Plocka bort juwel innerfilter

#1 - 13 oktober 2005 00:34
Är det nån som har plockat bort det inbyggda innerfiltret i sitt juwel-akvarium? I så fall hur har ni gjort?

Det verkar inte så bra vad man kan läsa här i forumet, så jag funderar på att plocka bort mitt och köpa ett ytterfilter i stället. Mitt kar är på 110 liter och pumpen heter Juwel Compact H.
#2 - 13 oktober 2005 01:11
provat att söka ? finns minst 2 trådar där det står hur man tar bort de
#3 - 13 oktober 2005 01:52
Ok, det verkar vara mycket delade meningar om det i de andra trådarna, låter det nog sitta kvar i alla fall. Jag ska prova att köpa lite makaroner och hälla i filtret och plocka ur en filtermatta, blir lite billigare än att köpa ett ytterfilter... tack för tipset, nu sparar jag pengar.
#4 - 13 oktober 2005 09:37
[QUOTE=fredito]Ok, det verkar vara mycket delade meningar om det i de andra trådarna, låter det nog sitta kvar i alla fall. Jag ska prova att köpa lite makaroner och hälla i filtret och plocka ur en filtermatta, blir lite billigare än att köpa ett ytterfilter... tack för tipset, nu sparar jag pengar.[/QUOTE]

Jag har lyckats ta bort filtret från mitt Juwel Vision 450. Det var inte så lätt men så här gjorde jag.

Jag använde fisklina knuten på 2 st "hållare" som du ska ha i handen. Se till att det inte är något som kan repa glaset !!! Jag använde trä bitar först och lyckades göra några repor i glaset!!
Fisklinan gick av flera gånger men det är bara och börja om.
När du tagit bort filtret gör du följande:
Köp kemisk ren bensin och en algskrapa med rakblad. Jag köpte den på Tropen i Gbg.Väldigt bra !! Du gnuggar in bensin på silikonresterna på glaset och sedan skrapr du bort det försiktigt med algskrapan.
Lycka till !!
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 13 oktober 2005 09:57
[QUOTE=fredito]Ok, det verkar vara mycket delade meningar om det i de andra trådarna, låter det nog sitta kvar i alla fall. Jag ska prova att köpa lite makaroner och hälla i filtret och plocka ur en filtermatta, blir lite billigare än att köpa ett ytterfilter... tack för tipset, nu sparar jag pengar.[/QUOTE]
Jag anser att filtermatta är ett betydligt effektivare filtermaterial äm makaroner så jag förstår inte anledningen till att du skall ersätta mattan med makaroner
#6 - 13 oktober 2005 10:46
Hej, jag tog bara en lång kniv och skar bort silikon plupparna, inga problem, sedan har jag ersatt det med Ehiem 2126 ytterfilter med inbyggd doppvärmare, funkar helbra nu sedan 6 månader utan att jag har behövt att rengöra filtret ännu, byter 50% vatten varje vecka bara. Juwel RIO 240

Mvh. // Gugge
#7 - 13 oktober 2005 13:09
Jag har skaffat ett Juwel på 160 liter och har räknat med att pumpen som ingår räcker till som den ska.
#8 - 13 oktober 2005 17:11
Ok, kanske inte finns nån anledning att byta ut till makaroner då, när filtermatta kan funka lika bra som biologiskt filter.
#9 - 13 oktober 2005 18:25
jag tog bort kassetterna och tryckte i en enda bit filtermatta som jag hade skurit till så att den passade i lådan ,högst upp la jag en finare matta på ca 1cm,sen vad det bara att tuta och köra.Jag räknar med att det kommer att dröja länge innan filtret behöver sköljas,dessutom är det snyggare än ett ytterfilter med alla slangar,strilrör m.m.Skippa ytterfilter och makaroner,det
blir bara dyrt.Svart filtermatta och pumphuvud är bättre tycker i alla fall jag.
Detta var visseligen inget svar på själva sakfrågan,men så här gjorde jag.
#10 - 13 oktober 2005 23:25
Ok, men är det inte dumt att ta ur de filtermattor som sitter där, de har ju blivit inkörda (har suttit där 1 år), och i stället bygga på det.
#11 - 14 oktober 2005 18:09
Tycker jag låter som en bra ide'.Anledningen till att jag gjorde så var att jag startade upp karet på nytt och jag hade ingen filtermatta hemma alls.hade ingen lust att köpa juwels filtermatta så jag passade helt enkelt på.
Paralellt har jag i ett väl inkört filter i samma kar som hjälper till på traven.
Är du nöjd med Juwels filtermattor är det bara att fortsätta annars kan du byta ut dom pö om pö om du vill.
#12 - 14 oktober 2005 19:03
ok, jag ska stoppa i en matta till, har ju plats för en matta till eftersom jag inte använder kolfiltret som jag fick med.

Annons