Plywood

#1 - 5 november 2009 20:47
Ska snart påbörja ett litet experiment, tänkte bygga ett kar med insidan klädd med tunnt glas(5mm) Min fundering är då om jag ska lägga glaset dikt mot plywooden eller ska man ha något emellan? Tips och synpunkter? Måtten kommer bli ungefär L/B/H 2000/1200/700mm.
#2 - 5 november 2009 21:30
Jag hade lagt Aerolen eller liknande mellan glaset och plyfan ifall inte utseendet spelar någon roll. Spännande projekt!
#3 - 5 november 2009 21:38
Olivin skrev:
Jag hade lagt Aerolen eller liknande mellan glaset och plyfan ifall inte utseendet spelar någon roll. Spännande projekt!

Det kunde kanske vara något, frågan är bara om det trycks ihop något med tiden? Jag vill helst att det ska vara så stummt som möjligt...
#4 - 5 november 2009 21:46
Du kan köra plywood direkt bakom glaset. Var bara extremt noggrann med att det inte finns något grus eller ojämnhet på plywooden.

Tänk också på att plywood är väldigt böjligt och jag antar att du tänkt att det ska stärka upp glasstyvheten så att det inte spricker trots det tunna glaset. Även en grov plywood flexar så du kommer att behöva ett regelverk. Läs gjutformsbeskrivningar så hittar du nog rätt. Trycket av betong är iofs mycket högre än av vatten.
#5 - 5 november 2009 21:54
Helt rätt, Dre!

Faktum är att man nog aldrig kan få glas och plyfa att få full samverkan, även med reglar. Möjligen om man hellimmar fast glaset mot plyfan, men det kan ju fortfarande böja sig för mycket...

I gamla akvarieböcker finns det ibland beskrivningar på plywoodakvarier av sk marinplywood eller gjutformsplywood med melaminbelagd insida som alltså är helt utan glas, utom fronten förstås som är i tjockt glas. Kanske skulle det vara bättre?
#6 - 5 november 2009 22:22
Dre skrev:
Du kan köra plywood direkt bakom glaset. Var bara extremt noggrann med att det inte finns något grus eller ojämnhet på plywooden.

Tänk också på att plywood är väldigt böjligt och jag antar att du tänkt att det ska stärka upp glasstyvheten så att det inte spricker trots det tunna glaset. Även en grov plywood flexar så du kommer att behöva ett regelverk. Läs gjutformsbeskrivningar så hittar du nog rätt. Trycket av betong är iofs mycket högre än av vatten.

Jo jag är medveten om att det böjer sig. Detta blir som sagt ett experiment. var inne på att lägga damm duk ett tag men det verkar svårt att få det tätt runt rutan.
#7 - 5 november 2009 22:29
Varför använda glas?

Jag har byggt ett kar i plywood,där endast frontrutan är av glas.
Plywooden har jag behandlat med akvarielack från Epotex.

Mitt akvarium mäter 1700*1050 i botten(yttermått),samt 600 på höjden(yttermått)

Ganska övertygad om att du får ett betydligt säkrare akvarium på detta sätt.

Niclas
#8 - 5 november 2009 22:30
Olivin skrev:
Helt rätt, Dre!

Faktum är att man nog aldrig kan få glas och plyfa att få full samverkan, även med reglar. Möjligen om man hellimmar fast glaset mot plyfan, men det kan ju fortfarande böja sig för mycket...

I gamla akvarieböcker finns det ibland beskrivningar på plywoodakvarier av sk marinplywood eller gjutformsplywood med melaminbelagd insida som alltså är helt utan glas, utom fronten förstås som är i tjockt glas. Kanske skulle det vara bättre?

Har kollat på det oxå, minsta repa i beläggningen så är det kört [:-13] Tror inte det är så farligt om det böjer sig lite, glaset trycks ju mot plywooden så de ligger mot varandra ändå. Får se till att det blir minsta möjliga bara ;)
#9 - 5 november 2009 22:30
Kolla in detta om du tycker det verkar intressant som alternativ:
http://lakemalawi.co.uk/forum3/viewtopic.php?f=103&t=9199
#10 - 5 november 2009 22:32
Om du tar formplyfa är det väsentligt styvare. Den lila-bruna varianten. 16mm tjock kanske?
#11 - 5 november 2009 22:34
nille skrev:
Varför använda glas?

