PMDD för nybörjare och vattenbyte

#1 - 24 oktober 2006 09:04
Har ett sällskaps-kar på 540 liter som har varit i gång sedan i maj och fiskarna mår bra men växterna blir snabbt trista. Nya blad blir snabbt gulaktiga / ljus-bruna och det är ingen riktig växtkraft. Det handlar om svärdplantor, hygrophila, cryptocoryne och cabomba. Saken blir inte bättre av att mina ancistrus mumsar i sig en hel del av svärdplantorna och lämnar bara kvar nät med bladnerver. Testade att komplettera floran med några plantor valesneria men de tynade bort och dog.

Så jag surfar in på pmdd.se och köper hem ett parti men sedan kommer min fråga: vattenbyte 25-50% en gång i veckan? Tidigare har jag bytt 10% var 14:e dag och det funkade bra. Vad händer om man inte ökar volymen och frekvensen på vattenbyten? Övergödning? Fiskdöd?

För den som kanske ser ett samband mellan mina vattenbyten och risiga växter så kan jag nämna att jag i våras hade ett 222-liter kar med där jag hade samma rutiner men växterna mådde bättre och växte som ogräs. Den enda skillnaden mellan karen var ett lägre PH-värde i det lilla karet. Troligen är orsaken bottenmaterialet. I 540 liters karet är det mycket ljus grus som jag misstänker är kalk-haltig. I det gamla (avvecklade) 222 liters karet var det mer "klassisk" brun grus/sten/sand.

Vänligen, anti
#2 - 24 oktober 2006 11:29
Jag har kommit fram till samma sak, i mitt lilla växte det som f*n, men de tynar bort i det stora.
Jag tror att viss värme underifrån (hade pumpen i skåpet under), mjukare vatten med lägre Ph fick växterna att trivas, dessutom var karet ett träkar, med enbart glas på framsidan.(varmare isolering).
Men jag har oxå börjat med PMDD i ett 150L nu, och ska kolla utveklingen i det. Om man inte, som du säger, följer vattenbytesintervallerna(Puh, vilket ord), så finns risk för övergödning, men det är mina egna funderingar.
Jag har samma grus i alla karen (från Vombsjön).
#3 - 24 oktober 2006 19:12
Ni kan direkt utesluta värme och bottenmaterial. Inget av dem är viktiga för växternas trivsel.

Jag tror mer att det är nystartat kar med mycket nytt vatten, dvs inte lika mycket näring som i det gamla inkörda karet. Pmdd är svaret. Dosera 3 dubbel dos en gång och fortsätt med den "gamla vanliga" skötseln sedan.
MVH
Magnus
#4 - 24 oktober 2006 19:29
se till o ha rätt ljus.

efter inskaffandet av ett extra grolux rör växer de som ogräs i mitt

sjäklvart kör jag med PMDD 1.5X dos en gång i väckan 40% vattenbyte
#5 - 24 oktober 2006 21:28
Ok, tackar så långt för svar. Jag har fyra rör i rampen varav två är Grolux (eller något motsvarande för växternas skull från Sera). Är inte 40% vattenbyte rätt mycket? På mitt kar skulle det skulle bli nästan 200 liter i veckan... Är det samma förutsättningar för ett litet som ett stort kar?
Om jag återvänder tillbaka till resonemanget om mitt gamla 222-liters kar så fanns det inget behov av PMDD men växterna funkade ändå. I början körde jag med lite Tetra Florapride (eller nå´t sånt). Förmodligen funkade det beroende på mängden "naturligt" skit och mindre vattenbyten.
Är det så att PMDD "kräver" större vattenbyten? Kan man inte då minska dosen och göra mindre vattenbyten och sedan sluta helt med PMDD när man byggt upp en "naturlig" skitighet i karet? Å andra sidan: när vet man att man har rätt balans? Visuelt? Eller har jag missat något?
Vänligen, anti
#6 - 25 oktober 2006 03:04
Att växterna har funkat bättre i ditt mindre kar har troligen att göra med flera saker, en förklaring kan vara att det varit inkört med en bra bakteriekultur och en annan orskak att du hade ett luftigare substrat som lagrade mer skit i botten än vad tätt grus gör.

