Plötslig död

#1 - 21 juli 2010 09:26
Jag köpte neontetror, guppy och en mal igår och alla har dött. Dem flesta dog redan efter några timmar, är det någon som vet vad anledningen kan vara? Jag hade fiskar för några år sedan och min mamma med sambo har haft fiskar i omgångar under årens lopp, men ingen av oss har varit med om nåt liknande. Kan det vara nåt fel på vattnet så man behöver tillsätta nåt extra för att stabilisera ph-värdena och allt vad det kan vara? Vore väldigt tacksam för svar då fiskarna var en present till min son..
#2 - 21 juli 2010 09:39
Om akvariet är helt nystartat så beror det förmodligen på nitrit eller dålig syresättning. Finns info om detta ifall du tittar på avdelningen "Mitt första akvarium"
#3 - 21 juli 2010 10:01
Jag läste avdelningen om "mitt första akvarium" men jag kanske är lite trög men jag förstod inte riktigt vad man kan göra åt dålig syrsesättning? Nitrit finns det säkert pulver eller nåt annat man kan tillsätta för att få det bra, men pumpen rensar bara vattnet och syresätter inte något?
#4 - 21 juli 2010 10:59
Pumpen syresätter vattnet om den gör så att du får ytrörelse på vattnet, lite småvågor och så är alltid bra. Är ditt akvarium helt nytt? Hur stort är det? Vad har ni för sand, pump och växter och liknande?
#5 - 21 juli 2010 13:15
Om du inte har haft fiskar i det innan du släppte ner de du köpte igår, så finns ingen nitrit i vattnet som kan ha dödat dem. Nitriten kommer när fiskarna har bajsat och innan bakterierna i filtret vuxit till så att de kan bryta ner bajset. Det kommer alltså efter en tid och inte direkt vid första fiskköpet. Det är därför också viktigt att mata sparsamt i början så bakterierna får en chans att växa till, liksom att inte köpa alla fiskar på en gång. Man börjar med två-tre stycken och fyller sedan på vartefter med flera veckors mellanrum.

Nitrit kan för övrigt inte botas med "pulver" utan med filter och vattenbyten.

Många kallar filtret lite slarvigt för pump, men det är skillnad på luftpump som man har utanför akvariet och ett filter som har någon typ av filtermassa i sig. Det är i filtermassan som bakterierna sitter och när vattnet passerar igenom bryter de ner nitriten. Om man riktar utblåset från filtret mot vattenytan så att den rör sig så syresätter det vattnet. Att ha en pump utanför, men slang och syresten i vattnet ger ingen syrsättning i vattnet att tala om, det kan man möjligen ha som dekoration.

Hur tog du hem fiskarna? Fick de ligga i bilen så att vattnet blev varmt? Hällde ni ner dem eller vande ni dem sakta? Gå tillbaks till affären och reklamera fiskarna.
Bilagor:
#6 - 21 juli 2010 13:44
Ett klassiskt nybörjarfel är att man släpper i fiskarna i karet när vattnet bara har stått några timmar. Man ska i regel vänta några dagar eller en vecka så att akvarier blir lite inkört.

Men som Mumin säger, så ska påsen ligga ett tag i akvariet med fiskarna i innan dom släpps i, och under tiden släpper man in lite vatten i påsen från akvariet, då vänjer sig fiskarna sig till just ditt akvarievatten lite bättre än om du bara häver i dom på en gång.
#7 - 21 juli 2010 14:27
Akvariumet är inte nytt, jag hade fiskar i det för några år sedan, men det har stått i ett förråd några år. Jag fyllde på vatten, satte i pumpen o doppvärmaren i måndags, och släppte ner fiskarna i tisdags. Dem fick ligga i påsen ett tag innan dem fick plumsa ner.
Fiskarna fick åka bil från djuraffären och hem och den resan tar max 10 minuter.
Pumpen/filtret som vi har sitter inne i akvariumet, akvariumet är ca 60 liter.
Jag har som sagt haft fiskar förut, men jag har aldrig varit med om nåt liknande, ingen annan jag känner heller.
#8 - 21 juli 2010 17:36
Om karet har stått tomt i ett förråd i några så är det väl ändå en ny uppstart? Förstår du väl själv att det är totalt irrelevant om själva akvariet är gammalt eller nytt, det är ju vattnet och filtermassan man syftar på...

