Har ett sällskaps-kar på 540 liter som har varit i gång sedan i maj och fiskarna mår bra men växterna blir snabbt trista. Nya blad blir snabbt gulaktiga / ljus-bruna och det är ingen riktig växtkraft. Det handlar om svärdplantor, hygrophila, cryptocoryne och cabomba. Saken blir inte bättre av att mina ancistrus mumsar i sig en hel del av svärdplantorna och lämnar bara kvar nät med bladnerver. Testade att komplettera floran med några plantor valesneria men de tynade bort och dog.
Så jag surfar in på pmdd.se och köper hem ett parti men sedan kommer min fråga: vattenbyte 25-50% en gång i veckan? Tidigare har jag bytt 10% var 14:e dag och det funkade bra. Vad händer om man inte ökar volymen och frekvensen på vattenbyten? Övergödning? Fiskdöd?
För den som kanske ser ett samband mellan mina vattenbyten och risiga växter så kan jag nämna att jag i våras hade ett 222-liter kar med där jag hade samma rutiner men växterna mådde bättre och växte som ogräs. Den enda skillnaden mellan karen var ett lägre PH-värde i det lilla karet. Troligen är orsaken bottenmaterialet. I 540 liters karet är det mycket ljus grus som jag misstänker är kalk-haltig. I det gamla (avvecklade) 222 liters karet var det mer "klassisk" brun grus/sten/sand.
Vänligen, anti