Jag har byggt ett kar i plywood,där endast frontrutan är av glas.

Plywooden har jag behandlat med akvarielack från Epotex.

Mitt akvarium mäter 1700*1050 i botten(yttermått),samt 600 på höjden(yttermått)

Ganska övertygad om att du får ett betydligt säkrare akvarium på detta sätt.

Niclas

För att det är billigare än lacken :p sen är jag inte överrens om att lack utan armering är säkrare, men det har ju funkat för dig :)
#12 - 5 november 2009 22:37
Dre skrev:
Kolla in detta om du tycker det verkar intressant som alternativ:

http://lakemalawi.co.uk/forum3/viewtopic.php?f=103&t=9199

Jo med epoxy och glasfiber så vet jag att det funkar men då ar det ju ingen sport ;) sen är det både dyrt och otrevligt att jobba med :(
Bilagor:
#13 - 5 november 2009 22:39
Dre skrev:
Om du tar formplyfa är det väsentligt styvare. Den lila-bruna varianten. 16mm tjock kanske?

Jo den är styvare, men jag har 21mm björkplywood, det borde räcka :)
#14 - 5 november 2009 22:45
Det blir spännade att följa. Med 21 mm bör det bli rätt starkt!
#15 - 5 november 2009 22:51
Dre skrev:
Det blir spännade att följa. Med 21 mm bör det bli rätt starkt!

Ja jag måste ju öva så jag kan bygga ett STORT kar i framtiden :d
#16 - 8 november 2009 22:59
Har för mig att lacken till mitt kar kostade 800 kr
Frontrutan kostade 1000 kr.

Niclas
#17 - 9 november 2009 05:36
nille skrev:
Har för mig att lacken till mitt kar kostade 800 kr

Frontrutan kostade 1000 kr.

Niclas

Jag kommer ge 240:- för frontrutan :d
#18 - 9 november 2009 23:51
Ja de skall bli spännanda när vi skall börja bygga detta. Fått hem några reglar än då så vi kan börja med benställningen?
#19 - 10 november 2009 05:17
Ja de skall bli spännanda när vi skall börja bygga detta. Fått hem några reglar än då så vi kan börja med benställningen?

Nej jag måste ju lägga tak hela dagarna :( Du skulle ju bygga den åt mig;)
#20 - 12 november 2009 12:31
bong skrev:
Nej jag måste ju lägga tak hela dagarna :( Du skulle ju bygga den åt mig;)

ja fast de e svårt att bygga när det inte finns nått material att bygga av...
#21 - 12 november 2009 13:21
kommer att bli coolt
#22 - 12 november 2009 17:26
bong skrev:
Jo med epoxy och glasfiber så vet jag att det funkar men då ar det ju ingen sport ;) sen är det både dyrt och otrevligt att jobba med :(

Du kollar väl upp hur det är med försäkringsbolaget om vad som gäller. Om det skulle råka läcka och dom inte godkänner hur akvariumet är gjort kan det bli en dyr "sport" kanske.
#23 - 12 november 2009 19:07
eriahl skrev:
Du kollar väl upp hur det är med försäkringsbolaget om vad som gäller. Om det skulle råka läcka och dom inte godkänner hur akvariumet är gjort kan det bli en dyr "sport" kanske.

Tack för omtanken men det är ingen fara, jag ska ha det i garaget ;)
#24 - 12 november 2009 19:37
Ett knep för att lösa problemet med att plywooden sviktar mer än glaset (vilket gör att glaset tar i stort sett hela lasten ändå) kan vara att ha många små glasrutor.
Satt det som man gör med kakel (med 2-3 mm fog) fast använt silikon både som fix och fog. Jag hade lackerat plywooden först innan jag limmat dit glaset.

