Plus fälldes

#1 - 22 mars 2006 11:12
Tv-programmet Plus hade i höstas ett inslag om en familj som fick vattenskador när akvariet började läcka. Det berodde enligt programmet på "en läckande fog".
Nu är inslaget fällt i Granskningsnämnden. Läs mer här.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 22 mars 2006 11:18
Intressant, men vi var väl lite inne på detta redan när det var uppe till diskussion på Zoopet när det var aktuellt
#3 - 22 mars 2006 11:25
[QUOTE=Kjell Fohrman]Intressant, men vi var väl lite inne på detta redan när det var uppe till diskussion på Zoopet när det var aktuellt[/QUOTE]

Vilket visar att zoopet är snabbare än granskningsnämnden. :D
#4 - 22 mars 2006 13:38
En sak jag undrar över, är det vanligt att affärer som säljer akvarier beträttar för kunder hur man gör i ordning sitt akvarium, t.ex hur/var man ställer det, att det är viktigt att det står i våg, vill man ha tunga stenar i botten att det är bra med frigolit i botten osv. När jag köpte mitt första akvarium, 540l, i en djuraffär fick jag ingen information alls.

Kanske inte rätt tråd att ställa den här frågan ;)
#5 - 22 mars 2006 13:50
[QUOTE=Opus]En sak jag undrar över, är det vanligt att affärer som säljer akvarier beträttar för kunder hur man gör i ordning sitt akvarium, t.ex hur/var man ställer det, att det är viktigt att det står i våg, vill man ha tunga stenar i botten att det är bra med frigolit i botten osv. När jag köpte mitt första akvarium, 540l, i en djuraffär fick jag ingen information alls.
[/QUOTE]
Om man inte frågar så antas man nog kunna det, särskilt om man köper ett så pass stort akvarie...
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 22 mars 2006 13:54
[quote=Opus]En sak jag undrar över, är det vanligt att affärer som säljer akvarier beträttar för kunder hur man gör i ordning sitt akvarium, t.ex hur/var man ställer det, att det är viktigt att det står i våg, vill man ha tunga stenar i botten att det är bra med frigolit i botten osv. När jag köpte mitt första akvarium, 540l, i en djuraffär fick jag ingen information alls.[/quote]
Varierar säkert mellan olika akvarieaffärer och sedan beroende på vad kunden efterfrågar. Det handlar i mångt och mycket om en bedömningsfråga i affären. På den tiden jag hade affär så försökte man alltid informera lite försiktigt för att testa om kunden ville ha info. En del blev sura för dom ansåg sig veta bättre andra, en del lyssnade inte alls vad man än sa, en del betraktade allt vi sa som reklam för att vi skulle få sälja mer.
Medan många självklart också lyssnade och ville ha info och då informerade man naturligtvis.
Bilagor:
#7 - 22 mars 2006 14:06
[quote=petnym]Om man inte frågar så antas man nog kunna det, särskilt om man köper ett så pass stort akvarie...[/quote]

Det var nog så i mitt fall i och med att jag köpte ett så pass stort akvarium. Men samtidigt tycker jag att man från affärens sida borde komma med vissa råd även om man köper ett stort akvarium, det borde vara lite i affärens eget intresse. Dom säljer ju en produkt som potentiellt kan orsaka stor skada om den inte hanteras på fel sett, jag menar det kan inte vara roligt att ha en kund i affären som klagar på att botten helt spontant gick sönder och sedan få ett samtal från Sverker i plus. Skulle i så fall varit skönt om man då, som affärs ägare, påpekade att den och den informationen har jag givit till kunden och för den delen alla kunder som köper akvarium.
#8 - 22 mars 2006 14:14
[quote=Kjell Fohrman]Varierar säkert mellan olika akvarieaffärer och sedan beroende på vad kunden efterfrågar. Det handlar i mångt och mycket om en bedömningsfråga i affären. På den tiden jag hade affär så försökte man alltid informera lite försiktigt för att testa om kunden ville ha info. En del blev sura för dom ansåg sig veta bättre andra, en del lyssnade inte alls vad man än sa, en del betraktade allt vi sa som reklam för att vi skulle få sälja mer.
Medan många självklart också lyssnade och ville ha info och då informerade man naturligtvis.[/quote]