Det finns en jättebra mall som du kan fylla i för att ge folk den info som krävs för att ens kunna börja ge dig vettiga råd.

Att reklamera fiskarna är det dummaste jag hört på länge. Med 99,99% sannolikhet så är fiskdöden orsakad av något Becca gjort fel. Om butikens alla egna fiskar har dött på samma sätt ligger felet hos dom. Om bara hennes fiskar har dött ligger felet hos henne.

En plötslig fiskdöd i ett nytt kar kan troligtvis inte bero på något annat än att det har funnits för fiskarna giftiga ämnen. Har du tvättat rent karet med något medel? Har du gjort om silikonet? Har du köpt ny filtermassa eller använder du samma som stått i flera år? Förvarar du saker i förrådet som kan avdunsta gifter? Har du haft tvålrester på händerna när du gjorde iordning karet? Har du en termometer så att du kan se att doppvärmaren fungerar?

Finns tusentals möjligheter men med största sannolikhet har något giftigt kommit in i karet. Tänk igenom om det finns en möjlighet att något sådant kommit in i vattnet/karet.
#9 - 21 juli 2010 17:47
Tvättade du akvariet, pumpen,doppvärmaren, sand/gruset ordentligt innan (obs bara med vatten, inge tvål el diskmedel)? Hade du i vattenberedningsmedel och bakteriekultur? Bytte du filterpatronen el vad du nu har som sitter i filtret, alltså köpte nytt sådant innan du installera detta i akvariet? Om du inte gjorde detta så förstår ja att fiskarna dog.
#10 - 21 juli 2010 18:05
Jag hade reklamerat fiskarna, kan ju vara en sådan där affär med mycket "fiskproblem", t.ex om djurhandlaren slarvat med vattenbyte så kan även rent vatten vara dödligt.
#11 - 21 juli 2010 18:08
Jag tvättade ur akvariumet och sanden med enbart varmt vatten ordentligt, har aldrig haft några kemikalier i det. Pumpen/filtret och doppvärmaren är helt nytt, skulle aldrig använda nåt sånt som har stått i flera år. Jag har haft fiskar förr och aldrig haft detta problem förut, har aldrig använt något annat än rent vatten och filter och då har fiskarna levt länge. Det är ca 25 grader i vattnet. Våran hyresvärd bytte rören för en månad sen, har funderat på om det har kommit in nåt skit genom dem, men jag har gjort på exakt samma sätt denna gången som jag har gjort alla andra gånger jag har skaffat fisk, och detta är första gången dem dör.
#12 - 21 juli 2010 18:26
Förlåt om du tog illa upp, det var inte meningen, men när ja läste dina inlägg lät det som "ja plocka upp akvariet från förrådet, hällde i vatten, stoppa ner tillbehören och sen dagen efter kasta i massa fiskar". Men det där med byte av rören lät oroväckande, känns som det kommit nåt skit med där. Mitt tips om vattenberedningsmedel och bakeriekultur kvarstår dock. Vet du, ja skulle blivit skitförbannad, gjort om allt men då tillsatt dem medel du bör ha i som ja tipsa om, sen skulle ja låta akvariet stå i, säg 4-5 dar, sen hade ja köpt säg 3 st fiskar och avvaktat minst 1 v. Lever alla då skulle ja försiktigt utöka men bara med ett par åt gången. Dör dem däremot, ja då vete fasen, du kan ju köpa dropptest och kolla värden i kranvattnet, det kan ju vara så att du har annorlunda värden som måste stabiliseras innan du kan ha fiskar i. Men ja tror att du ska fråga vidare här på zoopet finns jättemånga som e jätteduktiga på det här,själv e ja absout inget proffs. Och så hoppas ja verkligen det ordnar sig för er så din son kan njuta av sina fiskar. lycka till.
#13 - 21 juli 2010 18:34
Hmm, nya rör brukar betyda koppar i vattnet, använd något vattenberedningsmedel som tar väck koppar.
#14 - 21 juli 2010 18:37
Som sagt, så har jag aldrig använt nåt stabiliseringsmedel och allt vad det heter andra gånger jag har haft fiskar och dem gångerna har det aldrig varit några problem. Men jag ska ta ett vattenprov imorgon och ta med till djuraffären och se om dem kan testa det där så jag vet vad jag behöver tillsätta, sen blir det bara ett par fiskar till att börja med och utöka efter hand. Det här är det konstigaste jag har varit med om nångång
#15 - 21 juli 2010 18:39
Du får gärna uppdatera och berätta hur det går, alltid lär man sig nåt nytt.
#16 - 21 juli 2010 18:40
Ja, jag ska göra det om jag får veta något imorgon :)
#17 - 21 juli 2010 19:37
Låter jättekonstigt. Nått liknande hände när jag sålde lite fisk och räkor till en djuraffär i närheten. Sålde endlers guppy, guppy, svärdbärare och körsbärsräkor och endlersen + räkorna skulle gå i ett eget akvarium precis som de gjort hos mig. Efter någon dag så hade alla dött (i det akvariet), han fick fler räkor men de dog också efter något dygn. Alla fiskarna mådde utmärkt hos mig och räkorna också.
#18 - 21 juli 2010 21:46
Ett klassiskt nybörjarfel är att man släpper i fiskarna i karet när vattnet bara har stått några timmar. Man ska i regel vänta några dagar eller en vecka så att akvarier blir lite inkört.

