PMDD och disigt vatten

#1 - 6 februari 2005 15:27
Tusan, jag trodde aldrig jag skulle behöva starta den här tråden men nu är jag säker. :(

Ända sedan jag bytte upp mig till 540-liters kar har jag förundrats över att mitt vatten är så jäkla disigt efter varje vattenbyte. Det varar alltid en till två dagar efter vattenbyte sedan är det "hyfsat". Jag har inte förstått varför det skulle vara sämre bara för att jag har ett större kar - det är ju samma vatten?!?

Igår gjorde jag ett sjutusan till vattenbyte (kontinuerlig vattenväxling 1,5 h) sedan fick jag för mig att vänta med gödning någon dag eftersom jag inte var säker på om jag skulle byta mer vatten. Sagt och gjort - i morse hade jag ett vatten jag inte sett på mycket länge. Kristallklart.
Jag visste inte varför men glad i hågen och nöjd med hobbyn beslöt jag givetvis att inte byta mer vatten denna gång. Här ska gödas och ordna till en fotosession till kvällen :D
Ja, se god dag då! Det dröjde inte många timmar innan vattnet var precis lika disigt som det brukar vid vb.
Ja, se god dag då igen då. Vad skiljer gödningsregimen åt? Jo, med 540-literskaret torrdoserar jag, med 220-liters gjorde jag stamlösningar. Varför det blir så här har jag ingen susning om men tydligt var det. Kanske någon reaktion med mitt brunnsvatten?
#2 - 6 februari 2005 15:30
Jag har torrdoserat under lång tid utan bekymmer, så det måste vara i kombination med specifika förutsättningar.
MVH
Magnus
#3 - 6 februari 2005 16:16
Vid kraftig fotosyntes blir vattnet gärna lite disigt, men det brukar se bra ut på morgonen och kvällen när fotosyntesen lagt sig lite.

Gillar man det inte så går man ner i ljusmängd för att bromsa fotosyntesen lite.
#4 - 6 februari 2005 16:28
Jag har torrdoserat under lång tid utan bekymmer, så det måste vara i kombination med specifika förutsättningar.
Ja, jag vet ju att många gör det utan problem så jag kunde inte drömma om att det skulle ha någon påverkan för mig.

Vid kraftig fotosyntes blir vattnet gärna lite disigt, men det brukar se bra ut på morgonen och kvällen när fotosyntesen lagt sig lite.
Här pratar vi om något heeeelt annat. Det är bara disigt 1-2 dagar efter vb (eller dosering får jag väl säga nu).

Gillar man det inte så går man ner i ljusmängd för att bromsa fotosyntesen lite.
Please, rör inte mina futtiga 0,3 W/l.... :D
#5 - 6 februari 2005 16:33
Justja 0,3 watt/l 8)

Intressant teori om brunnsvattnet. Typ någon fällning eller? KH2PO4 och mikro kan man ju ganska fin fällning med, om det är något liknande.

Har du testat att göda med ett ämne per dag (först KNO3, dagen efter KH2PO4 och sist mikro)? Jag tänkte att det vore intressant om det var något speciellt ämne det blev disigt av.
#6 - 6 februari 2005 16:38
Har du testat att göda med ett ämne per dag (först KNO3, dagen efter KH2PO4 och sist mikro)? Jag tänkte att det vore intressant om det var något speciellt ämne det blev disigt av.
Precis min planerade taktik närmsta tiden :) Jag återkommer i ämnet.
#7 - 6 februari 2005 16:38
[QUOTE=defdac]Vid kraftig fotosyntes blir vattnet gärna lite disigt, men det brukar se bra ut på morgonen och kvällen när fotosyntesen lagt sig lite.

Gillar man det inte så går man ner i ljusmängd för att bromsa fotosyntesen lite.[/QUOTE]

Jag trodde att jag fick infusorieinvasion när jag installerade MH - vattnet blev vitt/disigt - men nu ser jag att det är miljontals små syrebubblor!! Då kan man ju stänga av uvc:n. :)
#8 - 7 februari 2005 07:30
Jag gjorde ett litet test medan jag väntar på nästa vattenbyte.
Jag tog ett antal rengjorda glasburkar fyllda med kranvattnet. Jag doserade ett ämne i vardera burk samt en fulldos i ytterligare en burk. Ca. 10 ggr högre nivåer än i karet blev det.
Efter en natt är vattnet lika klart som innan. Det måste vara någon lustig reaktion just i karet då kanske? Hmm.
#9 - 7 februari 2005 09:57
Tillsätter du Ca, jag har fått för mig att det kan göra vattnet disigt ibland i kombination med något annat.
#10 - 7 februari 2005 10:20
[QUOTE=NE]Tillsätter du Ca, jag har fått för mig att det kan göra vattnet disigt ibland i kombination med något annat.[/QUOTE]Nej, inte utöver det som ingår i mitt kranvatten.
#11 - 8 februari 2005 20:21
[QUOTE=BluesBoy]Jag tog ett antal rengjorda glasburkar fyllda med kranvattnet. Jag doserade ett ämne i vardera burk samt en fulldos i ytterligare en burk. Ca. 10 ggr högre nivåer än i karet blev det.[/QUOTE]Nehej, det här testet påvisade ingen som helst grumlighet av vattnet - oavsett gödningsämne. Jag får leta orsaken i karet.
#12 - 8 februari 2005 21:49
UV-C kanske...
#13 - 9 februari 2005 06:05
[QUOTE=oveb]UV-C kanske...[/QUOTE]Tveksam. Varför var det kristallklart tills jag tillsatte gödning?
#14 - 9 februari 2005 06:45
Låter som det är CO2 som ger någon reaktion? Eller hade du CO2 i burkarna du gödde var för sig med också?
#15 - 9 februari 2005 08:11
[QUOTE=defdac]Låter som det är CO2 som ger någon reaktion?[/QUOTE]
Intressant tanke.
[QUOTE=defdac] Eller hade du CO2 i burkarna du gödde var för sig med också?[/QUOTE]Njae, svårt att svara vetenskapligt på ;)
Jag tillsatte ingen CO2 men djupborrade brunnar brukar innehålla ordentligt med "naturlig" CO2 (och lite syre). Jag tillsatte gödningen direkt så ja, jag tycker det borde varit skapligt med CO2 vid blandningstillfället som givetvis vädrades ur efter en stund.
#16 - 11 februari 2005 05:54
Nej tusan, jag drog nog på för stora växlar när jag klandrade PMDD för mitt disiga vatten. Jag kan då inte förstå vad det beror på men det verkar ha med tid att göra. Jag gjorde ett ordentligt vattenbyte igår med genomspolning 1,5 h. Jag lät bli all gödning tv. Nu på morgonen ser det ut som det brukar några timar efter vb:
http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=262

Som sagt, jag blir inte klok på detta. Om jag häller upp vattnet i en glasburk håller sig vattnet kristallklart. Häller jag det i karet blir det dimmigt efter några timmar (uppskattar till 6-8 h) och sedan blir det klarare och klarare för varje dag till nästa vb...suck!

Kan även tillägga att jag har provat både med och utan AquaSafe (vattenberedning). Det känns som tråden ligger under fel kategori helt plötsligt. [:-5]
#17 - 11 februari 2005 07:00
Jäklar vad disigt, det ser inte så kul ut.
Hur länge är det så, försvinner det själv?
#18 - 11 februari 2005 07:16
[QUOTE=NE]Jäklar vad disigt, det ser inte så kul ut.[/QUOTE]Nej, det är inget kul alls. Speciellt inte när man har tänkt att intressera sig lite för akvariefotografering... :mad:
Hur länge är det så, försvinner det själv?
Det avtar efter 1-2 dygn. När det närmar sig veckovattenbyte igen är det riktigt skapligt :mad: :mad:

Sitter just nu och funderar på om det kan ha med mitt höga ammoniumvärde att göra. Jag har slutat mäta vattenvärden för länge sedan men jag undrar om inte det har något med kvävekedjan att göra. Firrarna ser alltid ansträngda ut efter denna tid (6-8 h). Skulle inte förvåna mig om jag har ständiga ammonium/nitrit-spikar efter varje vattenbyte eftersom en skillnad mot glasburkarna är filtersystemen. Eller...hur kan man hålla algfritt då... :eek:
#19 - 11 februari 2005 07:50
Jag tänkte just fråga ang ammonium/brunn.

Fantastiskt att du lyckats hålla den fri från svävalger isåfall. Jobbigt om du ska behöva ha en sump där du ventilerar igenom ammoniumbrunnsvattnet med ett biologiskt filter =/
#20 - 11 februari 2005 08:51
Har du UV-filter, det kanske hade varit en hjälp.
#21 - 11 februari 2005 09:00
[QUOTE=NE]Har du UV-filter, det kanske hade varit en hjälp.[/QUOTE]Nej, det är kanske dags att börja lyssna på oveb... :o

Om jag har förstått dess funktion rätt så skulle det hjälpa mig mot svävalger men hur är det med ammonium/nitrit ?
#22 - 11 februari 2005 10:34
Det har ingen effekt på ammonium/nitrit.
#23 - 11 februari 2005 13:04
Nä, det har den ju inte,
men det är kanske något svävalgsliknande som bildas när du bytar vatten och får in ammonium / nitrit och då hade det kanske hjälpt.
#24 - 11 februari 2005 15:42
Nytagen bild 10h efter förra bilden:
http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=263
Fortfarande ingen gödning tillförd.
#25 - 11 februari 2005 15:51
Att se mitt akvarium efter 24h UV-C filtrering är min näst största akvaristiska upplevelse... Kristallklart !!!

Den största var när växterna tokbubblade första gången :)
#26 - 11 februari 2005 16:41
Förresten, jag köpte mitt 9Watts UV-C filter på ebay för 300+frakt...

Nån verkar ha fått tag på ett större gäng filter som han säljer så billigt :)
#27 - 11 februari 2005 17:22
[QUOTE=oveb]Förresten, jag köpte mitt 9Watts UV-C filter på ebay för 300+frakt...

