Som rubriken säger,
Hur fungerar pH-Controller, CO2 när man filtrera med torv?
Får man rätt avläsning med pH-Controllern?
Hur fungerar det med PMDD?
Narii skrev:haha 4 försök på att få ett svar. (har ingen aning förest)
c90368 skrev:
Min fundering är att när man tillsätter torv så färgas vattnet och den färgningen beror delvis på att det finns partiklar i vattnet, kan detta påverka avläsningen av pH värdet?
c90368 skrev:
2. När man har en pH controller kopplad till magnetventilen så ställer man rätt pH värde utifrån Kh värdet på vattnet. Men om jag tillsätter torv, eller annat pH sänkande medel, så sänks pH värdet vilket innebär att det kommer ut mindre CO2 i karet. Det är ett faktum, detta borde innebära att pH controllern helt plötsligt blir betydelselös.
c90368 skrev:
Men om jag vill tillsätta torv, inte för att sänka pH utan för att tillföra humusämnen, kan jag göra det på något sätt utan att få någon pH sänkning?
c90368 skrev:
3. Jag använder PMDD och har gjort det i många år med utmärk resultat. Frågan är vad som händer om jag tillsätter humusämnen som färgar vattnet. Naturligtvis blir det sämre ljus, men påverkar det växternas möjlighet att ta upp näringsämnen på något sätt?
Har för mig att jag har läst någonstans att väldigt lågt pH påverkar hur TMG ämnen löses upp eller tas upp av växter.
Är det bara pH värdet som spelar in här?
Lågt pH brukar innebära att det finns mycket humusämnen i vattnet, i alla fall i akvarie sammanhang.
BluesBoy skrev:Om den alltid vore konstant skulle man teoretiskt med en kontroller helt enkelt kunna justera setpoint lite lägre men jag tvivlar på att torven utsöndrar syra konstant.