Men som Mumin säger, så ska påsen ligga ett tag i akvariet med fiskarna i innan dom släpps i, och under tiden släpper man in lite vatten i påsen från akvariet, då vänjer sig fiskarna sig till just ditt akvarievatten lite bättre än om du bara häver i dom på en gång.

Ett klassiskt fel är att tro att akvariet blir inkört utan några fiskar. Har vattnet klarnat så är det bara att börja. Det är nämligen så att utan fiskar som bajsar så kommer inte bakterietillväxten igång. Möjligen algtillväxten och det vill man vanligtvis inte.
#19 - 21 juli 2010 21:53
Cyruz10 skrev:
Om karet har stått tomt i ett förråd i några så är det väl ändå en ny uppstart? Förstår du väl själv att det är totalt irrelevant om själva akvariet är gammalt eller nytt, det är ju vattnet och filtermassan man syftar på...

Det finns en jättebra mall som du kan fylla i för att ge folk den info som krävs för att ens kunna börja ge dig vettiga råd.

Att reklamera fiskarna är det dummaste jag hört på länge. Med 99,99% sannolikhet så är fiskdöden orsakad av något Becca gjort fel. Om butikens alla egna fiskar har dött på samma sätt ligger felet hos dom. Om bara hennes fiskar har dött ligger felet hos henne.

En plötslig fiskdöd i ett nytt kar kan troligtvis inte bero på något annat än att det har funnits för fiskarna giftiga ämnen. Har du tvättat rent karet med något medel? Har du gjort om silikonet? Har du köpt ny filtermassa eller använder du samma som stått i flera år? Förvarar du saker i förrådet som kan avdunsta gifter? Har du haft tvålrester på händerna när du gjorde iordning karet? Har du en termometer så att du kan se att doppvärmaren fungerar?

Finns tusentals möjligheter men med största sannolikhet har något giftigt kommit in i karet. Tänk igenom om det finns en möjlighet att något sådant kommit in i vattnet/karet.

Att reklamera fiskarna vid massdöd hos nyinköpta fiskar är möjligen det dummaste du hört, men defintivt inte det dummaste man kan göra. Har fiskarna levt under dåliga förhållanden in butiken kan stressen som flytt och nytt akvarium innebär kan vara det som slutligen knäcker fiskarna. Fiskarna vänjer ju sig vid de förhållanden de lever under, men plötsliga omsvängningar i omvärldsförhållanden kan ta livet av dem.
Det dummaste man kan göra är att ge tvärsäkra råd och komma med tvärsäkra råd utan att tänka efter.

