PMDD+CO2=växer inte ett skit!

#1 - 22 juni 2005 18:12
Hej, kan någon ge mig ett tips om vad som är fel. Byter 50% vatten varje vecka, har ett 500 liters kar. Tillsätter enligt Granholmarnas rekommendationer:
Flaska1:KNO3
Flaska 2: KH2PH4
Flaska 3: Nutrisi+K2SO4+MgSO4

Tilsätter 50 ml av varje flaska vid vattenbytet. Kör även CO2 en bubbla varannansekund, har inget magnetventil så den går även på natten. Har kört så här i en månad nu och det händer ingenting med växterna. Har mest cryptocoryner och svärdplantor.
#2 - 22 juni 2005 18:31
Lite info om KH,Ph och ljus vore bra !
#3 - 22 juni 2005 18:34
Låter som lite tafflig med co2 om man tittar på dina förutsättningar.
Som Oveb säger så vore det bra med mera värden och vad du har för typ av reaktor/diffusor till co2:n, dvs hur bra upplösning du får på co2:n
#4 - 22 juni 2005 19:39
En bubbla varannan sekund låter pyttelite! Du kan säkert köra det femdubbla om inte det tiodubbla i ett så stort kar om du har skapligt med ljus och snabbväxande växtarter...
#5 - 22 juni 2005 19:40
Min CO2 är skitseg. Ibland bubblar den inte på flera minuter. Bara om ja skakar om tuben så blir det 3bubblor/sec eller så. Va beror de på?
#6 - 22 juni 2005 19:41
[QUOTE=majapiraja]har inget magnetventil så den går även på natten.[/QUOTE]
Oups... då kanske du inte skall följa mitt råd ovan. Men jag råder dig att skaffa en magnetventil.
#7 - 22 juni 2005 20:05
KH=3, Ph=6,4, jag har tre lysrör à 36W (kanske lite för lite), ett "blått" ett"rött" och ett"vitt". Märket på diffusorn vet jag inte.

Har precis gjort vattenbyte nu och slängt i dubbel gödningsmängd och i morgon bitti speedar jag upp co2 lite så får vi se om det händer något.....
En magnetventil är kanske inte så dumt
#8 - 22 juni 2005 20:11
Jag inbillar mig att 0,2 Watt/liter inte kan ge mycket till tillväxt... Därför klarar du att hålla bra ph.
#9 - 22 juni 2005 21:30
Hej!

Har du gamla växter som har slutat växa pga diverse brister så kan det ta en väldig tid, testa att köp en ny.
Annars är det nog ljuset, skaffa reflektorer om du inte har och ha växterna där som är ljusast.
och co2,n förståss, men du har väl koll på den antar jag.

Urban

Urban
#10 - 23 juni 2005 05:44
[QUOTE=gladhertha]Min CO2 är skitseg. Ibland bubblar den inte på flera minuter. Bara om ja skakar om tuben så blir det 3bubblor/sec eller så. Va beror de på?[/QUOTE]
Det beror på att du kör mäsk. Det jäser ojämnt helt enkelt.
#11 - 23 juni 2005 06:09
Det är sannolikt på CO2-nivån. Du kan omöjligt få ett pH på 6.3 med KH3 med en bubbla varannan sekund i en 500-litrare. Det låter mer som du vet att det är det du *borde* ha och skriver det här ;) eller så är det helt enkelt kassa tester.

Har du något annat som sänker pH, typ torvfiltrering, så kan du inte gå på KH/pH vad gäller CO2-nivån.

Även med en perfekt CO2-nivå så kommer det inte bli mycket action med 0.2 watt per liter och så saktaväxande växter som Cryptocoryne.

