PMDD - Nytt recept nu för tiden?

#1 - 21 februari 2008 21:15
Hej!

Har ett par portionspaket PMDD som jag köpte för ca 1.5 år sedan och jag ska börja göda i ett av karen nu. Mängderna i påsarna verkar dock inte stämma överens med vad som säljs nu för tiden.

I mina påsar är det:
39,1 g KNO3
3,8 g KH2PO4
7,7 g NutriSI

Det är väl framförallt KH2PO4 som det är förhållandevis lite av jämfört med det som säljs idag. Såg att man nu också ska blanda i K2SO4 i Mikro-flaskan. Är det "nya rön" som gjort att rekommendationen/innehållet ändrats? Är det nån idé att köpa nytt?
#2 - 22 februari 2008 08:20
Intressant! Lite mer fosfor och mycket mer kalium än tidigare. Sulfat är inget viktigt salt för växterna. Det spelar ingen större roll utan funkar nog mest som en bärare av kalium. Rätta mig om jag har fel!

Det som du och jag har hemma funkar bara bra så jag tänker använda upp det innan jag skaffar något nytt.
Bilagor:
#3 - 22 februari 2008 15:40
Tack för svaret!

Kommer nog göra som du och använda upp det gamla då.
#4 - 22 februari 2008 23:39
Det skiljer lite nu med om man kollar olika leverantörer.
Receptet är egentligen inte hugget i sten, utan portionsförpackningarna kom till för att göra PMDD enkelt för den stora massan.

Får man näringsbrister är den vanliga rekomendationen att man ökar doseringen av alla ingredienser, så förhållandet sinsimellan är faktiskt inte det viktigaste utan att "alla" ämnen finns och inte tar slut är viktigare
#5 - 23 februari 2008 08:44
heeke skrev:
Det skiljer lite nu med om man kollar olika leverantörer.

Receptet är egentligen inte hugget i sten, utan portionsförpackningarna kom till för att göra PMDD enkelt för den stora massan.

Får man näringsbrister är den vanliga rekomendationen att man ökar doseringen av alla ingredienser, så förhållandet sinsimellan är faktiskt inte det viktigaste utan att "alla" ämnen finns och inte tar slut är viktigare

Jo det är sant.
Var inne och kollade på din näringskalkylator. Vilket jobb du lagt ner! Får se om jag kommer få användning av den framöver. Fortsätter nog med portionsförpackningarna ett tag till iaf ;)
#6 - 23 februari 2008 15:38
vet intehur någa de är om man inte har enormt mycket växter med olika krav men jag kör med min orkide näring från pokon ja funkar bra iaf har ett NPK värde på 5, 3 och 6% plus alla spårämnen :)
#7 - 23 februari 2008 22:35
Man vill gärna ha lite mindre fosfor i förållande till kväve.
Det som rekommenderas är ett N:P förhållande på 7:1 vilket motsvarar NO3:PO4 = 10:1
Kaliumet (K) är inte lika noga.
En annan viktig sak är att krukväxtnäring ofta innehåller N i ammoniumform, dvs NH4.
Ammonium triggar alger lättare än nitrat (NO3).
#8 - 24 februari 2008 09:04
Jag behöver ibland tillsätta lite k2so4 till PMDD eftersom jag är rädd att det ska bli för mycket nitrat annars (med extra KN03) när kaliumbrist hotar. Det nya receptet är nog lite som jag har brukat göra under en längre tid.
#9 - 2 mars 2009 18:07
intressant det här, lite som grekiskan men ska nog få lite hum om det tack vare den informationen som ni ger.

Hur viktigt är det med substratvärmare för växterna egentligen?
#10 - 3 mars 2009 10:14
[quote=Milbot;1097625]Hej!

Har ett par portionspaket PMDD som jag köpte för ca 1.5 år sedan och jag ska börja göda i ett av karen nu. Mängderna i påsarna verkar dock inte stämma överens med vad som säljs nu för tiden.

I mina påsar är det:
39,1 g KNO3
3,8 g KH2PO4
7,7 g NutriSI

Så där har jag i mina påsar med.
Sen hittade jag ett recept på nätet där det skulle vara mera kh2po+ att det stod att man skulle ha citronsyra i nutrisi, så då körde jag efter det med följd att det tog slut bra mycket tidigare än allt annat :(
Men men man lär sig med tiden:)
#11 - 3 mars 2009 10:14

I mina påsar är det:
39,1 g KNO3
3,8 g KH2PO4
7,7 g NutriSI

Det är väl framförallt KH2PO4 som det är förhållandevis lite av jämfört med det som säljs idag. Såg att man nu också ska blanda i K2SO4 i Mikro-flaskan. Är det "nya rön" som gjort att rekommendationen/innehållet ändrats? Är det nån idé att köpa nytt?[/quote]

Annons