Utan att veta mer om Beccas kar, som vattenvärden etc så är det svårt att säga vad som orsakat Beccas probelm.

Också dumt att sursvara på en ny medlems fråga. För oss som varit med ett tag är det självklart vad ett "nytt akvarium" innebär. Men man ska akta sig för att tro att alla andra kan det man själv tar för självklart. Becca kanske trodde att ett nytt akvarium kan innehålla giftrester efter tillverkningen, alla har vi varit nybörjare och som sagt, det finns inga dumma frågor, men uppenbarligen rätt dumma svar.....
#20 - 22 juli 2010 05:38
askungen skrev:
Förlåt om du tog illa upp, det var inte meningen, men när ja läste dina inlägg lät det som "ja plocka upp akvariet från förrådet, hällde i vatten, stoppa ner tillbehören och sen dagen efter kasta i massa fiskar". Men det där med byte av rören lät oroväckande, känns som det kommit nåt skit med där. Mitt tips om vattenberedningsmedel och bakeriekultur kvarstår dock. Vet du, ja skulle blivit skitförbannad, gjort om allt men då tillsatt dem medel du bör ha i som ja tipsa om, sen skulle ja låta akvariet stå i, säg 4-5 dar, sen hade ja köpt säg 3 st fiskar och avvaktat minst 1 v. Lever alla då skulle ja försiktigt utöka men bara med ett par åt gången. Dör dem däremot, ja då vete fasen, du kan ju köpa dropptest och kolla värden i kranvattnet, det kan ju vara så att du har annorlunda värden som måste stabiliseras innan du kan ha fiskar i. Men ja tror att du ska fråga vidare här på zoopet finns jättemånga som e jätteduktiga på det här,själv e ja absout inget proffs. Och så hoppas ja verkligen det ordnar sig för er så din son kan njuta av sina fiskar. lycka till.

Tänkte skriva ett längre inlägg men askungens svar var ungefär samma som jag hade tänkt skriva. Uppfattade det på samma sätt, sorry.

Mumin; Ang. reklamation av fiskar. Visst ska detta göras men man kanske ska diskutera saken med djuraffären innan man stampar in och kräver pengarna tillbaka. Utav ditt inlägg att döma har du en liknande synpunkt. Mitt inlägg lät mer aggressivt än vad jag menade, får skärpa mig på den fronten.

Becca: Som Saturnus sa så kan nya rör i byggnaden innebära koppar i vattnet. När du ber affären testa vattnet så be dom specifikt att kolla efter koppar, annars finns risken att dom bara kollar "fel" saker. Själv hade jag dock försökt igen med en bakteriekultur för en snabbare start, vattenberedningsmedel (typ Aquasafe) och ett par testfiskar.
#21 - 22 juli 2010 13:05
För att fortsätta detta med nytt eller inte nytt, för mig är ett nytt akvarium ett nytt akvarium som man precis har köpt, inte ett som stått tomt länge, men det är ju en nystart med nya saker förutom själva tanken :)

Affären kollade ph-värdet bara, nämnde dock att vi har nya rör, men ph-värdet var lågt. Köpte nåt salt och nån aqua grej som jag ska hälla i vattnet nu, måste bara tömma skiten igen så jag vet exakt hur många liter det är så jag inte häller i för mycket av det andra och tar död på dem av den anledningen... Sen ska det få stå i en vecka och så ska jag ta med nytt vattenprov till affären och om det visar bra så köper jag hem ett par fiskar, dör dem så är det nåt annat som är fel.

Men tydligen så har fiskarna blivit känsligare och vattnet sämre dem sista åren, har aldrig behövt nåt annat än rent kranvatten till mina förut och dem har mått hur bra som helst då, och det är bara 5-6 år sen.
#22 - 22 juli 2010 16:57
Becca skrev:
För att fortsätta detta med nytt eller inte nytt, för mig är ett nytt akvarium ett nytt akvarium som man precis har köpt, inte ett som stått tomt länge, men det är ju en nystart med nya saker förutom själva tanken :)

Affären kollade ph-värdet bara, nämnde dock att vi har nya rör, men ph-värdet var lågt. Köpte nåt salt och nån aqua grej som jag ska hälla i vattnet nu, måste bara tömma skiten igen så jag vet exakt hur många liter det är så jag inte häller i för mycket av det andra och tar död på dem av den anledningen... Sen ska det få stå i en vecka och så ska jag ta med nytt vattenprov till affären och om det visar bra så köper jag hem ett par fiskar, dör dem så är det nåt annat som är fel.