Hur löser du upp gasen i vattnet?
#12 - 23 juni 2005 15:05
Jag kollade ph i går med en sticka och fick 6,4. I morse vred jag upp CO2 till 2 bubblor i sekunden och mätte nu precis med ett annat test och fick då 6,5. Jag vet inte hur fort Ph påverkas av CO2.
#13 - 23 juni 2005 15:55
Det låter som du inte har någon upplösning och att pH-testet är lite felkalibrerat. Hur löser du upp gasen i vattnet?
#14 - 23 juni 2005 16:40
Jag tycker att du borde köpa ett "riktigt" ph test. För stickor brukar aldrig gå att lita på utan ger ofta resultat som är helt fel. Körde själv med dom för ett bra tag sen, men när jag bytte till ett vätsketest senare efter att ha läst att stickor är opålitliga så fick jag plötsligt helt andra värden. Då visade sig att mitt ph var rätt högt, men jag hade gått runt och trott att det var lågt. Inte konstigt att det bubblade segt.
Jag själv kan rekomendera JBL's ph-test med steg på 0,2. Om du mäter ph och kh så kan du sedan avläsa hur mycket co2 du har i vattnet genom denna tabell: ---> http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_co2chart.htm
#15 - 23 juni 2005 17:15
[QUOTE=St.Anger]Jag tycker att du borde köpa ett "riktigt" ph test. För stickor brukar aldrig gå att lita på utan ger ofta resultat som är helt fel. Körde själv med dom för ett bra tag sen, men när jag bytte till ett vätsketest senare efter att ha läst att stickor är opålitliga så fick jag plötsligt helt andra värden. Då visade sig att mitt ph var rätt högt, men jag hade gått runt och trott att det var lågt. Inte konstigt att det bubblade segt.
Jag själv kan rekomendera JBL's ph-test med steg på 0,2. Om du mäter ph och kh så kan du sedan avläsa hur mycket co2 du har i vattnet genom denna tabell: ---> http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_co2chart.htm[/QUOTE]

yea, jag låg fint till , snacka om low-tech, men nästintil i co2 nivå... men toffsalger har jag endå... grr, ska införskaffa fler växter iaf.

bra länk!
#16 - 24 juni 2005 07:27
Jag har en reaktor som jag inte vet vad den heter.I den ser man stora bubblor längst upp och sedan mindre och mindre neråt. Kan det vara så att jag har för mycket eller för lite flöde genom den?
Kollade ph i dag på morgonen efter natten. CO2 har varit på i natt och nu var det 6,0. Det är Tetra ph test som jag kör nu.
#17 - 24 juni 2005 11:40

Kan det vara så att jag har för mycket eller för lite flöde genom den?

Mjo kanske, men det är ju bra att det är en reaktor iaf.

Tetratesten är jag lite skeptisk till efter att deras NO3-test visade väldigt konstiga värden. Du kan blåsa ner i ett litet glas med vatten med sugrör i ca 5 minuter och sedan mäta dess pH-värde. Då ska det vattnet ha runt 30 ppm CO2 och om du är säker på att du har KH 3 ska Ph-testet visa runt 6.5.

Om CO2-halten är bra och du kört ner en fulldospuls så borde du se bubbelbildning under svärdsplantornas blad åtminstone, speciellt under bladspetsarna som är nära ljuset.

Se även till att inte ha skvalpande ytrörelser, ytan får gärna vara ganska stilla där man bara anar cirkulationen i akvariet.
#18 - 24 juni 2005 12:11
Jag gjorde sugrörstestet och dokumenterade med lite bilder:
http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=75775
#19 - 25 juni 2005 16:48
Jag kollade nu i kväll och jag såg faktiskt några bubblor under ett par av bladen på svärdplantorna!! Så nu är det väl bara och avvakta och se om de börjar växa framöver. Jag ska i alla fall köpa några nya test i morgon och slänga de kassa teststickorna. Funderar på om jag ska göra något åt ljuset också.
#20 - 25 juni 2005 17:29
Mer ljus gör allt svårare att hålla på banan eftersom växternas CO2-upptag går upp och det blir svårt att tillgodose växterna med all CO2 dom behöver.
#21 - 26 juni 2005 08:14
Då låter jag det vara som det är ett tag och ser vad som händer. Ska bli spännande. Vad tror du, är det läge att skaffa en magnetventil eller är det ok om CO2 går hela natten också?
Jag ska köpa nya tester i dag. Tänkte testa JBL. Dom har jag aldrig haft.
#22 - 12 juli 2005 11:07
Nu har jag varit borta på semester 10 dagar och det har växt riktigt bra i akvariet! Snart dags att gallra rejält. Dessutom är alla cyanobakterier som bortblåsta. Toppen!
#23 - 12 juli 2005 13:51
Jag samma problem som Majapiraya. Dvs jag göder med PMDD vid varje vattenbyte (ca 50%). Jag kör i Co2 med 1 bubla/sec via en reaktor (enl defac ritning i en gammal tråd). Jag har ett 220L med två lysrör 18w och 30w, inget reflektor men matt vitfärg.

