Hej igen. det var en lååång dag på jobbet idag. inget vidare att komma hem heller =)
angående frigoliten så hade jag den alltså i karet. ett lager frigolit, sen placera ut stenarna, sedan sand och därefter vatten. under hade jag ingenting eftersom det var det som stod i bruksanvisningen. det var en tillhörande ram, och jag hade alltså ingen frigolit under, utan inuti karet. ramen stod alltså rätt och slätt på juwelmöbeln.
har ringt en hel del idag, försäkringsbolaget säger att hemförsäkringen inte täcker fabrikationsfel, medans den täcker ifall jag hade slått i akvariet så det hade spruckit el. dyl. när jag ringde till dom dom sålt karet så säger dom att deras garanti bara gäller fabrikationsfel, och det innefattar bara fogarna. ska ringa till försäkringsbolaget imorrn och babbla ännu mer. men det är inte lätt när man aldrig har handskats med försäkringar och sådant förut!
iaf; jag får inget från grossisten, för dom tycker att jag har "tappat" en stor sten, eller nåt i den stilen, på botten vilket har orsakat en sprickbildning. (dom struntade i att jag hade frigolit mellan glaset och stenen, det var mitt fel eftersom det är ett sprucket glas). och försäkringsbolaget anser att det är ett fabrikationsfel, eftersom det helt plötsligt, utan yttre påverkan har sprungit läck. värden informerade mig om att det kommer bli ganska dyrt för mig om jag inte löser detta med försäkringsbolaget. jag tycker ifos det låter konstigt att jag ska stå för hela kostnaden för ett helt nytt golv?
jag körde med vattenpass och hela kittet både innan och efter påfyllning, har även kollat sporadiskt efter hand (eftersom det här har varit min absolut största oro med att ha akvarium), och det har stått rakt och fint. vilket gör det hela än mer obegripligt.
angående fiskarna så kan jag glädja er med att jag lyckades rädda alla (tror jag, har inte hunnit räkna igenom riktigt än). tyvärr så fick dom gå ner i mitt lilla lilla yngelkar på 63 l som redan är helt överbefolkat. 8 goldenyngel på ca två månader och 15-16 zebrayngel, en dag gamla huserade där innan. nu går det även en 15 fullvuxna mbunas och några malar, så jag antar att dom kommer slå ihjäl varandra eller att vattnet blir på tok för dåligt och att dom dör.
känns bra att få stöd härifrån iaf!
vet inte riktigt vad jag ska göra nu bara =( helt nollställd.