Men tydligen så har fiskarna blivit känsligare och vattnet sämre dem sista åren, har aldrig behövt nåt annat än rent kranvatten till mina förut och dem har mått hur bra som helst då, och det är bara 5-6 år sen.

Bad du dem kolla om det var koppar i vattnet?
Som sagt hade du inte ett hus med nybytta vattenledningar när du hade dom andra karen.
För lågt PH.... Var det inte kardinaltetror du köpte... dom klarar ju åtminstånde PH 5.
Något salt behöver du inte, såvida du inte får nitritproblem och oftast inte då heller.
Gå till en annan djuraffär nästa gång du ska handla fisk, jag tycker det låter som en
lurendrejare som sköter den du handlar i.
#23 - 22 juli 2010 17:22
Jag sa att det är nya rör i huset, och jag bad dem kolla vattnet, men tänkte inte på att be om ett specifikt koppar prov, ska lämna nytt vattenprov om en vecka, ska be dem kolla koppar då.

Tjejen jag pratade med rekomenderade Ektozon, vilket jag fattade på henne är nån form av salt och aqua safe. Det är Djurkompaniet jag har handlat hos och dem är ju ändå ganska stora, men alla butiker och personal har väl sina egan rekomendationer.

Nu har jag iaf gjort exakt som dem sa åt mig att göra, och som många andra rekomenderat också med att hälla i stabilisering och sen ska jag låta det gå en vecka innan jag stoppar i fisk. Och när jag stoppar i fisk nästa gång ska jag låta dem ligga länge i påsen och hälla i mitt egna vatten lite i taget innan dem får plumsa i. Dör dem den gången så är det inte mitt fel iaf, då vet jag inte vart felet ligger nånstans.

Det var neontetror och guppy jag köpte, vet inte hur känsliga dem är med PH-värde.
#24 - 22 juli 2010 17:28
Neontetror klarar oxå lågt PH bra, vilket ph hade du?
#25 - 22 juli 2010 18:22
Hade du bara kallt vatten när du fyllde karet eller blandade du med varmvatten.
Om du bara hade kallt så skulle det kunna vara idé att lämna ett riktigt vattenprov för analys hos Miljö- och Hälsoskyddsnämnden, för i så fall är nog vattnet inte så bra att dricka....
Hade du blandat med varmvatten så ligger nog problemet där eftersom varmvatten räknas som otjänligt för människor just på grund av kopparhalten.
Koppar är mycket giftigt för fiskar.

Ektozon är vanligt salt och kan användas om fiskarna får svamp eller du får nitrit eftersom det dämpar skadeverkningarna på gälarna av nitriten. Annars behöver du inte använda det alls. Om förpackningen tar sllut så köp vanligt grovsalt istället. Samma sak, annat pris

Aqua safe neutraliserar klor och tungmetaller i vattnet och används vid uppstart och vattenbyte. Stabiliseringen sker fort och det finns ingen anledning att vänta en vecka. Är vattnet klart så är det bara att prova med en fisk eller två. Du får aldrig igång bakterietillväxten i filtermassan utan fiskar.