Inget bubbel.

Jag tycker jag har ganska mycket växter men det är ju en bedömningssak. Bilder finns på min zoon, jag har något mer växter än vad dom bilderna visar. Är det min växtmängd som begränsar bubblet?

Eller är det min lysrör som inte är tillräckliga, köpte karet begagnat med medföljande rör. Nog knepigt att få i en ramp till då det är ett hörnakvarium.

Vill ha bubbel...
#24 - 12 juli 2005 16:44
Du har alldeles för lite CO2, du kan nog öka till 3 bubblor/sek. Dessutom har du liiite för lite ljus.
#25 - 12 juli 2005 18:51
Jag kör med mäsk, råkade överdosera med co2 tidigare och några fiskar strök med så jag är lite försiktig men jag antar jag kan öka lite. Tänkte få lite hjälp av min hemmabyggda reaktor, men den behöver en del justeringar.

Lysrören är nog lite gammla plus att jag nog kan öka watttalet.
#26 - 12 juli 2005 21:07
Fixa stabilt mycket CO2 först innan du gör något åt ljuset. CO2 går alltid först. :)
#27 - 13 juli 2005 16:01
Jag kör med mäsk så stabilt kan jag aldrig få det. Min reaktor är nu igång, jag hoppas den ska göra susen. Plus att jag nog ska koppla på en dunk till med mäsk.

Rent praktiskt kan man väl köra i så mycket CO2 som ph nivån tillåter. Typ 6-6.5 om fiskarna ska trivas.

Ska pröva ett vattenbyte och se vad som händer...
#28 - 14 juli 2005 14:50
Efter vattenbytet uppstod lite bubbel, men mest för att jag hade beskurit några av mina växter. Nu har det avtagit helt.

På ett dygn har ph sjunkit från kranens 8,5 till 6,5. Jämför med mitt andra kar (som jag inte kör co2 i) som hade sjunkit till 7,5. Av det drar jag slutsatsen att min reaktor fungerar bra och att jag har ett "lagom" co2 tillflöde. Jag kan tänka mig en sänkning till ph 6 men under det far nog fiskarna illa.

Varför då inget bubbel?
Hur stor roll spelar det hur mycket växter man har? Finns det någon gräns?
Är det dags för nya lysrör?
Bör jag göda oftare än vid vattenbyterna?

När man väl har börjat jakten på bubblorna är det svårt att sluta...
#29 - 14 juli 2005 15:09
Inte ens tendens till lite bubblor under bladen på din Hygrophila nära ljuset?

Det spelar ganska stor roll faktiskt, och om man har bra syrealstrare (snabbväxare). Du har ju iofs en ganska schysst mängd snabbväxande L. sessiliflora men jag vet inte hur bra den är på att bubbla egentligen.
#30 - 14 juli 2005 15:24
Den är kanonbra på att bubbla ! Såhär bubblade den min gamla burk...

http://berthling.com/gallery/110-liters/CIMG2096
#31 - 14 juli 2005 16:44
[QUOTE=Yrrah]Efter vattenbytet uppstod lite bubbel, men mest för att jag hade beskurit några av mina växter. Nu har det avtagit helt.

På ett dygn har ph sjunkit från kranens 8,5 till 6,5. Jämför med mitt andra kar (som jag inte kör co2 i) som hade sjunkit till 7,5. Av det drar jag slutsatsen att min reaktor fungerar bra och att jag har ett "lagom" co2 tillflöde. Jag kan tänka mig en sänkning till ph 6 men under det far nog fiskarna illa.

Varför då inget bubbel?
Är det dags för nya lysrör?
Bör jag göda oftare än vid vattenbyterna?

