Plocka så mycket som möjligt från naturen!

#1 - 9 april 2006 12:22
Jag köppte nyligen mitt första akvarium från blocket, ett 60l stod det,
hade mina systrar att hämta hem det eftersom jag bor på Åland.
Fick dock se när jag fick det att det bara var ett 54l. :(
Nåja, ingen idé att gråta över spilld mjölk.

Jag har inte haft möjlighet att sätta igång det eftersom
jobb-omständigheterna tvingar mig att bo på landet i föräldrahemmet,
men så fort jag hittar jobb i staden så tänker jag dra igång det.
Men undertiden står den här brevid sängen och funderingarna tar aldrig slut. :p

Mestadels är funderingarna att eftersom man bor mitt i skogen vid vattnet, :)
Så borde man kunna sätta lite häftiga Växter, rötter, "stockar" och fiskar från naturen i akvariet.

Har tittat runt lite och hittat lite råd, men undrar vad som är bra och vad som är katastrofalt att ha i akvariet.
Barr-träd och stenar med mineraler skall man hålla sig ifrån om jag har förstått rätt.

Men hur många olika växter som finns i naturen fungerar i ett akvarium?

Hur skall man behandla sakerna man tar?
Tvätta, koka, behandla med någon rengörande och avdunstande kemikalie? :confused:

Tacksam för alla svar. :)
#2 - 9 april 2006 13:39
Fiskar från naturen kan du nog glömma med tanke på hur litet kar du har, dessutom är det ganska svårt vad jag förstått att hålla svenska fiskar i akvarium. Dessutom är det nog olagligt. Däremot så kan du plocka en stor del av inredningen, rötter, grenar, sten, löv, alkottar är sånt som med fördel kan plockas i naturen och användas i akvarium. Enklast är att koka om man kan, var försiktig med tjocka och stora rötter och grenar då de bör ha legat i vatten i bra tag om du ska kunna använda det. Växter kan man kanske använda men du ska tänka på att helst inte stoppa i saker i akvariet som har varit i vatten där det går fisk, eftersom det kan finnas parasiter och sjukdomar som du får med.
#3 - 9 april 2006 13:51
Du kan hämta mygglarver (mat till fiskarna) i allt vatten från pölar till stora sjöar.
Och även alkottar som färgar vattnet brunt, löv och grenar/ stockar/ rötter (trä). Du kan egentligen ta alla sorters lövträd från Sverige och ha i karet, inga barrträd som du redan visste =) Innan du har i dom i akvariumet så skulle jag koka och skrubba dom. Det sammsa gäller stenar. Enda stenen som jag hört att man inte ska ha i karet är nån skifferart... Kommer inte ihåg vad den heter: "XXXXXX"skiffer. Så plocka på bara, men trä som är mer än 3cm tjockt (t ex en gren) ska ha legat i vatten ett tag innan man lägger den i karet. Det går ju även att ha barrträd i karet om det legat väldigt länge i vatten, en sjö.'
Du kan också ta sand från en sjö, men det är nog rätt mkt jobb med den innan den är okej att lägga i akvariumet. Du får koka (eller köra i ugnen) den skölja den och rensa ut allt annat som finns i den, barr, bark, skit mm. Flera ggr tills att du tycker att den är ren. Men jag skulle råda dig till att köpa sanden/ gruset istället.

Lycka till! :)
#4 - 9 april 2006 14:32
[quote=Leonard] Enda stenen som jag hört att man inte ska ha i karet är nån skifferart... Kommer inte ihåg vad den heter: "XXXXXX"skiffer.[/quote]