Kan väl tyvärr vara så at vissa inte är så mottagliga för information när dom står i affären och skall köpa akvarium och fisk, habegäret är större än förnuftet så att säga och dem vänder det döva örat till när man börjar prata om problem som kan uppstå.
#9 - 22 mars 2006 15:42
Nu har jag aldrig köpt ett nytt akvarium så jag vet inte riktigt hur det går till. Men jag tycker nog att det bör vara tillverkaren som skickar med en manual/installationsanvisning? En sådan bör väl följa med alla produkter? I synnerhet en produkt som kan vålla stor skada om man hanterar den fel. Och om inte tillverkaren eller återförsäljaren säger hur man ska hantera produkten så tycker jag att de bär ansvaret om man gör det felaktigt?
#10 - 22 mars 2006 16:08
[quote=y0da]Nu har jag aldrig köpt ett nytt akvarium så jag vet inte riktigt hur det går till. Men jag tycker nog att det bör vara tillverkaren som skickar med en manual/installationsanvisning? En sådan bör väl följa med alla produkter? I synnerhet en produkt som kan vålla stor skada om man hanterar den fel. Och om inte tillverkaren eller återförsäljaren säger hur man ska hantera produkten så tycker jag att de bär ansvaret om man gör det felaktigt?[/quote]

Håller med!

Fanns inte ens med ett papir till alu. ställningen, inte för att den är svår att montera ihop men en liten lapp om hur viktigt det är att ställa den i lod hade ju inte skadat.
#11 - 23 mars 2006 00:26
men samtidigt har man som konsument vissa skyldigheter.

undra egentligen hur mycket PENGAR butiken har förlorat i sänkt försäljning.
#12 - 23 mars 2006 08:32
Hej.
Har en bekant vars akvarium har läckt två gånger i en silikonfog,har alltså två vattenskador. Båda gångerna har silikonet ej hållit tät,akvariet fogades om på plats.Akvariet står på ett skåp som hör till 720 L.Hur ställer man sig då i frågan om ansvar?
MVH Mats
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 23 mars 2006 08:55
[quote=mats m]Hej.
Har en bekant vars akvarium har läckt två gånger i en silikonfog,har alltså två vattenskador. Båda gångerna har silikonet ej hållit tät,akvariet fogades om på plats.Akvariet står på ett skåp som hör till 720 L.Hur ställer man sig då i frågan om ansvar?
MVH Mats[/quote]
Jag antar att det handlar om ett akvarium vars garanti (den konsumentsrättsliga) inte har gått ut och att det var affären som fogade om vid första läckaget.

I så fall kollar man först upp om affären tar på sig det hela - ett akvarium som läckt två gånger hade jag nog inte accepterat något annat än ett nytt igen.
Man skall självklart också ta kontakt med sitt försäkringsbolag och sedan blir det upp till dom om dom enligt gällande lagstiftning anser det vara mödan värt att driva frågan gentemot affären (dvs deras försäkringsbolag) för vattenskadorna. Ens eget försäkringsbolag kan ju också hjälpa en med åtminstone rådgivning om hur man skall få tillbaka självrisken.
#14 - 23 mars 2006 09:12
Givetvis har ju kunden ett ansvar också. Menade inte att skylla på tillverkaren så sätt. Tycker dock att tillverkaren är skyldig till att informera kunden om det viktigaste. De behöver ju inte ha med någon stor utläggning om hur man placerar akvariumet, eftersom det lär variera ganska mycket efter platser/bänkar/skåp, etc... Nästan så att en klisterlapp på akvariumet med texten "OBS! För att undvika olyckor är det väldigt viktigt att akvariumet placeras i lod och på ett korrekt sätt. Kontakta din återförsäljare för mer information" eller något.
När man köper en motorsåg så står det väl "OBS! Stoppa inte kedjan med händerna!" på den har jag för mig (misstänker att Kjell är uppdaterad här? :D (med tanke på orten)). Men köper man ett akvarium så står där ingenting? Det är väl lite snett tycker jag ;)