När man väl har börjat jakten på bubblorna är det svårt att sluta...[/QUOTE]

Vad gäller PH: kolla först att du inte filtrera över torv eller har stooora rötter i karet.

Om du verkligen har bra CO2, så skulle jag nog inte tveka att öka PMDD dosen rejält. Min korta erfarenhet av stamlösningar är att de är rätt så svaga, men det är bara jag det. För ditt akvarium (220 L) skulle jag personligen tillsätta:

KNO3 - 2 tsk torrt (ca 29 ppm)
KH2PO4 - 1 krm torrt (ca 3 ppm)
K2SO4 - 2 krm torrt (K ca 24 ppm)
CaCl2 - 5 tsk torrt (från torrbollen) (ca 36 ppm)
MgSO4 - 4 tsk torrt (ca 8,5 ppm)
NutriSi - 1 krm torrt (0,3 ppm)
#32 - 14 juli 2005 18:56
Inte en bubbla syns till, förutom vid vattenbytet.

Jag har två rötter, men skulle väl inte kalla dom stora direkt.

Det var en enorm dosering med tanke på vad jag har kört innan (granholms recept). Har inte provat torrdosering förut, men mitt kar kanske räcker till, har trott att det var för större kar.

Jag har inga som helst problem med tillväxthastigheten på dom två nämnda växterna, dom växer ordentligt fort. Dom resterande står dock mer eller mindre stilla i sin utveckling. Förutom mina två lågväxande (vet inte vad dom heter) som växer sakta men säkert, dom verkar tom skicka ut knoppar. Men som sagt jag vill ha bubbel.
Sen har jag ett till problem som har dykt upp på sistone, bladen får mörka fläckar/prickar. Först på kanterna men sedan också hela bladytan. Drabbar alla växterna. Åtgärd?

tack för ert intresse..
#33 - 14 juli 2005 19:13
btw
Tankade i mer gödning... inget resultat
#34 - 14 juli 2005 19:22
[QUOTE=Yrrah]btw
Tankade i mer gödning... inget resultat[/QUOTE]
Tankade du i alla gödningsämnen?

Sedan måste man nog ha lite tålamod, vänta kanske en dag och se.

Om du hällde i ungefär den dosen som jag skrev ovan och ändå inte får syresvettningar under bladen så kan man nog eliminera gödningsbrister. Detta lämnar oss bara med CO2-brist först och främst, och kanske ljus (kommer inte ihåg vad du skrev om ljuset i ditt kar).
#35 - 15 juli 2005 06:01
Nej det blir bubbel direkt om man doserar alla näringsämnen och CO2-halten + ljus är bra.

Förmodligen är det som vanligt CO2-halten, vilket det alltid är 99% av fallen. Men har man gjort andedräktstestet (http://www.defblog.se/permalink/1541.html) och har lägre pH än det så får vi börja kolla ljuset.

Jag kan få kanonbubbel med 0.25 watt/liter med ett bra rör såsom Aquarelle (Javaormbunken i bakgrunden i min blog är från ett 0.25 watt/liter-akvarium med ett rör som dessutom är sämre än Aquarelle (JBL Solar Tropic)). Så om du bara har några okända "garage"-rör tycker jag du kan testa ett par Aquarelle/Aquastar/Triton.
#36 - 15 juli 2005 07:20
I 0.25 watt/liter-akvariet har jag inga reflektorer alls, så din mattvita refektor + 0.27 watt/liter är full tillräckligt för att frambringa bubbel.

Men som sagt. Det är alltid CO2-halten som felar. Det är där alla erfarna växtakvarister lurar sig gång på gång på gång. Är det inte en felkalibrerad pH-prob är det ett bottensubstrat som kontinuerligt förändrar KH eller en nålventil/regulator som ändrar bubbeltakt med värmeförändringar i rummet eller en chokande reaktor eller för stark ytcirkulation eller kasst pH-test eller för känsliga firrar eller kass reaktor eller rötter som förändrar KH/sätter CO2-tabellen ur spel eller torvfiltrering eller..... osv osv osv osv osv...

Andedräktstestet är bra påsåvis. Oavsett hur kasst ens pH-test är och alla andra vattenparametrar så ser man direkt hur naiv man varit att bedöma CO2-halten.

