar tungmetaller. Tungmetaller är ett annat ord för mikrogödning, fast kanske lite långsökt. Somliga mikroämnen är chelaterade från "start", t ex järn och mangan. Misstänker att kemin här enten är rackarns komplicerad eller så busenkel att man inte behöver tänka på det. Antar att kemin är så enkel att man inte behöver tänka på det, eftersom erfarenheten visar att växter funkar fint även med vattenberedningsmedel.

Sådana vattenberedningsmedel innehåller helt enkelt ren EDTA, dvs en kelator. Därför det funkar fint med vattenberedningsmedel i växtakvarier gissar jag.
#65 - 28 mars 2011 14:56
<<<<< Kan för lite om kelatering men vill lära mig mer! Någon?
#66 - 28 mars 2011 17:26
Jag lär mig gärna mer också. Jag har en väldigt enkel bild av det som en organisk olja/tannin som kletar sig runt fria metalljoner/anjoner och gör dom vattenlösliga.

Tanniner, som utsöndras från t ex torv/jord, kelaterar metaller: http://en.wikipedia.org/wiki/Tannin#Metal_chelation
#67 - 28 mars 2011 17:46
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Delphinidin_iron_complex.svg?uselang=sv
Den var intressant att se och förklarar det hela hyfsat.
#68 - 28 mars 2011 19:50
Chelatorer är organiska molekyler(kan vara proteiner, polysackarier etc) som omger en positivt laddad metalljon. På så sätt skyddas metalljonen o förhindras att tex reagera med andra joner o bilda salter. Inom humanbiologin är det vanligt där tex hemoglobin chelaterar/omger järn. Klorofyll chelaterar ju magnesium etc. Skulle tex järnet inte chelateras skulle det reagera med en massa andra joner o därmed bli obrukbart. Ligger nu tex järnjonen omsluten av en organisk molekyl, chelaterad alltså, blir den kvar i lösning o kan tas upp av de organismer som så vill.
Bakterier o växter också tror jag, utsöndrar chelatorer. Är väl naturens sätt att hålla lite ordning på alla joner så dom inte hej vilt bildar salter utan också blir tillgängliga för organismer.

Jag är ingen kemist, så nån annan får fylla på mer.
#69 - 18 april 2011 15:46
Nu har jag nog krossat en myt!
PMDD dödar INTE alger (skönt).
Jag har testat lite med alger PMDD och fiskbelastning med 2 relativt lika små akvarier.
Dessa har lite olika filtersystem då jag tror detta har stor inverkan. Jag har också introducerat så mycket olika alger jag kan tillsammans med ungefär lika mycket fisk (kraftigt överbefolkat), växt biomassa och typ av växter (vattenpest och hornsärv). Jag doserar också PMDD (standard dos)en gång i veckan efter 50 % vattenbyten. Ingen CO2 och 12 timmar ljus, 0,6 W + solljus.
I akvariet med bra filter fanns inga synliga alger när jag började. Även någon vecka efter alg introduktion. I det andra fanns en tillstymmelse av alger, främst kiselalger.
Nu ca 2 veckor efter att ha dubblat fiskbestånd och matning kan lite alger ses på toppen av stenar samt en tunn hinna kiselalger på glaset i akvariet med bra filtrering.
I akvariet med vanligt dåligt innerfilter finns nu en vacker alg matta på stenar och glas. Utvecklingen av dessa var markant när fiskmängden fördubblades.
Nu skall det bli kul att se vad som händer efter att bakterierna anpassat sig till den högre belastningen.
Vad jag TROR jag bevisat med detta är att en snabb ökning av Ammonium triggar alger oavsett PMDD eller inte. Detta stämmer med defdac&#8217;s teorier.
Filterkapaciteten har stor betydelse för alg tillväxten. Detta är logiskt eftersom ett väl fungerande biologiskt filter tar hand om den ökade Ammoniumhalten enklare.
Det intressanta i det hela är att akvariet med lite alger har ingen synlig vattencirkulation. Medan det andra har hela havet stormar. För övrigt samma pumpkapacitet i båda burkarna. Kanske en annan myt krossad?
#70 - 18 april 2011 15:50

Detta stämmer med defdac&#8217;s teorier.

