Japp det är växtnäring som även innhåller nitrat och fosfat som komersiella växtgödningar plockar bort för att det anses orsaka alger. De mängder man doserar är dock väldigt små och växterna behöver nitrat och fosfat.
Detta göra att man ofta får betydligt mer växtkraft från PMDD än komersiella växtgödningar.
Du behöver inte använda citronsyra och batterivatten. Men dosera gärna någon dag efter vattenbytet eftersom gödningen håller sig bättre löst i lägre pH - och på någon dag så hinner pH:t sjunka lite pga nedbrytningsprocesser etc.
Okej, så någon dag efter vattenbytet då alltså.. Okej :)
Så jag behöver inte tänka på att det blir för surt eller så då?
Så det går bra med vanligt vatten i alla 3 flaskorna (det var 3 olika
KNO3, 50 gr
KH2PO4, 8 gr
NutriSi, 8 gr
i den förpackningen jag tittade på)
(Jag beställde en faktiskt, tänkte testa ju)
Men även om allt växer jättebra, så skadar det alltså inte på nåt sätt alls att testa och köra med detta?
Vi tänker att vi måste ha tillräckligt med nitrat, så som våra växter växer.. det är otroligt ibland som dom växer, men vissa har fått nån slags prickar på sig och jag läste här i nån tråd att det kunde vara fosfatbrist, eller ja, att man hade låg fosfathalt och att PMDD kunde hjälpa..
Jag vet inte.. men jag tänkte sen att med tanke på att jag ska ha rätt mycket växtlighet så kanske det ändå behövs lite extra hjälp liksom :)