PMDD förstört mina växter

#1 - 20 mars 2011 18:59
För några veckor sedan tillsatte jag PMDD till karet för att få växterna att blomstra, nu några veckor efter så har de börjat dö ut eller helt enkelt bli fåbladiga och mycket mindre. Jag håller mig exakt till det ska ska tillsätta. Började med att stenen började bli mörk.. sedan så började växterna "skabba" sönder. Fiskarna har i alla fall inte tagit skada så jag undrar vad som skett.

Kan någon tipsa om nåt oerhört bra växtnäring man kan fylla på innan växterna försvinner helt, och är det nån som har sådan här erfarenhet av PMDD...? :(
#2 - 20 mars 2011 19:08
Hej!

Enda problemet jag har haft med PMDD var att mina vallisnerior ruttnade bort. Nu använder jag Easy Carbo och Profito och allting växer.

Hälsningar
Jennifer
#3 - 20 mars 2011 19:08
har du fått någon form av algblommning kanske!
blir de en hinna av alger på växterna så får ju inte växterna något ljus och dör!
#4 - 20 mars 2011 20:11
vad har du för ljus? tillsätter du nån kolkälla? att bara köra med PMDD hjälper oftast itne.
jag kör med PMDD, Co2 och väldigt mycket ljus o det fullkomligt expolderar med mina växter. skulle jag ta en bild var 10 min skulle man kunna se hur det växer.
#5 - 20 mars 2011 21:00
jenmad skrev:
Hej!



Enda problemet jag har haft med PMDD var att mina vallisnerior ruttnade bort. Nu använder jag Easy Carbo och Profito och allting växer.



Hälsningar

Jennifer


Jag ska prova EasyCarbo om jag hittar i djuraffären. Tycker ändå det är märkligt att alla växter verkar ha tagit skada av PMDD... :(
#6 - 20 mars 2011 21:05
hannesc skrev:
vad har du för ljus? tillsätter du nån kolkälla? att bara köra med PMDD hjälper oftast itne.

jag kör med PMDD, Co2 och väldigt mycket ljus o det fullkomligt expolderar med mina växter. skulle jag ta en bild var 10 min skulle man kunna se hur det växer.


Co2... nåt tips om var man köper det?
Har rätt bra ljus tycker jag.
Vågar man köra mer PMDD?
#7 - 20 mars 2011 21:08
Jag kan slå vad om en hundring att PMDD inte skadade växterna direkt. Skulle gissa på tre scenarios:
1. Saker i ett akvarium sker långsamt och det här är fördröjda effekter från tidigare dåliga förhållanden.
2. Växterna satte in turbon när de plötsligt fick mat och slukade upp den, med andra ord kommer de lära sig en lagom nivå.
3. Någon växtart reagerade mycket snabbare än andra lite trögare och blev övermäktig i konkurrensen under nya förhållanden.

Om något är sant överlämnar jag till kunniga som Defdac, Haack, borrep etc.
#8 - 20 mars 2011 21:11
Ja..det ger mig en smula vatten på min kvarn. Kan det möjligen vara så att pmdd gett dig alger. Du skriver att stenen mörknat, det är ju algväxt. Pmdd, läs nitrat, utan tillräckligt med växter och koldioxid kan enligt min tro ge alger. Nitrat är ett gödningsmedel även för alger. Det stämmer säkert att pmdd kan ändå paradoxalt ge mindre alger men då borde det ske i kombination med snabbväxare o koldioxid..det är min enkla tro. Har ingen stor erfarenhet personligen ännu mer än att jag också sett en ökning av algerna när jag började med pmdd..som jag tror beror på att jag hade för lite snabbväxande växter. Jag har dock koldioxid så jag tänker köra konceptet fullt ut ett tag i alla fall.

Skall tilläggas att den korta tid jag körde koldioxid o bara profito..bubblade växterna i alla fall och inga alger. Vi får se vilken regim jag till slut anammar.

Vi läser här o var att pmdd/co2 skall funka "jämnt"..men jag tror att ibland finns fler faktorer vi inte känner till..inget kar är det andra likt.
#9 - 20 mars 2011 21:26
Lägg gärna upp lite bilder på växterna så kan vi se dels om det är övervattensväxter och dels om det är näringsbrister och vilka det är.

Berätta gärna även hur du blandade ihop lösningarna (hur mycket av varje pulver i hur mycket vatten osv).



Ja..det ger mig en smula vatten på min kvarn. Kan det möjligen vara så att pmdd gett dig alger. Du skriver att stenen mörknat, det är ju algväxt. Pmdd, läs nitrat, utan tillräckligt med växter och koldioxid kan enligt min tro ge alger.


Nej det ger dig inte vatten på din kvarn eftersom alla växtakvarister i hela världen använder PMDD. Du kan ju även gärna få förklara hur näringen skulle fungera enbart på alger men göra så att växterna dör..

PMDD är inget mirakelmedel. Det är precis samma komponenter som finns i alla komersiella gödningar med undantaget att man tagit bort urea/ammonium och ersatt med kaliumnitrat.

De ämnen PMDD består av köps direkt från Econova som är en av de största producenterna av agrikulturell gödning i Sverige och jag tror bönderna i Sverige skulle bli ganska upprörda om näringen dom gödslar med skulle döda deras skördar..
#11 - 20 mars 2011 21:49
hannesc skrev:
........ skulle jag ta en bild var 10 min skulle man kunna se hur det växer.


hmmmm..... Kan du göra det? Vore intressant o se!
#12 - 20 mars 2011 21:57

Jag hade nog tänkt mig något brutalare med tanke på att du ville dra så stora växlar som att PMDD dödat dina växter..

Cryptocoryne är känsliga för förändringar i vattnet. Dom kan smälta nästan helt vid stora förändringar och låter man rotsystemen ligga och fundera lite över tillvaron så kommer dom igen - med råge.

Kör på med PMDD som vanligt och beskriv gärna hur du gör vattenbyten och göder. I akvarier utan CO2 kan det ta 1-2 månader innan du börjar se effekten av PMDD.
#13 - 20 mars 2011 22:17
luftpumpen driver ju ut co2 ur vattnet och det hjälper ju till att döda växterna så ta gärna bort den.
#14 - 21 mars 2011 05:59
defdac skrev:
Lägg gärna upp lite bilder på växterna så kan vi se dels om det är övervattensväxter och dels om det är näringsbrister och vilka det är.



Berätta gärna även hur du blandade ihop lösningarna (hur mycket av varje pulver i hur mycket vatten osv).





Nej det ger dig inte vatten på din kvarn eftersom alla växtakvarister i hela världen använder PMDD. Du kan ju även gärna få förklara hur näringen skulle fungera enbart på alger men göra så att växterna dör..



PMDD är inget mirakelmedel. Det är precis samma komponenter som finns i alla komersiella gödningar med undantaget att man tagit bort urea/ammonium och ersatt med kaliumnitrat.



De ämnen PMDD består av köps direkt från Econova som är en av de största producenterna av agrikulturell gödning i Sverige och jag tror bönderna i Sverige skulle bli ganska upprörda om näringen dom gödslar med skulle döda deras skördar..