Nån verkar ha fått tag på ett större gäng filter som han säljer så billigt :)[/QUOTE]Tack för tipset. Jag är sugen att testa om det blir någon skillnad.
Nu ska jag hysta i lite gödning för att se om det blir värre.
#28 - 11 februari 2005 19:49
Fan vi behöver kemist hit till tråden =/

CO2 som fäller ut något i kranvattnet funderar jag över. Har det alltid varit såhär?
#29 - 11 februari 2005 20:15
[QUOTE=BluesBoy]Nytagen bild 10h efter förra bilden:
Fortfarande ingen gödning tillförd.[/QUOTE]
[font=Comic Sans MS][color=red]Du vet väl att du kan lägga in en bild direkt istället för länk. Bara ett tips![/color][/font] :)
#30 - 11 februari 2005 20:20
Micro+ och KNO3 har varit i sedan 18:30 - fortfarande ok.

OT: Jäääääkligt kul att se reaktionen. CO2:n har doserats som vanligt med kontrollern men inga andra gödningsämnen sedan igår. Hällde som sagt i Micro och KNO3 och vilket bubbel det blev efter en halvtimma [:)] Det var som att öppna spjällen fullständigt.

Fan vi behöver kemist hit till tråden =/
Jupp, jag går bet.

CO2 som fäller ut något i kranvattnet funderar jag över. Har det alltid varit såhär?
Hua. Det låter kanske konstigt men....jo, mer eller mindre. Jag tyckte i.o.f.s. det blev värre när jag bytte till större kar (och började torrdosera) men om man tittar lite i journalen har det nog funnits hela tiden med detta vatten. Jag har ju vattenvärden för mitt vatten men det är ju från ett och samma mättillfälle. Man kan ju spekulera att jag kanske har liknande situation som mohlin som har varierat vatteninnehåll.
Mitt testprotokoll säger MH4=0.16 mg/l och det får mig nu att tro att det tillsammans med tre gosiga inkörda filter ger denna reaktion?!?

Jag har en gammal anteckning (i 220-karet) där jag fick samma kraftiga reaktion som nu morgonen efter ett 50% vb. Då låg ett par firrar och flöt och ett illrött nitrittest fick mig att göra ett par extra vb. Sedan var det någorlunda ok igen.

Detta var en liten utsvävning men jag har svårt att svara definitivt på frågan. Min sambo och jag kommer på varandra ibland att kommentera karet ibland - "Kolla vad klart vattnet är idag". Det betyder att för det mesta är det lite smådisigt (värre efter vb som på bilderna) men ibland klarnar det upp ofantligt fint. Jag vill avsluta med att med kommunalt vatten har jag haft klart vatten i många år.
#31 - 11 februari 2005 20:21
[QUOTE=Maria - Sjöjungfru][QUOTE=BluesBoy]Nytagen bild 10h efter förra bilden:
Fortfarande ingen gödning tillförd.[/QUOTE]
[font=Comic Sans MS][color=red]Du vet väl att du kan lägga in en bild direkt istället för länk. Bara ett tips![/color][/font] :)[/QUOTE]
Jodå, men jag föredrar att samla all akvaristikinfo. på min blogg ;)
#32 - 11 februari 2005 20:24
[QUOTE=BluesBoy]Jodå, men jag föredrar att samla all akvaristikinfo. på min blogg ;)[/QUOTE]
[font=Comic Sans MS][color=red]Oki!! :) [/color][/font]
#33 - 11 februari 2005 23:24
kemist och kemist....

det enda jag kan komma på är om du har högt ph i kranvattnet som gör att koldixiden reagerar bakåt med calcium till CaCO3 som inte är lösligt med det höga ph't du har efter vattenbytet, men som reagerar med vätejonerna när co2 ha tryckt ner ph't igen.

detta borde kunna hända om du har högre ca-halt i karet än i kranvattnet (karbonatet har du redan iom co2)...

men detta är mycket vaga gissningar.
#34 - 12 februari 2005 08:08
men detta är mycket vaga gissningar.
Alla är välkomna.

Det har inte hänt så mycket med vattnet sedan igår. Det håller som vanligt på att sakta bli lite bättre dag för dag:
http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=264

Nu åker fosfatet i.
#35 - 12 februari 2005 10:32
jag har kommit på lite frågor som eventuellt kan klargöra det hela...

är du säker på att det är partiklar? går dom att filtrera bort genom tex ett kaffefiler? sedimenterar dom om du tar en glasbringare med disigt vatten? eller försvinner disigheten rent av när vattnet får stå utan co2.
kan det vara gasbubblor?
är det någon slags alg? går den att filtrera bort?

kan det vara CaCO3? det är inte lösligt i vatten utan någon syra (som tex kolsyra som bildas av koldioxid).
#36 - 12 februari 2005 12:22
jag har kommit på lite frågor som eventuellt kan klargöra det hela...
Man bockar och bugar. Ska försöka svara så gott det går. Som du märker har jag inte mycket koll på detta.

är du säker på att det är partiklar?
Nej.

går dom att filtrera bort genom tex ett kaffefiler? sedimenterar dom om du tar en glasbringare med disigt vatten? eller försvinner disigheten rent av när vattnet får stå utan co2.
Har inte en aning. Jag samlar på mig vettiga förslag till nästa vattenbyte så ska jag försöka testa så mycket jag kan.

kan det vara gasbubblor?
Det är jag ganska säker på att det inte är.

är det någon slags alg? går den att filtrera bort?
Pass.

kan det vara CaCO3?
Inte en susning. Jag har kH 8-9 både i testprotokollet och i karet.
#37 - 12 februari 2005 13:23
[font=Comic Sans MS][color=red]Jag är nybörjare vad gäller PMDD, blev inspirerad av Defdacs "Nisse/Pelle/Miriam" :) och har börjat med dessa sedan 2 veckor. Jag bytte vatten i torsdags och tillsatte då "Nisse" och "Pelle" men sparade Miriam tills i går (fredag).[/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=red]Jag tog bilder igår (fredag) då var vattnet klart och fint. (se bild 1) :) [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Sen idag har jag oxå fått dimma. :confused: (se bild 2)[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Jag kör ingen Co2.[/color][/font]
#38 - 12 februari 2005 13:59
[QUOTE=Maria - Sjöjungfru]Jag är nybörjare vad gäller PMDD, blev inspirerad av Defdacs "Nisse/Pelle/Miriam" :) och har börjat med dessa sedan 2 veckor. Jag bytte vatten i torsdags och tillsatte då "Nisse" och "Pelle" men sparade Miriam tills i går (fredag).[/QUOTE]

vad för miriam har du? tmg, nutrisi, micro+?
hur mycket Ca++? (Calcium)
vad för kh/gh/ph?

själv har jag ständig dimma sedan jag började med pmdd, men den är inte värd att bry sig om. som värst är den som bluesboys sista bild. jag har hela tiden trott att det varit alger, men jag kanske har samma som ni fast inte lika illa?
#39 - 12 februari 2005 14:07
[QUOTE=averater]
vad för miriam har du? tmg, nutrisi, micro+?
hur mycket Ca++? (Calcium)
vad för kh/gh/ph?

själv har jag ständig dimma sedan jag började med pmdd, men den är inte värd att bry sig om. som värst är den som bluesboys sista bild. jag har hela tiden trott att det varit alger, men jag kanske har samma som ni fast inte lika illa?[/QUOTE]
[font=Comic Sans MS][color=red]Som Miriam har jag Micro +[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Calcium - inte en susning[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]ph = ca 6,5[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]har inte mätt Kh/gh men bor ju strax utanför Göteborg och vi har ju lågt kh.[/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=red]Hämtade ett citat från Tofsalger kontra växtgödning-tråden (eller vad den heter)[/color][/font]
Citat:

Ursprungligen postat av mgrant

Dessutom har Pelle en tendens att grumla till Miriam.

Haha helt riktigt. Miriam är så förtjust i Pelle att dom blir ett och lägger sig på bottnen.

[font=Comic Sans MS][size=2][color=red]Kan det ha med detta att göra??[/color][/size][/font]
#40 - 12 februari 2005 14:29
[QUOTE=Maria - Sjöjungfru]Kan det ha med detta att göra??[/QUOTE]
tror inte det. iaf inte för bluesboy som testade att göda i burkar med vatten.

fast å andra sidan: vem vet? fast jag gissar att de inte skulle bli så mycket dimma och att den skulle sjunka... men jag är ingen expert, bara hobbykemist.

har du kommunalt vatten eller eget? är det ph 6,5 i kranen eller i karet?

hoppas någon annan kemist kan komma och hjälpa till.
#41 - 12 februari 2005 14:32
[QUOTE=averater]tror inte det. iaf inte för bluesboy som testade att göda i burkar med vatten.

fast å andra sidan: vem vet? fast jag gissar att de inte skulle bli så mycket dimma och att den skulle sjunka... men jag är ingen expert, bara hobbykemist.

har du kommunalt vatten eller eget? är det ph 6,5 i kranen eller i karet?

hoppas någon annan kemist kan komma och hjälpa till.[/QUOTE]
[font=Comic Sans MS][color=red]Jag har kommunalt vatten, ph ca 8 ur kranen men sänker med ph minus. [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Jag fortsätter följa tråden med stort intresse, kanske dyker det upp nå´t :) [/color][/font]
#42 - 12 februari 2005 14:40
Jag tog bilder igår (fredag) då var vattnet klart och fint. (se bild 1)

Sen idag har jag oxå fått dimma. (se bild 2)
Ojdå. Så du menar att du alltid haft klart vatten tills nu?
#43 - 12 februari 2005 14:47
[QUOTE=BluesBoy]Ojdå. Så du menar att du alltid haft klart vatten tills nu?[/QUOTE]
[font=Comic Sans MS][color=red]Japp, tills jag började med PMDD.[/color][/font]
PatrikMalmo
#44 - 12 februari 2005 15:07
Hmm... det här är ju en äkta luring. Du har kört två kar med samma vatten, och det ena är/var kristallklart, det andra blir disigt. Klura på vad som skiljer karen åt, ljusmängd unt so weiter. Kanske går det att hitta något där.

Om du vill testa om det är ammonium/nitrit i kranvattnet som gör diset, så är ju ett (bökigt) sätt att se till att vattnet du byter med är väl filtrerat så att ammonium/nitrit gått över till nitrat.

