Men jag har alltid trott att det ska vara så svårt med PMDD.Men nu när jag läser så verkar det inte så svårt som jag trodde.
Nej, PMDD är busenkelt. Det svåra är att övertyga sig själv att alla konstiga kemiska benämningarna i själva verket bara är vanlig växtgödning Kväve-Fosfor-Kalium och spårämnen. NPK + Mikro.
1.Är det så lätt att man bara häller i KNO3,KH2PO4 och NutriSI Mikroi i en halvlitersflaska ?
Just. Om man inte har ett stort akvarium gör man "stamlösningar" - d.v.s. utspädd gödning av de enskilda ämnena som man sedan doserar 10 ml/100 liter. Större burkar hystar man i pulvret direkt - skitenkelt.
2.Vad är KNO3,KH2PO4 och NutriSI Mikroi för nått ?
KNO3 innehåller Kalium och Kväve (K & N), KH2PO4 innehåller Fosfor (P) och NutriSI innehåller en massa spårämnen som Järn, Bor mm. som går åt i väldigt små mängder.
3.Man skulle göra ett 50% vattenbyte innan man ska hälla ner PMDD men ska man fylla på med vatten lr inte innan man häller i det ?
Jag brukar tappa ur 50%, fylla på med nytt vatten och sedan hälla i gödning.
4.Vad händer om man överdoserar med PMDD ?
Inte så mycket. Principen med 50% vattenbyte bygger på att man spolar bort (resettar) ev. överflöd varje vecka.
5.Funkar det verkligen så bra som det står på sidan !? :O
Bra fråga!
Man skapar nog inte ett prunkande kar hux flux bara man skvimpar ner lite gödning någon vecka eller två.
Vi kan ju fundera på vad som får växterna att trivas?
De behöver ljus, näring och värme. Att få till ett prunkande växtakvarium kräver nog omkring 0,3 Watt per liter vatten av något vettigt ljus. En del näring får de antingen från fiskarnas avföring eller från PMDD. Det som man inte kan tillsätta (tyvärr ;)) med pulver är kol (C). Växterna består till stor del av kol och behöver därför kontinuerligt ta upp just kol från vattnet. Kol kan de få via bikarbonater i vattnet eller bottensedimentet eller ännu bättre från tillsatt koldioxid direkt i vattnet. Det är här CO2-gödning kommer in i spelet. Att fixa lite mäsk med ett par PET-flaskor
tillsammans med PMDD är en bra och enkel start att få till ett prunkande växtakvarium.