Defdac..du tolkar du inte lite för mycket igen i mitt inlägg. Självklart tar både växter o alger upp pmdd gödningen. Det är det jag menar, att i detta specifika fall göds både växter o alger men algerna får en fördel o tar över. Kanske pgr av kolbrist o kanske pgr av för lite snabbväxare.

Precis som du säger, pmdd är ingen rocket science. Och detta i kombination med det faktum att alger också gillar nitrat..gör att det finns väldigt många fler faktorer till varför vissa kar har alger o andra inte än bara konceptet pmdd, stora vartenbyten o koldioxid.
Det kan röra sig om störd bakterieflora, för lite växter eller fel växter kanske?..för hög halt av vissa salter?..GH, KH...för mkt icke nedbrytbara organiska substanser?..

Vår vän kanske inte alls skall göda med n o p?...
//

Nu till Till trådskaparen o hans fråga: hyr mkt fisk har du? Matar du mkt? Vilken färg har vattnet? Kör du aktivt kol ibland?
#15 - 21 mars 2011 07:24


Det är det jag menar, att i detta specifika fall göds både växter o alger men algerna får en fördel o tar över.


Titta på bilderna.. Det är inga alger som tagit över..

Men visst har du rätt. Ofta reagerar specifikt trådalger lite snabbare än växterna när man rätar upp näringsnivåerna beroende lite på hur instabilt akvariet är när man börjar med PMDD.



Och detta i kombination med det faktum att alger också gillar nitrat..gör att det finns väldigt många fler faktorer till varför vissa kar har alger o andra inte än bara konceptet pmdd, stora vartenbyten o koldioxid.


Växter har alltid nitrat reduktas på plats medans alger måste bilda det, om jag förstått det rätt. Växter behöver kväve. I stora lass. Alger har alltså potentiellt mycket svårare att använda nitrat och nitrat triggar inte algblommningar som ammonium gör - vilket gör att nitrat är det enda och bästa alternativet.
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200309/msg00084.html

Den faktorn du letar efter är ammonium som kommer trigga sporer om du som du säger senare har störd bakterieflora, för lite växter, fosfatbegränsade växter, GH-begränsade växter eller helt enkelt generellt näringsbegränsade växter.
#16 - 21 mars 2011 07:34


Vår vän kanske inte alls skall göda med n o p?...


Med tanke på hur extremt lite fisk han har i den burken lutar jag åt att det är tvärtom. Dvs kväve- och fosforbrist. Det stämmer även bra in på algtypen på bakgrunden, dvs prickalger.

Jag skulle nog antingen hålla PMDD-doseringen minst en månad eller öka den till det dubbla.
#17 - 21 mars 2011 09:29
Fosfor/fosfat är lurigt i burkar utan CO2. Känner mycket väl till det med olika nivåer och vad Barr/mfl har testat, men tycker det är klockers att man får mer alger med fosforgödning i burkar utan CO2. Själv har jag kört många burkar utan CO2 och de brukar normalt sett funka fint enten med enbart mikrodelen alternativt med mikro samt kaliumnitrat. Fosfor kan lugnt skippas utan några problem. I övrigt är ytterligare en rackarns bra anledning till nitrat istf ammoniumgödning att man enkelt dödar fisk/djur med de mängder som skulle krävas.

Tror inte (läs övertygad om att det inte är så) att PMDD i sig har tagit kål på växterna, men det är en hel del Cryptocoryne. Enig med ovanstående att de kan påverkas av många olika saker. Bladen kan då smälta, enten helt eller delvis. Det man ska hålla koll på är nya blad samt om de ser friskare ut än de gamla.

Hilsen,

/P
#18 - 21 mars 2011 09:38


men tycker det är klockers att man får mer alger med fosforgödning i burkar utan CO2.


Jag håller i princip med, men du måste även erkänna att det är i burkar med fisklast där det defacto är en ansträngande ammoniumingång.

Det som händer när man göder med PMDD är att man slänger bensin på en majbrasa som inte är tänd. Fosfat är väl närmast raketbränsle i sammanhanget.

En gnista i form av ammonium och det tar hus i helvete.

Därför är det bra om man börjar med PMDD när det är stabilt eller åtminstone kan ta udden av eventuella ammoniumsvängningar med en massa snabbväxare på ytan.

Det är *INTE* fosfatet eller nitratet som triggar. Alla växtakvarister som doserar höga nivåer av dessa ämnen är beviset för det.

Får man alger med PMDD är det bara ett bevis på att man inte riktigt har alla tomtar på loftet när det gäller nitrifikationen/ammoniumstabiliteten. Vilket kan vara lite pinsamt att erkänna för erfarna akvarister...
#19 - 21 mars 2011 09:48
Mja... fosfatet har jag testat i flera stabila burkar också, inga stora ändringar i filter/fiskbelastning/matning. I en del av burkarna har det också funnits rätt extrem filtrering (med fokus på nitrifiering). Överlåter åt andra att klura på vad som hänt, men jag är numera mycket försiktig med fosfat i burkar utan CO2. Det som tillförs via matningen räcker. Burkar med CO2 funkar annorlunda.

Hilsen,

/P
#20 - 21 mars 2011 09:51
Själv har jag kört PMDD i 2 veckor kanske och växterna ser piggare ut än någonsin. Så något bra gör den nog.
#21 - 21 mars 2011 09:59


Mja... fosfatet har jag testat i flera stabila burkar också, inga stora ändringar i filter/fiskbelastning/matning. I en del av burkarna har det också funnits rätt extrem filtrering (med fokus på nitrifiering). Överlåter åt andra att klura på vad som hänt, men jag är numera mycket försiktig med fosfat i burkar utan CO2. Det som tillförs via matningen räcker. Burkar med CO2 funkar annorlunda.


Så burkarna har ingång på fosfat så att växterna överlever men extra fosfat utöver det som redan finns skulle ge mer alger?

Nej. Det resonemanget håller inte om du inte på något sätt tror att växter kan begränsa alger på fosfat...
#22 - 21 mars 2011 10:01
Resonerar inte just nu, meddelar mina observationer... *s* ...och fortsätter vara försiktig med/skippa fosfat i burkar utan CO2.

Hilsen,

/P
#23 - 21 mars 2011 10:11
Men Patrik, förlåt att jag inte släpper det här, kan det verkligen inte vara så att din "perfekta" nitrifikation faktiskt inte var så perfekt, eller att du körde såpass stor fisklast att den inte hann med?

Det känns lite som om jag skulle säga att jag alltid kunde vara 100% säker på att jag hade perfekt CO2-upplösning för att jag testat alla former av CO2-upplösning som finns och har hållt på relativt länge med det och föreläst om det och skrivit si och så många uppsatser om det.

Är det något jag lärt mig under alla år med CO2 är att jag förstått att det är den i särklass största källan till konstigt uppförande i växtakvarier, och jag måste fortfarande omvärdera upplösningseffektiveter och metoder.

Och då är CO2-upplösning många resor enklare än att ha koll på exakt vad som händer än inne i ett nitrifierande filter med hela dess pletofora av organismer som måste samspela perfekt i perfekt harmoni.

Det krävs en tonåring med några få månders erfarenhet för att vara så bombsäker på att nitrifikationen var perfekt som du ger sken av att vara Patrik..

