Dre skrev:Du kan köra plywood direkt bakom glaset. Var bara extremt noggrann med att det inte finns något grus eller ojämnhet på plywooden.
Tänk också på att plywood är väldigt böjligt och jag antar att du tänkt att det ska stärka upp glasstyvheten så att det inte spricker trots det tunna glaset. Även en grov plywood flexar så du kommer att behöva ett regelverk. Läs gjutformsbeskrivningar så hittar du nog rätt. Trycket av betong är iofs mycket högre än av vatten.
Olivin skrev:Helt rätt, Dre!
Faktum är att man nog aldrig kan få glas och plyfa att få full samverkan, även med reglar. Möjligen om man hellimmar fast glaset mot plyfan, men det kan ju fortfarande böja sig för mycket...
I gamla akvarieböcker finns det ibland beskrivningar på plywoodakvarier av sk marinplywood eller gjutformsplywood med melaminbelagd insida som alltså är helt utan glas, utom fronten förstås som är i tjockt glas. Kanske skulle det vara bättre?
nille skrev:Varför använda glas?
Jag har byggt ett kar i plywood,där endast frontrutan är av glas.
Plywooden har jag behandlat med akvarielack från Epotex.
Mitt akvarium mäter 1700*1050 i botten(yttermått),samt 600 på höjden(yttermått)
Ganska övertygad om att du får ett betydligt säkrare akvarium på detta sätt.
Niclas
Dre skrev:Kolla in detta om du tycker det verkar intressant som alternativ:
http://lakemalawi.co.uk/forum3/viewtopic.php?f=103&t=9199
malawifisken skrev:Ja de skall bli spännanda när vi skall börja bygga detta. Fått hem några reglar än då så vi kan börja med benställningen?
bong skrev:Nej jag måste ju lägga tak hela dagarna :( Du skulle ju bygga den åt mig;)
bong skrev:Jo med epoxy och glasfiber så vet jag att det funkar men då ar det ju ingen sport ;) sen är det både dyrt och otrevligt att jobba med :(
flygrc skrev:Ett knep för att lösa problemet med att plywooden sviktar mer än glaset (vilket gör att glaset tar i stort sett hela lasten ändå) kan vara att ha många små glasrutor.
Satt det som man gör med kakel (med 2-3 mm fog) fast använt silikon både som fix och fog. Jag hade lackerat plywooden först innan jag limmat dit glaset.
Själv skulle jag använt glas och epoxi och då med fördel den sorten som är gjort för akvarier. Men den ville du inte veta ;)
http://www.epotex.se/page/139/154/26
http://www.epotex.se/page/140/146/24
Skiren skrev:hur många mikromilimeter behöver det röra på sig för att det ska uppstå en spänning i glaset? Inte mycket.
daniel_i_malmö skrev:Du har inte funderat på PMMA/Acrylglas/Plexi (olika namn på samma sak) istället för glas på insidan av plywoodsidorna? Borde räcka med 2mm som tätskikt runt om. Det är enkelt och flexibelt att arbeta med, och lätt att limma.
Det borde vara mindre känsligt för spänningar eftersom det inte är helt styvt.
bong skrev:Tanken har slagit mig men det är attans så dyrt med plexi :( sen vill jag ha framrutan i glas så det blir väl problem med limmet oxå antar jag? Måset ju fästa på både glas och akryl, samt inte vara giftigt... Hela bygget har en budget på max 3000:-
daniel_i_malmö skrev:Nja, frontrutan borde kunna limmas med silicon ändå, siliconet fäster inte så bra på plexin, men den trycks på plats av vattentrycket. Siliconet fungerar då mer som tätningslist.
Så fungerar det för de som byggt träkar med glasfiber/epoxi eftersom siliconet inte fäster ordentligt på det heller.
2mm PMMA kostar drygt 300 kr kvm.
Men PMMA var bara en tanke som slog mig. Det ska bli kul att följa ditt projekt oavsett materialval!
Mikael64 skrev:Har själv varit lite sugen på att göra ett akvarium i plywood, men har nog slagit bort den tanken.
Hur som helst så kommer det att bli jäkligt intresant att följa projektet.
bong skrev:Liten uppdatering då.. Jag har ändrat mig angående att klä insidan i glas.. hittade ett bygge på nätet med dammduk och framruta i glas så jag tänker köra på det istället :) Blir lite lättare att flytta på oxå :p
lite bilder:
daniel_i_malmö skrev:Låter spännande! Länk?
bong skrev:http://www.monsterfishkeepers.com/forums/showthread.php?t=179928&highlight=350+gal
Nu tänker jag inte bygga exakt som på länken (det ser lite väl mycket hobbytillverkat ut) :p men jag tyckte att det såg bra ut med duken :)
daniel_i_malmö skrev:Tack för länken! Intressant!
malawifisken skrev:Nå, vad har hänt dom senaste dagarna? Jag vet ju att du har varit o jobbat en hel del med karet. Så någon uppdatering måste du nog dela med dig av.