Plötslig fiskdöd, varför?

#1 - 28 december 2003 12:06
Nu har två fiskar dött inom loppet av några dagar och jag undrar vad det kan bero på.. För några dagar sedan dog en eldstjärt, men det var inte så oväntad då den fått en skada och jag avvaktade om den skulle piggna till, men nyss hittade jag en död lykttetra, den såg helt normal ut, inga skador eller annat konstigt. Vattenvärdena är bra, nitrit 0, vet ej nitratvärdet, pH runt 7, lågt KH-värde, under 3 (vilket inte är så bra ju..) Akvariet har varit igång sedan i våras och innehåller mycket växter, den enda förändringen är att jag har lagt i två rötter(mangrove), men det var över en månad sedan..
Vore tacksam för svar, så att inte fler fiskar dör..

//Jenny
#2 - 28 december 2003 14:43
Ingen som har någon ide? Övriga fiskar är som vanligt, de övriga lykttetrorna kanske är lite stillsammare än vanligt (kan vara inbillning..)
#3 - 28 december 2003 16:18
Något liknande hände i vårt akvarium när vi lagt ner en ny rot. Flera fiskar dog en tid efter. Kanske man borde behandlat roten och lakat ur den innan man lägger i den?
#4 - 28 december 2003 16:20
Ja, kanske, det enda jag gjorde var att koka dem i ungefär en timme..
#5 - 29 december 2003 18:55
vanligaste orsaken till plötslig fiskdöd är för ensidig kost, försök tänk på att variera. och övermata inte.
#6 - 29 december 2003 19:58
Jag matar med flingor, artemia, röda mygg och bananflygor(levande) samt algtabletter, den variationen borde väl räcka [?] men kanske övermatning då, men jag försöker att mata lite..jag såg att min gurami jagade lykttetror för ett tag sedan, det kanske är han som stressar dem?
#7 - 5 januari 2004 14:34
Ännu en lykttetra är borta nu.. Hittar den inte, men jag tror inte att den bara har gömt sig, hur fort kan en så liten fisk brytas ner? de andra fiskarna verkar må hur bra som helst, nu finns det bara två små lykttetror kvar.. Jag har dessvärre inget karantänakvarium att lägga dem i. Någon som kan ge förslag på vad det kan vara för konstigt?

Annons