Mitt växtkar är nästan alltid lite disigt, trots att jag har ett Quickfilter monterat på insuget. Kör med kaliumnitrat, kaliumdivätefosfat samt TMG. Disigheten varierar visserligen, men jag har inte kopplat ihop det med vattenbyten. Verkar gå i någon slags egen cykel. När jag varit i nederkant med gödningen har det blivit klarare, så där stämmer observationerna.
#45 - 12 februari 2005 17:24
Jag ser också ofta disighet speciellt med fruktansvärt mycket snabbväxande tokbubblande växter - har sett det i tokbubblande Barr-tanks också för den delen. Lite sökning i ämnet på APC gav den här tråden:

http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/showthread.php?t=1882&highlight=hazy

"If your plants bring up the pH high enough during the photoperiod, you can get a calcium phosphate precipitate that will cloud the water. Overnight, the pH will drop and the precipotate will dissolve again. Check your pH when you get home. Is your phosphate level pretty high?"

I Marias fall kanske bristen på CO2 (högt pH) och god tillgång till näringsämnen även kunna få till följd att biogen avkalkning kan börja?

I BluesBoys fall som endast märker detta efter PMDD kanske fosfatet + den fina CO2-halten trycker upp pH:t (växterna suger upp all CO2 pga god tillgång till all näring). När fosfatet sedan tar slut under veckan lägger sig fällningen?

(spånar)
#46 - 12 februari 2005 17:31
Jag kör med PMDD sedan ett par veckor tillbaka. Tillsätter inte CO2 till karet. Temperaturen ligger på 25 grader, PH ~7 och volymen är 200 liter

Jag har inga som helst problem med grumlighet. :o Däremot så hade jag lite skäggalger precis efter jag började med gödningen men de har avtagit mycket under de senaste veckorna. I stället har jag nu klart och fint vatten + gröna och fina växter.

Mitt PMDD består av NutriSI, KNO3 och KH2PO4
#47 - 12 februari 2005 17:43
[QUOTE=defdac]I Marias fall kanske bristen på CO2 (högt pH) och god tillgång till näringsämnen även kunna få till följd att biogen avkalkning kan börja?

[/QUOTE]
[font=Comic Sans MS][color=red]Är det nå´t mer jag skall/kan göra (förutom CO2 då) e[/color][/font][font=Comic Sans MS][color=red]ller skall jag bara köra på och se vad som händer?[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Det verkar i alla fall som om växterna gillar förändringen. :) [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Jag har en Tigerlotus som legat i koma sedan länge som nu har börjat vakna till liv. Dessutom har min gamla och inte särskilt vackra svärdsplanta börjat få nya fina blad. Så nog gör det nytta alltid. :D [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Fiskarna ser inte ut att vantrivas heller. Det ser bara lite tråkigt ut med dis i karet, men det kan jag stå ut med ett tag. ;)[/color][/font]
#48 - 12 februari 2005 18:30
[QUOTE=thorre]Jag kör med PMDD sedan ett par veckor tillbaka. Tillsätter inte CO2 till karet. Temperaturen ligger på 25 grader, PH ~7 och volymen är 200 liter

Jag har inga som helst problem med grumlighet. :o Däremot så hade jag lite skäggalger precis efter jag började med gödningen men de har avtagit mycket under de senaste veckorna. I stället har jag nu klart och fint vatten + gröna och fina växter.

Mitt PMDD består av NutriSI, KNO3 och KH2PO4[/QUOTE]

Var bara tvungen att gå och ta ett kort, rätt mörkt just nu så firrarna ser ut som spöken :eek:

http://thorre.se/gallery/aquarium/akvarium0057
#49 - 13 februari 2005 11:05
[QUOTE=thorre]
Jag kör med PMDD sedan ett par veckor tillbaka. Tillsätter inte CO2 till karet. Temperaturen ligger på 25 grader, PH ~7 och volymen är 200 liter
[/quote]
Det ser ut som Lotusen svetas syre som du kör med CO2 eller har det precis varit vattenbyte? Otroligt rent och fint *suckar längtande*
#50 - 13 februari 2005 13:59
[QUOTE=defdac][QUOTE=thorre]
[/quote]
Det ser ut som Lotusen svetas syre som du kör med CO2 eller har det precis varit vattenbyte? Otroligt rent och fint *suckar längtande*[/QUOTE]

Tycker att utseendet på pumpen skvallrar om vattenbyte.
#51 - 13 februari 2005 14:46
[QUOTE=defdac]Jag ser också ofta disighet speciellt med fruktansvärt mycket snabbväxande tokbubblande växter [/QUOTE] Det är just det som gör det svårt att säga om man alltid har haft detta bekymmer. Lite dis har jag nog alltid haft i varierande grad ( http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=264 ) men det som gav upphov till att jag startade denna tråd är något annat och uppkommer 6-8 h efter vattenyte och dosering ( http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=262 )

[QUOTE=defdac]I BluesBoys fall som endast märker detta efter PMDD kanske fosfatet + den fina CO2-halten trycker upp pH:t (växterna suger upp all CO2 pga god tillgång till all näring). När fosfatet sedan tar slut under veckan lägger sig fällningen?[/QUOTE]Utan att ha någon bra motivering har jag också ett ont öga till fosfatet. Jag har ju legat högre (2-3 ppm) senaste halvåret än jag gjorde tidigare. Samtidigt kan jag inte släppa ammoniumproblemet. Jag kan sätta en näve H.polysperma på att jag har höga nitritvärden några timmar efter vb. Får väl köpa ett nytt nitrittest och kolla eftersom det är slut.
#52 - 13 februari 2005 15:20
[QUOTE=defdac][QUOTE=thorre]
[/quote]
Det ser ut som Lotusen svetas syre som du kör med CO2 eller har det precis varit vattenbyte? Otroligt rent och fint *suckar längtande*[/QUOTE]

Bytte vatten vid 0900. Kortet är taget 2000. Kör inte med CO2. Rätt kul, sen jag ställt ner pumpens utblås så bubblar det faktiskt under hela den dagen som jag tillsätter PMDD och nytt vatten. Det är liksom små pärlband som kommer ur växtern :) Undra hur fint man kan få det med CO2. Ska skaffa CO2 senare när ekonomin är i balans igen. [B)]
#53 - 14 februari 2005 20:21
Det kanske inte var fel kategori trots allt [:-100]
Jag fick lite minskat bubbel i väntan på nästa vattenbyte så jag doserade en något provoserad fulldospuls (15 ppm N, 2,5 ppm P, och normal Micro+) och det tog bara två timmar så såg det ut så här:
http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=265
Notera att jag inte har bytt något vatten. Bara fyllt på ca 5 liter för att kompensera avdunstning.

Vidare undersökning visar att:
Gödningen landade i ett visset CO2-berikat vatten på ca 10 ppm då jag halkat ner på tok för långt i bubbeltakt (vilket troligen var orsaken till uteblivet bubbel).

Jag ska nu hälla av någon liter i separat kärl för att se hur det beter sig.
#54 - 15 februari 2005 10:36
I morse hade det börjat klarna så sakterliga. Funderar på om jag skulle slänga i ett par ppm fosfat i kväll igen. Vad tror ni om det?
#55 - 15 februari 2005 10:41
Ja då låter det ju helt klart som ammoniumet i kranvattnet inte har med saken att göra om du lyckas få fram dimman med PMDD - så ja! Det vore intressant att se vilket av ämnena som skapar problemet!
#56 - 16 februari 2005 06:58
[QUOTE=defdac]Ja då låter det ju helt klart som ammoniumet i kranvattnet inte har med saken att göra om du lyckas få fram dimman med PMDD - så ja! Det vore intressant att se vilket av ämnena som skapar problemet![/QUOTE]Jag pytsade i ytterligare 3 ppm fosfat igår. Jag kunde inte se någon försämring två timmar efter dosering eller nu på morgonen 12 h efter.
#57 - 16 februari 2005 07:36
Haha nu är jag verkligen nyfiken på vilket av komponenterna det är =) Ska du fortsätta dosera typ KNO3 och kolla ämne efter ämne vilket det är som spökar?
#58 - 16 februari 2005 10:10
[QUOTE=defdac]Haha nu är jag verkligen nyfiken på vilket av komponenterna det är =) Ska du fortsätta dosera typ KNO3 och kolla ämne efter ämne vilket det är som spökar?[/QUOTE]Yes, det kan du skriva upp. Ikväll blir det ett par skopor KNO3.
#59 - 16 februari 2005 20:25
Fem timmar efter KNO3 är det fortfarande ok. Nu är det Miriams tur.
#60 - 16 februari 2005 20:28
[QUOTE=BluesBoy]Fem timmar efter KNO3 är det fortfarande ok. Nu är det Miriams tur.[/QUOTE] vad är dom riktiga benämningar enl ex.seras dropptest ell jbl:confused:
#61 - 16 februari 2005 20:35
[QUOTE=janne dansk][QUOTE=BluesBoy]Fem timmar efter KNO3 är det fortfarande ok. Nu är det Miriams tur.[/QUOTE] vad är dom riktiga benämningar enl ex.seras dropptest ell jbl:confused:[/QUOTE](K)NO3 är nitrat som man mäter med ett nitrattest dvs. NO3-test.
Miriam som vi lite skojsigt kallar Microgödningen (Micro+, NutriSi eller TMG) brukar man låta järnet få vara visare för alla ingående ämnen. Då använder man alltså ett järntest dvs. Fe-test. Om man nu måste/vill mäta förståss.
De flesta uppskattar vad det ska gå åt och doserar därefter.
#62 - 16 februari 2005 20:40
[font=Comic Sans MS][color=red]Jag kör oxå lite testing. Bytte vatten idag och pytsade i Nisse & Miriam. Än så länge klart och fint. :) [/color][/font]
#63 - 16 februari 2005 20:43
[QUOTE=Maria - Sjöjungfru][font=Comic Sans MS][color=red]Jag kör oxå lite testing. Bytte vatten idag och pytsade i Nisse & Miriam. Än så länge klart och fint. :) [/color][/font][/QUOTE]Det är bra. Om vi anfaller på bred front ska gåtan knäckas [:-108]
#64 - 16 februari 2005 21:03
ibland blivar man lite forvirret kärt barn har många namn men iblant är dett bättra att andvända rätt namn ell?:)
#65 - 17 februari 2005 05:59
Jaha, förvirringen är total. Vem har sagt att det ska vara enkelt. Doserade sista ämnet igår (Micro+) och inte fasen blev det värre inte.

