Plexiglasakvarium!

#1 - 17 juni 2006 07:48
Jag har fått tag på plexiglas i storleken 170 cm x 55 cm i 10 mm tjocklek, funderar på att göra en ram i stål! Problemet är att jag är osäker på vad för sorts lim som skall användas! Silikon eller ? Ramen kommer att förstärkas både
i botten samt ovansidan med tvärgående plattjärn i stål!
Kan detta projekt funka som yngelakvarium till Diskus?
#2 - 17 juni 2006 08:01
Blir lite förbryllad, ska du montera akvariet, är det i bitar ?

Jag trodde att akvarier i plexiglas var gjutna i ett stycke just för att slippa skarvar, ramar o.d.

Där ser man.

nICKLAS.
#3 - 17 juni 2006 08:04
Ja kanske det! Men det plexiglas som jag kommit över ligger i skivor!
Det kanske inte går? Akvariet blir i så fall över 500 l !!!?
#4 - 17 juni 2006 09:34
Tänk på att PMMA (plexiglas, handelsnamn) har ganska hög vattenabsorbation vilket gör att om dina bitar får för stor yta i förhållande till tjockleken kommer de att böja / bula sig.
PC (polycarbonat) har lite bättre egenskaper när det kommer till vatten, men de flesta plaster har detta problem i mindre eller större utsträckning.

Man behöver betydligt tjockare material om man använder plas istället för glas.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 17 juni 2006 09:49
[quote=NE]Tänk på att PMMA (plexiglas, handelsnamn) har ganska hög vattenabsorbation vilket gör att om dina bitar får för stor yta i förhållande till tjockleken kommer de att böja / bula sig.
PC (polycarbonat) har lite bättre egenskaper när det kommer till vatten, men de flesta plaster har detta problem i mindre eller större utsträckning.

Man behöver betydligt tjockare material om man använder plas istället för glas.[/quote]
Instämmer helt.
Jag använder plexiglas som täckglas på ett akvarium och de blir snabbt som U när det kommer kondensvatten på dom
Som du skriver så krävs det mycket tjockare plast än glas för att de skall motsvara varnadra.

Men dina 10 mm skivor skulle nog gå att använda till små yngelkar som du skriver. Vilket bindemedel man skall använda vet jag inte.
#6 - 17 juni 2006 09:50
OK, då förstår jag.

Ram är nog ett måste

nICKLAS.
#7 - 18 juni 2006 00:35
tveksamt om silikon skulle funka för att hålla ihop det.

får nog leta reda på nåt lim istället.
#8 - 18 juni 2006 10:20
Sen repas ju plexi mycket lättare än glas också.

Varför inte bara använda glas, som är mycket bättre?
#9 - 18 juni 2006 10:49
Om jag inte missminner mig helt finns det särskilda lim för plaxiglas-typen av plast, silikon fäster dåligt på feta mtrl. Sen att tranparenta plaster repas lätt, och missfärgas med tiden känner väl alla till, men hur man gör borde ju gå att få fram från nån amerikansk webbsida, jänkarna e ju tokiga i plastburkar.
#10 - 18 juni 2006 10:57
De limmen som Erik talar om blir väl hårda och inte så följsamma som silikon.

Vore jag dig, laerni, skulle jag nog försöka sälja av mig plexiglaset som är mycket dyrare än vanligt glas och lägga pengarna på ett helt nytt fräscht akvarium.

Troligtvis det sämsta råd man kan ge till ngn som är händig men någongång under resqans gång måste man stanna upp och ställa sig frågan är målet värt allt detta.

Jaha, så jänkarna tycker om plast, intressant

nICKLAS.
#11 - 18 juni 2006 11:29
När vi var mindre så gjorde min farsa en i plexiglas,framrutan var bara av plexiglas resten trä tror den var 150 cm lång den var inte så hög kommer jag ihåg för att den inte den skulle börja bukta ut men det funkade där gick diamant barb i den som åt salladsblad har han sagt
#12 - 18 juni 2006 17:43
Jag hade bara tänkt mig ett akvarium för att förvara yngel! Min tanke var att fixa ihop en ram av vinkeljärn och fixa till så att jag hade ca fyra avdelningar i akvariet, varje avdelning skulle ha plattjärn som stöd runt om varför den del av plexin som blir anspänd av vatten inte blir så stor! Om plexin blir repig eller ej har dock ingen betydelse! Viktigaste observationerna i karet kommer att ske ifrån ovansidan! Har också fått reda på att Claes Olsson har lim för plexiglas! Jag behöver förvaringsutrymme för antennmalyngel samt för diskusyngel!
#13 - 18 juni 2006 17:48
[quote=laerni]Jag hade bara tänkt mig ett akvarium för att förvara yngel! Min tanke var att fixa ihop en ram av vinkeljärn och fixa till så att jag hade ca fyra avdelningar i akvariet, varje avdelning skulle ha plattjärn som stöd runt om varför den del av plexin som blir anspänd av vatten inte blir så stor! Om plexin blir repig eller ej har dock ingen betydelse! Viktigaste observationerna i karet kommer att ske ifrån ovansidan! Har också fått reda på att Claes Olsson har lim för plexiglas! Jag behöver förvaringsutrymme för antennmalyngel samt för diskusyngel![/quote]Som du har beskrivet det nu så funkar det säkert jätte bra..Lycka till :)

Annons