Usch det lät taskigt, men du kan säkert nypa tillbaks 8)
#24 - 21 mars 2011 11:17
defdac skrev:
Så burkarna har ingång på fosfat så att växterna överlever men extra fosfat utöver det som redan finns skulle ge mer alger?



Nej. Det resonemanget håller inte om du inte på något sätt tror att växter kan begränsa alger på fosfat...


Hmm..alltså...defdac: beträffande nitrat så kan vi vara överens att växterna kan ta hand om detta lite lättare. Däremot tror jag inte det stämmer som du skriver att algerna från början inte har nitratreduktas o så att säga först tvingas bilda detta vid behov. Då skuille dom som en överlevnadsinstinkt börja syntetisera nitratreduktas i en välfungerande växtburk...där har vi ju rätt mkt nitrat men inget ammonium...där finns uppenbarligen ofast väldigt lite alger. jag tror algerna från början har sitt nitratreduktas på plats, vilket isfåall stöder min tro att en burk med nitrat, utan växter, triggar algerna. Jag vet att den situationen förvisso är en teoretiskt konstruktion...för ingen doserar ju pmdd i ett kar utan växter...men det belyser bara det jag så länge eftersöker, en mindre generalisering att nitrat inte ger alger. Att uttrycka sig så är fel, det är inte nitrat högt eller lågt som är det intressanta, utan andra faktorer, som förvisso ett högt nitrat i sig kan stimulera..ja som tex en ammoniumkonsumption då i ett växtkar.

Fosfat: där har vi inte samma skillnbad eller om det ens är någon alls mellan växter o alger, tror jag. Jag tror alger kan ta upp detta precis lika bra som växter, eller till o med lättare. Så även i en växtburk, så borde en för hög fosfatnivå kunna trigga alger. Särskilt när man doserar de andra näringsämnena också...inte minst då alger så såvrt kan näringsbegränsas som du själv återkommer till defdac. Överkott av Fosfat blir som att hälla bensin på glödande kol beträffande algerna. Det förutsätter dock att det jag tidigare envisats med att tro stämmer...nämligen att algernas tillväxtkurva inte planas ut så snabbt som du anser, uan vid högre närinsnivåer. dvs, att det går att gasa på et bra bit över ultralåga näringnivåer. Skall du övertyga mig där får du posta ngt bevis. Å andra sidan behöver vi inte övertyga varandra, det är inte vad en diskussion alltid handlar om. Utan diskussionen ger oss erfarenhet o underlag att vidga våra vyer och eventuella kompetens:)
#25 - 21 mars 2011 11:27
defdac skrev:
Men Patrik, förlåt att jag inte släpper det här, kan det verkligen inte vara så att din "perfekta" nitrifikation faktiskt inte var så perfekt, eller att du körde såpass stor fisklast att den inte hann med?



Det känns lite som om jag skulle säga att jag alltid kunde vara 100% säker på att jag hade perfekt CO2-upplösning för att jag testat alla former av CO2-upplösning som finns och har hållt på relativt länge med det och föreläst om det och skrivit si och så många uppsatser om det.



Är det något jag lärt mig under alla år med CO2 är att jag förstått att det är den i särklass största källan till konstigt uppförande i växtakvarier, och jag måste fortfarande omvärdera upplösningseffektiveter och metoder.



Och då är CO2-upplösning många resor enklare än att ha koll på exakt vad som händer än inne i ett nitrifierande filter med hela dess pletofora av organismer som måste samspela perfekt i perfekt harmoni.



Det krävs en tonåring med några få månders erfarenhet för att vara så bombsäker på att nitrifikationen var perfekt som du ger sken av att vara Patrik..



Usch det lät taskigt, men du kan säkert nypa tillbaks 8)


defdac...jag tror faktiskt du underskattar, eller snarare är överdrivit ödmjuk inför nitrifikationen och dess eventuella nyckfullhet. i de kar jag kört, o där är det ingen skillnad mellan salt o sött...har jag aldrig aldrig sett en nitritspik efter en mogndadspocess på 3-4 månader. jag pratar om ett normal kar som sköts såklart. Självklart kan du missköta ett filter, ett bottesediment, mata hysterisk mkt mm...o då slå ut nitrifiaktionen...men jag om jag förstår dig rätt så pratar du om nitrifikationens instabilitet i ett normal kar, med normalt god skötsel..?..rätta mig om jag missuppfattar dig...men under sådana förhållanden tror jag inte vi behöver fundera eller oroa oss så mkt över inadekvat nitrifikation.

Kort om nitrifikationen, så är det ju aututotrofa bakterier. Kanske inte alla har full koll;-) att nitrifikationen är den process när bakterien genom oxidation av ammonium, tillskanskar sig energi i form av ATP. Dessa atp går sedan åt till, precis som vid fotosyntesen, att ur koldioxid bilda socker. Kemosyntes kallas ju det. MEN, nitrifierarna är också heterotrofa. Dvs vid brist på ammonium eller nitrit, så kan dom köra på organisk kolkälla. Det är en bra överlevnadsstrategi.
Men det skall nämnas att själva nitrifieringen är ganska energikrävande process...bakterien måste oxidera rätt många ammonimmolekyler för att kunna bygga en sockermolekyl. Tror det krävs 18 ATP molekyler för detta, vilket nog är runt 6 oxidationsvarv...men den biten får jag kolla upp. Står nog i min skrift rent av;-)
#26 - 21 mars 2011 11:42
Ammoniumspikar är så pass kortvariga att dom är sedan länge borta när du väl sliter fram ditt gamla vattentest för att mäta ammonium. Ammoniumet har redan väckt vilosporer och det spelar ingen större roll om nitrifikationen är på plats eller inte. Den är förmodligen ganska tunnsådd om man har mycket växter, för det finns inte mycket att nitrifiera.

Ja. I det läget tror jag man ska vara ödmjuk över att nitrifikationen är allt annat än robust och i det skick man tror som akvarist...
#27 - 21 mars 2011 11:51


Då skuille dom som en överlevnadsinstinkt börja syntetisera nitratreduktas i en välfungerande växtburk...där har vi ju rätt mkt nitrat men inget ammonium...där finns uppenbarligen ofast väldigt lite alger. jag tror algerna från början har sitt nitratreduktas på plats, vilket isfåall stöder min tro att en burk med nitrat, utan växter, triggar algerna.


Du kan ju testa att dosera KNO3 i en burk utan fisk och en burk med fisk och kolla var det blir algodling.

Det blir pinsamt tydligt att KNO3 inte triggar alger, det är ammoniumet från fiskarna...



Så även i en växtburk, så borde en för hög fosfatnivå kunna trigga alger.


Alla världens växtburkar bevisar dig fel. Skyhöga fosfathalter triggar inte alger i en ammoniumfri/stabil värld.

Det är du som ligger inne på bevisbördan här Jonas, så fram med dina burkar och placera dina pengar där din käft är 8) En burk utan fisk med KH2PO4 och en med fisk och KH2PO4.

