Men Patrik, förlåt att jag inte släpper det här, kan det verkligen inte vara så att din "perfekta" nitrifikation faktiskt inte var så perfekt, eller att du körde såpass stor fisklast att den inte hann med?
Det känns lite som om jag skulle säga att jag alltid kunde vara 100% säker på att jag hade perfekt CO2-upplösning för att jag testat alla former av CO2-upplösning som finns och har hållt på relativt länge med det och föreläst om det och skrivit si och så många uppsatser om det.
Är det något jag lärt mig under alla år med CO2 är att jag förstått att det är den i särklass största källan till konstigt uppförande i växtakvarier, och jag måste fortfarande omvärdera upplösningseffektiveter och metoder.
Och då är CO2-upplösning många resor enklare än att ha koll på exakt vad som händer än inne i ett nitrifierande filter med hela dess pletofora av organismer som måste samspela perfekt i perfekt harmoni.
Nah, sätter ändå inte min peng på dålig nitrifikation. Jonas har varit inne på det redan, men har man overkill-filter, nitrifieringen är igång, burken är stabil (inkl hyfsad växtmassa, dock inte växtakvarium) så rullar det på. Vad jag greppat hittills finns även en in-situ nitrifiering på i runda slängar 50 procent - man kan alltså plocka bort filtret och fortfarande ha halva bakteriekulturen kvar. En möjlig osäkerhetsfaktor är om fiskbelastningen är extremt hög, det händer något rätt snart efter matning (lade märke till det med fluidised-bed filtren, de färgas delvis om strax efter matning). Kanske den "spiken" räcker för att dra igång algmöget - men varför kom då algerna inte innan tillsats av fosfat?
Jag har inte kört fosfat-testet vetenskapligt, men det var den enda förändringen jag gjorde (bortsett normal skötsel). I några av burkarna var fiskbelastningen rätt hög (butiksakvarium), notera osäkerheten ovan.
Den förklaring jag tror ligger närmast är att fosfatet kanske egentligen var nyttigt för växterna - de drog igång ännu mer, med resultatet av CO2 svajade mer, ev. klippte växterna även KH. Mätte inget av det. Såvitt jag kopplat hittills kan även svaj på CO2 trigga alger, dock osäker på om "svajet" i en burk utan CO2 kan bli tillräckligt stort. Räcker det med mindre förändringar där, så kanske. Av det jag trixat med CO2 ser jag iaf det som betydligt svårare att ställa in än en grym nitrifiering. Ser liknelsen mellan CO2 och nitrifiering som något haltande - det krävs inte särdeles för att få igång nitrifieringen och med lite mer fokus går man enkelt till grym nitrifiering. CO2 får man trixa mer med, växtmassan är ju t ex inte konstant.
Eftersom jag nu ändå köpt att fosfat i sig inte triggar alger, så lägger jag inte skulden på fosfatet i sig - men effekterna av tillsatsen blev i förlängningen alger. Tror det är pudelns kärna i hela diskussionen faktiskt.
Korrigerat mig efteråt (dvs skippat fosfatet), och lagt märke till att man ofta får extremt lättskötta akvarium (där enklare växter tar sig finfint) med enbart mikro samt en skvätt nitrat då och då. Busenkelt lowtech, för den med tidsbrist (läs butiksanställd...).
Vet inte om jag minns fel, men säger inte Barr egentligen att fosfatnivåerna kan varieras enormt -
under förutsättning att CO2 är stabilt? Får dra inom Barrs sajt och kika igenom det med fosfor igen. Jag tror iaf man gör klokt i att inte leka runt för mycket med fosfat i burkar utan CO2-tillsättning. Raketbränsle nämndes innan, det papperet skriver jag under på...
[FONT=Verdana][SIZE=2][COLOR=#1f497d]Var inte orolig. Fortsätt med normal dos PMDD så kommer dina växter att må bättre efter ett tag. Algerna kommar att förändras och sedan försvinna nästan helt.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Verdana][SIZE=2][COLOR=#1f497d]Som hansec säger så ta bort luftstenen. Den bara gasar bort CO2.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Verdana][SIZE=2][COLOR=#1f497d]Om du har kommunalt vatten, var försiktig med vattenbyten.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Verdana][SIZE=2][COLOR=#1f497d]Vänta 1 månad innan du gör något annat.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
Bra råd, följ dem - men jag hade låtit bli fosfatet ändå (ang normal dos PMDD). Inga direkta snabbväxare i burken, brukar räcka bra tom med halv dos mikro/ev. nitrat för att få det att funka. Håll det stabilt. Cryptsen kommer igen.
Hilsen,
/P