Vidare har jag försökt att följa några av averaters råd när det var dimmigt senast. Jag har hällt upp vatten i tre vinglas:
1. Dimmigt vatten direkt från karet.
2. Dimmigt vatten som silats genom kaffefilter.
3. Vatten direkt ur kranen.

Jag ska ta lite foton när jag får tid som bevis för jag kan fasen inte se någon skillnad när det är upphällt i glas. Alla tre ser bra ut [:-100]
Nu får jag fundera ut hur nästa test ska se ut.
Jag kan inte förklara varför men min misstanke finns fortfarande hos fosfatet.

En liten rolig bieffekt som dök upp nu när jag har doserat ganska friskt är att Difformisen har fått kanonkraftiga bladverk och verkar gilla läget rejält :)
#66 - 17 februari 2005 07:06
[QUOTE=janne dansk]ibland blivar man lite forvirret kärt barn har många namn men iblant är dett bättra att andvända rätt namn ell?:)[/QUOTE]
[font=Comic Sans MS][color=red]Nu när jag äntligen fått namn som jag både kan komma ihåg och förstå mig på. :) Men småningom har jag säkert oxå lärt mig alla krångliga kemiska beteckningar och vad dom heter i utskriven form. Men tills dess håller jag mig till Nisse, Pelle och Miriam. ;)[/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=#ff0000]Det är väl Pelle som är Fosfat?? :confused: [/color][/font]
#67 - 17 februari 2005 07:11
Det är väl Pelle som är Fosfat??
Ja, som brukar tillföras med KH2PO4
#68 - 17 februari 2005 07:52
[QUOTE=BluesBoy]
Det är väl Pelle som är Fosfat??
Ja, som brukar tillföras med KH2PO4[/QUOTE]
[font=Comic Sans MS][color=red]Kolla!! Lite har fastnat i alla fall!!! :D [/color][/font]
#69 - 17 februari 2005 09:55
[QUOTE=janne dansk]ibland blivar man lite forvirret kärt barn har många namn men iblant är dett bättra att andvända rätt namn ell?:)[/QUOTE]
lite svårt med microämnena då det är väldigt många...
#70 - 18 februari 2005 06:46
[font=Comic Sans MS][color=red]Pytsade i Pelle igår, ingen dimma på kvällen, såg klart ut i morse oxå, fast det är lite svårt att se i ett mörkt kar.[/color][/font] ;)
#71 - 18 februari 2005 18:02
[font=Comic Sans MS][color=red]Lika klart fortfarande. Nästa gång skall jag köra i en annan ordning.[/color][/font]
#72 - 20 februari 2005 05:59
Jag gjorde ett stort vattenbyte i torsdags där jag även bökade lite i gruset.
Det blev därför lite "normal" grumlighet som försvann på ett dygn.
Fredag tillsatte jag KNO3 - ok.
Lördag tillsatte jag KH2PO4 och Micro+ på morgonen och på kvällen lite MgSO4 - ok.
Idag är det fortfarande ok.

Med ok menar jag en gnutta disighet som vid enstaka tillfällen (senaste året) har gått över till "kristallklart vatten". En skillnad där alltså.

BTW:
Hur ser era stamlösningar med KH2PO4 ut?
Min är rejäääält dimmig.
#73 - 20 februari 2005 08:12
[QUOTE=BluesBoy]Jag gjorde ett stort vattenbyte i torsdags där jag även bökade lite i gruset.
Det blev därför lite "normal" grumlighet som försvann på ett dygn.
Fredag tillsatte jag KNO3 - ok.
Lördag tillsatte jag KH2PO4 och Micro+ på morgonen och på kvällen lite MgSO4 - ok.
Idag är det fortfarande ok.

Med ok menar jag en gnutta disighet som vid enstaka tillfällen (senaste året) har gått över till "kristallklart vatten". En skillnad där alltså.

BTW:
Min är rejäääält dimmig.[/QUOTE]

Min KH2PO4 ser ut som vatten. Med andra ord helt klar.
#74 - 20 februari 2005 09:06
Också helt klar. Jag har inga som helst problem med disighet.
#75 - 20 februari 2005 10:45
Min är också kristallklar (2 tsk i 200 ml vatten, så den är ganska stark).
#76 - 20 februari 2005 11:28
Jaha, det var ju intressant. Jag vill minnas att min stamlösning (endast KH2PO4) alltid har varit disig. Slängde upp en bild på bloggen med färskt kranvatten som referens: http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=267
Det lustiga är ju att jag inte fick detta när jag provade i glasburkar för att tag sedan och då körde jag starkara lösning än vanligt :confused:
#77 - 20 februari 2005 13:44
Intressant då kanske vi är tillbaka lite på det jag var inne på från början, har du mycket Kalcium i ditt vatten?

Jag hittade detta lite tidigare om Kalsium och fosfat problem (var väl kanske känt via andra medlemmar här, men detta är väl en liten bekräftelse)

http://zpet.se/forum/showthread.php?t=71275
#78 - 20 februari 2005 14:05
Intressant
Ja, så in i bängen.

har du mycket Kalcium i ditt vatten?
Jag refererar till min rapport från vattenprovet (ALcontrol AB, Linköping) när vi flyttade in. Där säger man att vattnet innehåller 20 mg/l Ca.

Jag hittade detta lite tidigare om Kalsium och fosfat problem (var väl kanske känt via andra medlemmar här, men detta är väl en liten bekräftelse)
Whops. Jag får läsa igenom detta ikväll. Thanks!
#79 - 20 februari 2005 14:28
Kollade upp min KH2PO4 blandning (2 tsk/2 dl) och den är väldigt grumlig. Enligt mitt vattenverk har jag runt 40 ppm Ca i kranen, men ingen antydan till grumling i karet, och jag ligger på 5 ppm fosfat... det enda som stör vyn in i karet är alla syrebubblor :rolleyes:
#80 - 20 februari 2005 15:43
Ja 20ppm är inte så mycket det har jag också (24ppm) och jag har inte problem med grumligt vatten, troligen något annat ändå.
#81 - 20 februari 2005 18:25
I brist på annan teori har jag tittat vidare på fosfatspåret.
Har idag konstaterat att får stamlösningen stå orörd sjunker dimmgrojset till botten och vattnet blir lika klart som kranvattnet. Så fort man rör flaskan virvlas det upp. Tog en liten videosnutt på eländet (Windows Media 0,6 Mb):
http://hem.wasadata.net/3053/video/fosfat.wmv

Jag blandade en ny stamlösning i en annan flaska (ja, ni vet..) och det blir precis samma sak. Körde som vanligt 4 tsk i 500 ml.

Är det någon som har fler förslag på ämnen som skulle kunna bråka med fosfatet? Jag har ju en hel analysrapport att gå igenom ;)
#82 - 20 februari 2005 20:11
Alltid härligt att få med ljud också. Videon kunde nästan kvittat, så bra var musiken. Mycket bra BluesBoy ;)

Frågan är om slammet i bottnen är fosfatet som du behöver eller om du bara kan suga upp den klara vätskan men ändå få gödningen? Vore det så är det kanske den enkla lösningen. lösning... :D
#83 - 21 februari 2005 06:52
Videon kunde nästan kvittat, så bra var musiken.
Ok, här har du hela låten: http://193.12.137.241/bluesboy/music/Stop Breakin' Down.mp3

Frågan är om slammet i bottnen är fosfatet som du behöver eller om du bara kan suga upp den klara vätskan men ändå få gödningen?
Ja, det kan man fråga sig. Jag har inte en susning :confused:
#84 - 21 februari 2005 13:46
[QUOTE=BluesBoy]
Frågan är om slammet i bottnen är fosfatet som du behöver eller om du bara kan suga upp den klara vätskan men ändå få gödningen?
Ja, det kan man fråga sig. Jag har inte en susning :confused:[/QUOTE]
då vatten utan kn2po4 inte bildar gojs, så måste det vara något av ämnena i kh2po4. om samma sak inte händer i din kno3-lösning så kan man utesluta kaliumet, då är det bara h2po4 kvar.
det är en syra, om den effektn påverkar kan du testa mha någon annan syra. (kolsyran i karet funkar ibland kanske... om du har någon annan syra kan du ju testa.
annars återstår bara fosfatet.

slutsats gojset på bottnen innehåller fosfat. (om det inte blir likadant gojs av någon annan syra, vilket jag betvivlar)
#85 - 21 februari 2005 16:07
det är en syra, om den effektn påverkar kan du testa mha någon annan syra. (kolsyran i karet funkar ibland kanske... om du har någon annan syra kan du ju testa.
Jag har ca. 10 ml Fosforsyra (37%) hemma. Är det något man kan labba med? Förslag på dosering?
#86 - 21 februari 2005 16:26
KH2PO4 är fosforsyra och kalium. (fosforsyra = H2PO4)

så i princip alla utom den duger...
#87 - 21 februari 2005 19:26
KH2PO4 är fosforsyra och kalium. (fosforsyra = H2PO4)

så i princip alla utom den duger...
Shit! Skulle det funka med Ättiksyra då?
#88 - 22 februari 2005 05:52
1/2 dl ättika och resten kranvatten i ett vinglas gav kristallklart vatten efter en natt.
#89 - 22 februari 2005 14:35
då återstår bara fosfatet...
#90 - 22 februari 2005 17:09
slutsats gojset på bottnen innehåller fosfat. (om det inte blir likadant gojs av någon annan syra, vilket jag betvivlar)

1/2 dl ättika och resten kranvatten i ett vinglas gav kristallklart vatten efter en natt.

då återstår bara fosfatet...

Jaha, då återstår det väl bara att dra ner på fosfatet och prova en tid hur det går i karet då.
#91 - 22 februari 2005 19:48
I detta charmiga dokument står det endel om fosfatutfällning/-lösning:

http://www.nhm.ac.uk/mineralogy/phos/Nordwijkerhout/Environmental%20Technology/vanderhouwen.doc

Om jag fattat rätt kan fällningen triggas av många konstiga substanser som du kanske har mycket av i ditt brunnsvatten? (Har bara bläddrat hastigt)

Du kan evt hyra in en kemist och dra av det på hemförsäkringen :)
#92 - 22 februari 2005 20:35
Jag har just också fått disigt vatten, så här hände det:

Jag är övertygad om att jag har Ca brist och har försökt att dosera CaCl2 för att komma åt detta men inte nått ända fram, nu tänkte jag gå tillbaka till en tidigare ide, en gipsklump (CaSO4) i akvariet...
I söndags så bytade jag vatten slängde i klumpen och doserade macro, inga problem kristallklart vatten, likaså i går med micro.
I dag var det dags för macro igen, nu efter att jag haft i det är det som tunn mjölk.

