PMDD - Nybörjarfrågor

#1 - 5 april 2008 17:57
1) Vad exakt är PMDD?

2) Hur mycket och hur ofta skall man dosera?

3) Behövs någon komplement till PMDD eller räcker det som det är?

4) Är det inte väldigt lätt att man får alger med på köpet vid användning av PMDD? I så fall - vad bör man göra för att motarbeta dessa?

5) Till sist, vart finner jag PMDD till bästa pris?

Jättesnällt om någon mer erfarenhet ville ta sig tiden att besvara mina dumma nybörjarfrågor! :p
#2 - 5 april 2008 18:28
2) Hur mycket och ofta beror på många olika faktorer. Mängd växter, fisk, ljus är bara några exempel. En annan mer erfaren och kunnig person inom ämnet får hjälpa dig med detta.

3) Det behövs oftast inte (?), men skulle rekommendera EC (Easy Carbo, kolgödning) som komplement då pmdd inte innehåller kol.

5) http://www.pmdd.se/shop/

Till sist, inga frågor är för dumma, speciellt inte dina då man måste läsa på ordentligt när man sysslar med gödning! Jag har fortfarande massor att lära och känner mig osäker på mycket.
#3 - 5 april 2008 19:02
Tack för dina svar! Hoppas någon annan kan svara på resten! Kan tillägga att det handlar om ett 54 liters med få fiskar och 3-6 växter (har inte satt igång det än så vet inte säkert)
#4 - 5 april 2008 20:37
blästersand till växtakvarium

hejsan

är det någon som kör blästersand till sina växt kar ..
funkar det eller ..

ha det
#5 - 5 april 2008 20:54
hugosan skrev:
hejsan

är det någon som kör blästersand till sina växt kar ..

funkar det eller ..

ha det

Hej, kanske är du något offtopic nu.. ;)
Iallafall, jag har blästersand i mitt kar, men det är för fiskarnas skull. Det optimala substratet är nog mer något med en kornstorlek på 3-5 mm enligt mig. Eller aquaclay. :D
#6 - 5 april 2008 20:56
1: PMDD (poor mans dupla drops). Det är inget hokuspokus bara exakt allt som växterna behöver. Samma grejor finns avsedda för akvariebruk och med klara doseringsinstruktioner, men utspätt i vatten och mycket dyrare.
MVH
Magnus
#7 - 6 april 2008 11:45
Gud. Jag fattar fortfarande ingenting av detta med PMDD.
Har läst och läst och läst, men blir inte klokare. :(

Fattar inte HUR mycket jag skall ha till mina 7 kar, inte heller vad det kostar och så..
Fattar inte heller hur doseringen skall vara och när..
#8 - 6 april 2008 12:10
#9 - 6 april 2008 20:00
Det bästa sättet enligt mig är att mäta och justera med hjälp av en bra kalkylator. Estimated index är en annan metod som innebär vattenbyte varje vecka, det tycker jag är både knöligt, ostabilt och slöseri med tid och energi.
MVH
Magnus
#10 - 6 april 2008 20:13
wooxer skrev:

Har läst detta, men blir inte klokare ändå..
När det gäller matte och siffror så har jag "dyslexi".
Dyslexi innebär ju svårigheter att läsa och skriva, jag har stora problem med matte och siffror.. :(

Jag vill köpa detta färdigblandat så jag bara behöver hälla i ett x antal mm i mina akvarium..
#11 - 6 april 2008 21:07
Jenny054 skrev:
Jag vill köpa detta färdigblandat så jag bara behöver hälla i ett x antal mm i mina akvarium..

Du kan välja portionspåsar. De blandar du bara i i varsin 50 cl flaska. Iallafall det jag köpte.

Annons