[QUOTE=trollet85]
men så får jag veta nu att jag måste tillsätta ytterligare några hundralappar för en CO2 anläggning!!!! jag orkar bara inte. så tröttsamt!
[/quote]
Ta det lugnt nu.
Man behöver inte CO2, men det är lite roligare med CO2 om man gillar växter för man får runt 10-30 ggr snabbare tillväxt så man ser omgående om man göder rätt genom att kolla bubblet från växter.
Orkar man inte köra CO2 kan man köra "low-tech": göra en jordbotten (2,5 cm jord toppat med 2,5 cm grus). Här kör man gärna med runt 0,25-0,5 watt och gör aldrig vattenbyten och fulldospulsar PMDD bara ibland när man ser att växterna ser lite bleka ut.
Att bara börja skvimpa ner PMDD lite på måfå i ett sällskapsakvarium utan att ha någon känsla för gödning/CO2 är det absolut svåraste som finns, och det är väl tyvärr där de flesta börjar sina första stapplande steg. Sedan kommer mäsken och försvårar och dödar fisk och sedan ger man upp.
Har man inte en CO2-anläggning där man kan fininställa bubbeltakten så bör man köra low-tech. Ett tips där är att köra jorden man ska använda i en hink med vatten tillsammans med nitrivec i några dagar för att "starta" den.
går det inte göra något på egen hand? jag har inte råd att gå och köpa saker hela tiden. hade ju lika gärna kunnat få två växtnäringsflaskor på zooaffären för dom pengarna jag köpte medlet till PMDD. och det hjälper lite iaf utan att jag måste ha den där andra jäkla saken.........
Visst är det förjäkligt när man måste lyssna ;)
Här är en mäsk-apparat du kanske kan fixa direkt i kväll utan någon kostnad:
http://www.djurportalen.nu/artiklar.php?go=visaart&id=35
Tänk bara på att CO2 kan döda dina fiskar, speciellt om du låter det bubbla på natten.