Jag har tidigare inte haft problem när jag inte har haft gips i karet men drar mig nu till minnes att det hände samma sak när jag provade gips förra gången.

Vad tror ni om det?
#93 - 22 februari 2005 21:34
Jag googlade lite mera: http://www.azom.com/details.asp?ArticleID=2140
It is not uncommon for unstable calcium phosphates to dissolve and repreciptate as the stable compound at a given pH.
Nu gäller detta människokroppen men jag blir inte förvånad om det är Caroline (kalcium) som spökar i bakgrunden. Varför det blir dimmigt just i Bluesboys kar och inte i andras (tex mitt) där mängder med kalcium tillsätts kan man ju fundera över.

NE: Jag doserar CaCl2, interessant om du har märkt skillnad mellan kalcium från gips och kalcium från kalciumklorid. Gips påverkar väl bufferten och därmed kanske pH't i CO2-berikade kar? [quote=NE]Jag har tidigare inte haft problem när jag inte har haft gips i karet men drar mig nu till minnes att det hände samma sak när jag provade gips förra gången.[/quote] Vad är pH't i kranvattnet och i burken?
#94 - 23 februari 2005 06:06
Gips påverkar endast Gh och inte Ph eller Kh.

Mitt Ph är 8.2 direkt ur kranen och sänks till 6.3 i akvariumet med co2.

Jag har för mig att sist jag hade gipsklump i akvariet hamnade GH på 20-30 det är den stora förändringen det är annars 6-8, CaCl2 har jag nog doserat så lite så att det inte påverkat GH något nämnvärt.

BluesBoy: hur högt är ditt GH?
#95 - 23 februari 2005 07:22
[QUOTE=NE]BluesBoy: hur högt är ditt GH?[/QUOTE]Jag har aldrig mätt gH själv med dropptester men min provrapport säger Mg=5,4 och Ca=20 ppm.
#96 - 23 februari 2005 07:51
[QUOTE=BluesBoy][QUOTE=NE]BluesBoy: hur högt är ditt GH?[/QUOTE]Jag har aldrig mätt gH själv med dropptester men min provrapport säger Mg=5,4 och Ca=20 ppm.[/QUOTE]

Det är ju inte så mycket (fortfarande ;) ) och det är väl det enda som kan påverka GH, framförallt borde det ju vara Ca om det skulle ha med det jag sett att göra.
#97 - 23 februari 2005 15:14
ser nu att jag läste fel angående fosforsyran innan. men jag hade nästan rätt...
fosforsyra = H3PO4 (som visserligen i basform blir H2PO4-)

H2PO4- har ett pka på 7,21 vid 25C vilket gör att den inte fungerar som syra vid ph lägre än det.
men den fungerar inte som bas förränn vid ph 2,15

(lite som syra viserligen... den drar ph't mot ca 4,7 men det är inte det som ger dimman ändå då ättiksyra är starkare än h2po4.)

menmen, detta ändrade inget utan jag ville bara klargöra mitt fel. dvs dimman i po4gödningsflaskan kommer från någon fällning där fosfatet är en del. (som tex CaHPO4 om nu den inte är löslig, vad vet jag...)
#98 - 24 februari 2005 19:09
För ordningens skull...
Jag satt på jobbet och svarade bombsäkert på gH:t men jag kom ihåg lite galet. Mitt Mg i kranvattnet är 2,7, inte 5,4.
Det gör väl ingen skillnad förmodar jag.

I kväll har jag gjort 50% vattenbyte och doserat allt utom fosfat. Får se hur det ser ut i morgon.
BTW:
Lite häftigt är det att se att mina Alternanthera reineckii har piggnat till när jag höjt nitratet och skruvat tillbaka fosfatet :)
#99 - 24 februari 2005 20:24

Lite häftigt är det att se att mina Alternanthera reineckii har piggnat till när jag höjt nitratet och skruvat tillbaka fosfatet

Samma här! Fosfatminskningen är från att ha doserat 25 ml av min lösning till max 10 varje gång. (2 tsk KH2PO4 i 200 ml).
#100 - 25 februari 2005 06:44
FYI: mitt vatten är numera som mjölk efter dosering av macro.
#101 - 25 februari 2005 06:52
Gipsklumpen + Fosfatet månne?
#102 - 25 februari 2005 06:57
[QUOTE=defdac]Gipsklumpen + Fosfatet månne?[/QUOTE]
Absolut, det fanns där inte innan gipset och kommer extremt tydligt nu när jag doserar macro.
Jag tänkte dock köra vidare på det tag för att se om jag blir av med mina avsmalnande toppar.
#103 - 25 februari 2005 14:36
kan det vara så att gipset löser sig så pass mycket bättre än text kalk gör att NE har höga halter av calcium som regerar med fosfatet och bildar dimman, medan de flesta av oss andra inte har ett överskott av calcium som kan reagera med fosfatet utan det har redan reagerat med text CO3 eller något annat stabilare ämne?

om vi antar att fosfatet är boven så måste det till en katjon som den kan reagera med som inte ger ett vattenlösligt ämne.

nån som vet om CaHPO4 är vattenlöslig?

ps hitta denna. kanske är relevant.
www.ocean.washington.edu/courses/ oc400/Lecture5_ActivityCorrections.ppt
verkar handla om joner i vatten...
#104 - 25 februari 2005 20:22
Lite långsökt kanske men endå en tanke:

1. (Vattenbyte hos Bluesboy) http://www.arvanitakis.com/en/die/Deposited_Substances.htm
The addition of heat, or a sharp rise in pH, will cause calcium bicarbonate to decompose and form carbon dioxide and calcium carbonate.

2. http://www.enaca.org/AquacultureAsia/Articles/April-June-2002/AquacultureFundamentals.pdf
Agricultural limestone (edit CaCO3) cannot be applied simultaneously with phosphate fertilisers as this will cause phosphorus to precipitate. This is due to the high calcium concentrations from the limestone reacting with phosphate to form tricalcium phosphate.

Tricalcium phosphate: Ca3(PO4)2 (insoluble in water)

?
#105 - 26 februari 2005 11:19
En kille på APC verkar ha samma problem med disigt vatten. Kolla här:

http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/showthread.php?t=5094
#106 - 26 februari 2005 15:40
Tjena!

Lite extra info som kanske kan hjälpa till. Jag hade klart vatten när jag doserade enligt defdacs recept. Körde då ph ca 7.5 och bestämde mig för att sänka ner till lite under sju. Ökade CO2 mängd och ljus och då kom dimman direkt. Det blev mer och mer dimma ju längre tiden gick.

Jag skall också prova att köra utan fosfat och se ifall det hjälper. Gjorde ett vattenbyte och då blev det bättre. Har inte tillsatt annat en CO2 och relativt snabbt kom dimman tillbaka. Beror väl troligtvis på att det fortfarande finns kvar fosfat i vattnet.

Kan pH sänkningen med CO2 påverka utfällningen tro?
#107 - 26 februari 2005 16:06
En fundering över pka... Detta är vilda spekulationer från min sida...

inlägg #97
[QUOTE=averater]
H2PO4- har ett pka på 7,21 vid 25C vilket gör att den inte fungerar som syra vid ph lägre än det. men den fungerar inte som bas förränn vid ph 2,15
/[QUOTE]

Som jag skrev i mitt inlägg tidigare så fick jag dimman när jag sänkte pH. Gick då över pka-gränsen. Kan detta ha triggat en eventuell fällning av fosfor???
#108 - 26 februari 2005 16:41
Har nu läst hela tråden igen. Tror mer på inlägg #45. Har mycket snabbväxande som kan påverka pH-halten och därmed ge utfällningar av fosfat. Mitt tidigare inlägg #107 förblir nog bara flumm... =)
#109 - 26 februari 2005 16:44
de är inga definitiva gränser som så...
pka't betyder att det finns lika mycket h2po4- som hpo4-- vid ph 7,21.
vid ph 2,15 finns det lika mycket h2po4- som h3po4

såg nu att hpo4-- också finns med i tabellen, det finns lika mycket po4--- som hpo4-- vid ph 12,36. (men jag hoppas ingen varit i närheten av det i ett akvarie)

då det messta som har med ph att göra är logaritmiskt så gör en ph-skillnad på 1 att det finns 10ggr mer...

att du gick från ph 7,5 då det fanns mer hpo4-- till ett ph på 7 gör att det istället finns mer h2po4-, men det borde inte ge någon direkt skillnad tror jag.

enligt citatet ovan så är det istället en höjning av ph't som ger utfällning av CaCO3. dvs motsatt vad du hade.

vad som däremot kanske kan hända enligt mina spekulationer är att mer co2 ger mer h2co3 (kolsyra) som ger mer karbonater (CO3) som eventuellt kan reagera med ett överskott på calcium som tidigare inte hade något karbonat att reagera med och som nu har det och därför reagerar till CaCO3 (kalk) som är svårlösligt. vet inte om detta stämmer, tillförsel av kolsyra sänker ph't vilket borde göra att mer kalk löses upp. kanske någon annan som har koll.

annars så tyckte jag att teorin om Ca3(PO4)2 lät trolig då de flesta haft problem i samband med makrogödning.
fast om alla med dessa problemen dessutom göder med co2 så kanske det bör kollas upp.
#110 - 26 februari 2005 16:47
[QUOTE=Kalza]Har nu läst hela tråden igen. Tror mer på inlägg #45. Har mycket snabbväxande som kan påverka pH-halten och därmed ge utfällningar av fosfat. Mitt tidigare inlägg #107 förblir nog bara flumm... =)[/QUOTE]
det tror jag inte i bluesboys fall då han har konstant ph mha ph-controller.
#111 - 26 februari 2005 17:02
Jag har ännu en gång provat att göra vattenbyte och doserat allt utom fosfat tills dagen efter. Funkade bra även denna gång. Fortfarande gäller att jag har gått ner med fosfatet till 0,5-1 ppm.

det tror jag inte i bluesboys fall då han har konstant ph mha ph-controller.
Ja, det stämmer men vid ett vattenbyte får jag givetvis en pH-topp tills regulatorn trycker ner det igen:
http://193.12.137.241/bluesboy/pHplott.php?t=2005-02-17
#112 - 27 februari 2005 12:37
Tjena BluesBoy!