Själv skulle jag använt glas och epoxi och då med fördel den sorten som är gjort för akvarier. Men den ville du inte veta ;)

http://www.epotex.se/page/139/154/26
http://www.epotex.se/page/140/146/24
#25 - 12 november 2009 20:43
flygrc skrev:
Ett knep för att lösa problemet med att plywooden sviktar mer än glaset (vilket gör att glaset tar i stort sett hela lasten ändå) kan vara att ha många små glasrutor.

Satt det som man gör med kakel (med 2-3 mm fog) fast använt silikon både som fix och fog. Jag hade lackerat plywooden först innan jag limmat dit glaset.

Själv skulle jag använt glas och epoxi och då med fördel den sorten som är gjort för akvarier. Men den ville du inte veta ;)

http://www.epotex.se/page/139/154/26

http://www.epotex.se/page/140/146/24

Hehe, det blir epoxilack men inte den dyra ;)
#26 - 13 november 2009 03:56
Men då byter vi garage så det blir rättvist.
#27 - 13 november 2009 05:05
eriahl skrev:
Men då byter vi garage så det blir rättvist.

Hehe, ska vi inte vänta tills jag får det färdigt iaf? :)
#28 - 14 november 2009 02:40
Jag hade smetat in plywooden i plastic padding eller liknande eller harts-plast och sedan lagt glaset över medans det var blött. Då får man en styvare yta och du behöver inte tänka på om något sandkorn ligger imot. I botten hade jag lagt gummimatta som du köper på biltema mellan glaset och plywooden.
Bilagor:
#29 - 15 november 2009 14:42
Du ska akta dig för att sätta fast glas på plywood då materialen rör sig olika vid temp och fuktvariationer. Är som gjort för att spänningar ska uppstå.
#30 - 15 november 2009 20:43
Skiren skrev:
Du ska akta dig för att sätta fast glas på plywood då materialen rör sig olika vid temp och fuktvariationer. Är som gjort för att spänningar ska uppstå.

När plywooden väl är lackförseglad så kommer detta problem vara löst :)
#31 - 15 november 2009 20:54
Inte för temperaturrörelser.
#32 - 15 november 2009 23:29
Skiren skrev:
Inte för temperaturrörelser.

Inte ens en blöt plywood rör sig speciellt mycket... Har svårt att se att det skulle kunna röra sig speciellt mycket när allt vattnet trycker på?
#33 - 16 november 2009 18:36
hur många mikromilimeter behöver det röra på sig för att det ska uppstå en spänning i glaset? Inte mycket.
#34 - 16 november 2009 18:58
Jag tror det funkar. Glaset och plywooden kommer att jobba ihop och stärka upp varandra. Men vem vet, keep us updated!
#35 - 17 november 2009 05:05
Skiren skrev:
hur många mikromilimeter behöver det röra på sig för att det ska uppstå en spänning i glaset? Inte mycket.

Mitt 220liters här hemma är limmat utan mittstag och det buktar 5mm (många micromillimeter) på mitten och det har hållt i 14år utan problem... Men vi får se, plywooden kom igår så idag ska jag kalibrera sågen så jag kan börja lite smått i morgon :)
#36 - 17 november 2009 05:08
Dre skrev:
Jag tror det funkar. Glaset och plywooden kommer att jobba ihop och stärka upp varandra. Men vem vet, keep us updated!

Känns betryggande att ha någon på sin sida :d Jag kommer lägga upp allt under projekt när det är klart...
#37 - 18 november 2009 18:40
Det är skillnad för då tillåts glaset bågna. Här kommer materialen att dra åt olika håll. Vill inte hindra dig från nått bara uppmärksamma att det kanske inte är så lyckat.
#38 - 18 november 2009 18:51
Nja, om du är rädd för värmeutvidningen så kommer den att ske främst tvärs ådringen i plywooden, dvs längs ytan och jag tror iofs att plywood expanderar mer än glaset vilket kan om de är ihoplimmade ge en affekt av böjning i utkanterna mot glaset eftersom det inte utvidgas lika mycket. men Plywood är byggt i skikt vilket gör den extra styv mot just sådana böjelser (:)). Detta i kombination med att glas tål en rak böjning hyggligt i de nivåer vi snackar här, medan det är väldigt känsligt mot skjuvning.