Akvarievattnet ska helst visa lägre "pH" än andedräktsvattnet. pH inom citationstecken eftersom pH-testet får visa precis vilken färg som helst, man använder ändå inte pH-skalan.
#37 - 15 juli 2005 09:06
Inget result så här dagen efter torrdoseringen.

Men jag har gjort upp en åtgärdplan!
Det blir lite resande i helgen, tänkt se till att få med mig ett lysrör hem så jag har två 30w åtminstone.

Sen ska jag koppla på mer Co2, det blir en dubbling ca 4 bubblor nu antar jag. Jag kör ju mäsk så det blir ju aldrig riktigt bra. Sugrörstestet visade nämligen att jag ska ner i (enl mitt test) ph 5,5. En procentenhet till alltså, borde funka med en dunk till då.

Men detta får vänta några dar eftersom jag ska bort. Vågar inte sätta igång något medan jag är borta. Det ska bli spännande att se om det funkar.

Jag hör av mig hur det går...

Förresten, ingen som hade en tanke ang dom brun/svarta fläckar/prickar jag får på mina lite äldre blad?
#38 - 15 juli 2005 09:13

Sen ska jag koppla på mer Co2, det blir en dubbling ca 4 bubblor nu antar jag. Jag kör ju mäsk så det blir ju aldrig riktigt bra. Sugrörstestet visade nämligen att jag ska ner i (enl mitt test) ph 5,5. En procentenhet till alltså, borde funka med en dunk till då.

Den åtgärden enbart kommer få fart på bubblet även om 1x30 watt är lite i klenaste laget kanske över en 220-litrare. Jag tyckte du skrev att du hade 2x30 watt därav mitt babbel och jämförlse med mitt 0,25 watt/liter-akvarium.

Men 4 bubblor/sek är mer än vad jag kör i min 310-litrare, så du har förmodligen (som alla andra) misslyckats med upplösningen av gasen. Dvs din reaktor är inte så effektiv som du tror, eller så kör du alldeles för mycket ytcirkulation.

Förresten, ingen som hade en tanke ang dom brun/svarta fläckar/prickar jag får på mina lite äldre blad?

Prickalger är tecken på för låg fosfat-halt. Med Z Lawers kanonpuls så lär det inte vara något problem längre 8)
#39 - 24 juli 2005 12:19
Tillbaks efter en del ändringar.

Köpte två nya lysrör, ett 30w och ett 20w. Båda skulle vara bra för växterna (powerglo och grolux). Dubblade min dos med mäsk.

Bytte vatten och fick en del bubbel på vissa växter, detta avtog senare. Jag tror att (som defac säger) co2 löser sig för dåligt. Jag får jobba på mitt mäskrecept och reaktor helt enkelt.

Ang prickalgerna. I vilket av Gödningsämnerna ingår fosfat? Jag gödde nämligen efter Z Lawers recept med vad jag hade hemma. Dvs KNO3, KH2PO4 och MicroSI. Antar att detta inte räckte för jag har inte sett någon förbättring, snarare en ökning av grönalger på botten (men det är ett mindre problem för en ancistrus)
#40 - 24 juli 2005 12:26
[QUOTE=Yrrah]
Ang prickalgerna. I vilket av Gödningsämnerna ingår fosfat? [/QUOTE] Det ingår i Kaliumdivätefosfat KH2PO4.
#41 - 24 juli 2005 18:43
Okay då beror inte mina algproblem pga fosfat. Algerna ter sig som små prickar på vissa växters blad medan dom täcker större ytor på andra växtersblad. Har tyvärr lånat ut min kamera så jag kan inte visa. Finns det något annat botmedel?
#42 - 24 juli 2005 20:49
Är du säker på att det var KH2PO4 du använde och inte K2SO4? Du behöver köra med en ganska hög fosfatdosering i minst ett par veckor innan du kan säga något om resultatet.
#43 - 25 juli 2005 16:19
Jo jag är säker, jag utesluter brist pga att jag har kört med gödning en längre period (ca 2 mån) vid varje vattenbyte (1gång/v). Och algerna har under denna period ökat. Men jag kan ha fel. Prövar nu med en intensifiering av gödningen.