alunskiffer.. :)
#5 - 9 april 2006 16:58
[quote=ovj78]Fiskar från naturen kan du nog glömma med tanke på hur litet kar du har, dessutom är det ganska svårt vad jag förstått att hålla svenska fiskar i akvarium. Dessutom är det nog olagligt. Däremot så kan du plocka en stor del av inredningen, rötter, grenar, sten, löv, alkottar är sånt som med fördel kan plockas i naturen och användas i akvarium. Enklast är att koka om man kan, var försiktig med tjocka och stora rötter och grenar då de bör ha legat i vatten i bra tag om du ska kunna använda det. Växter kan man kanske använda men du ska tänka på att helst inte stoppa i saker i akvariet som har varit i vatten där det går fisk, eftersom det kan finnas parasiter och sjukdomar som du får med.[/quote] Var ute i skogen och traskade ett par timmar idag.
Hittade ett par omkullblåsta träd, dock bara tallar. [:-56]
Lövträden blåser ju aldrig omkull. :p
Får väll ta grävaren och sikta in mig på ett träd. :D

Storspigg går att ha i akvarium i alla fall.
Här är några frisimmande djur du kan hitta i vattnet:
1. Storspigg 7-11 cm (en av de bättre fiskarna att ha i kallvattenakvarium). Under lektiden blir hanarna färggranna.

Jag har haft aborre, gädda, mört, ål, ruda och storspigg i akvarium. Den senare lekte i mitt kar och var otroligt fin i lekdräkt.

Fast jag tror inte jag tänker ha spigg förens jag köper ett +112l akvarium.
Optimist här. :p

Hur färska måste rötter och grenar vara? Är det så länge dom inte håller på och förmultnar eller?
Funderar på att ta en stor gren och borra och skära den lite som jag vill ha den.
#6 - 29 juni 2006 21:06
Bryt hellre av grenen det ser naturligare ut.
#7 - 30 juni 2006 00:13
Varför kan du inte starta karet där du bor nu?
#8 - 30 juni 2006 06:22
Rötter (sälg), sand, sten, växter, småkryp från naturen har jag och det funkar perfekt. Fisk växer så snabbt inomhus så det har jag inte.
#9 - 30 juni 2006 07:15
[quote=Krax]Rötter (sälg), sand, sten, växter, småkryp från naturen har jag och det funkar perfekt. Fisk växer så snabbt inomhus så det har jag inte.[/quote]

Småkryp? I matningssyfte?
#10 - 30 juni 2006 07:35
Alunskiffer kan innehålla radon.

Radonrika hus är hus som byggts enligt principen "platta på mark" där huset står placerad på en gjuten betongplatta direkt på marken. Radonet stiger rätt upp och har ingenstans att ta vägen förutom in i huset.

För du in ett radon-höghaltigt material i din balja är frågan vart radonet tar vägen, var försiktig där

Det finns andra skiffrar som inte innehåller radon, välj de istället om möjligt.
#11 - 30 juni 2006 08:27
De flesta växter som man hittar i vatten går faktiskt att använda i akvarium, de är lite olika svåra och lämpliga, Jag vet inte vad som finns på Åland. Några exempel på akvarieväxter som finns i svensk natur, vattenpest-Elodea canadensis, hornsärv-Ceratophyllum demersum, nålsäv-Eleocharis acicularis, kransslinga-Myriophyllum verticillatum, Gaffelmossa-Riccia fluitans.

Vad gäller rengöring är det allmänna rådet att använda vatten, helt utan rengöringsmedel, framförallt trä kan ju suga upp en hel del och avge det under en längre tid. Det är ingen steril miljö iaf, särskilt inte om du tar in levande organismer från naturen.
#12 - 30 juni 2006 11:39
[quote=Robin_Hedstrom]Småkryp? I matningssyfte?[/quote]
Jadå det också. Tycker de är roliga att titta på. Sedan tror jag att ju fler olika sorters organismer som man har i ett akvarium desto stabilare blir det. De äter gamla matrester och städar. Jag tror att det är mindre risk för massutveckling av alger, infusorier, hydror osv om man har en massa olika organismer som potentiellt kan käka upp det som det blir för mycket av.

