PMDD + Easy Carbo

#1 - 12 mars 2008 14:17
Jag har sett att flera kör med dessa två tillsammans. Varför då?
Reklamen på EC ser ju mäkta imponerande ut, men är det inte eg samma sak som PMDD?
Får man bästa effekt om man mixar de två?
#2 - 12 mars 2008 14:27
jag kör med båda i mitt "växt" kar, funkar skitbra..
hade bara pmdd först, när jag sen började tillsätta carbo så försvann alla alger... bra eller dåligt? vet ej.. hoppas att inte alla "nyttiga" bakterier försvann oxå.....
Bilagor:
#3 - 12 mars 2008 15:00
Jag använder seachem excel och pmdd.
varför vet jag faktiskt inte, jag har inte märkt att det skulle funka sämre utan i mitt andra kar. funkar det utan så skit i det! :)
#4 - 12 mars 2008 15:36
qenzo skrev:
Jag har sett att flera kör med dessa två tillsammans. Varför då?

För att det är olika saker.

EC är en kolkälla. PMDD innehåller inget kol. PMDD innehåller istället näringsämnen som kväve, fosfor, kalium, järn, mfl.
EC används i stället för CO2 (koldioxid), men även som komplement/algdödare.

Seachem Excel och EasyCarbo är i princip samma sak från olika leverantörer.
#5 - 12 mars 2008 16:43
Ahaaa, ja men alltså får man en betydligt bättre reaktion med hjälp av de båda.
Måste ju vara perfekt för mig som inte är ett geni då det kommer till att förstå dosering och användning av co2-"anläggningar".
#6 - 12 mars 2008 21:17
Nej, c02 känns lite för avancerat. Men jag beundrar alla ni som orkar!
#7 - 18 mars 2008 06:55
Hur funkar EC tillsammans med räkor.. har körsbär och tigerräkor.
#8 - 18 mars 2008 12:18
Hyfsat.

chessman skrev:
Hur funkar EC tillsammans med räkor.. har körsbär och tigerräkor.

Egentligen så bör man köra mindre dos av EC om du har räkor...men dödande är det inte.
Däremot så verkar inte svarta klokrabbor från siam klara av EC av någon anledning...
Mina 8st dog efter en dag.
#9 - 18 mars 2008 12:20
Funderade lite på PMDD...asså man ska ju inte övergöda på grund av eventuell alg tillväxt...men det snackas bara om att man övergöder fiskarna med mat...och att det är det som orsakar alger...
Vad är det som gör PMDD så effektivt då du får ut samma som vid övermatning åt fiskar i växtnäring?
#10 - 18 mars 2008 12:40
Därför att det kan vara svårt att skapa en "naturlig" balans i karet mellan växter och fiskar (och alla andra indirekta faktorer).
Fixar du denna balans själv, behövs inte pmdd.

Så som jag har fattat det iallafall.
#11 - 18 mars 2008 14:19
Har man många fiskar som bajsar och står i plus att man övermatar så borde väl växterna klara sig finfint. Under förutsättning att de har tillräckligt mycket ljus och inte är alltför många.
#12 - 18 mars 2008 15:17
firefox75 skrev:
asså man ska ju inte övergöda på grund av eventuell alg tillväxt...

Det gäller inte PMDD/CO2, dvs ickeorganisk färdigmineraliserad näring som växterna kan ta upp med sina blad direkt.

men det snackas bara om att man övergöder fiskarna med mat...och att det är det som orsakar alger...

Vad är det som gör PMDD så effektivt då du får ut samma som vid övermatning åt fiskar i växtnäring?

Skillnaden är att fiskskit innehåller ammonium som bakterier ska omvandla till nitrat (via nitrit). Utöver detta så finns en massa mineraliseringsbakterier i bottnen som börjar processa fiskskiten och den överblivna maten och deras andning sänker syrenivåerna.

Det har visat sig att ammoniumsvängningar och syresvängningar är det som vilande alger reagerar på och tar som tecken att det är läge att blomma.

PMDD påverkar varken ammonium eller syrenivåer.
#13 - 18 mars 2008 15:19
I jordakvarier utnyttjar man minseraliseringen till sin fördel och motverkar ammonium/syresvängningar genom att ha extremt tätplanterat från start.

Mineraliseringen skapar ickeorganisk kemisk näring som växterna kan ta upp på samma sätt som PMDD och ger även ett visst CO2-tillskott.

Men övermatar man i akvarier utan extremt mycket växter så får man naturligtvis algproblem...
#14 - 18 mars 2008 16:26
defdac skrev:
Men övermatar man i akvarier utan extremt mycket växter så får man naturligtvis algproblem...

Tillaggas bör även att man måste ha ett bottensubstrat som klarar av att husera en enormt stor mängd nyttobakterier vilket vanligt grus inte klarar av... därför används jord/lera eller andra material med stor ytarea.
#15 - 27 mars 2008 16:47
måste man hälla i EC varje dag eller eller kan man göra det lite då och då?
Guest
#16 - 27 mars 2008 23:13
durgnas skrev:
måste man hälla i EC varje dag eller eller kan man göra det lite då och då?

Håller på att testa det i mitt ena kar 4 gånger i veckan. (fasta dagar)
Fungerat bra hittills. :)
#17 - 28 mars 2008 10:36
patdah skrev:
Tillaggas bör även att man måste ha ett bottensubstrat som klarar av att husera en enormt stor mängd nyttobakterier vilket vanligt grus inte klarar av... därför används jord/lera eller andra material med stor ytarea.

Så jag måste alltså skaffa mig ett bottensubstrat innan jag kan börja dosera PMDD?:confused: Jag har endast Engelsk Sjösten i mitt 70 liters.

Annons