Det hela beror givetvis på hur stora ytorna är samt vilka temperaturförändringar vi talar om,men i ett akvarium lär man ha ganska konstant temp.

Fuktrörelser är också ganska begränsade i plywood.

Jag skulle främst vara orolig för böjningav större krafter såsom vattentryck. Men med tjock plywood kanske också det funkar. Jag tänker lite på att vid gjutning så måste man bygga rätt schyssta stöd i form av reglar för att förhindra böjning vid betongtryck, vilket är större än vattentryck.

Hur som hellst mycket intressant att se resultatet.
#39 - 18 november 2009 20:57
Du har inte funderat på PMMA/Acrylglas/Plexi (olika namn på samma sak) istället för glas på insidan av plywoodsidorna? Borde räcka med 2mm som tätskikt runt om. Det är enkelt och flexibelt att arbeta med, och lätt att limma.

Det borde vara mindre känsligt för spänningar eftersom det inte är helt styvt.
#40 - 18 november 2009 20:59
Som sagt vi får se vad som händer, går glaset sönder så vet man ju att det var en dålig idé till nästa gång :p Nu har jag sågat ut allt utom bakstycket iaf, redan nu så känner jag skulle byggt ett mindre... Det blev äckligt stort [:O] bottenskivan blev 2100*1220... En liten försmak:
#41 - 18 november 2009 21:00
Läckert, kommer att bli hur bra som hellst. Keep us updated!!
#42 - 18 november 2009 21:03
Du har inte funderat på PMMA/Acrylglas/Plexi (olika namn på samma sak) istället för glas på insidan av plywoodsidorna? Borde räcka med 2mm som tätskikt runt om. Det är enkelt och flexibelt att arbeta med, och lätt att limma.

Det borde vara mindre känsligt för spänningar eftersom det inte är helt styvt.

Tanken har slagit mig men det är attans så dyrt med plexi :( sen vill jag ha framrutan i glas så det blir väl problem med limmet oxå antar jag? Måset ju fästa på både glas och akryl, samt inte vara giftigt... Hela bygget har en budget på max 3000:-
#43 - 18 november 2009 21:05
Dre skrev:
Läckert, kommer att bli hur bra som hellst. Keep us updated!!

Skulle hållt mig till metern i bredd, hade varit mycket enklare att hantera. Men har man storhetsvansinne så har man :p
Bilagor:
#44 - 18 november 2009 21:06
bong skrev:
Tanken har slagit mig men det är attans så dyrt med plexi :( sen vill jag ha framrutan i glas så det blir väl problem med limmet oxå antar jag? Måset ju fästa på både glas och akryl, samt inte vara giftigt... Hela bygget har en budget på max 3000:-

Nja, frontrutan borde kunna limmas med silicon ändå, siliconet fäster inte så bra på plexin, men den trycks på plats av vattentrycket. Siliconet fungerar då mer som tätningslist.

Så fungerar det för de som byggt träkar med glasfiber/epoxi eftersom siliconet inte fäster ordentligt på det heller.

2mm PMMA kostar drygt 300 kr kvm.

Men PMMA var bara en tanke som slog mig. Det ska bli kul att följa ditt projekt oavsett materialval!
#45 - 18 november 2009 21:14
Nja, frontrutan borde kunna limmas med silicon ändå, siliconet fäster inte så bra på plexin, men den trycks på plats av vattentrycket. Siliconet fungerar då mer som tätningslist.

Så fungerar det för de som byggt träkar med glasfiber/epoxi eftersom siliconet inte fäster ordentligt på det heller.

2mm PMMA kostar drygt 300 kr kvm.

Men PMMA var bara en tanke som slog mig. Det ska bli kul att följa ditt projekt oavsett materialval!

Jo det är jag medveten om.. jag har sugit på detta sen 12 år tillbaka (en polares kusin hade byggt ett som mätte 4500*1150*1150, ja du förstår :D) Tänkte mest på övergången mellan plast och glas, om det inte sitter riktigt på plasten så kanske det kan krypa igenom vatten där pga trycket?
#46 - 18 november 2009 21:26
Har själv varit lite sugen på att göra ett akvarium i plywood, men har nog slagit bort den tanken.
Hur som helst så kommer det att bli jäkligt intresant att följa projektet.
#47 - 18 november 2009 21:37
Mikael64 skrev:
Har själv varit lite sugen på att göra ett akvarium i plywood, men har nog slagit bort den tanken.

