Det finns två sätt att hålla koll på nivåerna:
1: Att göra stora vattenbyten med jämna mellanrum då man nollställer nivåerna och tillsätter "fulldos". Denna metod brukar tyvärr låta bättre i teorin än i praktiken. Det är vanligt att gödningen tar slut mellan doceringarna och att detta går fortare och fortare när växterna skriker på mat. Vanligaste lösningarna är då att man antingen ökar dosen eller tillsätter ytterligare en mellan vattenbytena.
2: Att mäta och justera efter resultat. Nackdelen med denna metoden är att testet inte talar om hur mycket nitrat och fosfat som är pmdd och tillgängligt för växterna och hur mycket som är organiskt bundet och därmed inte tillgängligt. Detta kan man lösa genom att ligga lite högre än målvärdena och göra ett jättevattenbyte en gång i månaden eller så. Med denna metoden lär man sig med tiden hur mycket växterna äter och mätningarna blir mindre och mindre frekventa med tiden. Innan jag lade ner mitt växtkar ville jag mäta för skojs skull, det var första gången på ca 3 månader. Jag låg exakt rätt!! I det karet tillsatte jag gödning automatiskt varje dag och justerade för hand när jag såg behov på växterna.
Hur mycket växterna tar upp kan du endast få reda på genom att mäta dig fram, så om det är det du vill veta så är det metod 2 som gäller. Det är nitrat, fosfat och järntest som behövs.
Men jag är ganska så övertygad om att du skulle kunna tillsätta minst en fulldos varje gång du byter 25-30% vatten. Men för att konstatera detta måste du mäta. När du vet så behövs inte mätningar längre.
MVH
Magnus