Det låter som det är mina teorier, men det är ju såklart Tom Barr jag lärt mig i princip all teori av.
#71 - 18 april 2011 15:59
[QUOTE=defdac;1515934]Det låter som det är mina teorier, men det är ju såklart Tom Barr jag lärt mig i princip all teori av.[/QUOTE]
Ja, ja men Tom är ju inte här på forumet så du får agera språkrör!
Skall se om jag kan få till lite algfoton utan macro!
#72 - 19 april 2011 06:47
Det finns ett gammalt växtakvaristiskt råd, från tiden innan både CO2 och PMDD. Om du vill att växterna ska funka bra, dra ned cirkulationen och kör utan filtermaterial. Att det funkar har jag sett hos många äldre akvarister och även testat själv. Passar bara inte helt in i teorierna, eller? *s*

Det finns många vägar till Rom iaf, det jag har klurat över kring ovanstående variant är att det blir tillräckligt med CO2 kvar, järn och mangan oxiderar inte (eller mycket lite) och växterna klipper ammonium istf nitrat. Därmed kanske lite riskabelt att rekommendera som metod, och det skiljer ju sig från hur växtakvaristerna vaskat fram EI och de rekommendationer som finns där. Att man får betydligt mer tillväxt med CO2, PMDD och EI är självklart enligt mig, men det är lite kul att klura på de gamla råden också.

Hilsen,

/P
#73 - 19 april 2011 07:08

Om du vill att växterna ska funka bra, dra ned cirkulationen och kör utan filtermaterial. Att det funkar har jag sett hos många äldre akvarister och även testat själv. Passar bara inte helt in i teorierna, eller? *s*

Om det är så att man har filtermaterial som utvecklar dentrifikation lär det funka betydligt bättre utan filtermaterial.


järn och mangan oxiderar inte (eller mycket lite)

Det har väl inte med cirkulation och filtrering att göra? Även om oxidationen uteblir (vilket jag tvivlar starkt på) så är järnet otroligt reaktivt och kan bilda olösliga föreningar med fruktansvärt många olika ämnen.

Jag ser inte riktigt hur man ska skapa förutsättningar i vatten för att järn inte ska oxidera. Helt syrefritt skulle innebära att alla organismer som vi har i akvariet skulle dö, inklusive växterna. Marginellt syrefritt skulle innebära oxidation och växterna producerar ju trots allt syre hur lite cirkulation man än har..
#74 - 19 april 2011 07:29
Nja, vet inte kring det negativa med denitrifierande filter. Det man har då är ett reducerande filter, som gör en hel del annat än att bara denitrifiera. Där får man också en järn/manganboost från vanlig organisk skit. Annars stämmer det nog, järn/mangan torde oxidera och fällas ut även i en sådan burk. Återstår överskott på CO2 plus "ammoniumgödning" som förklaring till att det ofta funkar?

Hilsen,

/P
#75 - 19 april 2011 08:30

Nja, vet inte kring det negativa med denitrifierande filter.

Förutom att orsaka kvävebrist hos växter eller hur menar du nu?
#76 - 19 april 2011 15:17
[QUOTE=PatrikMalmo;1516112]Det finns ett gammalt växtakvaristiskt råd, från tiden innan både CO2 och PMDD. Om du vill att växterna ska funka bra, dra ned cirkulationen och kör utan filtermaterial. Att det funkar har jag sett hos många äldre akvarister och även testat själv. Passar bara inte helt in i teorierna, eller? *s*

Det finns många vägar till Rom iaf, det jag har klurat över kring ovanstående variant är att det blir tillräckligt med CO2 kvar, järn och mangan oxiderar inte (eller mycket lite) och växterna klipper ammonium istf nitrat. Därmed kanske lite riskabelt att rekommendera som metod, och det skiljer ju sig från hur växtakvaristerna vaskat fram EI och de rekommendationer som finns där. Att man får betydligt mer tillväxt med CO2, PMDD och EI är självklart enligt mig, men det är lite kul att klura på de gamla råden också.

