Tjo!
Hittade precis en av mina största scalare liggandes på botten med "ansiktet" nedborrat i sanden. Jag noterade att den övre fenan såg väldigt lätt skadad ut längst ut i toppen och den främre tredjedelen av bukpartiet var svullen upp till 2-3 gånger normal tjocklek.
Detta hade inte förvånat mig så mycket, fiskar dör, om det inte hade varit så att jag för bara några timmar sedan tittade till akvariet och räknade in alla fiskar. Ingen av scalarna såg då sjuk ut utan simmade normalt.
Ett par olika anledningar presenterar sig. Jag har haft lite problem med filtret sedan igår. Det visade sig idag när jag gav mig i kast med att lösa problemet att slangen för utblåset lossnat från pumpen och jag beslutade mig för att det bästa var att koppla ur filtret under en dag och laga det hela ordentligt. Eftersom utblåsslangen sitter fast i bakgrunden var jag tvungen att göra hela lagningen över akvariet och jag lyckades vid ett tillfälle att tappa ner biten med pvc rör och nyapplicerat silikon på i akvariet. Jag fick givetvis upp den snabbt men det är möjligt att den här fisken var precis bredvid eftersom jag tappade den på ett ställe där en av de två scalarerna (kan inte riktigt skilja dem åt) gillar att stå.
Att det skulle vara problem med reningen bara för att filtret inte fungerat ordentligt något dygn låter otroligt, jag matar dessutom bara varannan dag för tillfället eftersom jag haft problem med mycket alger och jag matade dem inte går och har inte hunnit mata dem än idag.
Några tankar?
Cheers