När du bytte vatten så försvann din disighet direkt? Min försvinner men ser ut att jobba sig tillbaka. just nu göder jag inte med någonting över huvud taget. Kan ju i och för sig vara så att det finns fosfor kvar i vattnet som bildar utfällning?
#113 - 27 februari 2005 14:08
Då kommer det lite mer och ny info från mig:

Jag gjorde idag vattenbyte och fixade till gödningsregimen lite men glömde att jag redan har gipsklumpen i akvariet.
Blandade i alla macroämnen i en hink inklusive CaCl2 (eftersom jag glömt att jag redan har Ca från klumpen), i hinken bildades små flingor som jag inte kunde lösa upp, dessa ser ut som de flingor man kan tänka sig från mitt krossade CaCl2.
Skit samma tänkte jag och hällde allt sammans i akvariet, det löser sig nog där så småningom.
Intressant nu är att ett par timmar senare har det inte uppkommit någon dimma som det gjort vid de tidigare tillfällen då jag doserat macro och haft gipset i (flingorna finns kvar på bottnen).
Förmodligen har CaCl2 bundit upp Po4 i dessa flingor och jag får därför ingen dimma i akvariet.

Vad tror ni om detta?
Kommer fosfatet att kunna bli tillgängligt igen i akvariet?
#114 - 27 februari 2005 14:19
Mycket intressant frågeställning. Om det växer bra så borde det bli tillgängligt, å andra sidan vettesjutton om *all* PO4 binder ögonblickligen med *all* CaCl2. Löslighetsjämnvikter.

Igår vid vattenbytet var första gången jag separerade ut KH2PO4-doseringen från alla andra näringsämnen och doserade KH2PO4 idag istället. Märker ingen direkt skillnad.
#115 - 27 februari 2005 14:31
om det finns ett överskott på Ca i förhållande till PO4 så kan man gissa att nästan allt PO4 har bundit sig till Ca-jonerna.

om det dessutom har bildats stora flingor av saltetså kommer dom sjunka och på bottnen blir det ingen dimma...
om det i stället får bindas till varandra i karet där man har större cirkulation så är det möjligt att det då inte kan bli så stora saltkorn att dom kan sjunka, och därav dimman.

nu vet jag inte med just Ca3(PO4)2 om det blir någon jämnvikt mellan löst och fast. om det bara kan lösas pyttepyttelite så är det tillräckligt för att det ändå ska göra nytta. (det pyttelila som löses tas upp av växterna och det kan sedan lösas pyttelite till osv)
#116 - 27 februari 2005 14:58
[QUOTE=Kalza]När du bytte vatten så försvann din disighet direkt? [/QUOTE]Nja, det vanliga är att dimman kommer några timmar (en natt) efter vattenbyte och gödning. Denna dimma minskar efterhand under veckan men inte helt. Som jag nämde tidigare i tråden har det även uppstått kraftig dimma vid fulldosgödning mitt i veckan utan vattenbyte.

[QUOTE=NE]Vad tror ni om detta?
Kommer fosfatet att kunna bli tillgängligt igen i akvariet?[/QUOTE]Jag gissar att det kan vara samma sak som min stamlösning på filmen. Fosfatet är bundet och gör lång näsa [:(!]
#117 - 27 februari 2005 15:30
Hej!

Börjar misstänka infusorier. Låg och kollade med förstoringsglas men jag kunde inte se något i vattnet. Jag får avvakta...

Dimman tjocknar igen! Hoppas att man inte får en kula i sig som en kändis fick i Lützen... =)
#118 - 27 februari 2005 15:55
Litet tillägg:

Det ser ut som om flingorna i akvariet har börjat att lösas, och det har inte tillkommit någon dimma. Men frågan är om det blir bra i slutändan.

Det hade kanske varit något att prova för dig Bluesboy, fosfat och CaCl2 i en burk och sedan i akvariet och hoppas att det löses långsamt och snällt utan dimma.
#119 - 27 februari 2005 19:15
Raul-7 på APC hintar om att Cl och SO4 skulle kunna ha med saken att göra:
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/showthread.php?t=5094
Jag har 9 ppm Cl och <2 ppm SO4. En del Sulfat åker väl i om man doserar MgSO4 och K2SO4 men 9 ppm Cl är väl inte så mycket?
#120 - 28 februari 2005 06:12
Raul-7 på APC hintar om att Cl och SO4

Jag tror inte på att det är detta som är problemet eftersom det så tydligt syns i samband med KH2PO4 som verken innehåller So4 eller Cl.
#121 - 28 februari 2005 06:53
De flesta kranvatten innehåller ganska ansenliga mängder SO4 och Cl. Linköpingsvattnet ca 25 ppm SO4 och 11 ppm Cl (och dessa värden är förhållandevis låga jämfört med andra plater).
#122 - 3 mars 2005 07:12
Nu är dimman värre än någonsin. Nästan så man funderar att förpassa skrotet till ladan... :mad:

Nej, på't igen bara. Jag har börjat med en ny vattenbytarprincip. Jag Bytte 30% igår kväll, 25% i morse och kommer fortsätta så ett tag. Sedan tar jag gödnigen. Vem vet, det kanske gör skillnad. :confused:
#123 - 3 mars 2005 16:25
Jag Bytte 30% igår kväll, 25% i morse

Och när jag kom hem efter jobbet såg det ut så här:
http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=274 [:-5] [:-48]
#124 - 3 mars 2005 17:14
[font=Comic Sans MS][color=red]Stackare!! [/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=red]Jag har inte "lyckats" få fram någon dimma igen. Bytte vatten idag och pytsade i både Nisse, Pelle och Miriam. Ser inte nå´n dimma ännu.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Misstänker starkt att det var zucchinin som jag lade i som framkallade dimman senast.[/color][/font]
#125 - 3 mars 2005 19:28
Ja, jisses. Vad ska man säga?
Citerar mig själv från tidigare inlägg i tråden:
[QUOTE=BluesBoy]Sitter just nu och funderar på om det kan ha med mitt höga ammoniumvärde att göra. Jag har slutat mäta vattenvärden för länge sedan men jag undrar om inte det har något med kvävekedjan att göra. Firrarna ser alltid ansträngda ut efter denna tid (6-8 h). Skulle inte förvåna mig om jag har ständiga ammonium/nitrit-spikar efter varje vattenbyte eftersom en skillnad mot glasburkarna är filtersystemen.[/QUOTE]Jag gjorde ytterligare ett 25% vattenbyte när jag kom hem från jobbet och nu får jag börja räkna lik igen...:
http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=276
#126 - 3 mars 2005 19:48
en stilla undran jag har på flera ställen her läst att ammonium spikar triggar algermen vad jag har förståt har du inga problem med algar ell?
#127 - 3 mars 2005 20:01
[QUOTE=janne dansk]en stilla undran jag har på flera ställen her läst att ammonium spikar triggar algermen vad jag har förståt har du inga problem med algar ell?[/QUOTE]Nej,jag har inga problem med alger. Visst, om jag får för mig att testa olika förhållanden och orsakar instabilitet får jag alger som ett brev på posten. Håller jag bara bra CO2 och göder normalt fungerar det kanonbra.
Det är absolut något med vattnet men vad?
*muttrar och håvar upp en död discus*
#128 - 3 mars 2005 20:21
är MYCKET intresserad av vad ni kommer fram till!! då jag har samma problem , fastän jag har uvc på 24 timmar dygnet(räknar bort levande ting) osmos vatten för att slippa höga koppar & natrium nivåer, så växter kan växa! & det gör dom nu!!!! så vid äldre efter tanke hade jag sagt att ditt brunn vatten håller samma "kvalite" som vellinges skit vatten gör, men numera har jag osmos,. & har samma dimma som innan utan osmos vatten, blandar ut det från kh 22 till kh 4.
göder 4 tsk calcium nitrat, 6 tsk mag, 3 tsk kalium, 0,15 fe(nutrisi), 1,5 mg/l fosfat, ca 30 mg/l co2 6,6 ph i kh 4
har inga alger sedan upprättningen med vattnet(osmos) växter knakar numera. kör massa mer ljus än dig, 1,2 w/l(oväsäntligt men ändå) har 2 killfäckar som aldrig får mat, (har ordentligen med multnande blad sedan innan då dom var ledsna)
har några stycken infosiuner i botten som kommer upp då & då & då käkar kilfläckarna dom :)

nu har jag visserligen nyligen kommit på rätt köl(4 dagar sedan) men är ändå intresserad av att lära mig vad det var.

MVH Daniel
#129 - 3 mars 2005 21:07
min tanke var, amonium en del av vattnet,eller
#130 - 4 mars 2005 16:10
Jag tänkte jag skulle knäcka denna nöt innen den knäcker mig.
Köpte med ett par vattentest hem idag - nitrit och ammonium.

Intressant må jag säga. Akvariet har fått stå orört efter massdöden av fisk (efter tredje vattenbytet på kort tid) igår kväll. Mätte nu nitriten till 0,2 ppm och ammoniumtestet måste jag kontrollera med destillerat vatten senare i kväll för det slog i botten både i karet och i kranvattnet.

Om det nu är höga halter av ammonium i mitt vatten skulle väl en hel del falla på plats.

