PMDD i min balja
tjenis gott folk.
Jag undrar lite angående hur man ska dosera pmdd på bästa sätt (har precis börjat). Vad jag har förstått så ska man göra ett vatten byte i veckan på 25% - 30% och till sätta 10ml av varje flaska ( 112L kar) men vad jag undrar är om jag kan dosera mer i veckan eftersom jag anser att jag har rätt mycket växter som jag gärna vill att det ska växa lite extra mycket :p tex att jag tillsätter 10ml vid vattenbytet och sedan tillsätter jag 5ml två gånger i veckan?
är detta okej, eller finns dett några risker att göra på detta visset.
Tack på förhand.
Har kört PMDD ett tag, relativt nytt för mig också, hållt på i 6 mån med PMDD. Byter 30% vatten per vecka och doseringsanvisningen lyder 10 ml per 100L. Jag gjorde så och fick rejäla problem med trådalger. Det kan väl handla lite om tolkningen av doseringen tänkte jag; en tolkning är 10 ml/100L per vattenbyte. Dvs 10 ml varje vecka i 100L balja. En annan tolkning är 10 ml/100L TOTALT i baljan, dvs byter man 30% = 30L varje vecka så ska man tillsätta 3 ml för att ersätta det man tog ut med bytet. Å andra sidan så förbrukas ämnen också.
Enligt min erfarenhet i min balja så leder 10 ml varje vecka i 100L balja till kraftig tillväxt av trådalger. I grunden finns ju en konkurrens om näringsämnen, teorin är att växter-alger tävlar om ämnena. Antingen har man alger eller så har man växter är en gammal devis. Om man då tillsätter "för mycket" näring så får man både algtillväxt och växttillväxt tänkte jag. Detta gjorde att jag minskade till 3 ml /100L per 30% vattenbyte, dvs en tredjedel. Nu växer det som s-t-n (utan CO2) och varje månad avlägsnar jag minst 3-4 litermått med växter som jag gallrar. Och betydligt mindre trådalger. PMDD är rena raketbränslet enligt mig. Det vatten som jag byter varje vecka vattnar jag mina krukväxter med och det är rena krutet, det växter som !"##%# i krukorna mitt i hösten.
Nån som kan sprida mer ljus i mörkret? Fler teorier nån?