PMDD Dosering 30% V.Byte?

#1 - 28 juni 2005 20:06
Har precis beställt PMDD för första gången.
Överallt står det att man ska byta 50% vatten.
Jag har ett 180L kar som jag tänkte byta ca 25-30% vid varje vattenbyte.
Vad är lagom dosering då?

Jag tänkte att kanske en fulldos vid första vattenbytet med PMDD
Sen fortsättningsvis ca 5ml/100liter eller säg 10ml av varje flaska istället för 18ml av varje flaska.

Kan det vara nått?
#2 - 28 juni 2005 21:07
[QUOTE=JonasB]Har precis beställt PMDD för första gången.
Överallt står det att man ska byta 50% vatten.
Jag har ett 180L kar som jag tänkte byta ca 25-30% vid varje vattenbyte.
Vad är lagom dosering då?

Jag tänkte att kanske en fulldos vid första vattenbytet med PMDD
Sen fortsättningsvis ca 5ml/100liter eller säg 10ml av varje flaska istället för 18ml av varje flaska.

Kan det vara nått?[/QUOTE]
Hej ,jag har också precis börjat med PMDD och har samma fråga om vattenbytet. Jag brukar inte byta mer än du och har samma funderingar. Hakar på här om det inte gör något :)
#3 - 28 juni 2005 21:15
Svaret är förstås att det beror på. Närmare bestämt en massa olika saker: Om du kör CO2, hur många (och vilka) växter du har, hur mycket ljus o.s.v. Finessen med att byta 50% en gång i veckan är att värdena aldrig kan skena iväg. Vill man byta mindre vatten gör man nog bäst i att köpa några tester, förslagsvis NO3, PO4 och FE och sedan försöka laborera sig fram till en bra dosering.
#4 - 28 juni 2005 21:29
[QUOTE=Magnuz]Vill man byta mindre vatten gör man nog bäst i att köpa några tester, förslagsvis NO3, PO4 och FE och sedan försöka laborera sig fram till en bra dosering.[/QUOTE]

kör man så kan man nästan lägga ner allt va vattenbyte heter MEN kräver bra balans i akvariet och bra filtrering.
#5 - 29 juni 2005 05:38
[QUOTE=Raven][QUOTE=Magnuz]Vill man byta mindre vatten gör man nog bäst i att köpa några tester, förslagsvis NO3, PO4 och FE och sedan försöka laborera sig fram till en bra dosering.[/QUOTE]

kör man så kan man nästan lägga ner allt va vattenbyte heter MEN kräver bra balans i akvariet och bra filtrering.[/QUOTE]
Menar du att man inte ska byta mindre än hälften av vattnet?
#6 - 29 juni 2005 06:20
Borde finnas någon som inte byter 50% och kör med PMDD eller? ;)

Jag ska iaf testa att byta 30% och dosera lite mindre PMDD få se hur värderna blir.
#7 - 29 juni 2005 06:49
Enkelt förklarat:Man byter 50% av vattnet för att "nollställa" näringsvärdena.Därefter doserar man 10ml/100L.Man säkerställer då att växterna åtminstånde får tillräckligt med näring en gång i veckan.Sedan kan man behöva dosera mer under veckan p.g.a. bl.a..Co2-halt och ljusmängd.Byter Du mindre än 50% av vattnet så kan Du aldrig utan att mäta (NO3 och P04)veta hur mycket Du ska dosera.
#8 - 29 juni 2005 10:24
Det enda som händer är att om växterna inte tar upp någon näring alls så kommer en fulldospuls i veckan generera lite högre än dubbla doserade halterna, vilket inte innebär någon större risk - speciellt inte om man har bra koll på CO2-nivån och växterna växer som sjutton.

0 ppm, dosering 10 ppm NO3 + 5 ppm från fisk - 0.3*15 = 10,5 ppm
10,5 ppm, dosering 10 ppm + 5 ppm från fisk - 0.3*25.5 = 17,85 ppm
17,85 ppm, dosering 10 ppm + 5 ppm från fisk - 0.3*32,85 = 23 ppm
23 ppm, dosering 10 ppm + 5 ppm från fisk - 0,3*38 = 11,4 = 26.5 ppm
26.6 ppm, dosernig 10 ppm + 5 ppm från fisk - 0,3*41,6 = 29 ppm
29 ppm, dosering 10 ppm + 5 ppm från fisk - 0.3*44 = 31 ppm

osv. Orkar inte längre, men man ser tydligt att summan konvergerar mot ett gränsvärde som inte är farligt högt.