1. Firrarna mår taskigt vid vattenbyte eftersom höga halter av ammonium blir till ammoniak vid vattenbyte eftersom pH:t > 7 och därefter omvandlas till nitrit. ( svaret på mitt premiärinlägg på zoopet http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=55166 )

2. Dimman jag upplever är svävalger p.g.a. ammonium-spikar.

Hur låter detta resonemang tycker ni?
Hur kan jag konstatera om det är svävalger utan att införskaffa UV-C filter?
#131 - 4 mars 2005 17:09
har du nogon gång låtat vattnet stå i ett "tomt"kärl med gennomluftning ett par dagar för att lufta ev. gasar ell mineraler innan du hällar det i karet.vad jag förstår har du,egen brunn.tapper direkt fra kranen,sedan efter en "stund" bliver der kaos i karet
#132 - 4 mars 2005 17:27
har du nogon gång låtat vattnet stå i ett "tomt"kärl med gennomluftning ett par dagar för att lufta ev. gasar ell mineraler innan du hällar det i karet
Nej. Jag byter 250-300 liter vatten varje gång så det blir lite knepigt. Sambo blir så knepig om jag ockuperar bubbelkaret...
Jag tror för övrigt inte gaser eller mineraler är mitt problem.
#133 - 4 mars 2005 17:34
Det låter mycket troligt med ett ammoniumproblem. Precis som du säger tyder fiskarnas reaktion vid vattenbyte på det. Svävalger borde väl gå att se i mikroskop?
#134 - 4 mars 2005 19:24
om jag påstår att jag"tror"att det hjälpar är dett inte värt att prova,tag en tunna att sätta sambon i under tiden,med en luftpump
#135 - 4 mars 2005 20:28
[QUOTE=janne dansk]om jag påstår att jag"tror"att det hjälpar är dett inte värt att prova,tag en tunna att sätta sambon i under tiden,med en luftpump[/QUOTE]Hur menar du att det skulle hjälpa mot dimman?
#136 - 4 mars 2005 20:37
jag tror att om du luftar vatnet ett ell 2 dg så blivar du av med vissa oönskade ämnen jag vet inte om jag har rätt men finns der andra bättra förslag
#137 - 4 mars 2005 20:47
janne_dansk: Om jag ska trycka ner min sambo i en tunna för att reda ut varför mitt akvarievatten är dimmigt kommer jag garanterat platsa som aspirant i denna tråden: http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=71811 :D
...och det är det sista jag vill inom denna hobbyn ;)
#138 - 4 mars 2005 21:00
det var inte min mening att affense nogon om du tar det på det sätt ber jag så mycket om ursäkt:odet var min mening att forsöka med en "brain storming"att belysa ditt problem meds vattnet:D
#139 - 5 mars 2005 06:44
det var min mening att forsöka med en "brain storming"att belysa ditt problem meds vattnet
Ok, sorry janne :o .
Jag har tyvärr tömt alla ideér så jag har svårt att brainstorma :o . Det som återstår är att byta ammoniumtestet på måndag eftersom det visade samma sak i destillerat vatten. Hittar jag ingen lösning på detta vet i tusan om jag inte packar ihop grejerna och håller mig till något jag kan i stället :(
#140 - 5 mars 2005 19:46
det var tråkit att höra hoppas att du får ordning på det :D
#141 - 5 mars 2005 21:47
jag håller tummarna jag med ;)
#142 - 6 mars 2005 14:08
då jag började med akvarie i slutet på 70 talet kunde jag inget heller .så kontenten är, alla måste börja nogonstans,sedan kan man lära sig mera .så återgå till det jag kan, ledar till att man stannar på "neandethal "nivå. kör hårt bluesboy
#143 - 6 mars 2005 14:26
Nejdå, jag brukar inte ge mig så lätt och eftersom jag arbetar på en utvecklingsavdelning vill jag också ta små steg från neandertalarna ;)
Men mycket av tjusningen med akvaristiken försvinner när:
1. Vattnet för det mesta ser ut så här http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=274

2. Det vatten jag har i kranen tar kol på fiskarna om jag byter för mycket.

Jag har absolut inga idéer hur man ska lösa detta och ett "taskigt" akvarium är sämre än inget akvarium alls.
#144 - 6 mars 2005 14:41
[QUOTE=janne dansk]har du nogon gång låtat vattnet stå i ett "tomt"kärl med gennomluftning ett par dagar för att lufta ev. gasar ell mineraler innan du hällar det i karet.vad jag förstår har du,egen brunn.tapper direkt fra kranen,sedan efter en "stund" bliver der kaos i karet[/QUOTE]varfor inte prova ,uteslutningsmetod:)kan inte stava i dag helleer
#145 - 6 mars 2005 14:51
Det kanske är en RO (Reverse osmosis) du bör skaffa?
#146 - 6 mars 2005 15:09
varfor inte prova ,uteslutningsmetodkan inte stava i dag helleer
Jo, jag kan givetvis prova (suck, hålla på och flytta 250 liter vatten varje vattenbyte..).

Det kanske är en RO (Reverse osmosis) du bör skaffa?
Ja, kanske det. Just nu har jag kört fast i ammonium/ammoniak/nitrat/alger teorin. Kolla här:
http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=278

Mitt vatten innehåller 0,16 ppm NH4. Är RO bot mot det också?
#147 - 6 mars 2005 15:51
stackas dig jag bytar 500 1 ggr va:D
#148 - 6 mars 2005 15:55
[QUOTE=janne dansk]stackas dig jag bytar 500 1 ggr va:D[/QUOTE]

Öhhh:confused:
#149 - 6 mars 2005 16:28
[QUOTE=janne dansk]stackas dig jag bytar 500 1 ggr va:D[/QUOTE]Du måste ha ett stort badkar eller tunna för att kunna pumpa upp 500 liter som ska stå och lufta ett par dygn innan det ska pumpas över till akvariet :rolleyes:
#150 - 6 mars 2005 18:10
[joke]
det kan ju vara ett sätt att få partnern på att gå med på införskaffande av spa (större bubbelpool) gärna i en mindre byggnad ute i trädgården, i stället för det där lusthuset/glas-schabraket för gurk o tomatodling, som står där o tar upp onödig plats just nu...
[/joke]

Jag hoppas du får rätt på det BB, annars kan jag erbjuda mig att donera kranvatten från helsingborgs komunala ledningsnät, mot avhämtning förståss... Nära nog vad som helst, så länge du inte ger upp det här med akvarium, du är en allt för stor inspirations källa för att det ska vara roligt.

B!
#151 - 6 mars 2005 18:34
Det är lugnt Mr B. Jag är nog för lat för att släpa ut bråten i allafall så det är bara att streta på :D
#152 - 6 mars 2005 19:46
hurra:D :D :D :D :D...... jag har tur att ha kommunalt vatten som är bra
#153 - 6 mars 2005 19:49
[QUOTE=Hawkmoon][QUOTE=janne dansk]stackas dig jag bytar 500 1 ggr va:D[/QUOTE]

Öhhh:confused:[/QUOTE] har 1000 l
#154 - 6 mars 2005 20:10
[QUOTE=janne dansk][QUOTE=Hawkmoon][QUOTE=janne dansk]stackas dig jag bytar 500 1 ggr va:D[/QUOTE]

Öhhh:confused:[/QUOTE] har 1000 l[/QUOTE]

>Häpp,,:eek: plötsligt känns mitt projekt på 170 Liter som en droppe i havet[xx(]
#155 - 6 mars 2005 21:31
[QUOTE=BluesBoy]Det är lugnt Mr B. Jag är nog för lat för att släpa ut bråten i allafall så det är bara att streta på :D[/QUOTE]

Får jag upprepa ett inlägg ifrån tåtens första sida ??

"UV-C kanske..." :)

För 400 spänn definitivt värt ett försök, det värsta som kan hända är att diskusarna och skalarerna trivs lite bättre när du bränner ihjäl lite eventuella parasiter !
#156 - 7 mars 2005 08:23
[QUOTE=BluesBoy]
kanske det. Just nu har jag kört fast i ammonium/ammoniak/nitrat/alger teorin. Kolla här:
http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=278

[/QUOTE]
Det borde gå att fixa med en sump och ett biologiskt filter. Du kan ju hålla koll med dina test hur NH4/NO2 nivåerna sjunker någon vecka mellan vattenbytena så ser du hur länge du behöver filtrera vattnet för att få det NH4/NO2-fritt.

Trist om man ska behöva krångla med sånt, men ammonium är ju inte direkt det man vill ha i kranen när man kör akvarier =/
#157 - 7 mars 2005 08:49
Får jag upprepa ett inlägg ifrån tåtens första sida ??

"UV-C kanske..."
Ja, jag är sugen att prova och fick ett enastående erbjudande på bloggen i går :) Det som jag är emot är att det tar bort symptomen - inte orsaken till det onda. Jag har fortfarande problemet med giftigt vatten kvar.

Det borde gå att fixa med en sump och ett biologiskt filter.

Ja, jag är inne på något liknande. Menar du en sump innehållande hela vattenvolymen som ska bytas 250-300 liter?

Har idag börjat kolla möjligheter att sätta in någon permanent pryttel i kåken som tar bort alla kväveföreningar i vattnet och ev. lite oönskat svavel. Får se var det landar och om det är hållbart ekonomiskt.
#158 - 7 mars 2005 08:49
[QUOTE=BluesBoy]

Enligt uppgift på nätet tar en RO bort 88-98 % av NH4.
#159 - 7 mars 2005 09:48
Enligt uppgift på nätet tar en RO bort 88-98 % av NH4.
Ja, jag pratade nyss med en snubbe på JMS Vattenrening i Linköping och RO tar bort det mesta men man kunde få problem med lågt pH.

Han ville ha 12000 pix (inkl. moms) för en enfas med 3-5 minutliters kapacitet.
#160 - 7 mars 2005 09:50
Ett UV-filter kommer inte lösa nitritspikarna som dödar firrarna.
#161 - 7 mars 2005 10:21
[QUOTE=BluesBoy]Ja, jag pratade nyss med en snubbe på JMS Vattenrening i Linköping och RO tar bort det mesta men man kunde få problem med lågt pH.[/QUOTE]
Du skall nog inte köra med enbart RO-vatten utan blanda kranvatten och RO-vatten.

[QUOTE=BluesBoy]Han ville ha 12000 pix (inkl. moms) för en enfas med 3-5 minutliters kapacitet.[/QUOTE]
Titta efter tillbehör till saltvattensakvarier. Du behöver nog inte sån grym kapacitet om du låter RO'n jobba i några dygn före vattenbytet.
#162 - 7 mars 2005 10:31
Du behöver nog inte sån grym kapacitet om du låter RO'n jobba i några dygn före vattenbytet.
Hur menar du då?
#163 - 7 mars 2005 10:42
[QUOTE=BluesBoy]
Du behöver nog inte sån grym kapacitet om du låter RO'n jobba i några dygn före vattenbytet.
Hur menar du då?[/QUOTE]
Om jag förstått allt rätt så brukar man koppla RO'n till vattenkranen och låta utvattnet gå till en behållare (typ vattentunna) och slask-vattnet till avloppet. Sen får RO'n gå något/några dygn tills behållaren är full. Gör du inte vattenbyten varje dag så behövs ju inte så väldans många liter per dygn. De minsta ger typ 30 liter/dygn.
#164 - 7 mars 2005 11:04
en aqua medic 150 standard går på 1700 kr & som namnen avslöjar så ger den 150 upp till 300 per dag beroende på tryck & värme. Den renar mitt äckel vatten.