Vad hade du för dekorationer i karet? Stoppade ni i nån leksak eller nåt sånt? Gamla plastgrejer kan avge mjukgörare och annat giftigt. Använd bara dekorationer för akvarier.
#26 - 22 juli 2010 18:52
Hon sa bara att det var lågt ph-värde och jag var dum nog att inte fråga, jag litar på att dem kan sin sak.
Jag använder bara dekoration för akvarium, har tom kokat dem för att få bort eventuella bakterier.
Kanske är bäst att lämna ett prov till miljö- och hälsoskydd, då får man ju svar på allt egentligen och vilka värden det är på allt. Ektozon behövs inte alls eller?
#27 - 22 juli 2010 19:01
Du behöver inte ektozon förän fiskarna är sjuka pga svamp eller nitrit.
#28 - 22 juli 2010 19:03
Konstigt att hon rekomenderade det då... man litar ju på att de vet vad de gör när de informerar om vad som behövs och inte behövs.
#29 - 22 juli 2010 19:10
Hej becca!
Men, vilken resa det blev för din del:(. Här kommer ett tips (om det finns i din djuraffär), det är ett väldigt drygt och samtidigt billigt vattenberedningsmedel, det herer Nutrafin aqua plus, finns i olika stl och du behöver bara använda 5 ml / 38 l vatten, ja köpte 250 ml och har 3 st akvarier ja byter vatten på 1g/v. och det har räckt länge. Ska köpa 500 ml nästa gång. Kommer inte ihåg va det kosta men det var överraskande billigt. Forts gärna och berätta hur det går med akvariet och fiskarna. Lycka till:)
#30 - 22 juli 2010 19:18
Jag läser hellre på än litar på någon fiskhandlare, visst finns det de som är ärliga (åtminstonde om dom tror att du kan din sak) men i slutändan vill dom bara sälja sina saker och i deras ögon finns det inget bättre än en okunnig nybörjare som dom kan pracka på med grejer.

Jag har ett exempel:
Jag var hos min djuraffär förra veckan, en affär som jag har väldigt god kontakt med ägaren och han har aldrig lurat på mig något, eftersom jag har läst på och kan åtminstonde en del om akvaristik. Men medan jag väntade på min tur sålde han grus, växter, 3 slöjstjärtar och 5 platy till en nybörjare med ett 40l akvarie där köparen inte ens hällt i vatten än. Dålig stil, men visst han tjänade säkert 500 spänn på dom här och när fiskarna dör lurar han på dom ektozon mm.

Om du berättar var du bor så kan ju någon här på zoopet rekommendera en bra handlare
#31 - 22 juli 2010 19:34
Jag vet att många försäljare lurar kunder, men dem förlorar ju kunder om kunderna kommer på dem med att luras. Jag bor i Oskarshamn, finns 2 djuraffären här, Djurkompaniet och Djurproffsen, någon "ren" fisk affär tror jag inte det finns här omkring. Vet att det har funnits nere i Kalmar, men det är 7 mil dit och det blir en lång resa för fiskarna i denna värme, då dör de av den anledningen.
#32 - 22 juli 2010 19:48
Jag kör 6 mil till Kristianstad, även om det finns djuraffärer här i Karlshamn.
#33 - 22 juli 2010 20:17
Blir det inte för varmt för fisken att ligga i bilen så länge?
#34 - 22 juli 2010 20:24
Äsch! Sju mil går ju på 40 min/en timme. Be dem slå in firrarna i ett par lager tidningspapper och lägg dem där det är som svalast i bilen.. om ni inte har AC, då finns ingen anledning till oro så länge du inte placerar påsen mitt i solgasset. ^^
Eventuellt kan du haka på det där goda rådet med kylbag/kylbox om du ändå är orolig.
#35 - 22 juli 2010 20:59
Om jag vore du skulle jag köra till guldfisken i Kalmar, de är trevliga och kan en hel del om fiskar och akvarium.
#36 - 22 juli 2010 21:17
Finns hundra trådar minst om okunnigheten hos de flesta zoohandlare. De går för det mesta inte att lita på.
Vad fick du betala för Ektozonen och vad kostar vanligt salt i affären? Klart hon vill sälja.
#37 - 23 juli 2010 09:18
Jag gjorde iordning akvariet igår igen, tvättade av allt med varmt vatten och fyllde på nytt kallt vatten, hällde i aqua safe och ektozon och har låtit pumpen/filtret och doppvärmaren vara igång. Men jag tycker vattnet är grumligt, vad kan det vara då?
#38 - 23 juli 2010 09:46
Om det är som en mjölkaktig grumling så kan det helt enkelt vara syre som bildar små bubblor. Brukar försvinna på en dag eller två.
Är det en smutsig grumling så är det oftast just smuts.
#39 - 23 juli 2010 09:51
Det är inte smutsgrumligt. Från vissa vinklar så ser det lite blå aktigt ut så jag funderar på om det är aqua safen som gör att det blir så. Sen själva baksidan på akvariet är en spegel så jag vet inte om den kan förstärka på nåt sätt.
#40 - 23 juli 2010 09:53
Aqua safe blåfärgar vattnet, det är helt normalt så pytsa du i en fisk eller två.
#41 - 23 juli 2010 09:55
Ok, tack för det! Då ska vi åka och hämta en fisk eller 2 senare :)
#42 - 23 juli 2010 10:00
Hmm nu vet jag inte vad som hände, skrev ju men det kom inte med...