Hur som helst så kommer det att bli jäkligt intresant att följa projektet.

Kan inte låta bli att små le lite när jag först läser att du slagit bort den tanken och sen läser jag ditt citat :) Bara att sätta igång :D Nej men jag hade nog heller aldrig gjort det om jag inte varit möbelsnickare och haft tillgång till en hel fabrik med maskiner :) Hoppas du blir sporrad iaf...
#48 - 18 november 2009 22:49
Ha ha, det tänkte jag aldrig på mitt citat[:o]

Varför jag slagit bort tanken är nog att jag var för rädd att få läck mellan plywooden och rutan.
Säkert kommer jag att bli sporrad av ditt bygge, intressant kommer det att bli hur som helst.
#49 - 29 november 2009 15:03
Liten uppdatering då.. Jag har ändrat mig angående att klä insidan i glas.. hittade ett bygge på nätet med dammduk och framruta i glas så jag tänker köra på det istället :) Blir lite lättare att flytta på oxå :p

lite bilder:
#50 - 29 november 2009 22:50
bong skrev:
Liten uppdatering då.. Jag har ändrat mig angående att klä insidan i glas.. hittade ett bygge på nätet med dammduk och framruta i glas så jag tänker köra på det istället :) Blir lite lättare att flytta på oxå :p

lite bilder:

Låter spännande! Länk?
#51 - 30 november 2009 17:46
Låter spännande! Länk?

http://www.monsterfishkeepers.com/forums/showthread.php?t=179928&highlight=350+gal

Nu tänker jag inte bygga exakt som på länken (det ser lite väl mycket hobbytillverkat ut) :p men jag tyckte att det såg bra ut med duken :)
#52 - 30 november 2009 18:55
Inget mindre än en bild på dig snorklandes bland fiskarna förväntas härmed!!! Karet blir as-stort!

:d:d:d
#53 - 30 november 2009 19:05
Hur har du skarvat skivorna? Jag tänker mest på att det brukar vara den svaga punkten i sådana konstruktioner.
#54 - 1 december 2009 21:00
Dre skrev:
Inget mindre än en bild på dig snorklandes bland fiskarna förväntas härmed!!! Karet blir as-stort!

:d:d:d

Hahaha hittar du en brutal doppvärmare på 10kw så kanske det finns en chans att en badkruka som jag skulle våga mig i :D
#55 - 1 december 2009 21:04
flygrc skrev:
Hur har du skarvat skivorna? Jag tänker mest på att det brukar vara den svaga punkten i sådana konstruktioner.

Jag har faktiskt inte kommit så långt än (Bara ställt upp för att se helheten) men det blir som på länken, lim o skruv :)
#56 - 1 december 2009 23:26
bong skrev:
http://www.monsterfishkeepers.com/forums/showthread.php?t=179928&highlight=350+gal

Nu tänker jag inte bygga exakt som på länken (det ser lite väl mycket hobbytillverkat ut) :p men jag tyckte att det såg bra ut med duken :)

Tack för länken! Intressant!
#57 - 2 december 2009 19:24
Tack för länken! Intressant!

Det finns en del andra intressanta byggen där oxå men dom har du säkert hittat redan? ;)
#58 - 9 december 2009 21:34
Nå, vad har hänt dom senaste dagarna? Jag vet ju att du har varit o jobbat en hel del med karet. Så någon uppdatering måste du nog dela med dig av.
#59 - 10 december 2009 16:18
Nå, vad har hänt dom senaste dagarna? Jag vet ju att du har varit o jobbat en hel del med karet. Så någon uppdatering måste du nog dela med dig av.

Hehe ;) jag har bara borrat 400 hål... inget att visa direkt :p Det kommer som sagt en projekt tråd om detta när det är färdigt :)

Annons