plötslig yngeldöd!!!

#1 - 14 november 2006 16:01
o'nej en av mina mardrömmar är sanna.
när jag kom hem så slängde jag mej ner i min stol för att iakta mina yngel i mitt nya lilla yngel balja på 12-15l men så såg jag att ca 7 döda guppyyngel lågg döda på botten. så jag undrar vad jag kan ha gjort för fel så jag kan förhindra det nästa gång kan det ha varit att dom dog av syre brist för det hade varit el avbrott inanna och pumpen hade inte satt igång när elen kom tillbaka.
#2 - 14 november 2006 16:24
Synd...

o'nej en av mina mardrömmar är sanna.

när jag kom hem så slängde jag mej ner i min stol för att iakta mina yngel i mitt nya lilla yngel balja på 12-15l men så såg jag att ca 7 döda guppyyngel lågg döda på botten. så jag undrar vad jag kan ha gjort för fel så jag kan förhindra det nästa gång kan det ha varit att dom dog av syre brist för det hade varit el avbrott inanna och pumpen hade inte satt igång när elen kom tillbaka.

--------------------------------------------------------------------------
[SIZE=5]Svar[/SIZE]
[:-145]Är den gjord av plast? Isånnafall kan det blivit för kalt om du inte har en doppvärmare förstås, men det kan man inte ha i plast-akvarier plus att pumpen stanna. Det kan va därför dom dog...[:-171] [:(]
#3 - 14 november 2006 16:31
Hejsan,

Har du växter?? I mina småakvarium 15-20l (två räkkar + ett med killis) så har jag inga pumpar. Det räcker utmärkt med det syre som växterna producerar. Räkor och fiskar trivs och förökar sig ändå. Så om du har växter beror nog massdöden inte på syrebrist. Tråkigt när de små dör[:(!]
#4 - 14 november 2006 16:45
så måste det ha varit det var ett plast akvarium, hade inte lust att köpa ett nytt bara för att ha yngel i + att jag inte har råd.
jag hade bara en liten planta.
men hade tänkt köpa en till imorgon.

hade 13 yngel från början har bara 4 kvar. får vänta tills min andra honna får yngel borde inte dröja mer en 3 dagar nu.
det är just såna här saker som gör att man känner sig lite misslyckad.

finns det något annat sätt att få den lite varmare utan doppvärmare då?
#5 - 14 november 2006 16:49
Du kan inte försöka ha dem i ett flytyngelkar i "mamma-akvariumet" - om de nu bara är 4 st..? Då drar de ju nytta av en väl inkörd akvariemiljö. Eller låta dem gå med föräldrarna - eller har du andra fiskar däri som kan käka dem?

Att de små dog kan bero på mycket. De är ju så känsliga när de är små.. :(
#6 - 14 november 2006 16:50
Jag har en del endler guppys i mitt ena räkakvarium och de har varken pump eller värmare. Vi har det ganska varmt hemma 22-23 grader och tillsammans med den värme som belysningen avger klarar de sig fint utan värmare.
Lycka till med din nästa kull!!
#7 - 14 november 2006 20:29
*suck* va jobbig den här dagen har varit 12 guppy yngel har dött idag 1 kvar den ska jag vårda med mitt liv. jag flyttade över den i ett littet yngelkar i det stora akvariet.men som sakt *SUCK*
#8 - 14 november 2006 20:35
Stackars dig, det är alltid tungt när yngel som man fött upp själv dör!
Hoppas att det snart kommer fler!!!!![:-96]

Eva
#9 - 15 november 2006 16:26
vad tungt det känns alla e sten döda.
ska köpa ett annat typ 45l akvarium till mina nästa yngel så att jag kan ha värmare.
#10 - 15 november 2006 17:43
När du startade det lilla yngelkaret, tog du vatten från akvariet där dom var födda? Hur många dagar tog det innan alla var borta?
#11 - 15 november 2006 19:30
jag tog delvis vatten från mitt stora akvarium och lite nytt kran vatten.
jag fick yngel i fredags och startade upp plastakvariet i söndags.
#12 - 15 november 2006 20:06
Jaha, då gick det väldigt fort innan alla var borta. Svårt att säga vad det kan ha berott på. Brist på tillräcklig värme om du har kallt inne, men det kan man ju mäta och jämföra.
Det brukar kunna funka att låta ynglen gå kvar med de vuxna om man inte har så mycket fisk och har mycket flytväxter som ynglen kan gömma sig i.
Lägga över dom i en sån där flytande yngelbalja som kan ligga på ytan i vanliga akvariet kan funka.
#13 - 15 november 2006 20:14
det var ca 3-4grader kallare i mitt lilla akvarium.
#14 - 15 november 2006 20:18
OK, det är ganska stor skillnad. Det kanske var det det berodde på då.
#15 - 28 november 2006 14:42
Även mina yngel dog.
Fick 46 silvermollys, flyttade över dem till ett nytt, 21 liters, akvarium med 50/50 gammalt/nytt vatten (koppat). De simmade så glatt omkring ända tills de kom för nära pumpen. Hälften sögs in där och dog. De andra dör nu som flugor och idag återstår det bara 5 simmande små liv där i vattnet. Själv misstänker jag vattenkvaliteten då yngeltanken inte fått stå igång så länge innan de flyttade dit.
Guppymammorna (2 st) är smällgravida och kommer nog yngla idag eller i morgon. De ynglen får flytta så jag får några kvar...
#16 - 28 november 2006 15:14
Om du har väldigt mycket flytväxter så skulle väl en hel del yngel kunna klara sig i vanliga akvariet.
#17 - 30 november 2006 19:00
Trä en nylonstrumpa över pumpen så kan de inte sugas in och byt 50% av vattnet om några yngel dör så det inte blir någon nitritspik.
#18 - 2 december 2006 04:10
Tråkigt att ynglen dog.. jag fösöker låta bli att flytta yngel direkt.. Jag fångar och har dem 1-2 veckor i en yngelbox så de växer till sig lite o äter ordentligt.. därefter får de fortsätta att växa i ett annat akvarium.. men de jag har är helt oinredda, ingen grus, bara flytande växter och ev syresten.,.. om det är glas eller plast har ingen betydelse.. Att jag har yngel i oinredda akvarium är för det är mkt lättare att hålla rent o god vattenkvalité. Doppvärmare har jag aldrig i några yngelakvarium. Det brukar ligga strax över 20 grader bara och jag har inget problem med att det ska vara för kallt.

Vattenpest är ett exempel på bra växt att ha att flyta runt som också hjälper till att hålla bra vattenkvallité i yngelakvarium.

Annons