CO2-problemet:
Får inte min reaktor att fungera tillfredställande, har lagt den på hyllan. Nu siktar jag på ett ytterfilter. Kan nog behövas lite avlastning av mitt Eheim innerfilter i vanligt filterperspektiv (kletar igen ganska bra om man inte rengör det varje vecka).
#44 - 25 juli 2005 17:04
Rengöring av filter tillsammans med halvkass CO2-tillgång innebär otvivelaktigt att ammoniumnivåerna kommer svajja vilket brukar leda till alger.

Ytterfilter med stabil biologisk filtrering + kanonbra sätt att lösa upp gasen på tror jag inte du kommer ångra.
#45 - 25 juli 2005 17:15
Vilken pumpkapacitet behöver jag för att ytterfiltret ska fungera bra som reaktor och filter till mitt 220L? Min lilla pump till mitt reaktorbygge var på 350-550l/h, men den var lite klen tror jag.

Mitt innerfilter pumpar på med 1200l/h...
#46 - 25 juli 2005 17:43
Jag själv kör en Fluval 404:a i min 300-litrare vilket ger mig tillräckligt bra spunk. Jag kan lösa upp mer CO2 än vad firrarna tål med den, även om jag tycker att cirkulationen i hela akvariet är aningens klent. Jag kombinerar det med en Aquajet 600 l/h-pump med Quickfilterpatron för att få lite bättre cirkulation i hela akvariet plus den där riktiga superpolishen på vattnet tack vare Quickfilterpatronen.
#47 - 27 augusti 2005 16:10
Åter tillbaks efter nya prövningar...

Tyvärr med nedslående resultat.

Jag skaffade mig ett ytterfilter (fluval 304) för att lösa upp min mäsk. Svårt att mäta vilken bubbeltakt i-och-med att bubblorna sugs ut ett gäng i taget, men jag uppskattar minst 3/s. Om inte annat så fick jag en såpass hög CO2-nivå att en av mina malar kollapsade (han fick återhämta sig i ett annat kar). Men inget resultat på växterna, inget bubbel och ingen märkbar ökning i växttakt.

Är malen extra känslig (L204) eller fick jag upp en rimlig nivå? Ph-tester är ju inte riktigt rättvisa, fick mina tester till ph 6,0.

Till saken kan sägas att jag gjorde en rejäl utrensning av växter för att bli av med (vad jag tror var) rödalger (svarta prickar/fläckar). Nu består karet av ett mindre anal växter.

Vattenbyte 50% i veckan samt gödning med KNO3, KH2PO4 och MicrSI enl Granholm.

Min resa mot bubblet börjar bli ganska lång nu, men än finns det lite hopp. Kanske borde jag börja exprimentera i ett mindre kar (60L) istället för mitt 220L. Berätta gärna hur ni har lyckats, det pigggar alltid upp att höra!

mvh Harry
#48 - 27 augusti 2005 16:29
en fråga. hur får man så det blir bra med CO2 i vattnet? jag har min pump en bit ovanför ytan så att den "trycker" ner luft från ytan. eller är det något annat sätt man ska göra på?
#49 - 27 augusti 2005 16:39
Det är ett annat sett du ska göra på...

Du tillverkar CO2 från mäsk eller köper det på tub, sedan ska du lösa det i vattnet aningen låta det bubbla ner bara eller mha en reaktor. Du får inte ner CO2 genom att bilda ett litet vattenfall.
#50 - 27 augusti 2005 16:39

Nu består karet av ett mindre antal växter.

Vilket är främsta orsaken till dåligt bubbel. Växterna måste trycka upp syremättnaden i vattnet vilket några få växter med halvdåligt ljus inte klarar.

Fler orsaker:
2) Du bara har 0,23 watt per liter med ett halvbra rör och ett halvkass rör.
3) Du blev feg med CO2 iom mal-kollapsen. Svarta toffsalger är tecken på att du kör lite sisodär med CO2 (svarta prickar är början till svarta toffsalger).