Ett exempel: det finns vattenfiltrerande kräftdjur som lever bland mina växter. Om filtret skulle kollapsa och infusorier öka så skulle säkert kräftdjuren också öka i antal. Det kan ta några dagar men sedan försvinner problemet och oftast utan att jag märkte det. Jag är ganska övertygad om att mina lättskötta akvarier funkar pga av alla växter och smådjur som jag har i dom.
#13 - 30 juni 2006 11:52
Tänk på att det i Sverige är olagligt att:
Bryta eller såga av kvistar och grenar från levande träd.
Plocka sten eller sand i naturen
Fånga rödlistade djur för att hålla i akvarium.
Fånga djur för att sälja till andra akvarister.
Fånga grodyngel

Däremot så är det lagligt att:
Plocka döda grenar och andra växtdelar
Fånga fiskar för eget akvarium

Storspigg är en trevlig fisk som funkar bra i mindre akvarium, kan du hitta elritsor så är de trevliga också.
MVH
Magnus
#14 - 30 juni 2006 12:01
Han bor på Åland! Hur lagarna är där vet jag inte men den Svenska lagen når inte dit:)
#15 - 30 juni 2006 12:40
haha, vem fan bryr sig om där löjliga lagarna... plocka på!
#16 - 30 juni 2006 12:51
[quote=Madguppy]haha, vem fan bryr sig om där löjliga lagarna... plocka på![/quote]

alla borde göra det eftersom det är lagar.
#17 - 30 juni 2006 13:07
[quote=Madguppy]haha, vem fan bryr sig om där löjliga lagarna... plocka på![/quote]
Du uppmanar till lagbrott. Det är olagligt.

Oftast finns lagar av en anledning. Kan du t ex skilja mellan den utrotningshotade långbensgrodans yngel och den vanliga grodans? Inte jag.
#18 - 30 juni 2006 14:57
Jag vet att åland har anorlunda lagar än sverige, men eftersom jag inte kan de åländska lagarna så bra och för att detta är ett Svenskt forum tyckte jag att det var på plats att påpeka det.

Troligtvis har åland strängare lagar när det gäller att plocka saker i naturen, i vilket fall är det värt att kolla upp INNAN.

Att uppmana folk att bryta mot lagarna är inte bara oetiskt och olagligt. Det är också som att säga att rättsväsendet, lagstiftarna, politikerna inte sköter sitt jobb. Det enda riktiga sättet att påtala det är genom att rösta och att påbverka politikerna till förändring. Att hetsa till brott mot lagar som du och jag har varit med om att få till leder till anarki och är inte rätt väg att gå. Om tillräckligt med folk bryter mot lagarna så skärps de, och det vill vi inte.
MVH
Magnus
#19 - 1 juli 2006 11:50
[quote=Tropfrog]Att uppmana folk att bryta mot lagarna är inte bara oetiskt och olagligt. Det är också som att säga att rättsväsendet, lagstiftarna, politikerna inte sköter sitt jobb. Det enda riktiga sättet att påtala det är genom att rösta och att påbverka politikerna till förändring. Att hetsa till brott mot lagar som du och jag har varit med om att få till leder till anarki och är inte rätt väg att gå. Om tillräckligt med folk bryter mot lagarna så skärps de, och det vill vi inte.
MVH
Magnus[/quote]

Um, det tar emot lite att säga det, men du har fel.
Jag brukar inte säga emot dig, då du brukar ha bra koll, men lagar och akvarium är kanske inte riktigt samma område ;- )
Om en majoritet bryter mot en lag, är lagen felaktig, eftersom ett rättsammhälle baserar sig på att lagarna representerar vad majoriteten anser är rätt, och fel. Ett kanon exempel är när man olaglig gjorde att gå mot röd gubbe... Ingen brydde sig, och alla gick mot rött i alla fall. Gångsignalerna anses vara en guide, det är inte olagligt att gå mot röd gubbe, lagen togs bort / ändrades efter bara en kort period.