Var triggas algerna?
#28 - 21 mars 2011 12:16
Förslag på setup:

Vas 1) Akvarievatten
Vas 2) Akvarievatten + normaldos PMDD
Vas 3) Akvarievatten + 20 ppm KNO3
Vas 4) Akvarievatten + 5 ppm KH2PO4
Vas 5) Akvarievatten + Guppy + 20 ppm KNO3
Vas 6) Akvarievatten + Guppy + 5 ppm KH2PO4
Vas 7) Akvarievatten + Salmiak

Eller är det vettigare med rent kranvatten? Tänkte att det blir lite taskigt för guppy-vaserna eftersom dom sannolikt blir betydligt mer kontaminerade med algsporer från fiskskiten. Tar man akvarievatten så blir alla lika kontaminerade tänkte jag.

Det gäller ju att få med sig sporer som man kan trigga blomning på.
#29 - 21 mars 2011 15:45
defdac skrev:
Du kan ju testa att dosera KNO3 i en burk utan fisk och en burk med fisk och kolla var det blir algodling.



Det blir pinsamt tydligt att KNO3 inte triggar alger, det är ammoniumet från fiskarna...





Alla världens växtburkar bevisar dig fel. Skyhöga fosfathalter triggar inte alger i en ammoniumfri/stabil värld.



Det är du som ligger inne på bevisbördan här Jonas, så fram med dina burkar och placera dina pengar där din käft är 8) En burk utan fisk med KH2PO4 och en med fisk och KH2PO4.



Var triggas algerna?


..."all världens växtburkar säger du"...imponerande att du hunnit kontrollera alla dom...
1)klart att iosfat inte triggar i en ammoniumfri värld. Då begränsar ju kväve. Hur kan du vara så säker på att just det specifika akvrium du ger råd om är så till den grad ammoniumfritt så fosfaten inte kommer trigga alger?
2) nej...jag blir inte förvånad över att det blir mer alger i den burk som producerar ammonium, så de experimentet intresserar mig inte. Jag skulle vilja se hur det ser ut i en burk utan växter, som du göder med nitrat enbart o en som du göder med ammonium enbart. Dvs du ger algerna inget val. Då menar du att helt mirakulsöt så kommer algerna inte ta upp nitrat utan hellre svälta ihjäl. Återigen, är detta inte en sitation som råder i ett kar, men det återkopplar till det enda jag vänder mig emot i dina uttalanden..att nitrat inte skulle kunna ge alger. Det stämmer säkert att det inte gör det i ett ammoniumfritt vatten, läs mkt växter. Du gör samma ologiska resonemang beträffande fosfat...jämför det inte med en burk utan kväve som du gör i din sista mening(burk utan fisk)..klart de inte ger alger då.

Du behöver inte be folk stoppa saker i sin käft bara för att de säger emot dig...genom diskusioner lär man..ta de inte så personligt.
Jag avslutar denna debatt nu från min sida.
#30 - 21 mars 2011 15:58
Det var intessant så länge det varade....kom på en gammal dålig "skånsk" (är skåning själv) vits...pågar pågar..sloss inte med knytnävarna.....använd knivarna ni fick i julkapp ;)
#31 - 21 mars 2011 17:17


Jag avslutar denna debatt nu från min sida.


Chicken 8) Det var ju nu det började bubbla ner till pudelns kärna så att säga..
#32 - 21 mars 2011 18:59


Jag skulle vilja se hur det ser ut i en burk utan växter, som du göder med nitrat enbart o en som du göder med ammonium enbart. Dvs du ger algerna inget val. Då menar du att helt mirakulsöt så kommer algerna inte ta upp nitrat utan hellre svälta ihjäl.


Nej, jag tror inte alger som triggats igång i sporstadie skulle ge upp med näring i vattnet. Dom växer gladeligen på även om du slutar göda med nitrat. När du väl triggat dom så kommer du inte kunna stoppa dom ens med vanliga vattenbyten. Kranvattnet innhåller tillräckligt med näring för att hålla igång dom.

Däremot kan du genom att ha en kontrollerat låg ingång på ammonium undvika triggning av alla miljontals sporer som hela tiden produceras.



Återigen, är detta inte en sitation som råder i ett kar, men det återkopplar till det enda jag vänder mig emot i dina uttalanden..att nitrat inte skulle kunna ge alger. Det stämmer säkert att det inte gör det i ett ammoniumfritt vatten, läs mkt växter. Du gör samma ologiska resonemang beträffande fosfat...jämför det inte med en burk utan kväve som du gör i din sista mening(burk utan fisk)..klart de inte ger alger då.


Här börjar det märkas att du egentligen aldrig talat om triggning av alger/sporer utan enbart om tillväxttakt. Du inser att behållare med sporladdat akvarievatten med PMDD utan synliga alger inte skulle ge samma explosiva alguppkomst som en annan behållare med samma vatten och ammonium.

På samma sätt så kommer två burkar med lika mycket redan utvuxna alger där man bara matar en med PMDD och inte den andra göra att algtillväxten blev markant bättre i PMDD-burken - och här menar jag att det är avhängigt nitratkoncentrationen i sig. Du kommer få ungefär samma tillväxttakt med en halvdos PMDD som en full eller trippeldos PMDD eftersom algerna ändå aldrig är speciellt begränsade.

Utifrån de här premisserna kanske vi kan skissa på andra test som inte är så inriktat på att bevisa att ammonium triggar alger, utan istället visa på olika tillväxttakt av redan triggade och utvuxna alger med olika nitrat-halter?
#33 - 21 mars 2011 19:10
[FONT=Verdana][SIZE=2][COLOR=#1f497d]Vad har hänt här? Skrattar[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Verdana][SIZE=2]
[/SIZE][/FONT] [FONT=Verdana][SIZE=2][COLOR=#1f497d]Har defdac hamnat i en ringhörna och Patrik och Jonas i en annan?[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Verdana][SIZE=2]

[/SIZE][/FONT] [FONT=Verdana][SIZE=2][COLOR=#1f497d]Deffen, att kalla Patrik för en tonåring med några månaders erfarenhet kanske var att ta i?[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Verdana][SIZE=2]
[/SIZE][/FONT] [FONT=Verdana][SIZE=2][COLOR=#1f497d]Du vet bättre![/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Verdana][SIZE=2]

[/SIZE][/FONT] [FONT=Verdana][SIZE=2][COLOR=#1f497d]Alla växter är inte samma och det gäller för alger också. Om vi skall generalisera kanske vi kan bygga en kedja av klorofyll. Enligt mina teorier ser det ut ungefär så här. Jag tar inte med cyano i det här.[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Verdana][SIZE=2]
[/SIZE][/FONT] [FONT=Verdana][SIZE=2][COLOR=#1f497d]Encelliga svävalger -> Kedjebildande svävalger -> Bentiska microalger -> Bentiska kedjebildande alger -> Mossor -> Ormbunkar -> Slingerväxter -> Bentiska växter.[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Verdana][SIZE=2]
[/SIZE][/FONT] [FONT=Verdana][SIZE=2][COLOR=#1f497d]Ju mer till höger ju bättre förmåga att ta upp Nitrat.[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Verdana][SIZE=2]
[/SIZE][/FONT] [FONT=Verdana][SIZE=2][COLOR=#1f497d]Sedan finns det säkert en hel del variationer inom detta.[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Verdana][SIZE=2]