Tack för svaret! Ska åka och hämta en fisk eller två senare :)
#43 - 23 juli 2010 15:06
Nu har jag pytsat i 3 guppysar och än så länge så trivs dem och ser ut att må bra :)

Nu till ett annat problem när jag ändå är i farten, passar inte riktigt in i denna kategori men det skiter jag i :) Vad jag har fattat det som och läst nånstans (kommer inte ihåg var och när) så är det inte fiskarna som behöver lyse, utan det är mest växterna, eller är jag ute och cyklar? Till mitt akvarium så hade jag en vanlig sladd med en behåller som satt i locket där man skruvade dit en vanlig glödlampa, men nu är den väck. Försökte lysa upp det med en bordslampa brevid, men det gick inget bra och sen frågade jag om dem har nåt sånt i reserv man kan köpa, men det har dem ju inte. Däremot så har dem ett akvarium som är lite större för ett bra pris med lampa och andra tillbehör så överlever fiskarna helgen så funderar jag på att byta ut akvariumet helt och hållet, trist när man har köpt ny pump och doppvärmare till detta, men jag vill ju kunna köpa lite växter och lite mer fisk och ha det lite mysigt där i. Men jag funderar på vattnet. Ska man fylla det nya med helt nytt vatten eller ska man blanda nytt och gammalt? Eller finns det nåt annat bra sätt man kan lysa upp akvariumet på? Än så länge finns det inga växter i utan det tänkte jag ta när jag ser att fisken mår bra och överlever.
#44 - 23 juli 2010 19:58
Fiskarna behöver inte ljus utan det är växterna. Be affären beställa hem em ramp eller kolla hellre runt på nätet. Det är rent skitsnack att de inte kan fixa en ramp till ditt akvarium. De vill helt enkelt försöka pracka på dig så mycket som möjligt!
glödlampor ger inte särskilt bra ljus för växterna utan de behöver lysrörsljus. Det finns iof energisparlampor som kan passa, kolla efter trådar om det.

Skit inte för mycket i var dina frågor ställs för blandar du för mycket hej vilt så blir tråden stängd!
#45 - 23 juli 2010 20:55
´Du kan beställa en ramp till det akvariet du har nu, om du hellre vill ha det kvar, bara mäta längden och sen gå in o googla på lysrörsramper, e o jobbar och kommer inte direkt på nån adress till hemsida där du kan beställa, sorry, men det var så ja gjorde, köpte ett 112 l med värdelös lysrörsramp,, så ja beställde en ny svart med dubbla lysrör och det blev jättefint, ok ja fick ju såklart köpa nya rör oxå med det var det värt. Håller med Mumin, affären vill bara tjäna pengar på dig.
Bilagor:
#46 - 23 juli 2010 21:21
Jo, jag vet att dem bara vill tjäna pengar. Men nu sitter du inte nån ramp i överhuvudtaget, det är bara ett litet hål på baksidan av locket där man kan stoppa i nån form av kontakt till en glödlampa, men det kanske går att byta till en ramp. Ska kolla runt lite först och se om fiskarna mår fortsätter att må bra över helgen, än så länge ser dem pigga ut :)
#47 - 24 juli 2010 11:36
Är det nån av er som har nåt tips på var man kan hitta en ramp så får ni gärna höra av er. Tycker det är rena rama djungeln där ute :) Det är ett 6-kantigt 20 liters akvarium, vet inte om det har nån betydelse eller inte...

Annons