Jag är inte själv någon höjdare på lagar, men i just det här fallet har du fel.
Rent teoretiskt, om 75% av befolkningen börjar mörda som lördagsnöje, kommer mord att bli lagligt. Ganska snart är landet avfolkat, och det hela är ett ganska osanolikt scenario. Om antalet mord sakta stiger, bör straffsatsen höjas, om den storra majoriteten fortfarande anser det fel. I dagsläget händer inte det dock. I dagsläget är det ett lindrigare brott med mord, än piratkopiering, tydligen. *suckar tungt*

F'låt, lite offtopic kanske.
B!
#20 - 1 juli 2006 13:53
Kan förstå att man inte får ta vad som helst i naturen, men sten? :confused:
#21 - 2 juli 2006 08:59
[quote=Daniel_N]Kan förstå att man inte får ta vad som helst i naturen, men sten? :confused:[/quote]

det är markägarens stenar så frågar du om lov så går det bra
#22 - 2 juli 2006 09:19
[quote=smurfmats]det är markägarens stenar så frågar du om lov så går det bra[/quote]
Till och med markägaren måste ansöka om att få bryta sten i stenbrott för att sälja den. Inte så konstigt att jag inte får köra omkring med bulldozer och ta sten var som helst. Och var ska gränsen nedåt gå? 10 kg? 100 kg? 10 kg sten på en tomt där stenen ligger i rabatten bli ganska fult och det är nog inte många som vill ha galna akvarister i trädgården. Om man tänker efter är det inte så konstig lag.
#23 - 2 juli 2006 09:52
Med tanke på att stenar inte är förnyesebara produkter tycker ialafall jag att det är vettigt att begränsa exploateringen av dessa.

Om majoriteten av ett folk bryter mot en lag så är detta ett tecken på att det politiska etablisemanget inte fungerar så bra som man vill. Att sådana lagar tas bort med tiden är dock ett tecken på att det funkar trots allt.

Vad var och en gör är upp till individen, mitt inlägg syftade till att informera om lagarna så att folk inte sprang ut i skogen och bröt mot dem utan att känna till att det var ett brott.
MVH
Magnus
#24 - 2 juli 2006 15:07
Jag känner en person som vaknade upp en morgon efter en riktigt rajtan tajtan fest av att det ringde på ytterdörren.

När personen i fråga klev upp för att gå och öppna dörren blockerades plötsligt hans framfart av en något ilsken bagge och personen tänkte, hrmf ja just de........f***n, inte bara en dröm alltså !

Han lyckades överrumplade fåret och öppnade dörren. Det var farbror polisen och en något arg bonde som ville ha tillbaka sitt får.

Han kliade sig i huvudet och försvarade sitt "brott" med att den stod bara där och såg ledsen ut och trodde att den skullle få det bättre hemma hos honom i sin lägenhet.......fåret återlämnades och han fick sig en varning.

Man kanske kan ta saker från naturen men använd huvudet före......innan man kopplar på kliet i fingrarna. Å andra sidan om alla tog ett får skulle det kanske bli lagligt.........

........allt gick bra för fåret förresten.
#25 - 10 juli 2006 18:51
Oj, haha, host host. Man kanske skulle kolla upp zoopet lite oftare. [:o]

Fast det var ju ett tag sedan jag startade den här tråden. ;)

Tack för alla råden, min boende situation har blivigt bättre och jag är
tillbaka i min lägenhet.

Lagarna vad man får plocka är det lite skit samma med (man håller ju sig
borta från fridlysta arter och använder vanligt folkvett).
Vi har nämligen vatten, holmar, åkrar, skog och mark som man kan ströva
runt och plocka i. :p

Tack igen.
#26 - 30 juli 2006 12:26
Det går ju inte att jämföra att ta några stenar för eget bruk med att samla in och sälga sten i stor skala. Självklart bör man inte få ta sten från skyddade områden eller liknande men några vanliga "gråsten" kan ju knappast störa någon.

