plötslig fiskdöd

#1 - 28 maj 2006 13:50
Tjo!

Hittade precis en av mina största scalare liggandes på botten med "ansiktet" nedborrat i sanden. Jag noterade att den övre fenan såg väldigt lätt skadad ut längst ut i toppen och den främre tredjedelen av bukpartiet var svullen upp till 2-3 gånger normal tjocklek.

Detta hade inte förvånat mig så mycket, fiskar dör, om det inte hade varit så att jag för bara några timmar sedan tittade till akvariet och räknade in alla fiskar. Ingen av scalarna såg då sjuk ut utan simmade normalt.

Ett par olika anledningar presenterar sig. Jag har haft lite problem med filtret sedan igår. Det visade sig idag när jag gav mig i kast med att lösa problemet att slangen för utblåset lossnat från pumpen och jag beslutade mig för att det bästa var att koppla ur filtret under en dag och laga det hela ordentligt. Eftersom utblåsslangen sitter fast i bakgrunden var jag tvungen att göra hela lagningen över akvariet och jag lyckades vid ett tillfälle att tappa ner biten med pvc rör och nyapplicerat silikon på i akvariet. Jag fick givetvis upp den snabbt men det är möjligt att den här fisken var precis bredvid eftersom jag tappade den på ett ställe där en av de två scalarerna (kan inte riktigt skilja dem åt) gillar att stå.

Att det skulle vara problem med reningen bara för att filtret inte fungerat ordentligt något dygn låter otroligt, jag matar dessutom bara varannan dag för tillfället eftersom jag haft problem med mycket alger och jag matade dem inte går och har inte hunnit mata dem än idag.

Några tankar?

Cheers
#2 - 28 maj 2006 14:30
Ska inte sanitetssilicon vara giftfritt och inte utsöndra något ämne eftersom man har det till akvarium mm.Så kan det inte vara det ,tror i alla fall jag
#3 - 28 maj 2006 15:46
Silikon avsett för akvarium är giftfritt när det härdat.
#4 - 29 maj 2006 03:41
Hej xstream,

först och främst så dör inga fiskar inom ett dygn bara för att pumpen lagt av så tillvida att det inte sker något kemiskt, t ex Nitrit eller en algexplosion och då skulle många fler strykt med tänk bara på hur länge en fisk kan klara sig i påsen från affären (upp till ett dygn) och där saknas pump helt och hållet.

Det kan vara helt naturliga orsaker men vad du beskriver om silikonet så kan det vara en bov i dramat. Det är nämligen så att alla kemiska ämnen avsöndrar mer eller mindre giftiga gaser under härdningsprocessen och blir först stabila föreningar när detta skett.

Att ha i ickehärdat silikon oavsett vilken typ av silikon det är kan få förödande konsekvenser om man har oturen att fiskarna får i sig det.

Avvakta och se vad som händer och glöm aldrig bort att när det kommer till kemikalier är en bra regel att allt är giftigt innan det härdat och hur vet man då det, lita på dina egna sinnen, oftast upphör lukten när föreningen blivit stabil och läs på förpackningen.

förstår inte riktigt vart stene fått sanitetssilikon ifrån men jag har väl missat något

nICKLAS.
#5 - 29 maj 2006 09:57
Gjorde du rent filtret efter att du haft det avstängt?
#6 - 29 maj 2006 15:30
Tjo!

Som du säkert ser så hade jag redan uteslutit filtret, även om jag kanske skulle använt ordet omöjligt istället för otroligt.

Vasd det gäller silikon så utsöndrar det ättika fram tills härdningen, all härdning sker givetvis utanför vattnet.

Tja, filtret har inte varit avstängt förrän en liten stund före inlägget och silikonet ska få härda en stund till. Jag tror inte att rengöring är nödvändig, filtervolymen är omkring 19L och pump nummer två som skapar extra flöde in i filtret (primär- och utblåspumpen var det som strulade) har arbetat på med runt 300-350L/h.

Inga fler fiskar verkar ha strukit med fast det är svårt att räkna in alla de små.

Tror nog att problemet var högst temporärt men ville höra fler åsikter om möjliga orsaker.

Cheers
#7 - 10 december 2006 21:01
Hej!
Gammal tråd men jag svarar ändå, har själv råkat ut för liknande och via en kemist fått svaret att även om silikonet härdar ovan ytan så tar vattnet upp ättiksgasen. Hade du kollat pH så hade du nog fått svaret det gjorde jag ca. pH 4. Visserligen hade jag brett på ganska duktigt i övre skarven mellan glas och aluminiumram och innan dess sänkt nivån i burken 2 dm sen lämnade jag öppet utan täckglas, alla dog utom ett par sydamerikanska ciklider.
HaDe botu

Annons