[/SIZE][/FONT] [FONT=Verdana][SIZE=2][COLOR=#1f497d]Jag har också observerat att exempelvis hornsärv tappade bladen och blev veka speciellt vid dålig belysning när jag började med PMDD. Därefter blev de som julgranar. Det tar ofta tid att gå från Ammonium till nitrat gödning. Sedan såg jag att alg massan gick från prick till tofsalger för att sedan försvinna.[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Verdana][SIZE=2]

[/SIZE][/FONT] [FONT=Verdana][SIZE=2][COLOR=#1f497d]Fosfor: Jag håller med Patrik att fosforhalten i normal PMDD kan vara lite hög. Det enda sättet vi blir av med Fosforn är när vi tar bort växter och byter vatten. Om vi har exempelvis snäckskal eller något annat kalkhaltigt i filtret kan vi ta bort Fosfor där också, när vi byter ut det.[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Verdana][SIZE=2]

[/SIZE][/FONT] [FONT=Verdana][SIZE=2][COLOR=#1f497d]Jag håller med defdac i det mesta men inte angående Ammonium. I ett akvarium med fiskar, växter och bakterier finns det alltid en viss del Ammonium även om vi inte kan mäta upp det med vanliga tester.[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Verdana][SIZE=2]

[/SIZE][/FONT] [FONT=Verdana][SIZE=2][COLOR=#1f497d]Vi låter det stanna här och jag vill återknyta till trådstarten och säger så här:[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Verdana][SIZE=2]
[/SIZE][/FONT] [FONT=Verdana][SIZE=2][COLOR=#1f497d]Var inte orolig. Fortsätt med normal dos PMDD så kommer dina växter att må bättre efter ett tag. Algerna kommar att förändras och sedan försvinna nästan helt.[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Verdana][SIZE=2]
[/SIZE][/FONT] [FONT=Verdana][SIZE=2][COLOR=#1f497d]Som hansec säger så ta bort luftstenen. Den bara gasar bort CO2.[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Verdana][SIZE=2]
[/SIZE][/FONT] [FONT=Verdana][SIZE=2][COLOR=#1f497d]Om du har kommunalt vatten, var försiktig med vattenbyten.[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Verdana][SIZE=2]
[/SIZE][/FONT] [FONT=Verdana][SIZE=2][COLOR=#1f497d]Vänta 1 månad innan du gör något annat.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
#34 - 21 mars 2011 19:27


Deffen, att kalla Patrik för en tonåring med några månaders erfarenhet kanske var att ta i?

Du vet bättre!


Jag vet att han förmodligen är den i Sverige som faktiskt skulle kunna ha så bra koll på nitrifikationen att han teoretiskt skulle kunna vara om inte 100 så 99% säker. Det var mest ett sätt att påpeka att han själv sällan uttalar sig så bombsäkert om akvariet som helhet eftersom han anser att det är ett för komplext system. Filtreringen ingår i det systemet och är förmodligen en ganska stor del av antalet variabler man vill hålla nere till ett minium för att hitta relativt säkra sätt att få det utfall man vill.



Jag håller med defdac i det mesta men inte angående Ammonium. I ett akvarium med fiskar, växter och bakterier finns det alltid en viss del Ammonium även om vi inte kan mäta upp det med vanliga tester.


Jag själv är ganska nyfiken på triggningen av sporerna så jag sätter gärna upp test. Om du inte tror mig så bevisar jag det gärna med några väl valda test.

Jag vet själv att det finns dom som kör sina burkar med ammoniumgödning och faktiskt lyckas med det. Det jag vill påvisa är att det väldigt svårt och hur mycket enklare det blir om man byter ut ammoniumet mot nitrat.

Låg stabil halt av ammonium är inte problemet. Inte ens om du har fullproppat med växter kommer du helt undan ammoniumet, däremot vid första bästa strul med filter, stuntande växter pga att något näringsämne dyker ner för djupt, ruttnande fisk/mat etc så sitter du där med en fin algblommning.

PMDD och Estimative Index är alldeles för bra för att låta några med begränsad till 0 erfarenhet (av PMDD, kväve- och fosfor-gödning) sitta och rabbla teorier som dom själv inte har testat - och vill ni inte testa era utsagor gör jag det gärna åt er.
#35 - 21 mars 2011 19:31
defdac skrev:
Jag vet att han förmodligen är den i Sverige som faktiskt skulle kunna ha så bra koll på nitrifikationen att han teoretiskt skulle kunna vara om inte 100 så 99% säker. Det var mest ett sätt att påpeka att han själv sällan uttalar sig så bombsäkert om akvariet som helhet eftersom han anser att det är ett för komplext system. Filtreringen ingår i det systemet och är förmodligen en ganska stor del av antalet variabler man vill hålla nere till ett minium för att hitta relativt säkra sätt att få det utfall man vill.





Jag själv är ganska nyfiken på triggningen av sporerna så jag sätter gärna upp test. Om du inte tror mig så bevisar jag det gärna med några väl valda test.



Jag vet själv att det finns dom som kör sina burkar med ammoniumgödning och faktiskt lyckas med det. Det jag vill påvisa är att det väldigt svårt och hur mycket enklare det blir om man byter ut ammoniumet mot nitrat.



Låg stabil halt av ammonium är inte problemet. Inte ens om du har fullproppat med växter kommer du helt undan ammoniumet, däremot vid första bästa strul med filter, stuntande växter pga att något näringsämne dyker ner för djupt, ruttnande fisk/mat etc så sitter du där med en fin algblommning.



PMDD och Estimative Index är alldeles för bra för att låta några med begränsad till 0 erfarenhet sitta och rabbla teorier som dom själv inte har testat - och vill ni inte testa era utsagor gör jag det gärna åt er.

Varför startar vi inte en ny tråd om det här? Lite synd att kidnappa andras trådar.
#36 - 21 mars 2011 19:34
Därför att den här tråden heter "PMDD förstört mina växter".

Jag ger mig inte förrens jag bevisat utom allt tvivel att så inte är fallet. I den här tråden.
#37 - 21 mars 2011 19:39
För några veckor sedan tillsatte jag PMDD till karet för att få växterna att blomstra, nu några veckor efter så har de börjat dö ut eller helt enkelt bli fåbladiga och mycket mindre. Jag håller mig exakt till det ska ska tillsätta. Började med att stenen började bli mörk.. sedan så började växterna "skabba" sönder. Fiskarna har i alla fall inte tagit skada så jag undrar vad som skett.



Kan någon tipsa om nåt oerhört bra växtnäring man kan fylla på innan växterna försvinner helt, och är det nån som har sådan här erfarenhet av PMDD...? :(

Lite synd att din tråd blev något helt annat. Jag tror nog vi skall kunna hjälpa dig på traven lite.
Kan du ge svar på en del frågor så kanske det blir lite lättare?
Hur länge har akvariet varit i gång?
Hur länge har du haft växterna?
Vad tillsätter du förutom PMDD?
Hur stort är akvariet?
Vad har du för filter?
Har du kommunalt vatten?
Hur ofta byter du vatten och hur mycket?


Snyggt akvarium förresten!
#38 - 21 mars 2011 19:46
defdac skrev:
Därför att den här tråden heter "PMDD förstört mina växter".



Jag ger mig inte förrens jag bevisat utom allt tvivel att så inte är fallet. I den här tråden.