En lite långsökt orsak vore eventuellt Mg-brist eftersom du inte göder med det. Mg är ju en viktig del i klorofyllet som i sin tur är viktigt för fotosyntesen.
#51 - 27 augusti 2005 16:45
ehm... så det räcker inte med pulvren från PMDD? man måste alltså gå och köpa ytterligare någon sak nu???? ;(
#52 - 27 augusti 2005 16:46
Belysning blir svår att fixa. En ramp till i mitt hörnakvarium är nog lite väl mkt kämp.

Köpte lite nya växter idag som ska planteras på måndag, en javaormbunke widelöv eller något hette den och en vattenormbunke.
Vad är minsta möjliga växtmängd tro?
#53 - 27 augusti 2005 16:48
Det stämmet trollet85!

Sök på CO2 här på forumet, det är en hel värld med fakta. Du kan läsa dig trött idag, det lovar jag.

tips: www.hjortgatanszoo.se
#54 - 27 augusti 2005 16:51
kollat upp lite på online butiker om sånt där CO2. måste säga att jag blir riktigt ledsen. jag köpte dessa medel och tänkte att nu kommer det bli jätte fint i akvariumet. men så får jag veta nu att jag måste tillsätta ytterligare några hundralappar för en CO2 anläggning!!!! jag orkar bara inte. så tröttsamt!

går det inte göra något på egen hand? jag har inte råd att gå och köpa saker hela tiden. hade ju lika gärna kunnat få två växtnäringsflaskor på zooaffären för dom pengarna jag köpte medlet till PMDD. och det hjälper lite iaf utan att jag måste ha den där andra jäkla saken.........
#55 - 27 augusti 2005 16:53

ehm... så det räcker inte med pulvren från PMDD? man måste alltså gå och köpa ytterligare någon sak nu???? ;(

Normalt sett inte. PMDD-receptet är gjort för ett generellt kranvatten som ofta innehåller en hel del magnesium, men bor man t ex i Linköping som jag själv så är det vääääldigt låga magnesiumnivåer. Bara att ringa vattenverket och fråga. Du kan även fråga efter Calciumhalten på samma gång som också kan försvåra för växtakvarister.

Vad är minsta möjliga växtmängd tro?

För bubbel? Runt 50% av volymen brukar man säga att man ska sträva efter, du ska typ inte se bottnen om du kollar uppifrån.
#56 - 27 augusti 2005 17:00
[QUOTE=trollet85]
men så får jag veta nu att jag måste tillsätta ytterligare några hundralappar för en CO2 anläggning!!!! jag orkar bara inte. så tröttsamt!
[/quote]
Ta det lugnt nu.

Man behöver inte CO2, men det är lite roligare med CO2 om man gillar växter för man får runt 10-30 ggr snabbare tillväxt så man ser omgående om man göder rätt genom att kolla bubblet från växter.

Orkar man inte köra CO2 kan man köra "low-tech": göra en jordbotten (2,5 cm jord toppat med 2,5 cm grus). Här kör man gärna med runt 0,25-0,5 watt och gör aldrig vattenbyten och fulldospulsar PMDD bara ibland när man ser att växterna ser lite bleka ut.

Att bara börja skvimpa ner PMDD lite på måfå i ett sällskapsakvarium utan att ha någon känsla för gödning/CO2 är det absolut svåraste som finns, och det är väl tyvärr där de flesta börjar sina första stapplande steg. Sedan kommer mäsken och försvårar och dödar fisk och sedan ger man upp.

Har man inte en CO2-anläggning där man kan fininställa bubbeltakten så bör man köra low-tech. Ett tips där är att köra jorden man ska använda i en hink med vatten tillsammans med nitrivec i några dagar för att "starta" den.

går det inte göra något på egen hand? jag har inte råd att gå och köpa saker hela tiden. hade ju lika gärna kunnat få två växtnäringsflaskor på zooaffären för dom pengarna jag köpte medlet till PMDD. och det hjälper lite iaf utan att jag måste ha den där andra jäkla saken.........