Hilsen,

/P[/QUOTE]
Det här är en mycket intressant grej du tar upp!
När jag först hittade hit till zoopet blev jag duktigt förvånad över dessa otroliga vattenomsättningar man rekommenderade. Speciellt i växt kar. Samma med VB. Jag säger inte att det var bättre förr, långt där ifrån det är helt enkelt 2 skolor vilka båda fungerar. Det är faktiskt rätt kul att läsa vad erfarna akvarister skriver om sina experiment med low-tech. Dom har ont i magen bara för att det inte sitter en pump i hörnet och surrar och stoppar i en bara för utifall att!
Jag har både sätt och haft riktigt fina burkar med bara sand, vatten, växter och fiskar. Det tar lite längre tid innan det blir stabilt och växterna växer saktare och det kanske blir en och annan alg. Men fungerar gör det!
Jag tror vi kan dra paralleller med exempelvis trädgårdar. Vi kan antingen ha en fin men vildvuxen där man bara krattar löv, tar bort sånt som dött, etc. Sedan slår man gräset med lie 2 ggr om året.
Sedan har man en annan trädgård där allt är välmanikurerat, buskar och träd fint klippta, inte en maskros och gräsmattan klippt med nagelsax.
Båda metoderna kräver att man vet något så när vad man gör och kan vara fina var och en på sitt sätt och ingen är bättre än den andra.
Om jag hade plats och råd skulle det nog bli en burk av var! Plus kanske en sten trädgård med sjöciklider samt kanske en high-tech saltburk och 1 low-tech. Då kunde man lära sig mycket!
#77 - 19 april 2011 15:43
Näring I low-tech,
Här händer lite andra grejor än i ett high-tech. Framför allt i botten. Man får ofta rätt varierande pH, syrenivåer, etc. Ofta blir det syre saturerat vid ytan under dagen, med relativt högre pH. Under natten sjunker ofta de båda lite och vattnet blandas kanske lite pga en liten tempskillnad. Ofta är det lite varmare på ytan om dagen när lampor etc. är på. Närmare botten har vi oftast lägre syre och pH än vid ytan och i själva botten kan det ofta vara både surt och syrefritt. I den miljön blir det lite oxidering och saker och ting bryts ned av icke syrekrävande bakterier. Vilka frigör både koldioxid, kväve och fosfor. Järn och andra spårämnen oxiderar inte häller så mycket. Troligtvis spelar växternas rotsystem en mycket viktigare roll här.


Min slutledning är att ett sånt akvarium kan fungera mycket bra kanske med en liten tillsats av micronäring lite beroende på vatten kompositionen. Här måste vi nog kompensera för sterilt kommunalt vatten. Vatten från en gammal hederlig grävd brun har ofta lite godsaker i sig.


Vi måste också vara mer lyhörda med både val av djur och växter. Vissa arter kommer inte att trivas så utbudet och valmöjligheterna blir kanske lite begränsat.
#78 - 19 april 2011 16:41
Diana Walstad förklarar ingående i "The Ecology of the planted aquarium" varför det fungerar att köra akvarier enligt "den gamla metoden" och det är därför dom benämns Walstadburkar men även "Lowtechs"..
#79 - 19 april 2011 16:54
[QUOTE=defdac;1516247]Diana Walstad förklarar ingående i "The Ecology of the planted aquarium" varför det fungerar att köra akvarier enligt "den gamla metoden" och det är därför dom benämns Walstadburkar men även "Lowtechs"..[/QUOTE]
Jag har inte läst henns bok! Har skickat efter 2 ggr och båda gångerna har de försvunnit på posten! Köpte också en pdf bok men blev blåst där också. Hoppas jag kan skicka efter nu när jag kommer till Sverige!
#80 - 19 april 2011 16:59
Jag har den inte själv, men har snappat upp hennes förklaringar på de forum hon är med i.


När jag först hittade hit till zoopet blev jag duktigt förvånad över dessa otroliga vattenomsättningar man rekommenderade. Speciellt i växt kar. Samma med VB. Jag säger inte att det var bättre förr

Du måste ha missat alla inlägg om lowtechs/walstadburkar som inte får några vattenbyten öht, vilket gör att din svepande generalisering om zoopets växtavdelning känns som den är ute på en gnutta djupt vatten 8)
#81 - 19 april 2011 17:06
[QUOTE=defdac;1516256]Jag har den inte själv, men har snappat upp hennes förklaringar på de forum hon är med i.


Du måste ha missat alla inlägg om lowtechs/walstadburkar som inte får några vattenbyten öht, vilket gör att din svepande generalisering om zoopets växtavdelning känns som den är ute på en gnutta djupt vatten 8)[/QUOTE]
Jag är ofta ute på djupt vatten!
Det blir ofta så när man försöker se allt från olika vinklar och inte köper en viss sak rakt över.
#82 - 20 april 2011 06:10
[QUOTE=defdac;1516144]Förutom att orsaka kvävebrist hos växter eller hur menar du nu?[/QUOTE]

Beror väl på input, dvs hur mycket kväve som tillförs. Jag är inte ute efter att sprida något evangelium kring denitrifierande filter och rekommenderar det inte som "metod", menade bara att det inte nödvändigtvis behöver vara dåligt om man nu har ett sådant i en växtburk.

Måste se till att få tillbaka min Walstadbok, den försvann som ett pris i en tävling för ett tag sedan. Trivsam läsning, även om jag inte delar alla uppfattningar.

Hilsen,

/P
#83 - 20 april 2011 06:15
Jag förstår inte. Med denitrifierande filter eldar du ju KNO3 för kråkorna? Vad är det för bra med det? Om det inte är bra måste det vara dåligt ;)











Annons