Hur många har inte som barn samlat vackra stenar från stranden?
#27 - 3 augusti 2006 14:00
Storpigg

storpiggen lever i havet och fortplantarar sig i sötvatten.
[INDENT][quote=ShadowCat]Var ute i skogen och traskade ett par timmar idag.
Hittade ett par omkullblåsta träd, dock bara tallar. [:-56]
Lövträden blåser ju aldrig omkull. :p
Får väll ta grävaren och sikta in mig på ett träd. :D

Storspigg går att ha i akvarium i alla fall.
Här är några frisimmande djur du kan hitta i vattnet:
1. Storspigg 7-11 cm (en av de bättre fiskarna att ha i kallvattenakvarium). Under lektiden blir hanarna färggranna.

Jag har haft aborre, gädda, mört, ål, ruda och storspigg i akvarium. Den senare lekte i mitt kar och var otroligt fin i lekdräkt.

Fast jag tror inte jag tänker ha spigg förens jag köper ett +112l akvarium.
Optimist här. :p

Hur färska måste rötter och grenar vara? Är det så länge dom inte håller på och förmultnar eller?
Funderar på att ta en stor gren och borra och skära den lite som jag vill ha den.[/quote]
[/INDENT]
#28 - 12 augusti 2006 14:35
När fan

Blev det förbjudet att plocka sten i naturen? måste vara en ganska ny lag
/bobbyfuller
#29 - 12 augusti 2006 15:07
Jag använder grus och bottenmaterial som jag har hämtat i grustaget här utanför stan.De som jobbar där brukar vara jättetrevliga, man ger do kanske en 20'a till fikakassan.De är behjälplig och hjälper en att hitta rätt, och om de vet, så hjälper de till med vilket grus/sten som är lämpligt för akvarium.

Men jag såg att någon hade skrivit att man kunde ta småkryp i matningssyfte?Daggmask brukar jag kunna ta och mata Sydamerikanarna med, men finns det andra ktyp man kan använda och som inte är farliga för fiskarna?

Kan man tex.ge större ciklider småspigg att äta? Jag har sett att ni pratar om Elritsa, men jag är inte riktigt säker på,vad det är...är det samma som spigg eller är det något annat?.

Mvh.Ida
#30 - 12 augusti 2006 17:18
[quote=bobbyfuller]Blev det förbjudet att plocka sten i naturen? måste vara en ganska ny lag
/bobbyfuller[/quote]

Inbillar mig att det "alltid" varit så. Allemansrätten ger dig rätt att campa och liknande, men du får inte påverka miljön på ett negativt sätt, eller medföra delar av omgivningen från platsen utan att be markägaren om tillstånd.
om du plockar 4'a snygga stenar är det antagligen ingen som bryr sig, men om du hämtar 20 kilo sten, kanske det syns, på ett negativt sätt.

B!
#31 - 15 augusti 2006 01:16
[quote=ida72]Jag använder grus och bottenmaterial som jag har hämtat i grustaget här utanför stan.De som jobbar där brukar vara jättetrevliga, man ger do kanske en 20'a till fikakassan.De är behjälplig och hjälper en att hitta rätt, och om de vet, så hjälper de till med vilket grus/sten som är lämpligt för akvarium.

Men jag såg att någon hade skrivit att man kunde ta småkryp i matningssyfte?Daggmask brukar jag kunna ta och mata Sydamerikanarna med, men finns det andra ktyp man kan använda och som inte är farliga för fiskarna?

Kan man tex.ge större ciklider småspigg att äta? Jag har sett att ni pratar om Elritsa, men jag är inte riktigt säker på,vad det är...är det samma som spigg eller är det något annat?.

Mvh.Ida[/quote]

Du ska nog inte mata din små ömtåliga fiskar med spigg, dom har feta taggar, har visserligen hittat spiggyngel i en 45cm harrs mage, men ge hellre små elritsor dom glider ner lätt.
#32 - 15 augusti 2006 17:43
Haha den här tråden har ju spårat ur fullständigt, är det inte dags att klippa av den?
#33 - 17 augusti 2006 17:59
kommer in lite sent i tråden.. men hur länge ska en rot ligga i vatten.. har hittat en stubbe jag skulle vilja lägga i mitt kar.. ganska stor sådan.. vet inte träslag dock..

Annons