Men hade jag kört en enzo , så hade jag tagit din 5 liter i minuten osmos, för det verkar vara en riktig ferrari inom reningsverk.

har man villa & utrymme för 250 liters dunk så känns ferrarin överflödig.
#165 - 7 mars 2005 11:45
Om jag förstått allt rätt så brukar man koppla RO'n till vattenkranen och låta utvattnet gå till en behållare (typ vattentunna) och slask-vattnet till avloppet.
Nej, hanbeskrev funktionen som att det inte behövdes någon tunna utan man pystar i kranvattnet direkt via mojängen. Det är det jag är ute efter - att slippa typ. expansionskärl på flera hundra liter.

har man villa & utrymme för 250 liters dunk så känns ferrarin överflödig.
Ja, håller med.
Vad tusan! Kan man inte utnyttja stora varmvattenberedaren jag har nära akvariepryttlarna? En aqua medic historia kunde väl stå och puttra och försörja vattnet till den. Jag blandar ju ändå med mycket varmvatten p.g.a discus.
#166 - 7 mars 2005 12:26
[QUOTE=BluesBoy]Nej, hanbeskrev funktionen som att det inte behövdes någon tunna utan man pystar i kranvattnet direkt via mojängen. Det är det jag är ute efter - att slippa typ. expansionskärl på flera hundra liter.[/QUOTE]
Det är väl det som är skillnaden mellan hans 12 000:- "Ferrari"-mojäng och vanliga akvariepryttlar i 2000-4000:- klassen.
#167 - 7 mars 2005 14:13
Jag måste få tacka för alla bra tips jag fått i den här tåten (och uppmuntrande tillrop i mörkret :) ) Fan den som ger sig.

Jag har nu bestämt mig för att inleda en testperiod a la' defdac och bära in gamla 220-literskaret med biologiskt filter som får fungera som reningstank i ett intillliggande apparatrum. NH4/NO2-mätningar får visa om det är hållbart i längden eller om vi får investera i en permanent reningsanläggning till kåken.
Kriget mot ammoniumet har just börjat [B)]
#168 - 7 mars 2005 15:51
[QUOTE=defdac]Ett UV-filter kommer inte lösa nitritspikarna som dödar firrarna.[/QUOTE]

Häpp !! Har följt tåten lite illa, visste inte att det dödade firrar utan trodde bara att det triggade lite svävisar...
#169 - 7 mars 2005 18:22
Försöka duger. Nu är allt riggat ialla fall. Här ska mätas nitrit...
http://193.12.137.241/bluesboy/viewlink.php?id=133
#170 - 7 mars 2005 18:36
go for it:D
#171 - 9 mars 2005 20:04
[QUOTE=BluesBoy]Jag måste få tacka för alla bra tips jag fått i den här tåten (och uppmuntrande tillrop i mörkret :) ) Fan den som ger sig.

Jag har nu bestämt mig för att inleda en testperiod a la' defdac och bära in gamla 220-literskaret med biologiskt filter som får fungera som reningstank i ett intillliggande apparatrum. NH4/NO2-mätningar får visa om det är hållbart i längden eller om vi får investera i en permanent reningsanläggning till kåken.
Kriget mot ammoniumet har just börjat [B)][/QUOTE] ;) så du har slopat att sätta sambon i bubbelkaret
#172 - 11 mars 2005 21:09
Ähhhhh, vad nu då? :confused: :confused: :confused:

Jag meckade lite med min pH-kontroller igår och råkade visst ställa till det lite....
Hur som helst så stängdes regulatorn av utan att jag märkte det, och i kväll när jag kom hem från jobbet var det något som inte stämde - vattnet var nästan kristallklart för första gången på väldans länge!!!
http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=281

Mätte pH och det låg på 7,75 (CO2 = 4 ppm) och inte en syrebubbla i sikte från någon växt. Vad tusan kan detta betyda?

Jag har för övrigt avsikt att göra ett vattenbyte i morgon med vådis från "sumpen". Tyvärr har inte filtret blivit riktigt inkört ännu så jag har inte kunnat mäta upp någon nitrit från det vattnet ännu. Borde innebära att ammoniumet finns kvar.
#173 - 11 mars 2005 21:48
Tyvärr har inte filtret blivit riktigt inkört ännu så jag har inte kunnat mäta upp någon nitrit från det vattnet ännu. Borde innebära att ammoniumet finns kvar.

Eller så är det så att du inte har någon nitrit för att det redan blivit nitrat?!
Med väl fungerande bakterie flora går ju Ammonium->Nitrit->Nitrat så fort att bara nitraten är mätbar.
#174 - 12 mars 2005 06:46
Eller så är det så att du inte har någon nitrit för att det redan blivit nitrat?!

Med väl fungerande bakterie flora går ju Ammonium->Nitrit->Nitrat så fort att bara nitraten är mätbar.
I så fall går det ruggigt fort. Jag har mätt nitriten två gånger om dagen (07:00 och 17:00) utan att se någon förändring.
PatrikMalmo
#175 - 12 mars 2005 07:41
Stamlösning

[QUOTE=BluesBoy]

BTW:
Min är rejäääält dimmig.[/QUOTE]

Hmm, kan det vara skillnaden här som gör det? Min stamlösning på KH2PO4 är kristallklar. Inköpt från Apoteket. Dyrt med väldigt rent.

Och det där med CO2 - det stämmer med mina erfarenheter. Jag kör ju med jästmetoden, och de gånger jag varit lat och inte blandat till en ny flaska på länge (= lite CO2) är vattnet klarare.

Utan att jag kan komma på någon förändring så har mitt kar blivit stabilare/klarare i vart fall. Har lurat på om jag passerat någon kritisk gräns för växtmassan i karet. Lär visa sig, eftersom jag röjde bra igår...
#176 - 12 mars 2005 07:59
[QUOTE=BluesBoy]

I så fall går det ruggigt fort. Jag har mätt nitriten två gånger om dagen (07:00 och 17:00) utan att se någon förändring.[/QUOTE]
Hur ska jag förklara......
Jag har ingen mätbar nitrit i mitt kar, om du förstår vad jag menar.
Om man har bakterier i "god form" och "tillsätter" ammonium, så måste man kunna få nitrat utan att först få mätbar nitrit.
dvs Ammonium->Nitrit går lika fort som Nitrit->Nitrat
Det man borde kunna se är ju att ammoniumet minskar och nitratet ökar.
#177 - 12 mars 2005 10:11
Exakt. Det borde bara vara att jämföra nitrathalten i kranvattnet med den i sumpen.
#178 - 12 mars 2005 10:25
Ja det borde stämma. Det enda som jag har svårt att förstå är hur jag ska kunna mäta upp mina 0,16 ppm NH4 -> (via nitrit) som nitrat. Hur noggranna nitrattest har ni?
#179 - 12 mars 2005 20:54
Jajamen, nu har också jag mjölk i karet. Såhär gick det till:

Jag gav upp CaCl2, mina växter stuntade rejält oavsett mängd. 25 kg dolomit (CaMg(CO3)2) blev inköpt på ICA (har googlat lite ang. Ca:Mg-ration och börjat undra om 4:1-förhällandet är så förbannat noga). En handfull gav iaf snygg snöstorm i karet :-) Vattnet klarnade över natten. Detta var fyra dar sen, idag doserade jag KH2PO4 för första gången efter tillsats av dolomit, och dimman kom rätt snabbt.

BB: Har du testat med ett quickfilter?
#180 - 13 mars 2005 07:48
#181 - 13 mars 2005 14:09
Bra!

Vad är pH't i sumpen kontra kranen?
#182 - 13 mars 2005 14:48
[QUOTE=kaihc]Bra!

Vad är pH't i sumpen kontra kranen?[/QUOTE]Kranvattnet håller omkring 8. Jag mätte aldrig pH:t i sumpen innan det åkte i stora karet. Min pH-plott säger dock att pH-spiken inte blev lika kraftig som den brukar vid vattenbyte:
http://193.12.137.241/bluesboy/pHplott.php?t=2005-03-12
#183 - 18 mars 2005 18:41
bumpar lite

hur har det gået för dig ang disigt vatten .är intr. i att höra
#184 - 18 mars 2005 20:10
[QUOTE=janne dansk]hur har det gået för dig ang disigt vatten .är intr. i att höra[/QUOTE]http://193.12.137.241/bluesboy/viewlink.php?id=134
Nytt vattenbyte i morgon med sumpvatten. [:-106] [:-106] [:-106]
#185 - 18 mars 2005 20:31
kalas :D :D :D
#186 - 16 april 2005 08:20
Nu får jag nog anse att problemet är löst. Det har varit kanonvatten ända sedan jag började med sumpen. Göder allt på en och samma gång utan problem. Many thanks! :)
#187 - 16 april 2005 13:44
[:-60] [:-76] [:-96] [:-106] mvh janne dansk
#188 - 16 april 2005 16:08
Fasen du får helt enkelt montera in ett gammalt inkört innerfilter i vattenberedaren! ;D
#189 - 1 oktober 2005 11:05
Jag har precis samma problem med grumlighet som uppstår efter några timmar i mitt nu en månad nya 220 liters akvarium. Har du kommit på vad det var för något som orsakade det?? Byter vatten och då klarnar det för att framemot kvällen återgå till grumlighet. Kör med PMDD+CO2men har nu dragit ner på detta för att se om det klarnar något. Ett misstag jag vet att jag gjort för 2 veckor sedan var att köra ner en omgång Tetra Easybalance i vattnet. Men detta reducerar såväl fosfat som nitrat och då gör ju inte PMDD nån större nytta. Kan grumlet härleda från detta tro eller?? Svara gärna om du kommit på något.
#190 - 1 oktober 2005 11:55
I mitt fall härledde jag problemet till brunnsvattnet. Sedan jag började med sumpkaret för sju månader sedan har det varit som natt och dag. När jag dessutom nyligen skaffade UV-C blev det kanonbra, men största delen tar sumpen som sagt. http://www.bluesboy.se/viewlink.php?id=191

Annons