Ok då tror jag att vi kan säga att PMDD inte tar kål på växter men att näringsförändringar kan. Speciellt med som i det här fallet crypts. Dock kommer dom tillbaks efter ett ”melt down”. Vilket kan bero på helt andra saker. Då hjälper PMDD till att få fart på dom i gen.
Jag tror vi tar bort algerna då det är sekundärt här.
Både du och Patrik har MYCKET mer erfarenhet av dessa växter en vad jag har så ge lite tips till trådskaparen!
#39 - 21 mars 2011 20:37
Sådärja då har jag startat ännu en PMDD tråd.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=146379&p=1508370#post1508370
#40 - 22 mars 2011 02:20
defdac skrev:
Men Patrik, förlåt att jag inte släpper det här, kan det verkligen inte vara så att din "perfekta" nitrifikation faktiskt inte var så perfekt, eller att du körde såpass stor fisklast att den inte hann med?



Det känns lite som om jag skulle säga att jag alltid kunde vara 100% säker på att jag hade perfekt CO2-upplösning för att jag testat alla former av CO2-upplösning som finns och har hållt på relativt länge med det och föreläst om det och skrivit si och så många uppsatser om det.



Är det något jag lärt mig under alla år med CO2 är att jag förstått att det är den i särklass största källan till konstigt uppförande i växtakvarier, och jag måste fortfarande omvärdera upplösningseffektiveter och metoder.



Och då är CO2-upplösning många resor enklare än att ha koll på exakt vad som händer än inne i ett nitrifierande filter med hela dess pletofora av organismer som måste samspela perfekt i perfekt harmoni.


Nah, sätter ändå inte min peng på dålig nitrifikation. Jonas har varit inne på det redan, men har man overkill-filter, nitrifieringen är igång, burken är stabil (inkl hyfsad växtmassa, dock inte växtakvarium) så rullar det på. Vad jag greppat hittills finns även en in-situ nitrifiering på i runda slängar 50 procent - man kan alltså plocka bort filtret och fortfarande ha halva bakteriekulturen kvar. En möjlig osäkerhetsfaktor är om fiskbelastningen är extremt hög, det händer något rätt snart efter matning (lade märke till det med fluidised-bed filtren, de färgas delvis om strax efter matning). Kanske den "spiken" räcker för att dra igång algmöget - men varför kom då algerna inte innan tillsats av fosfat?

Jag har inte kört fosfat-testet vetenskapligt, men det var den enda förändringen jag gjorde (bortsett normal skötsel). I några av burkarna var fiskbelastningen rätt hög (butiksakvarium), notera osäkerheten ovan.

Den förklaring jag tror ligger närmast är att fosfatet kanske egentligen var nyttigt för växterna - de drog igång ännu mer, med resultatet av CO2 svajade mer, ev. klippte växterna även KH. Mätte inget av det. Såvitt jag kopplat hittills kan även svaj på CO2 trigga alger, dock osäker på om "svajet" i en burk utan CO2 kan bli tillräckligt stort. Räcker det med mindre förändringar där, så kanske. Av det jag trixat med CO2 ser jag iaf det som betydligt svårare att ställa in än en grym nitrifiering. Ser liknelsen mellan CO2 och nitrifiering som något haltande - det krävs inte särdeles för att få igång nitrifieringen och med lite mer fokus går man enkelt till grym nitrifiering. CO2 får man trixa mer med, växtmassan är ju t ex inte konstant.

Eftersom jag nu ändå köpt att fosfat i sig inte triggar alger, så lägger jag inte skulden på fosfatet i sig - men effekterna av tillsatsen blev i förlängningen alger. Tror det är pudelns kärna i hela diskussionen faktiskt.

Korrigerat mig efteråt (dvs skippat fosfatet), och lagt märke till att man ofta får extremt lättskötta akvarium (där enklare växter tar sig finfint) med enbart mikro samt en skvätt nitrat då och då. Busenkelt lowtech, för den med tidsbrist (läs butiksanställd...).

Vet inte om jag minns fel, men säger inte Barr egentligen att fosfatnivåerna kan varieras enormt - under förutsättning att CO2 är stabilt? Får dra inom Barrs sajt och kika igenom det med fosfor igen. Jag tror iaf man gör klokt i att inte leka runt för mycket med fosfat i burkar utan CO2-tillsättning. Raketbränsle nämndes innan, det papperet skriver jag under på...

bossep skrev:


[FONT=Verdana][SIZE=2][COLOR=#1f497d]Var inte orolig. Fortsätt med normal dos PMDD så kommer dina växter att må bättre efter ett tag. Algerna kommar att förändras och sedan försvinna nästan helt.[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Verdana][SIZE=2][COLOR=#1f497d]Som hansec säger så ta bort luftstenen. Den bara gasar bort CO2.[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Verdana][SIZE=2][COLOR=#1f497d]Om du har kommunalt vatten, var försiktig med vattenbyten.[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Verdana][SIZE=2][COLOR=#1f497d]Vänta 1 månad innan du gör något annat.[/COLOR][/SIZE][/FONT]


Bra råd, följ dem - men jag hade låtit bli fosfatet ändå (ang normal dos PMDD). Inga direkta snabbväxare i burken, brukar räcka bra tom med halv dos mikro/ev. nitrat för att få det att funka. Håll det stabilt. Cryptsen kommer igen.

Hilsen,

/P
#41 - 22 mars 2011 07:04


Vad jag greppat hittills finns även en in-situ nitrifiering på i runda slängar 50 procent - man kan alltså plocka bort filtret och fortfarande ha halva bakteriekulturen kvar.


Grymt. Har ofta funderat över hur mycket bottnen/väggar osv stod för.



Vet inte om jag minns fel, men säger inte Barr egentligen att fosfatnivåerna kan varieras enormt - under förutsättning att CO2 är stabilt?


Mjo, Barr menar väl i princip att akvariet kan vara en krigszon/härdsmälta näringsmässigt sålänge man har koll på CO2:n..



Kanske den "spiken" räcker för att dra igång algmöget - men varför kom då algerna inte innan tillsats av fosfat?


Egentligen undrar jag samma sak, för precis i början när jag började med PMDD och CO2 så tyckte jag att tillväxten på algerna kunde trottlas ganska perfekt med hur mycket KH2PO4 man tillsatte. Dvs mer likt PMDD-uppsatsen av Sears-Conlin 1996 än Tom Barrs fosfatagnostik anno 2000+

Får nog dra i 5 ppm fosfat och se vad som händer ikväll..
#42 - 22 mars 2011 14:07
Bara en liten brasklapp,
PMDD har enligt mig fel relation N:P jag har tjatat massor om det tidigare.
I stället för 16:1 eller 10:1 borde det ligga på runt 30:1 eller 40:1.
Nu skall jag ut och sälja reningsverk, hoppas jag.
#43 - 22 mars 2011 14:14
Tom Barr menar på att det inte spelar någon som helst roll med ratios, vilket jag även sett med egna ögon.

Det är förmodligen bara viktigt om man vill odla någon specifik form av alg vilket får anses vara ur scope för den här tråden.
#44 - 22 mars 2011 14:39
defdac skrev:
Tom Barr menar på att det inte spelar någon som helst roll med ratios, vilket jag även sett med egna ögon.



