plocka bort snäckor

#1 - 10 juli 2004 14:48
Sommar och...regn. Stora dottern är på semester och jag lär inte se henne speciellt mycket förrän skolan börjar. Sambon jobbar och jag är ensam med mitt akvarium. Vem får då ta hand om dom där äckliga snäckorna (har nu lärt mig att sniglar lever på land...)?
Jo, JAG!

En planta flöt upp till ytan igår och när jag tände lyset idag satt det 5 stora äckliga slemmiga saker på den. Har ju läst om kallvatten och att dom drar sig in i skalet och tappar taget. Sagt och gjort. Fram med en hink kallvatten, ner med växten och så ruskade jag lite. 2 av snäckorna vägrade släppa så jag var tvungen att peta lite på dom. *ryser* Hade plastpåsar på händerna för säkerhets skull.

Sen när jag skulle lägga på locket ser jag ännu fler stora slemmisar i "grästuvan" som flyter på ytan (lång historia) Det hade varit hur enkelt som helst att plocka snäckorna för hand, men jag vågade inte. Är tillräckligt impad av att jag ens vågade ta av locket på karet. *mesig*

Finns det någon specialpincett att ta snäckor med eller duger det med en vanlig noppa-ögonbrynen-pincett? Jag har ett gäng såna. Jag är dörädd för att slinta och att snäckan ska fara iväg. Hamnar den på golvet skulle jag få fly hemmet resten av sommaren tills de modigare familjemedlemmarna kommer hem.

Om man nu ska skölja växterna under kranen, är det OK om snäckorna åker ner i vasken? Det finns väl ingen risk att dom sätter sig fast i rören och börjar föröka sig som råttor och sedan krypa upp ur vasken när jag sover? Känns lite jobbigt att använda sig av hinken varje gång, när man har en klåfingrig 2-åring som inte kan låta bli att pilla.

Jag VET att snäckor och akvarier hör ihop, men jag är inte mindre rädd för det. Jag är jättestolt över mig själv som vågade ta bort några själv. För en månad sen gick jag knappt nära glaset. Det blev lite långt, men då har ni nåt att göra medan det regnar. ;)
#2 - 10 juli 2004 15:10
Brukar spola ner dom i vasken och har ännu inte märkt att de klonar sig och tar över hemmet medan övriga sover =) De ligger väl å myser i vattenlåset i värsta fall.
Varför inte plocka upp dom för hand med plasthandskar, eller är det också läbbigt?
#3 - 10 juli 2004 15:22
Jag vill helst slippa röra dom. Men ett par rejäla gummihandskar skulle jag kunna skaffa mig. När/om det slutar regna vill säga. ;)

PatrikMalmo
#4 - 10 juli 2004 17:28
Hmm, låter som en luring det här. Ett sätt att minska antalet snäckor i karet är att lägga i en äppelskiva på botten (över natten). Knyter man fast en sytråd eller liknande i den kan man lätt dra upp den och kasta den i sopen. Rekommenderar sopen eftersom avloppet kanske kan kleggas igen av för många snäckor. Högst osannolikt att det gör det, men går det med grus så kan det gå med snäckor!! Rätt säker på att de inte överlever i avloppet.

De med spiralformade skal är faktiskt ofta nyttiga i ett akvarium, de luckrar upp botten och bidrar till nedbrytningen. Många av de andra är helt oskadliga och några få knaprar växter och bär parasiter. Största olägenheten brukar vara att de är fula. ;)

Skaffa annars en praktbotia, kulfisk eller ett par palettciklider. Har provat alla och de äter med tiden upp alla nykläckta snäckor om akvariet inte är för stort. Kulfisken kan dock vara rätt aggro om karet är för litet (ungefär under 100 liter). Praktbotian och ett par palettciklider funkar utmärkt i ett kar på ca 100 liter (om du inte har många bottenorienterade fiskar i akvariet redan). Med detta i karet slipper du plocka snäckor alls!!

Jag vet att det inte är många som rekommenderar palettciklider för att äta snäckor, men de gånger jag haft ett par i karet har antalet snäckor faktiskt minskat drastiskt!!