Vad gäller gödning så blir det så att ju mer du göder med näring desto mer näring kommer växterna att kräva allt eftersom de växer, snarare så att man trappar upp med gödning ju finare de blir än trappar ner. Troligen så så får du snabbare resultat om du följer instruktionerna till grundreceptet, gödning+25%vattenbyte än om du kompromisar och byter mindre mängd vatten och tillsätter mindre mängd gödning. Tror man ska va försiktig med att tillsätta gödning och inte byta den mängd vatten som står, risk för algblomning.
#7 - 25 oktober 2006 09:05
PMDD är en förkortning för poor mans dupla drops. Den inehåller i grundreceptet en mikronäring samt kno3 och kh2po4. De två sitnämnda är vad jag vill kalla för gödning, dvs det som växterna växer av. Jämför med NPK som man slänger ut i trädgården (NPK= K och N från kno3, K och P från kh2po4). I ditt gamla kar fanns det gott om gödning från fiskarna och ingen extra NPK tillsats behövdes. I ditt nya kar har dessa viktiga gödningsämnen ännu inte accumulerats i tillräcklig mängd. Ett bra sätt att få upp det är att tillsätta en rejäl dos pmdd vid start och sedan fortsätta med skötseln som man gjorde innan. Fiskarna klarar av att bibehålla nivåerna men inte att få upp dem (allt annat lika).

Nutrisi, tmg och micro+ inehåller spårämnen och är vad jag vill kalla näring (i motsats till NPK som jag kallar för gödning). Näringen behövs för att hålla växterna vackra. En brist av spårämnen syns oftast som fula växter. Dessa ämnen är svåra att få genom fiskmetabolism, de har en mycket lång omsättningstid och är ofta en bristvara ävan i välbelastade system. Att tillsätta detta 1-3 ggr i veckan är nödvändigt i de flesta akvarium, bra i alla.

PMDD är altså en balanserad gödning. Att byta vatten i samband med gödning kallas för estimated index. Den bygger på att man ser akvariets vattenvolym som en stamlösning och kan garantera vissa nivåer av de gödningsämnen man vill ha utan mätning. PMDD förutsätter INTE Estimated index, PMDD förutsätter INTE stora vattenbyten. Det andra sättet att garantera vissa nivåer är genom att mäta och justera, det har sina svagheter i testmetadodik och kan nog endast i teorin garantera något.

Men nu vet vi att massor av mäniskor har snygga växtkar utan att någonsin kunnat garantera att det finns si och så mycket av den eller den näringen. Det går altså att ha ett snyggt akvarium utan att för den skull vara säker på hur mycket näring som finns i vattnet. Finns det näring så räcker det. Anledningen till att det faktiskt går bra utan att veta säkert är att nivåerna inte på något sätt är lagar. Det räcker faktiskt att det finns allt som växten behöver för att den skall växa, för mycket är sällan ett problem. När det finns överskott av något nödvändigt ämne kommer växten att ha ett överupptag som på sikt kan hjälpa den att klara sig när det vid en annan tidpunkt finns brister.

För den som inte vill byta en massa vatten rekomenderar jag därför att ge en riktigt stor dos NPK vid nystart för att åtminstonde garantera att allt finns där då. Sen räcker det med spårämnestillsats i de flesta akvarium. Behovet av extra NPK tillsats är för det mesta förknippat med co2 tillförsel, kraftigt ljus, hög växtmassa/fiskmassa kvot eller överdrivna vattenbyten. Om man följer ovanstående rekomenadationer för sällskapskar så slipper man byta bort stora mängder av tillsatt näring genom överdrivna vattenbyten. Man kan helt enkelt nöja sig med det faktum att växterna växer och inte bry sig om de exakta nivåerna i vattnet. Skulle växterna efter en period av tillväxt börja vägra igen så tillsätt ytterligare en dos, då tyder det på att du har ett av de akvarium där fiskarna inte klarar av att förse växterna med gödning.
MVH
Magnus

Annons