Det är förmodligen bara viktigt om man vill odla någon specifik form av alg vilket får anses vara ur scope för den här tråden.

Tillåt mig att ha en annan åsikt!
Om allt går som det skall så spelar det ingen roll. Då kan du slå i lika mycket P som N enligt EI.
Det som blir över åker i slasken när du byter vatten. Men om du av någon anledning får överskott på Ammonium så kan jag i princip garantera ett grönt och fint resultat.
Skall förklara senare.
#45 - 22 mars 2011 22:38
Jonasroman skrev:


Nu till Till trådskaparen o hans fråga: hyr mkt fisk har du? Matar du mkt? Vilken färg har vattnet? Kör du aktivt kol ibland?



Just nu finns här fyra kardinaler, två siamesiska algätare, två körsbärsräkor och två Ancistrus, så inte så många för tillfället. Ville först få lite bättre miljö i akvariet och få bort alla alger vilket jag verkar ha fått bukt med nu. Matar inte allt för ofta. så ingen övermatning här inte. Vattnet är nog åt det grönaktiga hållet, och jag kör inget aktivt kol, har inte fått nåt bra tips på vad man bör köra. Geee mig tiiips :D
#46 - 22 mars 2011 22:54
bossep skrev:
Lite synd att din tråd blev något helt annat. Jag tror nog vi skall kunna hjälpa dig på traven lite.

Kan du ge svar på en del frågor så kanske det blir lite lättare?

Hur länge har akvariet varit i gång?

Hur länge har du haft växterna?

Vad tillsätter du förutom PMDD?

Hur stort är akvariet?

Vad har du för filter?

Har du kommunalt vatten?

Hur ofta byter du vatten och hur mycket?





Snyggt akvarium förresten!


*skratt* ja så mycket debatt trodde jag inte det skulle bli.. men det är ju himla skoj att få massa tips och att det skapar lite diskussion! :D

Karet har varit igång sedan september (typ)
Växterna har varit på plats sen sept-oktober
Tillsätter inget annat än PMDD
Ett litet sött på 140 liter är karet
Har ett Eheim proffesionalfilter
Kommunalt vatten stämmer.
I och med bubblet så har vattnet dunstat rätt fort så jag fyller på nångång i månaden.
Den där bubbelstenen har jag dock tagit bort nu :)

Det är helt ok, har dock en rot jag vill sänka ner.. den är dock så pass svårsänkt så den strå fortfarande i en spann på toaletten :D

Tacksam för alla tips...
#47 - 22 mars 2011 22:57
Använder du pmdd utan vattenbyten (fylla på är inget byte)?
#48 - 22 mars 2011 23:09
Använder du pmdd utan vattenbyten (fylla på är inget byte)?

Reagerade också på det. Testa med delvattenbyten. 20 -50% i veckan så lir nog både fiskar och växter gladare.
Kan du få bort klor eller kloramin ur kranvattnet är det en stor fördel.
Gör du rent ditt filter? Om så hur?
#49 - 23 mars 2011 00:29
defdac skrev:
Egentligen undrar jag samma sak, för precis i början när jag började med PMDD och CO2 så tyckte jag att tillväxten på algerna kunde trottlas ganska perfekt med hur mycket KH2PO4 man tillsatte. Dvs mer likt PMDD-uppsatsen av Sears-Conlin 1996 än Tom Barrs fosfatagnostik anno 2000+



Får nog dra i 5 ppm fosfat och se vad som händer ikväll..


Mm, det är här skon klämmer för mig också. Jag accepterar ju testerna och argumenten som finns, att många uppenbart kan tillsätta fosfat i mängder utan att det blir alger - men det funkar inte så för mig. Kikade inom Barrs sajt och grävde fram nyhetsbrevet om fosfor, och det är tydligen också testat i burkar utan CO2. Well, "problemet" har inte hög prio hos mig, men det ligger och skaver i baknacken. En vacker dag återvänder jag till det och testar lite mer.

Bosse,
så här skriver Barr om relationer mellan N/P (klippt från ett nyhetsbrev, betalsajt):
[FONT=Times New Roman][SIZE=2][COLOR=#008100][FONT=Times New Roman][SIZE=2][COLOR=#008100][FONT=Times New Roman][SIZE=2][COLOR=#008100][LEFT]
Redfield[/LEFT]
[/COLOR][/SIZE][/FONT][/COLOR][/SIZE][/FONT][/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=2][COLOR=#008100][FONT=Times New Roman][SIZE=2][COLOR=#008100][FONT=Times New Roman][SIZE=2][COLOR=#008100][LEFT]The Redfield ratio is often cited as 16:1 N:P, but this is an atomic ratio, not a mass ratio which many often confuse. 16 atoms of Nitrogen (atomic mass= 14 g/mole) for each atom of Phosphorus (atomic mass= 30.97 grams/mole). If this ratio is converted into mass: 16 atoms x 14 g/mole of N = 224 grams of N: 1 atom x 30.97 g/mole = 30.97. Now the mass ratio is: 224grams N/30.97 grams P = ~7:1. Not 16:1 atomic ratios.[/LEFT]
[/COLOR][/SIZE][/FONT][/COLOR][/SIZE][/FONT][/COLOR][/SIZE][/FONT]
Annars instämmer jag i det som skrivits ovan, delvattenbyten är oftast bra. Pytsa inte bara i nytt vatten för det som dunstar.

Hilsen,

/P
#50 - 23 mars 2011 00:55
Mm, det är här skon klämmer för mig också. Jag accepterar ju testerna och argumenten som finns, att många uppenbart kan tillsätta fosfat i mängder utan att det blir alger - men det funkar inte så för mig. Kikade inom Barrs sajt och grävde fram nyhetsbrevet om fosfor, och det är tydligen också testat i burkar utan CO2. Well, "problemet" har inte hög prio hos mig, men det ligger och skaver i baknacken. En vacker dag återvänder jag till det och testar lite mer.



Bosse,

så här skriver Barr om relationer mellan N/P (klippt från ett nyhetsbrev, betalsajt):

[FONT=Times New Roman][SIZE=2][COLOR=#008100][FONT=Times New Roman][SIZE=2][COLOR=#008100][FONT=Times New Roman][SIZE=2][COLOR=#008100][LEFT]

Redfield[/LEFT]

[/COLOR][/SIZE][/FONT][/COLOR][/SIZE][/FONT][/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=2][COLOR=#008100][FONT=Times New Roman][SIZE=2][COLOR=#008100][FONT=Times New Roman][SIZE=2][COLOR=#008100][LEFT]The Redfield ratio is often cited as 16:1 N:P, but this is an atomic ratio, not a mass ratio which many often confuse. 16 atoms of Nitrogen (atomic mass= 14 g/mole) for each atom of Phosphorus (atomic mass= 30.97 grams/mole). If this ratio is converted into mass: 16 atoms x 14 g/mole of N = 224 grams of N: 1 atom x 30.97 g/mole = 30.97. Now the mass ratio is: 224grams N/30.97 grams P = ~7:1. Not 16:1 atomic ratios.[/LEFT]

[/COLOR][/SIZE][/FONT][/COLOR][/SIZE][/FONT][/COLOR][/SIZE][/FONT]

Annars instämmer jag i det som skrivits ovan, delvattenbyten är oftast bra. Pytsa inte bara i nytt vatten för det som dunstar.



