Sommar och...regn. Stora dottern är på semester och jag lär inte se henne speciellt mycket förrän skolan börjar. Sambon jobbar och jag är ensam med mitt akvarium. Vem får då ta hand om dom där äckliga snäckorna (har nu lärt mig att sniglar lever på land...)?
Jo, JAG!
En planta flöt upp till ytan igår och när jag tände lyset idag satt det 5 stora äckliga slemmiga saker på den. Har ju läst om kallvatten och att dom drar sig in i skalet och tappar taget. Sagt och gjort. Fram med en hink kallvatten, ner med växten och så ruskade jag lite. 2 av snäckorna vägrade släppa så jag var tvungen att peta lite på dom. *ryser* Hade plastpåsar på händerna för säkerhets skull.
Sen när jag skulle lägga på locket ser jag ännu fler stora slemmisar i "grästuvan" som flyter på ytan (lång historia) Det hade varit hur enkelt som helst att plocka snäckorna för hand, men jag vågade inte. Är tillräckligt impad av att jag ens vågade ta av locket på karet. *mesig*
Finns det någon specialpincett att ta snäckor med eller duger det med en vanlig noppa-ögonbrynen-pincett? Jag har ett gäng såna. Jag är dörädd för att slinta och att snäckan ska fara iväg. Hamnar den på golvet skulle jag få fly hemmet resten av sommaren tills de modigare familjemedlemmarna kommer hem.
Om man nu ska skölja växterna under kranen, är det OK om snäckorna åker ner i vasken? Det finns väl ingen risk att dom sätter sig fast i rören och börjar föröka sig som råttor och sedan krypa upp ur vasken när jag sover? Känns lite jobbigt att använda sig av hinken varje gång, när man har en klåfingrig 2-åring som inte kan låta bli att pilla.
Jag VET att snäckor och akvarier hör ihop, men jag är inte mindre rädd för det. Jag är jättestolt över mig själv som vågade ta bort några själv. För en månad sen gick jag knappt nära glaset. Det blev lite långt, men då har ni nåt att göra medan det regnar. ;)