Texten "OBS! Innehåller nötter" på en påse jordnötter är ju också en hit btw ;) (mm, jag vet att jordnötter inte är nötter utan en baljväxt, men ändå..)
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 23 mars 2006 09:38
När man köper en motorsåg så står det väl "OBS! Stoppa inte kedjan med händerna!" på den har jag för mig (misstänker att Kjell är uppdaterad här? :D

Det låter som USA - men hur det är här vet nog Maria Sjöjungfru bättre eftersom hon jobbar på företaget du har i åtanke:D .
Annars kommer jag ihåg de hinkar med flingfoder jag importerade från USA en gång i tiden och där halva hinken var täckt med en stor varningslapp som visade ett barn som lutade sig över hinken/fodret och då uppenbarligen riskerade att ramla ner och "drunkna" - så tänk på detta om du har barn hemma;)
#16 - 23 mars 2006 09:48
Haha! Kan tillägga att en sådan bild finns på dunkarna till kattsanden "Tidy Cats" också!! Satt och skrattade över den här om dagen.

Så det är sjöjungfrun man ska kontakta om man vill ha billigare prylar från det företaget? :D Minns när jag var liten och familjen brukade vara ute och åka på söndagarna. När man var i Jonsered så var farsan alltid tvungen att åka förbi företaget och dregla lite :P
(-"Vet du vad Jonsered är känt för?" "Ja pappa! Det vet jag fortfarande!!")
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 23 mars 2006 10:09
(-"Vet du vad Jonsered är känt för?" "Ja pappa! Det vet jag fortfarande!!")

Nåväl men nu är det väl ytterligare 2 saker som Jonsered är känt för förutom motorsågarna (som idag ägs av Huskvarna) och det är ju Jonsereds presenningar samt Torbjörn Nilsson:D
Fast detta hör ju nu inte direkt till ämnet - dvs att plus fälldes så det är kanske dags att återgå till det[:o]
#18 - 23 mars 2006 10:27
Nåväl men nu är det väl ytterligare 2 saker som Jonsered är känt för förutom motorsågarna (som idag ägs av Huskvarna) och det är ju Jonsereds presenningar samt Torbjörn Nilsson:D

Jag vet en sak till som Jonsered är känt för, men det nämner jag inte här [:-159]
#19 - 23 mars 2006 10:33
... och Kjell Fohrman! :D

Ang. ämnet (nästan iaf). Denna gång kanske det är Sverkers tur att hamna i den gröna soptunnan? :D
#20 - 23 mars 2006 11:45
Hej.
Kan säga att zoobutiken var hem och silikonade om bägge gångerna,garanti fanns kvar plus att det räknas som två skadefall av försäkringsbolaget.
Köpte själv ett 540 och flyttade över alla fiskar och växter.Efter att det var klart efter ca 2 tim. började det droppa på golvet,ringde butiken.Ägaren kom hem och såg läckan och kollade att det stod i våg,sade till mig töm skiten jag hämtar ett nytt i Vara,eftr ca 4 tim. stod ett nytt hemma.Det är service.
MVH Mats
#21 - 23 mars 2006 19:27
[quote=Kjell Fohrman]Annars kommer jag ihåg de hinkar med flingfoder jag importerade från USA en gång i tiden och där halva hinken var täckt med en stor varningslapp som visade ett barn som lutade sig över hinken/fodret och då uppenbarligen riskerade att ramla ner och "drunkna" - så tänk på detta om du har barn hemma;)[/quote]

asgarv hur stora va dom hinkarna egentligen.

[quote=y0da]Ang. ämnet (nästan iaf). Denna gång kanske det är Sverkers tur att hamna i den gröna soptunnan? :D[/quote]
den är väl röd ?

köper man ett akvarium ska man ju göra en okulär besiktining.
glas är ju rätt skört.
#22 - 23 mars 2006 19:56
[quote=Raven]köper man ett akvarium ska man ju göra en okulär besiktining.
glas är ju rätt skört.[/quote]

Menar du, att folk köper akvarium utan att titta om dom är hela!? :confused:
Ganska dumt!
#23 - 23 mars 2006 20:01
det är just det jag menar ja.
du skulle bli förvånad om du bara visste vilka dumheter en del gör.

Annons