PMDD, CO2, PH-Controller och Torv

#1 - 21 februari 2008 19:27
Som rubriken säger,

Hur fungerar pH-Controller, CO2 när man filtrera med torv?

Får man rätt avläsning med pH-Controllern?

Hur fungerar det med PMDD?
#2 - 22 februari 2008 10:33
Bump;)
#3 - 22 februari 2008 23:09
Antingen har jag ställt en besvärlig fråga:confused: men mer troligt är att ingen förstår vad jag menar[:o] Eftersom ingen vill svara[B)]

Ska försöka förtydliga mig.

1. Jag vet inte hur en elektronisk pH mätare lyckas lista ut vilket Ph det är på vattnet. Det kan säker någon förklara.

Min fundering är att när man tillsätter torv så färgas vattnet och den färgningen beror delvis på att det finns partiklar i vattnet, kan detta påverka avläsningen av pH värdet?

2. När man har en pH controller kopplad till magnetventilen så ställer man ”rätt” pH värde utifrån Kh värdet på vattnet. Men om jag tillsätter torv, eller annat pH sänkande medel, så sänks pH värdet vilket innebär att det kommer ut mindre CO2 i karet. Det är ett faktum, detta borde innebära att pH controllern helt plötsligt blir betydelselös.

Men om jag vill tillsätta torv, inte för att sänka pH utan för att tillföra humusämnen, kan jag göra det på något sätt utan att få någon pH sänkning?

3. Jag använder PMDD och har gjort det i många år med utmärk resultat. Frågan är vad som händer om jag tillsätter humusämnen som färgar vattnet. Naturligtvis blir det sämre ljus, men påverkar det växternas möjlighet att ta upp näringsämnen på något sätt?
Har för mig att jag har läst någonstans att väldigt lågt pH påverkar hur TMG ämnen löses upp eller tas upp av växter.
Är det bara pH värdet som spelar in här?
Lågt pH brukar innebära att det finns mycket humusämnen i vattnet, i alla fall i akvarie sammanhang.
#4 - 23 februari 2008 23:05
Jag vet att det finns massor av kunskap här ute!

Om ni som ”brukar veta” inte vet:confused: posta då ett svar ”vet inte”!

Eller posta ett svar ”en sådan dum fråga vill jag inte ens svar på”;)

Jag verkar få helt knasiga mätningar av min pH-controller Aqua Light pH/CO2-Controller
när jag mäter i de kar där jag sänker pH med torv.
Guest
#5 - 23 februari 2008 23:08
haha 4 försök på att få ett svar. (har ingen aning förest)
#6 - 23 februari 2008 23:14
Narii skrev:
haha 4 försök på att få ett svar. (har ingen aning förest)

Nja, jag vet att jag är ute på djupt vatten:)

Finns väl 2-4 stycken som kan svara och då tror jag ärligt talat att vi pratar om hela sveriges befolkning:)

Om det inte finns några djupingar som inte har hittat till Zoopet förstås, men det kan väl inte var möjligt:confused:
#7 - 24 februari 2008 09:26
c90368 skrev:

Min fundering är att när man tillsätter torv så färgas vattnet och den färgningen beror delvis på att det finns partiklar i vattnet, kan detta påverka avläsningen av pH värdet?

Nej, färgningen i sig bör inte påverka avläsningen eftersom avläsningen inte sker optiskt med spektrometri eller liknande. Dock, jag skulle kunna tänka mig att avläsningen blir osäkrare i de mer extrema pH-områden - men det beror nog på hur kalibereringsfunktionerna ser ut på din kontroller.

c90368 skrev:

2. När man har en pH controller kopplad till magnetventilen så ställer man ”rätt” pH värde utifrån Kh värdet på vattnet. Men om jag tillsätter torv, eller annat pH sänkande medel, så sänks pH värdet vilket innebär att det kommer ut mindre CO2 i karet. Det är ett faktum, detta borde innebära att pH controllern helt plötsligt blir betydelselös.

Hmm det här måste någon kemikunnig växtnisse kunna svara på.

c90368 skrev:

Men om jag vill tillsätta torv, inte för att sänka pH utan för att tillföra humusämnen, kan jag göra det på något sätt utan att få någon pH sänkning?

Väl urkokt torv kanske?

c90368 skrev:

3. Jag använder PMDD och har gjort det i många år med utmärk resultat. Frågan är vad som händer om jag tillsätter humusämnen som färgar vattnet. Naturligtvis blir det sämre ljus, men påverkar det växternas möjlighet att ta upp näringsämnen på något sätt?

Har för mig att jag har läst någonstans att väldigt lågt pH påverkar hur TMG ämnen löses upp eller tas upp av växter.

Är det bara pH värdet som spelar in här?

Lågt pH brukar innebära att det finns mycket humusämnen i vattnet, i alla fall i akvarie sammanhang.

De sämre ljusförhållandena är i alla fall ett reellt problem. Svartvattenbiotoper brukar innebära mjukt vatten och jag har fått lära mig att de flesta växter trivs dåligt i mjukt vatten - men detta kanske inte gäller med PMDD? Svartvattenbiotoper är i alla fall oftast extremt växtfattiga i naturen. Mest murkna löv och nedfallna trädgrena och dunkelt ljus.

Hopppas någon med mer faktakunskap och mindre spekulerande kan fortsätta diskussionen!
#8 - 24 februari 2008 09:33
Tips. CO2 används främst till växter så du kan få bättre napp i "Växter och alger" eller på Plantswap.se

En pH-elektrod mäter hur mycket mängden vätejoner i vattnet. Den mäter rätt pH även om du tillsätter torv. Problemet är då att något annat förutom CO2 har sänkt pH och syftet med pH-mätningen/regleringen när man har växter är att tillföra en bestämd mängd koldioxid. Att tillföra humus är alltså ingen bra kombination. Om den alltid vore konstant skulle man teoretiskt med en kontroller helt enkelt kunna justera setpoint lite lägre men jag tvivlar på att torven utsöndrar syra konstant.
#9 - 24 februari 2008 10:14
BluesBoy skrev:
Om den alltid vore konstant skulle man teoretiskt med en kontroller helt enkelt kunna justera setpoint lite lägre men jag tvivlar på att torven utsöndrar syra konstant.

Det man kan göra är att bestämma sig för ett lägsta acceptabelt pH (med säkerhetsmarginal) och sätta det som målvärde. Då får man ju ut så mycket pH som är möjligt under rådande omständigheter - men humus-syrorna gör alltså att det blir mindre CO2 än utan humus-syror.

Det finns ett grundproblem som är svårt att komma runt - det är svårt att få helt optimala förhållanden för både växter och svartvattenfiskar.
#10 - 24 februari 2008 13:33
Jag varken vill eller försöker skapa en svartvatten biotop.

Vill bara tillföra humusänen i vattnet eftersom jag tror att fiskarna mår bra av det.

Annons