Betänk som sagt att jag inte tagit med växtupptaget.

Normalt sett gör man ju så att man doserar en fulldospuls när det slutar bubbla, vilket innebär att näringsnivåerna är för låga när man väl doserar.
#9 - 29 juni 2005 10:42
De stora vattenbytena

Efter ett 50 % vattenbyten och gödning enligt receptet på www.pmdd.se veta man att man har mellan 5-10 mg nitrat per liter i akvariet. Minskar man till 30 % och doserar samma mängd (dvs 10 ml/100liter) ökar spannet till mellan 5-17 mg/l. Dvs man har inte lika bra kontroll på näringsnivåerna längre. Minska man till 20 % hamnar man mellan 5-25 mg/l nitrat. Samma förhållande gäller halten fosfat och mikroämnena.

Det går nog bra att byta bara 30 % men frågan är varför ni vill göra det. Om det är pga "lathet" dvs ni inte vill springa med massor av hinkar vatten så rekomenderar jag er att skaffa en vattenslang med snabbkoppling och ett böjt rör i ena änden så kan ni göra vattenbyet till en barnlek samtidigt som man i stället kan roa sig med att studera akvariet under tiden. OBS risk för översvämmning om man inte har koll när man fyller på akvariet.

Om orsaken till det 30 % vattenbytet är att man inte vill utsätta fiskar och växter på påfrestningar så är detta ingen större risk om man bor i sverige och har kommunalt vatten. Dom svenska vattenvärdena är överlag mycket bra och jag vet åtminstånde en djuraffär i stockholm som normalt byter ca 70-80 % vatten varje gång dom får in nya fiskar. Ännu bättre är att byta 10 % vatten varje dag som dom gör på Akvarielagret i stockholm.

Med vattenbytet för man även bort sånt som samlas i akvariet och, viktigt, tillför vissa spårämnen som inte finns i PMDD men som växterna behöver.

Fakta

50% + dosering ger: 5-10 mg/l nitrat, 0,5-1,0 mg/l fosfat, 0,1-0,2 mg/l järn
30% + dosering ger: 5-17 mg/l nitrat, 0,5-1,7 mg/l fosfat, 0,1-0,33 mg/l järn

Den lägre nivån gäller om alla näringsämnen tagits upp av växterna. Den högre nivån gäller om växterna inte tagit upp några näringsämen alls (efter några veckor).
#10 - 29 juni 2005 20:27
Här var mycket att hålla reda på:) . "slangar" redan så orsaken är inte lathet, tänkte väl kanske att man kanske "nollställde" annat än PMDD med större vattenbyte. Det vore ju ännu klurigare i så fall att hålla koll på hur mycket man ska tillsätta vid 10% dagliga byten,eller? Men jag kan väl tömma 50% istället för 30% när jag ändå håller på om det är bättre ur alla synvinklar.
#11 - 30 juni 2005 13:34

Det vore ju ännu klurigare i så fall att hålla koll på hur mycket man ska tillsätta vid 10% dagliga byten,eller?

Det är ungefär vad PPS-metoden gör. Prepetual Preservation System, som går ut på att man till en början frekvent mäter sina vattenvärden (NO3, PO4, GH, pH, Fe) med riktigt dyra test så man lär sig hur mycket näring sin burk tar upp. Metoden är framtagen för att minska onödigt gödande (paradoxalt nog blir det ju dyrare eftersom tester är betydligt dyrare än gödning).

De flesta växtakvarister brukar börja så men slutar när dom efter femtielfte gången blir lurade av att testerna visar höga värden när det ändå inte växer något (eftersom testvärdet visar ickeorganisk såväl som organiskt bunden näring som inte växterna kan ta upp).