Hilsen,



/P


Var det från barrreport.com? Konstigt att jag inte sett det i så fall! skall kolla med min kalkylator. Tom brukar ha rätt!
#51 - 23 mars 2011 01:04


Bosse,

så här skriver Barr om relationer mellan N/P (klippt från ett nyhetsbrev, betalsajt):

[FONT=Times New Roman][SIZE=2][COLOR=#008100][FONT=Times New Roman][SIZE=2][COLOR=#008100][FONT=Times New Roman][SIZE=2][COLOR=#008100][LEFT]

Redfield[/LEFT]

[/COLOR][/SIZE][/FONT][/COLOR][/SIZE][/FONT][/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=2][COLOR=#008100][FONT=Times New Roman][SIZE=2][COLOR=#008100][FONT=Times New Roman][SIZE=2][COLOR=#008100][LEFT]The Redfield ratio is often cited as 16:1 N:P, but this is an atomic ratio, not a mass ratio which many often confuse. 16 atoms of Nitrogen (atomic mass= 14 g/mole) for each atom of Phosphorus (atomic mass= 30.97 grams/mole). If this ratio is converted into mass: 16 atoms x 14 g/mole of N = 224 grams of N: 1 atom x 30.97 g/mole = 30.97. Now the mass ratio is: 224grams N/30.97 grams P = ~7:1. Not 16:1 atomic ratios.[/LEFT]

[/COLOR][/SIZE][/FONT][/COLOR][/SIZE][/FONT][/COLOR][/SIZE][/FONT]

Annars instämmer jag i det som skrivits ovan, delvattenbyten är oftast bra. Pytsa inte bara i nytt vatten för det som dunstar.



Hilsen,



/P

Mailade dig min kalkylator.
#52 - 23 mars 2011 05:28
Jag måste erkänna att jag inte hänger med i alla turer kring detta.

Kan jag använda PMDD utifrån anvisningarna som kommer med Peter Hacks PMDD och byta 50% i veckan? Det verkar fungera hittills, men i ärlighetens namn har jag inte en aning vilken sörja jag pytsar ned i akvariet.

Kanske borde man släppa det här och återgå till lugnare vattenbyten och litet vanligt växtgödning. Att algerna växer på rutor och slangar kan jag skriva under på, men det kanske har helt andra orsaker?
#53 - 23 mars 2011 05:36
Kör på! "Vanlig växtgödning" blir i slutändan bara en (ofta) mindre kraftfull sådan till ett högre pris. ;)
#54 - 23 mars 2011 06:05
Kan jag använda PMDD utifrån anvisningarna som kommer med Peter Hacks PMDD och byta 50% i veckan? Det verkar fungera hittills, men i ärlighetens namn har jag inte en aning vilken sörja jag pytsar ned i akvariet.



Kanske borde man släppa det här och återgå till lugnare vattenbyten och litet vanligt växtgödning. Att algerna växer på rutor och slangar kan jag skriva under på, men det kanske har helt andra orsaker?


En bra grund är att om det funkar så fortsätt med det du gör. PMDD enligt anvisningarna samt med 50% vb i veckan ger växterna bra villkor. Återgå till annan gödning gör ingen stor skillnad, det är samma ämnen du pytsar i. Undantag möjligen kväve och fosfor. Du kan dra ned på vb om du vill, men dosera då också mindre PMDD. Har du inte extra koldioxid, så kan du också dosera mindre PMDD. Vad jag har märkt så funkar normala akvarium bra med enbart mikrogödning samt kaliumnitrat, KNO3.

Bosse,
jepp, från barrreport.com. Kika under "Newsletters" och brevet "Phosphorous" (för alla andra, det är en medlemssajt där det kostar pengar att vara med - den är dock en av få sajter som är väl värd pengarna om man är intresserad av växter/växtakvarium).

Hilsen,

/P
#55 - 23 mars 2011 07:17
Jag tycker det är märkligt att ingen reagerar på Filips bilder i den här tråden utan fortsätter debattera som yra höns.

Bilderna visar ingen påtaglig algförändring och en gnutta glesare Cryptocoryner som mycket väl kan vara "naturlig avgång" så att säga.



Kan jag använda PMDD utifrån anvisningarna som kommer med Peter Hacks PMDD och byta 50% i veckan?


Ja. Såg du Filips bilder? Verkade dom skrämmande, eller går du bara på titeln och förvirrade anti-PMDD:are som knappt testat PMDD i den här tråden?



Jag måste erkänna att jag inte hänger med i alla turer kring detta.


Det beror på att det är minst två stycken i den här tråden som tror att dom kan väldigt mycket om PMDD, men som knappt aldrig testat det, och skapar debatter om ovidkommande saker som blir jävligt förvirrat.



Geee mig tiiips


Förutsatt 0 vattenbyten: Dosera bara PMDD när du ser att nya toppskott ser bleka ut. Hint: Dina växter har inte bleka nya toppskott och inte ens Anubiasen har prickalger på sig.
#56 - 23 mars 2011 09:50
Hej, jag måste instämma i att det inte går att se någon som helst skillnad på bilderna.

Det jag märkt är att jag fått mer brunt gucka på växtbladsspetsarna. Men det kan lika gärna bero på att jag lämnade bort min fina 20 cm gibbiceps. Mina ancistrus måste börja växa till sig snart. Tycker dock inte de surplar på bladen lika mycket som gibbin gjorde, de pillar mest på gruset och plastbåten.
#57 - 23 mars 2011 09:59


Det jag märkt är att jag fått mer brunt gucka på växtbladsspetsarna. Men det kan lika gärna bero på att jag lämnade bort min fina 20 cm gibbiceps.


Ok.
#58 - 23 mars 2011 10:22
Hej, jag måste instämma i att det inte går att se någon som helst skillnad på bilderna.



Det jag märkt är att jag fått mer brunt gucka på växtbladsspetsarna. Men det kan lika gärna bero på att jag lämnade bort min fina 20 cm gibbiceps. Mina ancistrus måste börja växa till sig snart. Tycker dock inte de surplar på bladen lika mycket som gibbin gjorde, de pillar mest på gruset och plastbåten.


Hur kan du säga att du inte ser någon som helst skillnad på bilderna...?
Kanske inte de allra bästa bilderna men man ser klart och tydligt att det är mycket glesare mellan blad och i stam. Kolla igen :D
#59 - 23 mars 2011 10:33
Filip, ligger jag på din ignorelist eller? Du har inte svarat på ett enda inlägg jag gjort eller mitt pm.
#60 - 23 mars 2011 11:24
defdac skrev:
Filip, ligger jag på din ignorelist eller? Du har inte svarat på ett enda inlägg jag gjort eller mitt pm.


Neeej, sorry! Bra tips.. även om diskussionen spårade ut lite, kanske dumt trådnamnsval.
Det var bara så mycket information och mycket av det fattade jag inte ett ord av :D

Idag har jag gjort vattenbyte och hävt i lite mer PMDD, ska bli spännande att se vad som sker.
Tips på växter?











Annons