Plocka sten ute?

#1 - 12 maj 2007 15:01
Måste man tänka på något om man plockar sten/grus utomhus till karet?
ska man koka det eller något sånt?
// patrik
#2 - 12 maj 2007 15:04
Borsta av med ny diskborste där du plockar men kolla att du får ta sten där först om du vet vems å eller liknande
#3 - 12 maj 2007 15:04
Kolla längst ner på denna sidan så ser du 5 liknande trådar;).
#4 - 12 maj 2007 15:06
påminner om tråden när stoffy kokade grus. ;)
nej igentliegen inte det får helst inte vara kalksten. annars räcker det med att spola av stenen.utan diskmedel som är livsfarlift för akvariefiskar/skaldjur.
Se även tråden Rötter/Grenar från naturen
#5 - 12 maj 2007 15:10
ansjo skrev:
Kolla längst ner på denna sidan så ser du 5 liknande trådar;).

ahha :P okej ska se där tack

// patrik
#6 - 13 maj 2007 19:59
Jag plockade några stenar ute idag, och tog in, men sambon sa att det kan ju vara metaller i stenarna eller annat som inte är så bra.. så då måste jag höra med er proffs först vad som gäller..
Det gäller dessa stenar -> http://bp0.blogger.com/_p0TqVYKqh3Q/Rkdt4z5cKLI/AAAAAAAAD_A/TECxhIOzQYY/s1600-h/Stenar.jpg

Dåliga bilder, men dom glittrar, jag vet inte om det är granit eller nåt.. :-/

Vet nån om dom är skadliga eller så?
Självklart ska jag tvätta dom i vatten eller koka dom osv.. men jag ville veta om dom funkar först..
#7 - 13 maj 2007 20:07
Zirconia skrev:
Jag plockade några stenar ute idag, och tog in, men sambon sa att det kan ju vara metaller i stenarna eller annat som inte är så bra.. så då måste jag höra med er proffs först vad som gäller..

Det gäller dessa stenar -> http://bp0.blogger.com/_p0TqVYKqh3Q/Rkdt4z5cKLI/AAAAAAAAD_A/TECxhIOzQYY/s1600-h/Stenar.jpg

Dåliga bilder, men dom glittrar, jag vet inte om det är granit eller nåt.. :-/

Vet nån om dom är skadliga eller så?

Självklart ska jag tvätta dom i vatten eller koka dom osv.. men jag ville veta om dom funkar först..

hej!
jag tror de funkar

jag har plockat en hel del sten ute, och jag har inte märkt någon skadlig verkan

men är inte säker, så du vet!

Kristoffer
#8 - 13 maj 2007 21:10
Okej, tack, ja, jag får väl ta och tvätta av dom sen och vänta lite och se om nån mer skriver nåt, men ja, annars får man väl testa kanske..
#9 - 13 maj 2007 22:10
Är troligen glimmermineral i dom, vilket inte gör ett dugg. De ser så enfärgat gråsvarta ut, så jag undrar om det inte är gabbro eller diabas du hittat (de fungerar också bra att ha).

Men skärpan är lite dålig...skrapa lite med dom på ett vitt papper, där de ser lite matt grå och glansiga ut. Bara för att göra säkert att det inte är galena (blyglans) i dom.
Kolla sedan så de inte börjar rosta i akvariet. Då finns det järn i dom ,vilket iofs inte är så hemskt, men är det järn i, kan annat gojs också vara där.
#10 - 14 maj 2007 11:27
Jens A. skrev:
Är troligen glimmermineral i dom, vilket inte gör ett dugg. De ser så enfärgat gråsvarta ut, så jag undrar om det inte är gabbro eller diabas du hittat (de fungerar också bra att ha).

Men skärpan är lite dålig...skrapa lite med dom på ett vitt papper, där de ser lite matt grå och glansiga ut. Bara för att göra säkert att det inte är galena (blyglans) i dom.

Kolla sedan så de inte börjar rosta i akvariet. Då finns det järn i dom ,vilket iofs inte är så hemskt, men är det järn i, kan annat gojs också vara där.

Oj, vad du verkar kunnig :) Rena geologen eller så :)
Nä, det verkar inte vara nån Galena i dom, blir inget på papperet..
Men jag ska hålla koll på rost osv..

Tack snälla för hjälpen :)

Annons