Dessutom kan man köra EI på samma sätt genom att börja med en fulldospuls varannan dag och seden långsamt gå ner i dosering varje vecka tills man märker markant sämre tillväxt - då går man tillbaks till den gödningsmängd man använde veckan innan, och vips har man hittat exakt den mängd gödning det går åt utan att använda test.
#12 - 30 juni 2005 21:44
har nu ett par dagar efter första gödningen hittat cyano som jag inte haft innan, kan det ha samband och vad gör jag? Fortsätter med samma dos vid nästa vattenbyte , eller ska jag ändra på något?
#13 - 30 juni 2005 22:46
vill minnas att cyano kommer när man har för rent i akvariet.
det vill säga gör för många å stora vattenbyten så all näring till växter försvinner vilket betyder att om du fortsätter göda så bör den försvinna.

kan vända ner den i sanden till att börja emd.
ryktet gör gällande att posthornsnäckor äter cyano.
#14 - 1 juli 2005 09:07
[QUOTE=aliback]Det vore ju ännu klurigare i så fall att hålla koll på hur mycket man ska tillsätta vid 10% dagliga byten,eller?[/QUOTE]
Nu märkte jag att misstolkade frågan helt. Sorry aliback.

Anledningen att man inte ska småfjutta ner små doseringsmängder varje dag är att man då ställer in näringsnivåerna på väldigt låga nivåer.

Säg att du börjar med ett helt rent akvarium och sedan gör 10% vattenbyten varje dag och doserar 10% av en fulldospuls varje dag. Då kommer ditt vatten alltid hålla 10% av fulldospulshalten i vattnet, vilket är på tok för låga nivåer.

Vill du trots allt småfjutta föreslår jag att du åtminstone fulldospulsar upp nivån *en* gång i veckan och därefter kör dina 10%-fjuttar.

har nu ett par dagar efter första gödningen hittat cyano som jag inte haft innan, kan det ha samband och vad gör jag?

Det är tecken på att kvävenivån är för låg. Du behöver mer KNO3. Kör du dina små vattenbyten varje dag så kommer kvävenivån ligga på en tiondel av vad den bör ligga på.

Jovisst, men jag tvivlar på att någon växtakvarist vill ha rutorna och gruset täckta av snäckor. Enstaka snäcka kommer göra varken till eller från, precis som en ensam algätare aldrig gör till eller från vad gäller algmängden.
#15 - 1 juli 2005 17:38
[QUOTE=defdac][QUOTE=aliback]Det vore ju ännu klurigare i så fall att hålla koll på hur mycket man ska tillsätta vid 10% dagliga byten,eller?[/QUOTE]
Nu märkte jag att misstolkade frågan helt. Sorry aliback.

Anledningen att man inte ska småfjutta ner små doseringsmängder varje dag är att man då ställer in näringsnivåerna på väldigt låga nivåer.

Säg att du börjar med ett helt rent akvarium och sedan gör 10% vattenbyten varje dag och doserar 10% av en fulldospuls varje dag. Då kommer ditt vatten alltid hålla 10% av fulldospulshalten i vattnet, vilket är på tok för låga nivåer.

Vill du trots allt småfjutta föreslår jag att du åtminstone fulldospulsar upp nivån *en* gång i veckan och därefter kör dina 10%-fjuttar.

har nu ett par dagar efter första gödningen hittat cyano som jag inte haft innan, kan det ha samband och vad gör jag?

Det är tecken på att kvävenivån är för låg. Du behöver mer KNO3. Kör du dina små vattenbyten varje dag så kommer kvävenivån ligga på en tiondel av vad den bör ligga på.

Jovisst, men jag tvivlar på att någon växtakvarist vill ha rutorna och gruset täckta av snäckor. Enstaka snäcka kommer göra varken till eller från, precis som en ensam algätare aldrig gör till eller från vad gäller algmängden.[/QUOTE]
Hej, har inte småduttat själv utan det var ett förslag jag fick här, tänker köra med 50% och lyssna på dom som kan det här för jag är som sagt nybörjare. Ska jag ta mer än rekommenderad dos av KNO3 när jag byter (50%)?
#16 - 2 juli 2005 17:51
[QUOTE=aliback]
Ska jag ta mer än rekommenderad dos av KNO3 när jag byter (50%)?
[/QUOTE]
Nej det duger fint med en fulldospuls.

Jag själv doserar dock motsvarande dubbla KNO3-dosen, dvs 20 ml/100 liter av KNO3-lösningen.

KNO3 är det som näst efter CO2 oftast är brist på.

Annons