Plocka bort BTN slim line

#1 - 31 maj 2007 08:37
Har BTN slim line fastsilikonat som jag nu tänkte avlägsna från bakrutan. Nån som har något bra förslag på hur jag gör det enklast?
#2 - 31 maj 2007 08:43
Enklast... Genom att sälja akvariet och köpa ett nytt?
#3 - 31 maj 2007 09:44
petnym skrev:
Enklast... Genom att sälja akvariet och köpa ett nytt?

kunde jag nästan ha klurat ut själv. Tyvärr är detta ett svindyrt RENA akvarium som jag gärna behåller. Därav frågan.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 31 maj 2007 09:52
Man kan väl rent allmänt säga att Slimline är den BTN-bakgrund som är särklassigt enklast att installera, men också den bakgrund som är särklassigt svårast att demontera.
Jag har svårt att tänka mig att det går att få loss den utan att förstöra bakgrunden, men den är ju ganska tunn så man bör ju kunna slita loss den i delar och sedan är det ju bra att rengöra rutan från Silikon.
En möjlighet skulle vara slita loss först en bit och sedan bör man kunna komma åt att skära loss övriga bitar med en kniv med långt platt blad.
#5 - 31 maj 2007 10:25
Är det ens möjligt att få bort de fläckar som silikonet lämnar efter sig?
HazelCR
#6 - 31 maj 2007 11:03
Man kan väl rent allmänt säga att Slimline är den BTN-bakgrund som är särklassigt enklast att installera, men också den bakgrund som är särklassigt svårast att demontera.

Jag har svårt att tänka mig att det går att få loss den utan att förstöra bakgrunden, men den är ju ganska tunn så man bör ju kunna skita loss den i delar och sedan är det ju bra att rengöra rutan från Silikon.

En möjlighet skulle vara slita loss först en bit och sedan bör man kunna komma åt att skära loss övriga bitar med en kniv med långt platt blad.

Hmm, roligt tangenttryckarfel. :) k och l ligger ju nära varandra.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 31 maj 2007 11:06
HazelCR skrev:
Hmm, roligt tangenttryckarfel. :) k och l ligger ju nära varandra.

Jag ändrade mitt inlägg ovan annars kanske någon får för sig att följa mitt råd och det vore ju slittråkigt;)
#8 - 31 maj 2007 16:57
petnym skrev:
Är det ens möjligt att få bort de fläckar som silikonet lämnar efter sig?

silikon,aceton och utspädd ättika, sen funkar väl vatten och en ren trasa.
Till slimlinen kan du försöka med en fiske lina, om inte slimlinen är fastsatt i botten också.
#9 - 1 juni 2007 16:29
T-röd är hyfsat som silikonborttagare.
#10 - 2 juni 2007 00:38
vill man verkligen ha i aceton, ättika eller t-röd i sitt kar..?? d ska väl användas sen igen?
#11 - 2 juni 2007 00:41
använder du aceton utan olja är de lugnt

Annons