Klart du kan dra på dig plast/gummihandskar eller använda pincett för att plocka upp snäckorna annars. Finns inga specialpincetter så vitt jag vet. En liten håv kan funka om de sitter på glaset och man "drar till dem" med håven så de ramlar ner i maskorna. Svårare att göra när de sitter på växter, men det kan funka.

Lycka till!!

Hilsen!!

#5 - 10 juli 2004 18:18
Vi har tidigare försökt övertala MAM att snäckor hör till det som kallas akvaristik utan att ha lyckats.
Vad gäller paletter så har jag nog mest snäckor i det akvarium där jag har ett lekpar och 30 ungfiskar i.
Men olika individuella fiskar kan attackera snäckor. Jag hade en kampfiskhanne en gång som blev mästare på att döda snäckor och jag såg nyligen en kampfiskhanne som gav sej på 30-talet ampullarier i en akvarieaffär.
Senast var det mina 15mm:s platys som försökte hacka en stackars dammsnäcka i bitar innan vi lyckades rädda honom...
#6 - 10 juli 2004 19:07
Jag fick jättemycket snäckor i mitt akvarium på 56 liter. Köpte två pakistanbotior som mumsade i sig dem på ett nafs. Att rekomendera!
#7 - 10 juli 2004 19:58
Vi har tidigare försökt övertala MAM att snäckor hör till det som kallas akvaristik utan att ha lyckats.

Haha! Dålig övertalingsförmåga eller envis MAM? [:D]

Hur som helst är karet för litet för praktbotia (54 liter) men jag är på G att köpa ett större som isf säljs inkl 8 st praktbotia. Jag vet även att det inte är de spiralformade sandsnäckorna vi har. Fick med mig en sån sist jag köpte fisk och de vi har är inte det minsta lika.

Någon gång i framtiden kanske jag lär mig acceptera snäckorna men inte nu. Jag sover hellre med ormar. [:D]
#8 - 10 juli 2004 20:15
rejäla plasthandskar och en stekpincet i plast? (långa skänklar på dem)
#9 - 10 juli 2004 20:21
Botior är stimfiskar. Man bör ha minst 6 st av dem för att de skall komma till sin fulla rätt. Men har man akvarium som är tillräckligt stort för botiorna, så är de jätteduktiga snäckjägare. Notera dock att de kan bli efterhängsna och tugga i sig långa fenor på andra fiskar. De ser troligen ut som maskar eller något annat gott.
PatrikMalmo
#10 - 10 juli 2004 20:25
Testa äppelmetoden då. Snäckorna kalasar gärna på äppelskivan under natten och sitter fint fast på den när du drar upp den. En annan metod är att ta en pet-flaska och göra så små hål i den så att bara snäckorna kommer in. Lägg den sedan i akvariet med _lite_ foder i den så lockas snäckorna in i den. Bara att plocka upp och skölja ut när ljuset tänts. Skölj ur den i en hink om du vill undvika snäckor i avloppet (enkelt att hälla ut vattnet i toan och sopa upp snäckorna med lite papper och kasta i sopen, eller för all del komposten om du hellre sover med ormar...).

Hilsen!
#11 - 10 juli 2004 20:31
Patrik: Jag ska absolut testa äpplemetoden. =) Hur stor äpplebit tror du behövs? Vi har en ancistrus som garanterat kommer att kalasa på den oxå. Kommer den att "jaga" bort snäckorna från äpplet? Den är rätt kaxig när det finns godis i närheten...
#12 - 10 juli 2004 20:35
TACK för alla svar förresten! =)
PatrikMalmo
#13 - 10 juli 2004 20:56
Åh, fan du hade en Ancinstrus också... *flinar*

Äppelmetoden är nog ingen höjdare då, misstänker att Ancistrusen ger sig på den för mycket. Men, men. Kanske värt att prova i allafall, malen kanske får sig ett skrovmål!! Han jagar inte bort snäckorna, de struntar stort stycke i aktiviteten runt dem, möjligen drar de sig in i skalet och ramlar ner på botten (sug upp dem med hävert på morgonen i så fall, strunta i om det kommer lite grus med). Räcker med en liten äppelskiva, typ dela ett äpple på mitten och ta en skiva på några millimeter från det. Har inte provat att klyfta äpplet, men misstänker starkt att det funkar precis lika bra!! *skratt*

Hilsen!

Annons