Plywoodakvarium?

#1 - 3 april 2004 15:17
Hej, vi är några killar som har tänkt att bygga ett akvarium som vårt projektarbete på gymnasiet.

Vi hade tänkt att bygga ett 200*70*65 L*B*H akvarium och undrar vilket blir billigast att göra det av glas eller plywood?

Är det något speciellt man ska tänka på när man gör det av plywood?

Vilken tjocklek på plywooden blir lagom, 20-25mm?

Hur mycket epoxylack kommer att gå åt?

Och hur tjock frontruta krävs det, 10-12mm?
#2 - 3 april 2004 16:02
sattsa på glas kostar det så smakar det :D
#3 - 3 april 2004 17:43
Kolla in http://www.malawicichlidhomepage.com/panis/frankpanis3000.htm
och http://www.momo.nu/thomas/akvarium/_ej_uppdaterad_index.html
Ni kanske hittar lite info som är till er hjälp!
#4 - 3 april 2004 18:18
BollzterX...självklart hade vi velat ha det i glas, men eftersom vår skola eller sponsorer får stå för akvariet så kommer inte det på fråga om det är dyrare!!!
#5 - 3 april 2004 18:23
Någon som vet prisläget på marinplywood?
#6 - 3 april 2004 18:35
Hmmm. Jag hade inte en susning om att sådana akvarier fortfarande var aktuella.

Vad är era lärares eller er uppfattning av prisskillnaden mellan glas och plywood-akvarier?

Hur vanliga är egentligen plywood-akvarier idag???
#7 - 3 april 2004 19:32
plywood ?!?!?!? akvarie ?!?!??? öööö har alldrig hört talas om de.... gö det i plexiglas så kommer det inte kosta multum
#8 - 3 april 2004 20:59
Ursprungligen skickat av sleepy

plywood ?!?!?!? akvarie ?!?!??? öööö har alldrig hört talas om de.... gö det i plexiglas så kommer det inte kosta multum

Plexiglas däremot tror jag inte blir bra =/
Har för mig plexiglas är dyrt och sen repas det verkligen lätt.
Själv så har jag hört mycket om plyfaakvarier och varit sugen på att bygga ett eget, men det är både billigare och enklare i längden att göra ett eget akvarie i glas.

Det är mina tips, gör det i glas :)
Men vill man ha ett riktigt högt akvarie så blir glaset kanske dyrt. Köp då en glasruta och gör det i marinplyfa.
Nackdelen med plyfan är att man måste lacka allt, eller kapsla in det så inte vattnet kommer åt att förstöra det sen.

Mvh Fredrik
#9 - 3 april 2004 21:21
Gjorde en gång ett akvarium i plywood. Insidan målade jag med epoxi som var avsedd för livsmedelsbruk. Glasrutan silikonade jag fast. Det höll en flyttning men efter andra flyttningen började det läcka så jag skrotade det. Epoxin sprack när träet rörde på sig vid flytten.
Men det går att använda andra material för att isolera plywooden från vattnet: glas, plexiglas eller kanske rostfri plåt. Eftersom plywooden skall ta hand om vattentrycket så kan de andra materialen vara tunna och lätta. Glas kanske är för skört om det blir mycket tunnt.
#10 - 3 april 2004 22:16
Enda anledningen till att göra akvarier i plywood är väl om de skall vara rejält stora. I annat fall är det billigare att göra dem i glas från början. Plywood är inte precis gratis, och jobbet med att snickra, täta springorna och lacka är stort.

OM ni skall göra ett projektarbete så är det kanske bättre att göra en akvarieställning i trä där ni hållfasthetsberäknat allt med god marginal så att den inte riskerar att falla samman. Ger förmodligen bättre betyg också. Och ni får jobba i trä om ni vill...
#11 - 3 april 2004 22:59
2300 liter: http://home.online.no/~joobjoer/selvbygget/2300liter/2300liter.html
#12 - 3 april 2004 23:54
Bygg i plywood för tusan... Experimentera lite... Det brukar lärare gilla...

Sök igenom förumet här... det finns en länk till en sida med mycket info om att bygga med plywood... Ritningar och guider bla.
#13 - 4 april 2004 13:27
Låter som ett kul projekt! Försök fixa en kamera så ni kan dokumentera det hela också, och sen kanske lägga upp bilderna så man får sig en titt?

Lycka till!

Mvh. Martin
#14 - 4 april 2004 21:08
Vi har precis börjat fundera på projektet så vi har inte snackat så mycket med lärare än! De vet att vi funderar på det, men sedan är ingen av våra lärare så hajja på akvarium.

Vi har en extremt tight budget...just nu INGEN alls!!! Vi hoppas att vi kan få tag i en del lokala sponsorer, för skolan lär inte betala något. Annars får vi helt enkelt lägga ner projektet.

Pappa tipsade om gamla skylltfönster, kan det vara något?

Ställningen har vi tänkt göra i metall och klä den med träpanel.
Filtret har jag en idé om att göra det av "saltvattenstyp" med sump och en modifikation på ytavrinningen som gör att det inte enbart blir ytvatten som åker ner i sumpen.

Jag lovar att vi kommer ta mycket bilder under arbetets gång, om det nu blir något!!!

(Den som förslog plexiglas hoppas jag verkligen skojar!!! Visst man kan göra akvarium av plexiglas och det blir faktiskt snyggare för plexi är klarare än glas, men!!! Plexiglas är svindyrt, mjukare så man behöver tjockare rytor=ännu dyrare och extremt repkänsligt(skulle vilja se hur ett akvarium som står på en allmän plats skulle se ut efter ett tag!!!))
#15 - 5 april 2004 08:34
hehe okej da va de vell bara jag som fick tag i de billigt da :D
#16 - 5 april 2004 09:53
Ett tips när det gäller projektarbete/specialarbete är att ta en lärare som inte är så kunnig på området. Detta blir lättare imponerade och sätte högt betyg än någon som har pejl på området. Man kanske inte lär sig lika mycket, men i ett ämne som detta är det ju viktigare att få högt betyg...

Annons