Visst är det förjäkligt när man måste lyssna ;)

Här är en mäsk-apparat du kanske kan fixa direkt i kväll utan någon kostnad:
http://www.djurportalen.nu/artiklar.php?go=visaart&id=35

Tänk bara på att CO2 kan döda dina fiskar, speciellt om du låter det bubbla på natten.
#57 - 27 augusti 2005 17:05
OKAAAY! Då vet jag vad mitt problem är, mina växter har inte en sportslig chans att mätta vattnet med syre. Mer växter alltså, frågan är vad. Är nålgräs en bra ide tro, vill inte ha för höga växter.

trollet85! Jag har varit i dina kläder, det är en del pyssel med CO2, men har du viljan kan du få till det ganska billigt. Du kan göra en "vinjäsning" och då tillverka ditt egna CO2. Det är billigt, du behöver i princip bara lite petflaskor, luftslang, socker och jäst. Sök på mäsk här på forumet så får du all den info du behöver.
Sen om ett par månader kommer du dit jag är nu, men det är en annan historia som vi kan ta då...
#58 - 27 augusti 2005 17:07
så man måste fixa en jordbotten?..............
jag kan inte gräva upp hela mitt akvarium för att lägga lite jord längst ner. jag kan alltså inte använda mitt PMDD om jag inte har antingen jordbotten eller CO2?

jag hällde i lite från varje flaska idag i karet, som jag gjort förut med växtnäringen jag köpt från zooaffären. men de blir bara fel utav det hela? så jag kan vänta mig att mina fiskar dör snart av mäsk också eftersom jag bara häller i PMDD? utan att ha några av de andra "måste" sakerna...
#59 - 27 augusti 2005 17:14
Du har inte riktigt koll på hur det hela hänger ihop. Läs om CO2 på länken jag gav dig, betsäm dig för om det är värt det och använd sedan defac länk för att bygga din anläggning. Pröva även att söka här så kommer du snart fatta galoppen.

Defac! Jag läste din länk, har alltid funderat på hur viktigt det är att "rena" gasen i den andra vattenbehållaren, något du känner till?
#60 - 27 augusti 2005 21:01
Hej

Jag satte igång en oerhört enkel Co2 anläggning för några veckor sedan.Förutsättningarna är följande:
275 liter 110*50*50 med 2 rör.Ett aquastar och ett aquarelle.
Co2 åker in i ett litet powerhead och slås sönder till en miljon små små bubblor som sakta går upp mot ytan.Vissa löses upp och försvinner vissa når ytan.Göder med KNO3 och TMG.Mina växter bubblar som fasen efter ca 2 timmars co2 och ljus.Jag stänger av det hela på natten för att slippa syrebrist när växterna inte längre producerar syre.Fler bilder på "anläggningen" finns på min zoon om du är intresserad.
Fredrik
#61 - 28 augusti 2005 07:35
Intressant, du har inte så vansinnigt mycket växter endå. Vad har du för bubbeltakt till ditt 275L? Hur mycket ljus, watt/L?

Min anläggning har tidigare varit nästan identisk med din, skillnaden är att jag kör med två 5L dunkar. Jag fick in en hel del bubblor i karet tidigare som kanske inte var så attraktivt. Nu kör jag ner CO2 i mitt ytterfilter där det löses upp.

Skulle vara intressant att se hur ditt nålgräsplantage ytvecklar sig, går i liknande tankar nämligen.
#62 - 28 augusti 2005 08:50
Hej
Det är 0,21w/liter.Bubbeltakt=ingen aning.Eftersom powerheaden sitter nästan ända nere på botten så blir upplösnigen ok.Hur fixar du avstängningen på natten om du kör ner det i ytterfiltret?Bilden är tagen precis efter cyano utrotnigen.Nu är det betydligt mer växter....
Fredrik
#63 - 28 augusti 2005 18:36
Jag har inte ännu hittat en bra nivå på mängd CO2 så jag har haft ett långsammare bubbel dygnet runt, ca 1-2b/s. Har även provat att dubbla, men en del fiskar mådde dåligt av det så jag fick stänga av. Har som sagt inget fungerande sätt för mig ännu.

Kanske skulle pröva att bara låta det bubbla ut i karet utan att gå in i reaktorn på kvällen för att inte sänka nivån, och ha bättre fräs på dagen.
Vi verkar ha ganska lika förutsättingar så jag borde kunna lyckas. Hur länge håller din mäskblandning?

Annons